Windowscomputer aanroepen vanuit linux

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

• Quorian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 22:37
Ik wil graag vanuit linux debian 3.0 de bestanden van een windows-computer uit het netwerk aanroepen. Normaal gesproken is het dan zoiets als "\\ComputerNaam\SharedDocs\" al zou ik vanuit een windows computer een windows XP computer willen aanroepen. Maar hoe kan ik dit vanuit linux doen ???

alvast bedankt

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 22:05

highking

Langharig tuig

Met samba moet dat gewoon gaan, zal bij Debian ook wel op de Cd staan neem ik aan.

Verwijderd

samba is de netwerkshare functionaliteit voor Windows onder Linux. IS genoeg over te vinden :)

• Quorian
Oke, ik zal mijn doel ff melden.
Op mijn windows computer maak ik een bestand aan, die wordt door een php-script op mijn linux debian 3.0 webserver aangeroepen met de optie "include()". In mijn php.ini wil ik dan een target voor include-files invoegen die verwijst naar mijn computer. Toen ik nog een windows-server had was dat include_path = "\\ComputerNaam\SharedDocs\".
Ik denk dat ik dit lastig voor elkaar ga krijgen met behulp van samba, is er een andere mogelijkheid, of moet ik gewoon een andere manier vinden om gebruik te maken op de file van mijn computer ?

Verwijderd

webserver installen op windows bak ?

• Quorian
uhm ja, dat vind ik nou niet echt een geslaagde oplossing. Ik ben blij dat ik eindelijk een stabiele Linux-server heb draaien.

• DiGyPh0
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:00
apt-get install smbfs

mount -t smbfs -o username=user,password=pass,ip=xxx.xxx.xxx.xxx //server/share /mnt/windows

π-♭

• RdeTuinman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 06:29
Dan toch maar Samba.
Je mount dan \\ComputerNaam\SharedDocs\ op bijvoorbeeld /mnt/windows_SharedDocs en dan kun je in je php.ini je include_path zetten op /mnt/windows_SharedDocs.

Verwijderd

-edit fout gelezen.

• Quorian
bedankt voor alle reacties, ik ga zo ff kijken hoe ver ik kom

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Als je in KDE zit, en je opent de explorer

kan bij mij in elk geval

smb://192.168.0.1/share

maar dan kan je alleen lezen geloof ik...

[ Voor 0% gewijzigd door M4RTiN op 21-10-2002 14:07 . Reden: tags ]

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
als het goed is heb je ook een smbmount (smbmnt) is een script of een los staand programmaatje. Hiermee is het ook mogelijk.

Verwijderd

Voor zover ik weet wordt smbmount meegeleverd in de samba packages. Dus dan moet je ook samba al erop hebben staan...

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
niet bij alle distro's zit smbmount er bij. ook bij het compileren moet je het er expliciet bij vermelden. d.m.v. ./configure --with-smbmount

Verwijderd

Volgens mij is SAMBA een server voor als je een 'Windows printer en bestanden delen'-achtige toestand op je GNU/Linux-systeem wilt nabootsen. Als je bestanden of printers op een Windows-systeem wilt benaderen via je GNU/Linux-systeem, kun je gebruik maken van smbclient.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, maar dit begint weer een standaard samba topic te worden... hoe en wat met smbclient is wel op te zoeken :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.