jaja, ik ben zo Dyslectish als een baksteen.
OK, die 2 draadjes is natuurlijk voor de 12V aansluiting.
Peltier is kewl. Ik heb er zelf ook een
Maar, een peltier wordt aan de ene kant koud en aan de andere kant heet. Die moet je dus combineren met een HSF of waterkoeling. Zelf heb ik voor die 1e gekozen.
Er zit dus een 48W peltier op mijn celeron 300@464. Temp van de proc is altijd < 20 graden (full load). Mijn zware Alpha + dubbele fan proberen zoveel mogelijk warmte van de peltier af te halen, en dat lukt redelijk.
Voordelen van peltier:
- lage temp -> langere levensduur proc
- lage temp -> hogere snelheid
- lage temp -> lager voltage
Nadeel:
- kost veel (relatief)
- zware koeling nodig
- zware voeding nodig (peltier trekt al snel 50-80 Watt).
Mijn Celeron 300@464 draaide eerst met normale koeling op 450@2.3V maar niet 100% stabiel. Nu met peltierkoeling kan ie op 504@2.0V 100% stabiel
Peltier is kewl. Ik heb er zelf ook een
Maar, een peltier wordt aan de ene kant koud en aan de andere kant heet. Die moet je dus combineren met een HSF of waterkoeling. Zelf heb ik voor die 1e gekozen.
Er zit dus een 48W peltier op mijn celeron 300@464. Temp van de proc is altijd < 20 graden (full load). Mijn zware Alpha + dubbele fan proberen zoveel mogelijk warmte van de peltier af te halen, en dat lukt redelijk.
Voordelen van peltier:
- lage temp -> langere levensduur proc
- lage temp -> hogere snelheid
- lage temp -> lager voltage
Nadeel:
- kost veel (relatief)
- zware koeling nodig
- zware voeding nodig (peltier trekt al snel 50-80 Watt).
Mijn Celeron 300@464 draaide eerst met normale koeling op 450@2.3V maar niet 100% stabiel. Nu met peltierkoeling kan ie op 504@2.0V 100% stabiel
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Uhmmm, (zeer) waarschijnlijk koelt je peltier beter dan een Orb, afhankelijk van:
- vermogen van de peltier
- HSF combinatie die je erop zet!
Je hebt dus zeker niet genoeg aan alleen een peltier. Hier zal een zware koeler+heatsink opmoeten, zoals een Alpha cooler anders kan de hitte die de bovenzijde van de peltier genereert niet snel genoeg afgevoerd worden.
Verder moet je aan het rode draadje 12V hangen en aan die zwarte wat (tuin)aarde. Bij zware peltiers is het verstandig een oude AT(X) voedig te gebruiken, daar die peltiers redelijk wat stroom opnemen!
- vermogen van de peltier
- HSF combinatie die je erop zet!
Je hebt dus zeker niet genoeg aan alleen een peltier. Hier zal een zware koeler+heatsink opmoeten, zoals een Alpha cooler anders kan de hitte die de bovenzijde van de peltier genereert niet snel genoeg afgevoerd worden.
Verder moet je aan het rode draadje 12V hangen en aan die zwarte wat (tuin)aarde. Bij zware peltiers is het verstandig een oude AT(X) voedig te gebruiken, daar die peltiers redelijk wat stroom opnemen!
Peltier brengt alleen de warmte van de ene naar de ander kant van het element. Het is dus prima om de CPU hiermee te koelen wat een peltier gaat lager in temperatuur dan kamertemperatuur (normale cooler), maar de peltier moet OOK gekoeld worden !! hiervoor heb ik mooie afzuigsysteempjes gezien die de hitte met een slang naar buiten voeren.
Peltier is dus beter maar vreet veel power, het is dus aan te raden deze op een andere voeding aan te sluiten.
Groeten,
Reink
Peltier is dus beter maar vreet veel power, het is dus aan te raden deze op een andere voeding aan te sluiten.
Groeten,
Reink
Murphy was an optimist
Maar kan je ook een Golden Orb op een 40 Watt Peltier zetten??
Ik wil namelijk een cellie 600 op 900-1000 laten draaien, o.k het kan ook met lucht maar zo gaat het natuurlijk beter..
