P4 2,4Ghz temperatuur probleem op 845pe max2

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:00

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Mijn broer heeft dit weekend een nieuwe pc gekocht. Nou blijkt dat de cpu (P4 2,4Ghz 533 _/-\o_ ) bij een potje UT2003 demo na een half uur al 75 graden is en dan gaat het moederbord dus miepen :X :X . De proc is in IDLE status al 59 graden. Ik heb even wat research gedaan, o.a. in de FAQ hier en via via kwam ik bij eenhandige link http://users.erols.com/chare/elec.htm. Ik zie dat alle P4 2,4Ghz een vcore range van ongeveer 1,33V tot 1,5V hebben maar zijn mobo (MSI 845PE MAX2) gaat tot minimaal 1,55V. Kan dit het probleem veroorzaken? De koeler is gewoon een standaard P4 koeler, wel een heftig ding vind ik zelf.
Is dit gewoon een rotte proc (dat overkomt hem nou altijd) en zullen we er mee terug gaan, of ligt het aan foute temperatuur sensoren ofzo?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temperatuur is wel erg hoog,zit de koeler er wel goed op of ben je de koelpasta vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Tsja, als ik het zo hoor zou je bijna zeggen dat de koeler er nie echt lekker opzit, maar de boxed Intel koeler is dus symetrisch, en dus moet ie er wel goed opzitten. Die standaard zwarte alu (oid) heb je er niet vanaf gehaald? Want dan zou dat het wel es kennen zijn :( En anders lijkt me idd de temp. sensoren die het probleem veroorzaken, in dat geval ff voelen aan de koeler. Dan weet je gelijk of ie te heet is :P Maar hoe zit het met je case? En zitten er casefans in ofzow? Niet al te onbelangrijk natuurlijk :)

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
We hebben het standaard metaalachtige koelplakkertje van de koeler afgehaald omdat er kreukels in zaten en we hebben er een paar micrometer Coolermaster koelpasta op gedaan, er zit een heel dun laagje op, je kan er haast doorheen kijken. Kan de koeler er verkeerd op zitten? Het is echt zo'n standaard ding wat je er op klikt aan 4 kanten en dan met die 2 hendels zet je de spanning wat harder (in tegengestelde richting).

Edit 1: De koeler voelt niet bijzonder warm, maar het is dan ook een flink ding..
Edit 2: Als de koeler er NIET op zou zitten, zou de temperatuur dan kunnen kloppen of is ie dan gelijk 100 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Wel raar dat de temperatuur zo hoog is, normaal is de temperatuur meestal rond de 30 graden idle, 40 graden stressed hier.

Lijkt mij eerder dat de fan niet draait ofzow, of gewoon dat het koelblok de CPU niet raakt, want als het koelblok erop zit dan kan schiet de temperatuur niet 123 naar 75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de kast open zet, scheelt dat veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Dit is met de kast dicht, maar die heeft genoeg ventilatie. De koeler draait, dat hebben we gecontroleerd, er is ook flink wat airflow. Is het dan mechanisch mogelijk dat de koeler de processor niet raakt? Het lijkt mij dat de processor dan veel heter zal worden. Hoeveel graden zou het moeten schelen met of zonder koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

de koeler moet echt wel warm zijn
zeker met 70 graden. dat voel je echt wel met je vingertjes.

dus of de koeler zit niet goed
denk dat je dan of te veel pasta erop hebt.
of de koeler is niet vlak. wat me vrij bijzonder lijkt bij een intel stock cooler

dus koeler eraf halen. schoonmaken.
proc schoonmaken.
nieuwe pasta erop en koeler erweer op.

zeker weten van de vcore range
het is wel een p4 met een fsb van 133 Mhz
misschien dat die site een overzicht geeft van een p4 met een fsb van 100 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Oh, dat van die Vcore is dan niet meer zeker voor mij maar ik ga er van uit dat het goed is dan als het mobo op z'n laagste spanning staat. (minste hitte). Wat die koeler betreft gaat mijn broer vanavond dan de koeler er afhalen en heel goed kijken of ie 100% vlak is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Koeler zal er wel niet goed op zitten, daarom is ie ook koel, haal hem er gewoon af en kijk of je een goede afruk in de zwarte pasta ziet, dus of er van die zwarte zooi op je proc zit en je een lichte afdruk ziet.

//offtopic, hoe haal je in godsnaam 175kg , ik haal net aan 120 a 125 keer, train je al 6 jaar ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Thanks voor de tips!

