HD van laptop op pc aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb een handig 2.5" naar 3.5" HDD adapter gekocht, om zodoende de HD van mijn laptop aan te sluiten op de PC.
Nu staat er op die adapter wel duidelijk waar pin1 hoort te zitten van de HD van de laptop, maar niet waar PIN-1 hoort te komen van de IDE-kabel van mijn pc.
Zie foto :
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~koste134/conv.jpg

Ook aan de andere zijde van de adapter staat er niets aangegeven.
Op de HD van de laptop staat ook niets aangegeven waar pin-1 zich bevindt.
Wel is er in het midden van al die pinnetje een pin tussenuit gehaald.
Zie volgende afbeelding :
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~koste134/hdlaptop.jpg

Wie kan mij vertellen hoe te herkennen is waar pin-1 is op de HD-laptop ??

Nog een bijkomend probleem is het volgende :
De adapter dien je dus ook aan te sluiten op de IDE-kabel in de pc.
Nu zitten er 40 pinnetjes op de adapter, maar op mijn IDE-kabel maar 39.
Er is een gaatje dicht op die kabel, hoe is dit op te lossen ??
Zijn er ook IDE-HD-Kabels met alle 40 pinnetjes in gebruik ??

Wie helpt ??

Voor de geinteresseerde die zich afvragen waarom ik een HD-laptop in mijn pc wil hebben :
In mijn laptop zit geen cd-rom speler, maar ik wil toch win98 op mijn laptop draaien.
Nu zit er nog windows 3.11 op, hij is er snel genoeg voor (350 mhz).
De HD van de laptop is 1,4GB groot, daar wil ik dan een image zetten van de Win98 installatie-cd-rom via de pc, dan de HD weer terug in de laptop en installeren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft Pin1: volg gewoon het lijntje uit de Pin1 van de laptop ;) (rechts op foto dus) En op de laptop schijf staat die ook geheel rechts.. De meest linkse 4 pinnen zijn voor de voeding. Wat betreft de kabel: er bestaan idd ook kabels met 40 pinnetjes in gebruik..

• Twarp
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Dat kabe probleem is gewoon op te lossen, je kan gewoon een ander kabeltje gebruiken.
Voor de adapter moet je pin1 beschouwen dat ie aan de anderekant ook op die kant zit. op je foto dus rechts boven is pin 1 en rechts onder dus ook.

Op je hd moet je zoeken waar pin 1 zit. Meestal is die te herkennen aan een vierkant soldeer voetje ipv een ronde en de voedien die op je foto links zit die heeft meestal wat bredere banen dan de data banen. ik vemoed dat ik op je schijf op de foto links zal ziten dus je pin1 rechts.

succes.

Meh ...

• MuTTLeYs
Thanx, maar wat is op de laptop-HD rechts ??
Ik kan hem beide kanten omkeren, en beide kanten lijken voor mij boven.
Zoals op de foto is rechts pin 1 ??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Rechts zoals op de foto, ja..

Verwijderd

Er staat toch ook pin1 op?
En sommige IDE kabels hebben het zo dat die middelste pin die weggehaald is, dat daar ook geen pin in kan, het gat is dan dus dichtgemaakt. Dan kan je het al helemaal niet meer fout doen :)

Verwijderd

De pen 1 op de 44-polige aansluiting van je laptop harddisk zit dus niet rechts op de foto maar links! Naast de Master/Slave jumpers. (dat blokkie van 4 pennen dus!)
De harddisk die op de foto getoond wordt ligt ondersteboven.

Verkeerd aansluiten van een laptop HD is helaas funest, gezien de pennen 41 t/m 44 de stroom/spanningsvoorziening van de drive zijn.

Dat gat wat ontbreekt in de connector kun je of zelf bijboren in de connector, of je kunt het bij behorende pennetje op de adapter afbreken. Aan je LaptopHD zelf kun je al zien dat er op de overeenkomstige plek ook geen pin zit. (Hmmmz daaraan had je zelf trouwens ook kunnen tellen waar de pin1 op de HD hoort te zitten) :+

edit:

:o *vreest dat ie inmiddels te laat is met deze toch wel essentiële informatie* :o

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2002 00:29 . Reden: Laatkomertje ]

• MuTTLeYs
Het is inmiddels gelukt.
Aan de hand van dat "ontbrekende" pennetje zag ik aan mijn IDE-kabels waar pin 1 zich bevindt.
Het spulletje is al aangesloten geweest, en nu ga ik de HD in de laptop aansluiten en installeren.

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.
Pagina: 1