Ps: Ik neem aan dat een 40 watt genoeg is voor 600@900? (van die excel sheet snap ik geen zak >> DOM)
Ik wil namelijk een cellie 600 op 900-1000 laten draaien, o.k het kan ook met lucht maar zo gaat het natuurlijk beter..
Ps: Ik neem aan dat een 40 watt genoeg is voor 600@900? (van die excel sheet snap ik geen zak >> DOM)
Volgens mij ie 40Watt te weining. De proc produceert dan meer energie als wat de peltier kan afvoeren.
Stuur anders ff een meeltje naar oc-shop. Die geven graag advies over de aanschaf van een peltier element.
Stuur anders ff een meeltje naar oc-shop. Die geven graag advies over de aanschaf van een peltier element.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 oktober 2000 13:34 schreef henri het volgende:
Ps: Ik neem aan dat een 40 watt genoeg is voor 600@900? (van die excel sheet snap ik geen zak >> DOM)[/quote]probeer in het exel sheet eens je gegevens in te voeren, het is best makkelijk, je kunt de getallen aan passen in de sheet aan de hand van je gegevens over je processor, peltier, soort pc, proc. voltage..enz. Aan de onderzijde rolt dan het vermogen (watt), temp boven en onderzijde van je peltier, en als je het juiste sheetje hebt zelfs nog de max. belasting van processor.
Ps: Ik neem aan dat een 40 watt genoeg is voor 600@900? (van die excel sheet snap ik geen zak >> DOM)[/quote]probeer in het exel sheet eens je gegevens in te voeren, het is best makkelijk, je kunt de getallen aan passen in de sheet aan de hand van je gegevens over je processor, peltier, soort pc, proc. voltage..enz. Aan de onderzijde rolt dan het vermogen (watt), temp boven en onderzijde van je peltier, en als je het juiste sheetje hebt zelfs nog de max. belasting van processor.
Het beste kun je de warme kant van je peltier koelen met water. Dit kan veel meer warmte op nemen dan lucht. Ik heb een oud aquarium met een oude vijverpomp ( 900 liter /uur). Het water pompt uit het aquaruim door het koel element dan door een bromfiets radiator ( 15,- op de sloop ) en dan het aquarium in. Heb een peltier element van conrad ( vrij goedkoop 110,- 120 Watt )tegen mijn waterkoel element, dan een koper plaatje van 1 mm en dan de cpu ( cel566@1100 ). je moet wel alles isoleren tegen condens. Ik heb al een keer gehad dat de cpu aan de onderkant groen was van het roesten, het water liep uit mijn socket. Ik heb een oude voeding (AT) gesloopt zodat ik alleen nog maar 12 V heb en die zit alleen op de peltier. Het peltier elemen wil eigenlijk 15 volt maar op 12 doet hij het ook goed, en om voor die 20% nu een speciale voeding te gaan kopen, want die zijn heel duur. Het koelblok is een blok koper met twee paralelle gaten en een dwars er op. Het gat aan de zijkant heb ik dicht gesoldeert met een stuiver. Alles netjes polijsten met schuurpapier 1200 en een kwak koelpasta en klaar. Een cpu temp van -10 C het koste mij in totaal f 150,-
een cpu van f 250,-
dus voor f 400,- heb ik een 1100 Mhz cel2 dat is dus echt niet teveel en als ik straks eennieuwe cpu koop ( dual duron 760MP + DDR ) kan ik alles gewoon overzeten. Als je het goed doet heb je er dus lang plezier van.
een cpu van f 250,-
dus voor f 400,- heb ik een 1100 Mhz cel2 dat is dus echt niet teveel en als ik straks eennieuwe cpu koop ( dual duron 760MP + DDR ) kan ik alles gewoon overzeten. Als je het goed doet heb je er dus lang plezier van.
Acer 1501 : P4 bak
das waar maar ik ben niet vanplan om een heel aQuarium op mijn kamer te zetten,
maar is een Ord dan niet goed genoeg voor en 60 wat peltier?
maar is een Ord dan niet goed genoeg voor en 60 wat peltier?