//offtopic, ik train al vanaf dat ik 11 was, dus nu zo'n 15 jaar. Daarbij begon ik met een maximum van 56kg.. beetje creatine doet wonderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Btw maakt koelpasta echt zoveel uit? Ik heb topics gezien waarbij dat inderdaad het geval was, maar zelf heb ik bij mijn P4 2,4 geen koelpasta gebruikt omdat die er niet bij zat. Idle blijft ie onder de 30 graden en stressed net boven de 40.
En ik kan de koeler gewoon aanraken nadat ie een dag aan staat dus de waardes kloppen wel zo ongeveer.
shotputty schreef op 21 oktober 2002 @ 15:15:
Thanks voor de tips!

offtopic:
ik train al vanaf dat ik 11 was, dus nu zo'n 15 jaar. Daarbij begon ik met een maximum van 56kg.. beetje creatine doet wonderen. :)
Hmm nice! Zoiets hoop ik ook ooit te bereiken... over een jaartje of 10 :)

Btw creatine is toch een of ander supplement dat je spieren versterkt? Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
// heel erg offtopic: Goed dit is vast niet de bedoeling..... creatine is een voedingssupplement (!) dat je ook veel in vlees terugvind, het is een vorm van snelle energie (ATP?) die er ook voor zorgt dat er meer vocht in de spier (cellen) komt, je kan er harder door trainen (meer reps) en waarschijnlijk daardoor harder vooruitgaan, ik zeg alles met grote aanhalingstekens omdat ik geen harde statements wil maken die ik toch niet kan bewijzen. Ik kan wel zeggen dat het werkt....

// ontopic
Hoe is bij jullie de kasttemperatuur als de cpu 41 graden stressed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 10:42

broes_willems

kippie hachee moddereter

Hoi ik ben de broer van Shotputty (ik was ff heel druk met werk vandaar dat Shotputty de topic opende:) ). Ik heb net ff getest hoe snel de processor opwarmt van een 50% systeem belasting (printen). Het blijkt dat in een seconde of 20 de processor 10 graden in temperatuur stijgt. Dat is vast te snel als het koelblok er goed op zou zitten....

In UT2003 ook ff getest: 1 minuut UT waarvan 30 seconden gameplay laat de temperatuur van 53 naar 67 stijgen :( :( :(

(metingen met behulp van motherboard monitor en pcalert (winbond 2 diode op mobo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

nog een meting: opstarten van het printen laat de temp stijgen van 53 naar 60 graden in 5 seconden. Lijkt me duidelijk een geval van geen warmtetransport naar het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

dat lijkt me ook.

maar je koelblok zal wel vlak zijn hoor dat is nooit het probleem met intel koolers
denk dat hij er gewoon niet recht opzit, maar dat vind ik wel knap met een p4 koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Hmmz, maar ik zou toch eerst eventjes kast open schroeven en kijken naar die pasta afdruk, het is gewoon vrij duidelijk dat de koelerer niet goed op zit. ik heb amper ooit een defecte sensor gezien. Bij rond de 70 garden gaat het throtteling werken en zal ie langzamer worden, je koeler moet er maar half op zitten waarschijnlijk, want helemaal los is ie al 99% bezet idle zo langzaam gaat ie dan.

In mijn systeem is ie op 2700 max 48 graden met 1,85 volt.. dit met retail cooler en een goede airflow
Wel weet ik dat bij een celeron die koeler zwaar kut is, die witte klemmen schieten tusssen al snel het zwarte uit en dan krijg je hetzellfde als wat jij hebt ongeveer, maar die zie ik alleen bij de celeron 1,7 van wat ik tot nu toe kan zeggen.

/offtopic, ik heb creatine gebruikt, maar ik ging iets vooruit en als ik het langzaam afbouwde was ik weer terug bij af, het scheelt rond de 5% ofzo. Maar hoe kan je het het beste innemen, gewoon 1 uur voor het trainen had ik me laten vertellen( zit het in je bloed). Wel krijg je last van je maag etc als je het op een lege maag neemt. Ik train trouwens rondde 2,5 jaar dus het is niet vreemd dat ik niet zoveel kg doe, ik kan wel 80kg schouders(staaf) er over een bank met een 30kg dumble rammen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 13-09 08:27
Als je de fan er ff af haalt en het koelblok er tegenaan duwt dan moet de temp toch echt onder de 70 graden blijven. En ik dacht dat ie zichzelf al bij 65 graden ging terug clocken ipv de eerder genoemde 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Carel schreef op 21 oktober 2002 @ 16:45:

/offtopic, ik heb creatine gebruikt, maar ik ging iets vooruit en als ik het langzaam afbouwde was ik weer terug bij af, het scheelt rond de 5% ofzo. Maar hoe kan je het het beste innemen, gewoon 1 uur voor het trainen had ik me laten vertellen( zit het in je bloed). Wel krijg je last van je maag etc als je het op een lege maag neemt. Ik train trouwens rondde 2,5 jaar dus het is niet vreemd dat ik niet zoveel kg doe, ik kan wel 80kg schouders(staaf) er over een bank met een 30kg dumble rammen :)
// ik blijf even off topic // Nou zo zie je maar weer, heb je toch meer aanleg dan ik ;) Overigens 5% op jaarbasis is toch aanzienlijk over 10 jaar, bij mij is het anders 0,5%.....
..ik moet nu toch echt even mijn creatine gaan nemen....
// end of off topic //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan misschien het best effe die standaard koelprut eraf halen met wasbenzine oid. Vervolgens een nieuw prutje erop smeren, arctic silver ofzo blijkt wel goed te zijn. Als je T(proc) 75 graden is dan zou je koelblok flink warm moeten aanvoelen zoals hierboven vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 00:17
Zorg er voor dat je de 2 'hendeltjes' op de koeler wel de goede kant op hebt gedrukt. Die zouden ervoor moeten zorgen dat ie er heel stevig op zit. Ik had bij mijn pc eerst vergeten de koeler aan te zetten en toen liep ie tijdens winxp install vast vanwege oververhitting. Tegenwoordig word ie echt niet warmer dan 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Update:

Ik heb de koeler eraf gehaald. Er was alleen een afdruk in de pasta waar de randen van de processor zaten. Mijn broer had de koelprut met een vinger uitgesmeerd (zo ging het 't best met dat stugge coolermaster spul) en de vingerafdrukken zaten er nog op. Dat duidt er denk ik wel op dat er geen contact was, afgezien van de randen.

Morgen ga ik even naar de winkel voor wat extra koelpasta. Het zal een wat dikkere laag moeten worden helaas. Iets ter dikte van die originele plakker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Peturrr schreef op 21 oktober 2002 @ 22:44:
Zorg er voor dat je de 2 'hendeltjes' op de koeler wel de goede kant op hebt gedrukt.
Was inderdaad even verwarrend omdat ze tegenovergestelde kanten op gaan. Maar ze zaten goed hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dus er zit in het midden van de proc. een soort van deuk? Lijkt me niet echt goed, hoort toch redelijk plat te zijn.

Mijn 1.8@2.4 is trouwens normaal 28 graden en stressed 42, wel normaal voltage.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een P4@2.26 Ghz, en daar zit geen koelprut op... En die doet het ook gewoon zoals ie moet doen. Wordt iets van 40-50 graden volgensmij [kan 'm nu niet bekijken want die PC staat atm ergens anders :)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
broes_willems schreef op 21 oktober 2002 @ 22:49:
Update:

Ik heb de koeler eraf gehaald. Er was alleen een afdruk in de pasta waar de randen van de processor zaten. Mijn broer had de koelprut met een vinger uitgesmeerd (zo ging het 't best met dat stugge coolermaster spul) en de vingerafdrukken zaten er nog op. Dat duidt er denk ik wel op dat er geen contact was, afgezien van de randen.

Morgen ga ik even naar de winkel voor wat extra koelpasta. Het zal een wat dikkere laag moeten worden helaas. Iets ter dikte van die originele plakker denk ik.
Nee, het moet zo goed gaan anders is er echt iets mis , een dikke laag koelpasta geleid ook voor geen meter, koelpasta is alleen om te oneffenheden tussen beide lagen op te vullen(dus een beter oppervlak), maar niet om er als een extra er tussen zittende geleidende laag te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Die p4 koeler is van onderen niet erg vlak, daar is dat alu plakkertje ook voor.
Je moet dus iets meer dan een paar micrometer koelpasta gebruike of je koeler eens mooi lappen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 23:59:
Ik heb een P4@2.26 Ghz, en daar zit geen koelprut op... En die doet het ook gewoon zoals ie moet doen. Wordt iets van 40-50 graden volgensmij [kan 'm nu niet bekijken want die PC staat atm ergens anders :)]
Ik heb een P4@2,26 Ghz met de standaard koelprut 25C idle 34C stressed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30
duidelijk een montage probleem, wees blij dat je een p4 hebt, mijn amd was al meteen foetsie geweest :)

Probeer de koeler er nog een keer (goed) op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Ik heb er nu een dikkere laag koelprut tussen gedaan. Ik ben ff naar Memo gegaan en die jongen achter de balie zei dat het toch wel wat te weinig was wat er op zat.
De dikte zal nu misschien 0,25 mm zijn. De temperatuur van de processor na een half uurtje fraggen is nu 60 graden ipv 70.

Het kan natuurlijk zijn dat de sensoren op het mobo iets afwijken waardoor de reeele temp een paar graden minder uit zal komen. Immers pc alert geeft een kasttemp aan van 37 graden terwijl mijn ''échte'' thermometer 32 graden aangeeft. Die thermometer hangt vlak voor de cpu fan. De Fan zuigt de lucht erlangs (dus blaast niet extra warme lucht die net van de CPU komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
moet toch 20 graden lager kunnen (als je casefans hebt) en anders 10.
niet toevallig de hendeltjes met de bolle kant boven? ipv onder? dan krijg je nml geen druk op de proc (en geen mooie afdruk)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 13:11
Ik heb exact hetzelfde probleem als broes_willems,
ik heb ook een P4 2.4 en een MSI 845pe max2 moederbord.

Mijn CPU word bij gewoon internetten al 55 graden,
de kast daarentegen word dan rond de 35 graden (zie specs)

Er zat bij mijn koeler soort van bruin papier aan de onderkant van het koelblok,
zoals ik hier gelezen heb heet dat een alu plakkertje...

