[HTML/CSS] Font size statisch houden

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik wil de grootte van een font statisch maken.

Dus niet als je naar beeld-->tekengrootte gaat en daar gaat zitten kloten ook alles mee veranderd.

Zoals ze op dit forum hebben wil ik het dus krijgen (krijg de CSS van dit forum niet te pakken).

Nu heb ik de standaard voorbeelden geprobeerd, de wat moeilijkere; niets helpt.
ik weet dat je het aantal pixels in moet stellen "15Px" maar nog kan ik met mijn instellingen de grote veranderen.

Wie kan mij helpen?

tip: CTRL + scrollmuis werkt ook.

bvd !

Dit topic had ik laatst ook al geplaats
met toestemming mocht ik hem verbeterd nog een keer posten

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

[quote]Nu heb ik de standaard voorbeelden geprobeerd, de wat moeilijkere; niets helpt.
ik weet dat je het aantal pixels in moet stellen "15Px" maar nog kan ik met mijn instellingen de grote veranderen.
[quote]
Post je CSS eens of een url er naar toe, ik vermoed dat daar de fout zit.

Bij mij werkt dit gewoon:
code:
1
font-size: 15px;

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

Ja dat is een goede vraag, ik hoop dat hier iamnd een antwoord op weet ! Ik zit hier ook altijd mee te klooien.
Bedankt voor de topic !!

Verwijderd

Waarom moeten dat 15 px zijn en mogen dat er geen 16 of zo zijn ?

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:34

SAiKO

Grote Smurf

Mja, ik vind het maar niks hoor. Ik wil zelf mijn fontsgrootte kunnen aanpassen. Denk eraan dat sommige mensen slechter kunnen lezen, andere resoluties hebben of ver van de monitor af zitten. Lees er maar eens over op drempelsweg.nl

De code die TheDjasp heeft gegeven moet gewoon werken...ohja, PieterJan, als je 16 wil dan verander je de 15 maar in 16... :S

Verwijderd

SAiKO schreef op 21 oktober 2002 @ 15:43:
Mja, ik vind het maar niks hoor. Ik wil zelf mijn fontsgrootte kunnen aanpassen. Denk eraan dat sommige mensen slechter kunnen lezen, andere resoluties hebben of ver van de monitor af zitten. Lees er maar eens over op drempelsweg.nl

De code die TheDjasp heeft gegeven moet gewoon werken...ohja, PieterJan, als je 16 wil dan verander je de 15 maar in 16... :S
ligt aan je doelgroep. Er zijn sites die alleen desginers als doelgroep hebben. Daar is het nogal 'in' om kleine fonts te gebruiken (oeh dit is heel kort door de bocht ;)). In dat geval lijkt het me dat je prima absolute waarden kunt gebruiken.

@Topicstarter: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#propdef-font-size :)
Hier kun je lezen hoe een en ander werkt. Font-sizes kun je dus zowel variabel als vast instellen. Succes :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 15:48:
[...]

ligt aan je doelgroep. Er zijn sites die alleen desginers als doelgroep hebben. Daar is het nogal 'in' om kleine fonts te gebruiken (oeh dit is heel kort door de bocht ;)). In dat geval lijkt het me dat je prima absolute waarden kunt gebruiken.

@Topicstarter: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#propdef-font-size :)
Hier kun je lezen hoe een en ander werkt. Font-sizes kun je dus zowel variabel als vast instellen. Succes :)
Het is inderdaad zo dat veel designers kleine Fonts gebruiken, maar dat heeft meer met het uiterlijk te maken en niet met de doelgroep.
In css kan je font gewoon statisch maken en de font-size op iedere gewenste pixels zetten, lijkt me duidelijk toch ;-)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Mir schreef op 21 oktober 2002 @ 15:15:
Ik wil de grootte van een font statisch maken.

Dus niet als je naar beeld-->tekengrootte gaat en daar gaat zitten kloten ook alles mee veranderd.

Zoals ze op dit forum hebben wil ik het dus krijgen (krijg de CSS van dit forum niet te pakken).

Nu heb ik de standaard voorbeelden geprobeerd, de wat moeilijkere; niets helpt.
view-source:http://images.tweakers.net/forum/templates/got/css/got.css
is iig de CSS
de nieuwste browsers overrulen echter ook de font-definitie in pixels, zo kan ik met Chimera (mozilla-based) gewoon de font-grootte veranderen, ook op GoT,
voornamelijk omdat uit gebruikersoogpunt dit gewenst is (sommige mensen hebben liever hun fonts groot, anderen klein)

als jij in je browser niet op GoT de font-grootte kunt veranderen, maar wel op je eigen site, vermoed ik dat je definitie van ;font-size' in pixels gewoon niet geldt voor de de content in je pagina;
als je
code:
1
span { font-size: 24px; }
dan geld die definitie enkel voor content enclosed in <span>-tags

wil je een default-fontgrootte definieren voor een pagina, dien je iets als
code:
1
body, td { font-size: 121px; }

in je stylesheet zetten

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

RM-rf schreef op 21 oktober 2002 @ 16:32:
[...]

wil je een default-fontgrootte definieren voor een pagina, dien je iets als
code:
1
body, td { font-size: 121px; }

in je stylesheet zetten
Omdat ik merk dat dit een punt is dat door veel beginners niet begrepen wordt, bouw ik het nog even iets uit :)

Op het moment dat je
PHP:
1
body { font-size: 12px; }

gebruikt, wil je wel eens tot de nare ontdekking komen dat de font-size in bijvoorbeeld een td toch groter is.

