Toon posts:

[LILO / RH8.0] 80Gb wordt gezien als 32Gb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een moederbord van een paar jaar oud (Asus P2L97b) en sinds kort een Western Digital 80Gb harddisk erop aangesloten. Heb een beetje lopen stoeien met de jumper settings, waardoor het volgende probleem is ontstaan:

Stoeisel 1:
- BIOS herkent harddisk NIET, geen Windows98, wel RH8.0 en de volle 80Gb wordt gezien :P

Stoeisel 2:
- BIOS herkent harddisk WEL, Windows98 kon erop gezet worden, RH8.0 kon erop gezet worden, alleen RH8.0 ziet "slechts" 32Gb ;(

Ik heb nu de situatie zoals bij Stoeisel 2 is omschreven, dus mis ik een groot aantal Gb's onder Linux. Tijdens de installatie van RH8.0 werd bij Disk Druid de opmerking gemaakt over e.o.a. geometry van de harddisk en dat ik dat achteraf in LILO kon wijzigen. Echter, hoe doe ik dat nu?!?! Het gaat om een Western Digital 80Gb.

Hieronder een stukje uit dmesg:
hda: WDC WD800JB-00CRA1, ATA DISK drive
hda: setmax LBA 156301488, native 66055248
hda: 66055248 sectors (33820 MB) w/8192KiB Cache, CHS=4111/255/63, UDMA(33)
En mijn huidige /etc/lilo.conf:
prompt
timeout=50
default=linux
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
lba32

image=/boot/vmlinuz-2.4.18-14
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.18-14.img
read-only
append="hdc=ide-scsi root=LABEL=/"

other=/dev/hda1
optional
label=windows

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Pentium 2 en 80 gig????

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Topicstarter
Uhm ja?!?! Kan/mag dat niet?! :?

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Nee dat gaat , maximaal 40 GB volgens mij

Twitter | Linkedin

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 10:05

RUFFNECK

Poentje

Evil M@V schreef op 21 oktober 2002 @ 15:21:
Nee dat gaat , maximaal 40 GB volgens mij
Meeste mobo's kunnen dat toch wel aan met een goeie biosupgrade?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij (ooit 's gelezen op Asus website) kan mijn mobo 32+ Gb harddisks aan. Maar we dwalen af... iemand een LILO oplossing?!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 15:32:
Volgens mij (ooit 's gelezen op Asus website) kan mijn mobo 32+ Gb harddisks aan. Maar we dwalen af... iemand een LILO oplossing?!
Ik heb ff op google gezocht, en ik kwam dit tegen, wat erop neer komt, dat je een bootpartitie in de eerste 32 GB moet hebben voor lilo, geen idee of dit waar is trouwens, ik heb een 100 GB HD in een partitie gezet, en ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar dat zou net zo goed pure mazzel kunnen zijn ;)

Volgens mij heb je je HD hardware matig, op een bepaalde stand gezet, waardoor hem als 32 GB gebruikt, waardoor je de overige 48 GB niet kan gebruiken, ik heb daar ooit iets over gelezen, maar ik kan me niet precies herrineren of je hier nou wel of niet met lilo omheen kunt komen..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
Je moet wel de laatste (1009) bios geflashed hebben, anders kan ie geen 32+ gb schijven aan.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Ok, stel dat het door mijn jumper settings komt en ik zet ze terug... start Linux dan gewoon weer op of kan ik dan weer opnieuw installeren?!

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op 21 oktober 2002 @ 16:10:
Je moet wel de laatste (1009) bios geflashed hebben, anders kan ie geen 32+ gb schijven aan.
Yeps, kheb de laatste (1009 dus).

• AlterEgo
  • Niet online
Als je disk groter is dan je Bios wil ondersteunen, dan heeft vrijwel elke harddisk fabrikant wel een gratis versie van Ontrack disk manager beschikbaar voor download. Hier bij voorbeeld die van IBM. Hier staat ook veel verdere info. (er is zelfs een linux-versie :) )
Daarom vermoed ik dat deze wel eens zou kunnen werken om je herkenningsprobleem op te lossen.
Post even of het werkt, de vraag is al eerder hier langsgekomen.

[edit] ik betwijfel of dit goed gaat op een niet-lege disk...[edit]

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 16:11:
Ok, stel dat het door mijn jumper settings komt en ik zet ze terug... start Linux dan gewoon weer op of kan ik dan weer opnieuw installeren?!
Dan zal linux gewoon opstarten, en ook de 80 GB helemaal zien. Geen idee of dat je problemen met Win'98 ook oplost, aangezien ik nooit de neiging heb gehad, om win'98 op zo'n mooie grote HD te installeren ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 21 oktober 2002 @ 16:33:
[...]

Dan zal linux gewoon opstarten, en ook de 80 GB helemaal zien. Geen idee of dat je problemen met Win'98 ook oplost, aangezien ik nooit de neiging heb gehad, om win'98 op zo'n mooie grote HD te installeren ;)
Tja, ik weet het... maar ik had ff Windows nodig ivm een firmware upgrade. Dus heb ik een kleine Windows partitie voor eventuele verdere firmware upgrades.
Pagina: 1