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.biesma/pc/P4cooler2.jpg

Dit alu plakkertje heb ik erop laten zitten...
Heb ik hier goed aan gedaan of moet ik dat alu plakkertje eraf
halen en er gewoon goede koelpasta op doen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb sinds 3 dagen een p4 1.8@2.4 temps 28/42 graden. Ik heb dat plakkertje eraf gehaald en beetje pasta erop gesmeerd (goedkope pasta). Viel me wel op dat de onderkant van de heatsink niet echt glad was. Maarja bij mij werkt het zo prima

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Nou, weinig reacties meer zie ik, maar ik heb alvast een tube koelpasta gehaald van CoolerMaster:

Afbeeldingslocatie: http://www.maxpoint.de/cooler/coolerm/fpl/goldpack.jpg

En het is onwijs makkelijk aan te brengen d.m.v. een mal...

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-custom.co.jp/catalog/image/fan/fan2415a.jpg

Erg mooi!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.biesma/pc/CoolerMaster%20Premium.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 13-09 08:27
Game-Freak schreef op 23 oktober 2002 @ 16:56:
Nou, weinig reacties meer zie ik, maar ik heb alvast een tube koelpasta gehaald van CoolerMaster:

[afbeelding]

En het is onwijs makkelijk aan te brengen d.m.v. een mal...

[afbeelding]

Erg mooi!

[afbeelding]
Idd erg netjes :) * kutkip gebruikt gewoon een stukje stastic om zijn vingers en dan krijg je het ook super smooth 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

normaal gesproken is koelpasta alleen voor dat kleine beetje extra warmtegeleiding tussen cpu en heatsink. zal iets van 5 graden schelen.
het scheelt misschien iets meer als de oppervlakte van de koeler niet helemaal netjes gepolijst is.
ik denk echt dat de koeler er niet netjes op zit want met die temperaturen gaat de levensduur van je p4 snel achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Ja, maar je moet toch wel heel erg raar doen wil je de heatsink er verkeerd op doen...!
Het is gewoon erin klikken met 4 pinnen en dan strak aantrekken met 2 beugels.
Nou dat heb ik gewoon gedaan, en hij word toch zo heet...

Dus ik ga gewoon dat alu plakkertje eraf halen en dan koelpasta erop doen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
  • Laatst online: 18:52
Je gebruikt de verkeerde sensor, nr 3 is je cpu, nr 1 is je systeem, nr 2 is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Noppie59 schreef op 23 oktober 2002 @ 22:54:
Je gebruikt de verkeerde sensor, nr 3 is je cpu, nr 1 is je systeem, nr 2 is gewoon onzin.
:? :? :?

Huh!?!?

ff voor de duidelijkheid, de waardes komen uit me BIOS...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Game-Freak schreef op 23 oktober 2002 @ 23:51:
[...]
:? :? :?

Huh!?!?

ff voor de duidelijkheid, de waardes komen uit me BIOS...
Zet MBM er op en kijk bij de sensoren, als het goed is heb je winbond 1, 2 en 3.
De temperaturen van 1 en 3 liggen vrij dicht bij elkaar maar 2 is veel hoger.
Als jouw processor echt zo heet zou zijn dan verbrand je echt je tengels aan het koelblok, als zou er geen pasta tussen zitten, dus MBM en even kijken.

Edit, sorry game-Freak dit verhaal was voor de topic starter.
Op mijn bord (Albatron) zit ook een winbond chip als je in MBM kijkt dan geeft sensor 2 ook 69 graden aan bij alleen internetten, misschien heeft MSI wel een foutje in de bios gemaakt en de verkeerde sensor toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

het is juist goed als een koelblok heet word in mijn mening, houd in dat de cpu zijn warmte goed kwijt kan, maar te heet in natuurlijk ook niet goed, als ie gewoon koud blijft dan is er wel degelijk iets mis, contact dus met de cpu. Trouwens, als je de hendels overhaalt (die het koellichaam aandrukken) dan drukt ie hem ettelijk mm's naar benenden, dit om goed contact te maken. 0,25 mm koelpasta maakt dan niks uit. Denk dat je hem toch verkeerd gemonteerd hebt.

Oh ja, RocketKoen, de bolle kantjes van de hendel moeten juist boven, niet onder, anders gaat het helemaal niet goed.

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je koelblok kan vast pakken dan KAN hij geen 70 graden zijn.. ja dan kan het ook wel, maar dat voel je wel :P Wat ik denk: Bios die het niet helemaal goed aangeeft.. enig ander temperatuur meet mogelijkheid? Zie je wel vaker......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:03

porn*

...take on the world!

Nieuwste BIOS idd geflashed? Mijn bordje gaf ook een temp van 10-15c hoger aan dan hij werkelijk was, duurde een maand voor er een nieuw BIOS was :|

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Dus bij MBM zijn de waardes van WinBond WEL goed?
Want dan zou die een stuk koeler zijn...
En PC Alert 4 geeft verkeerde waardes aan?

edit:
hier ff een screen van PC Alert 4...