Maar dat is toch niet logisch? Inheriting, bla bla, die td moet gewoon de font-size die voor de body gedefiniëerd overnemen? :?
Hoe fijn zou jij het vinden als je nu een font-family zou definiëren voor je body en je ziet dat je < code > blokken ook ineens dat lettertype gebruiken? Niet fijn, waarschijnlijk. Sommige elementen hebben 'default' waarden voor bepaalde eigenschappen, zoals bijvoorbeeld < code > een font-family monospace heeft, < strong > default een font-weight bold, en h1 een font-size heeft die aanzienlijk groter is dan je gewone tekst.

Ik kan dus rustig
PHP:
1
opgeven, zonder bang te hoeven zijn dat mijn h1's kleiner worden. De td tag heeft echter bij de meeste browsers ook een bepaalde font-size. Als je die toch dezelfde grootte wilt geven als de rest van je standaard tekst, kun je dus iets schrijven als
PHP:
1
body, td, th { font-size: 12px; }

of
PHP:
1
2
td, th { font-size: inherit; }

op deze manier geef je expliciet op dat je font-size overgenomen moet worden van het parent element. Dit heeft een voordeel boven de eerstgenoemde, omdat je nu iets zou kunnen doen als
PHP:
1
2
3
div.bigtext { font-size: 24px; }
td { font-size: inherit; }

Als je nu een table hebt binnen een div met class bigtext, wordt de font-size in die td 24px; terwijl een td ergens anders nog steeds font-size: 12px heeft.

Als je echt _alles_ (dus inclusief h1 - h6) een bepaalde propertie wilt geven kun je dit doen:[php]
* { font-size: 12px; }[/]
Ik raad het je echter af.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

FoOL, goed stukje :) Maar ik kende dat gebruik helemaal niet van de * (was het nog nergens tegen gekomen)

• Mir
  • Niet online
Jongens, jullie kunnen het even testen op www.mirdesign.cjb.net
Klopt het dat het bij jullie ook niet doet? Of ligt het aan mij?

Verwijderd

Bestaat die images/standard.css wel?

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

Mir schreef op 22 oktober 2002 @ 10:00:
Jongens, jullie kunnen het even testen op www.mirdesign.cjb.net
Klopt het dat het bij jullie ook niet doet? Of ligt het aan mij?
Bij mij doet hij het, al kreeg ik wel een major fullscreen pop-up, wat mijn vingers onherroepelijk naar ALT-F4 deed springen....

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

Huh? Ik heb geen popup gezien... Maar wat me opviel is dat het gebruikte font (althans bij mij) volgens mij Times New Roman is, wat imho het standaard font is voor IE. Vandaar mijn vraag of het in de header genoemde css bestand wel bestaat (heb geprobeerd om hem rechtstreeks te accessen en kreeg toen "file not found"). Dus...

Verwijderd

De style sheet staat hier en het enige wat gestyled word is <a>, en ja dat blijft 11px groot (in IE).

Dus het werkt wel.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

crisp

Devver

Pixelated

TheDjasp schreef op 22 oktober 2002 @ 10:09:
[...]

Bij mij doet hij het, al kreeg ik wel een major fullscreen pop-up, wat mijn vingers onherroepelijk naar ALT-F4 deed springen....
* crisp kreeg de vraag of ik Gator wou installeren :r

Het zal wel iets van cjb zijn neem ik aan; als dit een serieuze site moet worden zal ik maar heel snel naar een andere forwarder gaan zoeken...

Intentionally left blank

• Mir
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 10:21:
De style sheet staat hier en het enige wat gestyled word is <a>, en ja dat blijft 11px groot (in IE).

Dus het werkt wel.
Dus ik moet een andere dan A gaan stylen?
body? (heb ik dacht ik ook al geprobeerd)

jongens; die popups is idd van CJB...don't blame me..
en het geld groeit niet op mn rug voor een eigen domein! Besides; dat is ook iets heel anders!

Verwijderd

Mir schreef op 23 oktober 2002 @ 20:28:
[...]

Dus ik moet een andere dan A gaan stylen?
body? (heb ik dacht ik ook al geprobeerd)
ik heb hierboven flink de moeite gedaan om een en ander zo helder mogelijk uit te leggen. RM-rf en ik hebben hier denk ik stapsgewijs uitgelegd hoe een en ander nou werkt en ik ga geen poging doen om ditzelfde nog eens in Jip en Janneketaal uit te leggen. Lees de stukjes van een ieder die moeite heeft gedaan je hiermee te helpen nog eens terug, alles wat jij op dit moment nodig hebt om alles goed te laten werken staat erin.
Pagina: 1