Hoe monteer je dat ding op een PIII-800EB, de chip steekt midden uit en dat peltier is 6 keer groter dan de chip zelf, je benut dus alleen 1,5 cm2. Of heb je een adapter ofzoiets ?
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 oktober 2000 17:55 schreef Shift het volgende:
Hoe monteer je dat ding op een PIII-800EB, de chip steekt midden uit en dat peltier is 6 keer groter dan de chip zelf, je benut dus alleen 1,5 cm2. Of heb je een adapter ofzoiets ?[/quote]Je gebruikt tussen de cpu en Peltier element een zgn. coldplate. Dit is een blokje van aluminium of koper (geleidt beter). Deze coldplate zorgt ervoor dat de koude kant van het Peltier element de kou kan afgeven aan de cpu en tevens de warmte van de cpu tot een minimum beperkt.
De cpu, coldplate en het Peltier element leg je goed geisoleerd in een bijv. neopreen/celrubberen behuizing zodat ze luchtdicht ingepakt zitten (tegen condensering).
Omdat wij nogal wat vragen over Peltier in combinatie met water- en/of luchtkoeling krijgen, gaan wij binnenkort op onze site een complete fotosessie plaatsen hoe alles eruit ziet en hoe je het het beste zelf aan kunt pakken (een stap voor stap handleiding).
Een groot aantal mensen denkt namelijk nog steeds dat het alleen voor de echte die-hard overclockers is weggelegd terwijl het in principe een fluitje van een cent is.
Natuurlijk zijn er bepaalde risico's aan verbonden, maar deze kunnen tot een minimum worden beperkt als je precies weet waar je mee bezig bent.
Hoe monteer je dat ding op een PIII-800EB, de chip steekt midden uit en dat peltier is 6 keer groter dan de chip zelf, je benut dus alleen 1,5 cm2. Of heb je een adapter ofzoiets ?[/quote]Je gebruikt tussen de cpu en Peltier element een zgn. coldplate. Dit is een blokje van aluminium of koper (geleidt beter). Deze coldplate zorgt ervoor dat de koude kant van het Peltier element de kou kan afgeven aan de cpu en tevens de warmte van de cpu tot een minimum beperkt.
De cpu, coldplate en het Peltier element leg je goed geisoleerd in een bijv. neopreen/celrubberen behuizing zodat ze luchtdicht ingepakt zitten (tegen condensering).
Omdat wij nogal wat vragen over Peltier in combinatie met water- en/of luchtkoeling krijgen, gaan wij binnenkort op onze site een complete fotosessie plaatsen hoe alles eruit ziet en hoe je het het beste zelf aan kunt pakken (een stap voor stap handleiding).
Een groot aantal mensen denkt namelijk nog steeds dat het alleen voor de echte die-hard overclockers is weggelegd terwijl het in principe een fluitje van een cent is.
Natuurlijk zijn er bepaalde risico's aan verbonden, maar deze kunnen tot een minimum worden beperkt als je precies weet waar je mee bezig bent.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Zeg ff wanneer hij klaar is ....Wil ik wel ff lezen!
demisoft:
Ik heb ook die 128W peltier van Conrad maar als ik 'm ongeveer 'n half uur aan heb word de bedrading gloeiend heet.
Heb je daar ook last van?
Ik heb ook die 128W peltier van Conrad maar als ik 'm ongeveer 'n half uur aan heb word de bedrading gloeiend heet.
Heb je daar ook last van?
"I'd change the world but God won't give me the source code"
ik het dat peltie op 12 volt en heb het nog nooit gemert zal een opletten. Je moet dan gewoon dikkere draden gebruiken.
Acer 1501 : P4 bak
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 oktober 2000 20:00 schreef henri het volgende:
Zeg ff wanneer hij klaar is ....Wil ik wel ff lezen![/quote]Henri: Wij verzoeken je om regelmatig onze site te checken om op de hoogte te blijven van eventuele updates. We verwachten zelf de "handleiding" rond eind november, begin december, online te hebben.
Zeg ff wanneer hij klaar is ....Wil ik wel ff lezen![/quote]Henri: Wij verzoeken je om regelmatig onze site te checken om op de hoogte te blijven van eventuele updates. We verwachten zelf de "handleiding" rond eind november, begin december, online te hebben.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Pagina: 1