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.biesma/pc/PC%20Alert%204.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Game-Freak schreef op 24 oktober 2002 @ 07:59:
Dus bij MBM zijn de waardes van WinBond WEL goed?
Want dan zou die een stuk koeler zijn...
En PC Alert 4 geeft verkeerde waardes aan?

edit:
hier ff een screen van PC Alert 4...

[afbeelding]
De waarden veranderen niet maar ik denk dat ze de verkeerde sensor uitlezen en dat kan je met MBM zien omdat dat alle sensoren laat zien.
Ik heb nu een 1.8 die loopt op 2.4 en die wordt bij internetten niet warmer als 36 graden, dan kunnen jou waarden toch niet kloppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Noppie59 schreef op 24 oktober 2002 @ 10:03:
[...]
De waarden veranderen niet maar ik denk dat ze de verkeerde sensor uitlezen en dat kan je met MBM zien omdat dat alle sensoren laat zien.
Ik heb nu een 1.8 die loopt op 2.4 en die wordt bij internetten niet warmer als 36 graden, dan kunnen jou waarden toch niet kloppen ?
Ja idd, ik vind mijn tempreatuur voor een P4 al zo hoog!
Dus de waardes in mijn BIOS die kloppen gewoon niet, dus lezen dus de verkeerde waardes.
Dus in het BIOS hoef ik niet meer te kijken...

Ik had al MBM 5 geinstalleerd, omdat ik dacht dat DIE waardes weer niet klopten :)
Dus ik zl straks als ik thuis ben ff een screenie posten van de waardes die MBM 5 aangeeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Quote van mijn vroegere wiskunde-leraar: "dus" is het meest misbruikte woordje in Nederland... ;)
Laten we hopen dat MSI gauw met een bios update voor die 845PE Max2 komt anders is die proc gewoon echt heet.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

icecoolsniper

never run from a sniper!

UneXisT schreef op 21 oktober 2002 @ 23:52:
Dus er zit in het midden van de proc. een soort van deuk? Lijkt me niet echt goed, hoort toch redelijk plat te zijn.

Hoe krijg je dat zo laag?!!? Mijn proc is idle 40 graden en stressed 56 graden.
p4 wilamette 1.9ghz@2ghz
thermaltake volcano 7+

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

icecoolsniper

never run from a sniper!

DutchCommando schreef op 22 oktober 2002 @ 11:08:
[...]

Ik heb een P4@2,26 Ghz met de standaard koelprut 25C idle 34C stressed
en hoe flik jij dat? waterkoeling ofzo??
voor mijn temps zie me andere post

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Ok, hier een plaatje van MBM5!
Nou, ik zou zeggen barst los!

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/m.biesma/pc/mbm.gif
edit:
Ik denk dus dat WinBond 2 me CPU is en WinBond 3 gewoon me systeem...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Game-Freak schreef op 24 oktober 2002 @ 16:19:
Ok, hier een plaatje van MBM5!
Nou, ik zou zeggen barst los!

[afbeelding]
edit:
Ik denk dus dat WinBond 2 me CPU is en WinBond 3 gewoon me systeem...
Zet sensor 2 eens van winbond 2 diode op winbond 2 en kijk eens wat er dan gebeurt.

Je 3.3V is ook te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Noppie59 schreef op 24 oktober 2002 @ 16:58:
[...]Zet sensor 2 eens van winbond 2 diode op winbond 2 en kijk eens wat er dan gebeurt.
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/m.biesma/pc/mbm2.gif
Je 3.3V is ook te laag.
Ja, weet, ik heb geen idee hoe het komt!!!
Aan me moederbord kan het niet liggen,
want met me vorige moederbord had ik het ook!

P.S. op het plaatje zie je weer dat me 3.3v veel te laag is...!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Game-Freak schreef op 24 oktober 2002 @ 17:07:
[...]

[afbeelding]

[...]

Ja, weet, ik heb geen idee hoe het komt!!!
Aan me moederbord kan het niet liggen,
want met me vorige moederbord had ik het ook!

P.S. op het plaatje zie je weer dat me 3.3v veel te laag is...!
Dan zal het je voeding wel zijn als je vorige bord het ook had.
Wat de temperaturen betreft, bij mij met dezelfde settings als bij jou en je bent waarschijnlijk hetzelfde aan het doen, niks dus:
1 = 37, 2= 68, 3= 34.
Bij mij is 1 systeem en 3 de cpu, Vcore staat bij mij op 1.6 het is wel een Xaser5000 kast en een antec true power voeding, misschien wat meer airflow.
Mijn processor wordt ongeveer 50 graden na een tijdje 3dmark draaien.
Of het msi bord geeft teveel aan of mijn bord te weinig in ieder geval heb je bewezen dat mijn geblaat over de verkeerde sensor niet klopte.
Probeer eens of je MSI een meeltje kan sturen over de waarden ?

Hoe bevalt het bord eigenlijk ?
Moet voor iemand wat bouwen en Asus is te duur, Gigabyte kan maar met 1x mem, de Albatron die ik nu heb heeft een probleem met de fixed AGP/PCI setting die niet werkt, dan blijft jouw bord over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Oh, dus misschien ook weer een nieuwe voeding kopen? S:
Het is een 300Watt die ik nu heb, zou die de klus niet gewoon moeten kunnen klaren?

Idd, bij de screen was ik niks aan het doen...

Over de temperaturen, tsja, zou het dan echt aan het moederbord liggen?
Ik heb net ff een spel zitten spelen (America's Army) en toen liep de temp. op naar 61 (!!!) graden.

Het moederbord bevalt me goed hoor, ik heb er (naar mijn weten) geen problemen mee.
Ik weet niet wat je er allemaal mee wilt gaan doen...?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Game-Freak schreef op 24 oktober 2002 @ 17:49:
Oh, dus misschien ook weer een nieuwe voeding kopen? S:
Het is een 300Watt die ik nu heb, zou die de klus niet gewoon moeten kunnen klaren?

Idd, bij de screen was ik niks aan het doen...

Over de temperaturen, tsja, zou het dan echt aan het moederbord liggen?
Ik heb net ff een spel zitten spelen (America's Army) en toen liep de temp. op naar 61 (!!!) graden.

Het moederbord bevalt me goed hoor, ik heb er (naar mijn weten) geen problemen mee.
Ik weet niet wat je er allemaal mee wilt gaan doen...?
Misschien heb je dat al gemeld maar heb je al aan je koelblok gevoeld ?
Als je processor 61 graden zou zijn dan zou het blok ook niet vast te houden zijn.
Je hebt dacht ik het zwarte spul laten zitten op je koeler, het scheelde bij mij ongeveer 2 graden met zilver prut, niet echt spannend.

300W is genoeg, weet niet wat voor grafische kaart je hebt, maar misschien is er iets niet helemaal in orde met de voeding.
Als je een nieuwe gaat kopen, Antec TruePower, gescheiden voedings lijnen en heel stil, aanrader.

Met het bord, overklokken, een hoge fsb geeft meer geheugen bandbreedte en dat merk je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Ik heb idd al eens aan me koelblok gevoeld, en deze voelt koud aan.
(in vergelijking met me andere koelblok van andere moederbord en CPU)

Deze week wil ik nog dat alu plakkertje eraf halen en er koelpasta op doen...

Ik heb een Geforce 4 Ti4400 128 MB (zoals in mijn specs te lezen valt)

Wat voor sensor is eigen die WinBond 1 en die WinBond 2?
(Dus niet WinBond 2 Diode)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Game-Freak schreef op 24 oktober 2002 @ 18:38:
Ik heb idd al eens aan me koelblok gevoeld, en deze voelt koud aan.
(in vergelijking met me andere koelblok van andere moederbord en CPU)

Deze week wil ik nog dat alu plakkertje eraf halen en er koelpasta op doen...

Ik heb een Geforce 4 Ti4400 128 MB (zoals in mijn specs te lezen valt)

Wat voor sensor is eigen die WinBond 1 en die WinBond 2?
(Dus niet WinBond 2 Diode)
Zag later pas dat je specs eronder stonden.
Ik heb geen idee hoe die sensoren werken, waarschijnlijk heeft de chip 3 kanalen waarop je per kanaal 3 dingen aan kan sluiten.

Als je blok koud is dan zal die temperatuur niet kloppen, draai als hij goed heet is een keer 3dmark en vergelijk je score, de processor gaat langzamer draaien bij een te hoge temperatuur, kan je mooi zien of hij inderdaad te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Grappig hoe zo'n topic probleem ineens verschuift naar een ander persoon. ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
shotputty schreef op 25 oktober 2002 @ 11:06:
Grappig hoe zo'n topic probleem ineens verschuift naar een ander persoon. ;) ;) ;)
Je reageerde niet meer, heb je nog nieuws dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Ja shotputty, heb jij nog wat gedaan?

Ik heb alvast een leuke 'zelfgemaakte' airduct gemaakt! O-) :)
Maak je eigen airduct! (pics!)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.biesma/pc/Airduct4.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het beste Artic Silver gebruiken. Zorg er dan wel voor de je hele core goed bedekt is met artic silver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 13:32:
Je kunt het beste Artic Silver gebruiken. Zorg er dan wel voor de je hele core goed bedekt is met artic silver.
Ik heb al CoolerMaster Premium gekocht...
Zoals in een vorige post al uitgebeeld is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vage dingen die temp. sensors. Mijn p4 1.6A wordt met zon lomp Alpha blok 38 IDLE........ook wat warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Game-Freak schreef op 25 oktober 2002 @ 12:10:
Ja shotputty, heb jij nog wat gedaan?

Ik heb alvast een leuke 'zelfgemaakte' airduct gemaakt! O-) :)
Maak je eigen airduct! (pics!)

[afbeelding]
Kijk dat vind ik nou cool van je! 8) Ik ga er helemaal van bibberen :7 HAHAHAHAHA, ik ga je idee gelijk bij mijn broer voorstellen, kijken of wij ook zoiets kunnen fabriceren. :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
Bij mij scheelt het minimaal 10 graden!!
Kging gister ff gamen en toen liep ie wel eens op tot 61,
maar nu is me hoogst gemeten waarde 50.

Dus zeker wel de moeite waard...!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52
Ik heb hier een p4 2,4 @ 2,81 ghz en die wordt idle 34c met standaard intel fan en 47c stressed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
En hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Veel fans ofzo?
Iets meer info a.u.b.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26

Lief Adje

Love is in the air

weet iemand hoe je je geheugen op 333 krijgt ik heb nu alleen maar 200/266/auto als keuze, terweil ik 333 geheugen heb :( het maakt niet uit of ik de cpu op 133 of op 100 laat lopen 333 krijg ik niet voormekaar

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Lief_Adje schreef op 29 oktober 2002 @ 22:25:
weet iemand hoe je je geheugen op 333 krijgt ik heb nu alleen maar 200/266/auto als keuze, terweil ik 333 geheugen heb :( het maakt niet uit of ik de cpu op 133 of op 100 laat lopen 333 krijg ik niet voormekaar
Hmm, beetje offtopic, maarja.

Ik zou eerst maar eens melden welk mobo je hebt. Als je het niet kan instellen kan je mobo het officieel niet aan denk ik.
Als je een p4b533 hebt moet je iig de multiplier met de switsches vastzetten en je fsb, daarna in bios gewoon instellen ( eventueel alsnog overklokken en je divider van je mem 1op1 zetten ) dit wordt dan uiteindelijk 3:4 en als je een 133fsb dus standaard draait, dan loopt je mem op (166) 333.
Heb je uberhaubt wel een p4, anders is het wel heeeeeeeeel offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Carel schreef op 30 oktober 2002 @ 11:01:
[...]

Hmm, beetje offtopic, maarja.

Ik zou eerst maar eens melden welk mobo je hebt. Als je het niet kan instellen kan je mobo het officieel niet aan denk ik.
Als je een p4b533 hebt moet je iig de multiplier met de switsches vastzetten en je fsb, daarna in bios gewoon instellen ( eventueel alsnog overklokken en je divider van je mem 1op1 zetten ) dit wordt dan uiteindelijk 3:4 en als je een 133fsb dus standaard draait, dan loopt je mem op (166) 333.
Heb je uberhaubt wel een p4, anders is het wel heeeeeeeeel offtopic :)
wat denk je.... we zitten hier in een MSI 845PE MAX2 topic (ook mijn mobo)
en ik heb een P4 2ghz (@2,67)
en een reepje PC2700 en een reepje PC3200 (maakt niet uit welke erin zit ik krijg de 333 setting niet :()

maar ik had wel wat duidelijker moeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

DDR333 is alleen beschikbaar bij een 'echte' 133mhz fsb cpu :( :(
miscchien dat er in een toekomstige bios versie iet aan gedaan kan worden :(

http://www.msi.com.tw/pro...eab74d182ee56c465171b8d26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dit topic is al wat ouder maar ik reageer omdat ik een systeem voor iemand in elkaar heb gezet die echt precies hetzelfde heeft. Bij idle (direct bij opstarten de bios ingedoken) al dik 50 graden. Ik heb op de msi site in het forum gekeken en zag daar topics vol over deze problemen. Het blijkt dus gewoon een bekend MSI probleem te zijn waar veel meer mensen last van hebben. De bios leest waarschijnlijk verkeerd de sensors uit. Een bios upgrade zou dit eventueel moeten verhelpen. Jammer genoeg is die er nu nog niet. Ik ga vandaag proberen een oudere versie te flashen, kijken of deze het probleem ook heeft.

Zijn er verder nog mensen die hier last van hebben en is het probleem van de topicstarten verholpen? Mij werd verteld dat thermal paste dit probleem absoluut niet zou verhelpen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Heb je een linkje naar die topics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 22:58
UneXisT schreef op 21 October 2002 @ 23:52:

Idd, dat zijn de normale P4 Temps. Ik haal ook maar 34 graden idle en 44 graden stressed, maar dat is omdat ik alleen een koelblok op me Xeon's 2.4 @ 2.4 heb zitten.

Misschien moet je gewoon terug ermee gaan

[ Voor 6% gewijzigd door AlPha.BeYoNdeR op 07-02-2003 14:18 . Reden: stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat hem draaien, totdat hij vast loopt, kijk dan naar bios hoe warm hij is. Begin daarna pas te kutten. Als het een pentium is, is er toch niks aan de hand. Zolang je maar niet zo'n bul van AMD hebt ;o En als tie het doet, doet ie het he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lief_Adje schreef op 30 October 2002 @ 12:10:
[...]

wat denk je.... we zitten hier in een MSI 845PE MAX2 topic (ook mijn mobo)
en ik heb een P4 2ghz (@2,67)
en een reepje PC2700 en een reepje PC3200 (maakt niet uit welke erin zit ik krijg de 333 setting niet :()

maar ik had wel wat duidelijker moeten zijn :P
[offtopic] verkoop je dat reepje PC3200 misschien? antwoord maar via de mail..

[ontopic] Ik heb die problemen ook met de rev.1 van 845PE Max2 FIR had eerst goede temps op de asus, maar op de msi is het nou wel allemaal erg hoog geworden :( heb nou watercooling en draait stress op 40graden..

Welke bios is de beste? er zijn al biossen voor Rev2 plank, maar die mag je niet op rev1 flashen :(

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde 'probleem' op me p4 2.4 ghz + msi 845 max mobo :? Heb verder geen extra fans trouwens, schaf ik binnekort wel ff aan. Me proc is (volgens de metingen in bios en pcalert) idle zo'n 50 graden en stressed tegen de 60 aan. Ik vond het al wat heet maar nu weet ik zeker dat het dat toch ook wel is :D. Nou ja, ik heb er verder nog geen problemen mee gehad ofzo dus ik doe er niet zoveel aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het klinkt heel bijdehand en vervelend, maar wie koopt er in dit tijdperk nog een MSI moederbord? Kijk eens naar het socket 478 assortiment van Gigabyte en maak je keuze. Mooiere bordjes bestaan er gewoon niet als je het mij vraagt. Met MSI is er altijd wat, Gigabyte doet het altijd.

mijn post is natuurlijk geen oplossing voor je probleem, maar feit blijft dat bij een P4 2,4 met die giga boxed koeler die er bij zit hitte gewoon geen issue mag zijn. Als dat wel zo is twijfel ik erg aan de kwaliteiten van het moederbord. Een p4 hoort gewoon inprikken en draaien te zijn zonder gezeik verder.

[ Voor 111% gewijzigd door smvs op 08-02-2003 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Laatst online: 05-07 09:16
Wat worden jullie procs toch heet. Mijn p4 2.8 draait 32,5 idle. gewoon met de intel koeler, wel andere pasta.

(aopen ax4ge max)

[ Voor 167% gewijzigd door Grijns op 08-02-2003 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

smvs schreef op 08 February 2003 @ 00:31:
Het klinkt heel bijdehand en vervelend, maar wie koopt er in dit tijdperk nog een MSI moederbord?
o.a. mensen, zoals ik, die eerder een perfect werkend MSI bord hebben gehad (slot 1 :9) en daarom opnieuw hun vertrouwen in MSI steken :)
Kijk eens naar het socket 478 assortiment van Gigabyte en maak je keuze. Mooiere bordjes bestaan er gewoon niet als je het mij vraagt. Met MSI is er altijd wat, Gigabyte doet het altijd.
Ik heb de MS-6398e LBR (LAN, Bluetooth en audio onboard, waar die R voor staat mag joost weten 8)7) en hij werkt prima, m'n P4 2.0@2.0 draait tijdens normaal gebruik (mirc, beetje surfen e.d. (geen MSN, heel soms ICQ)) 37 graden idle en +- 42 graden na een uurtje quake 3 (of ut2003 of wat voor spel dan ook :7).
mijn post is natuurlijk geen oplossing voor je probleem, maar feit blijft dat bij een P4 2,4 met die giga boxed koeler die er bij zit hitte gewoon geen issue mag zijn. Als dat wel zo is twijfel ik erg aan de kwaliteiten van het moederbord. Een p4 hoort gewoon inprikken en draaien te zijn zonder gezeik verder.
behalve als de koeler er niet goed op zit of niet goed werkt offcourse (8>

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shotputty schreef op 21 October 2002 @ 13:48:
We hebben het standaard metaalachtige koelplakkertje van de koeler afgehaald omdat er kreukels in zaten en we hebben er een paar micrometer Coolermaster koelpasta op gedaan, er zit een heel dun laagje op, je kan er haast doorheen kijken. Kan de koeler er verkeerd op zitten? Het is echt zo'n standaard ding wat je er op klikt aan 4 kanten en dan met die 2 hendels zet je de spanning wat harder (in tegengestelde richting).

Edit 1: De koeler voelt niet bijzonder warm, maar het is dan ook een flink ding..
Edit 2: Als de koeler er NIET op zou zitten, zou de temperatuur dan kunnen kloppen of is ie dan gelijk 100 graden?
dat metaalachtige plakkertje had je er ook niet moeten afhalen, want dat kan je met plakketje en al er gewoon opdrukken, je hebt namelijk 2 uitvoeringen, je hebt 1 met plakkertje, en 1 zonder, die 1 zonder plakkertje daar moet koelpasta tussen.
:)

sorry was ik vergeten te zeggen, als er kreukels op het plakkertje zit, had ik hem omgeruild met 1 zonder kreukels ;)

oh ja en haal a.u.b niet de koeler eraf want dan heb je niks meer :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb er een 2.8 op en die is stressed (altyd btw ;) DPC ) ca ~45°C ofzow, met de bijbehorende intel cooler er op (zonder prut, die standaars plekekr dus)
En gebruik 1 case fan

/edit
oeps laatste 3 pagina's niet gezien :P

[ Voor 29% gewijzigd door ThaHandy op 11-02-2003 20:46 ]

Pagina: 1