[alg] Welke boeken moet je NIET in de boekenkast hebben

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:02
Er wordt wel eens gevraagd wordt naar welke boeken geschikt zijn voor een taal X. Laten we eens een omgekeerde thread maken, welke boeken zijn juist zonde van je geld zijn.
We hebben vast allemaal wel eens een boek gekocht, die achteraf eigenlijk zwaar tegenviel. Hetzij door de vele fouten, of doordat je na 300 blz ontdekte niets geleerd te hebben.

Wel onderbouwen aub! met alleen maar zeggen: Boek x is kut!
Help je niemand, vertel ook waarom je dit boek slecht vind.

Ik wil beginnen met alle computerboeken uit de "Step by Step" NL serie uitgegeven door Academic Service. (misschien is de engelse versie wel beter)

Ik heb er dus twee en die zou ik iedereen afraden om bovengenoemde redenen. Teveel fouten en eigenlijk ben je amper iets wijzer als je het uit hebt.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

hhmmmmmm,
ik had spijt dat ik ooit een keer het boek "dreamweaver bible" van academic services heb gekocht, terwijl ik hun "php4 bible"wel weer een topper vind

Verwijderd

Ik zou in ieder geval alle web-design en web-programmeer boeken afraden, omdat de ontwikkelingen op dit moment nog zo snel gaan dat je elk jaar wel weer een nieuwe moet kopen om bij te blijven, maar goed, ik werk helemaal niet met naslagwerken in dood hout formaat =)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 12:34:
Ik zou in ieder geval alle web-design en web-programmeer boeken afraden, omdat de ontwikkelingen op dit moment nog zo snel gaan dat je elk jaar wel weer een nieuwe moet kopen om bij te blijven, maar goed, ik werk helemaal niet met naslagwerken in dood hout formaat =)
onzin, een goed boek over bv html of javascript gaat jaren mee.

• MSalters
  • Laatst online: 21-08 17:14
Alle boeken van Herbert Schildt; de fouten die daarin zitten zijn te subtiel. Hij schrijft bovendien erg duidelijk en overtuigend, waardoor je denkt dat de fout bij jou ligt, als het niet werkt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 23:08
Uit de collectie boeken die ik voor m'n studie moest aanschaffen: "Computer Confluence" (geen idee van wie, ben op 't werk nu); volgens mij zit er nog wel eentje bij die liever niet zou hebben; misschien kom ik er nog op.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor mijn studie heb ik deze aan 'moeten' schaffen:

Bedrijfsinformatiesystemen 7e druk, ICT in de organisaties van morgen door Kenneth Laudon en Jane Price Laudon

Wat een :r boek, maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat het vak me absoluut niet aan staat. Wellicht dat geinteresseerden het boek wel kunnen waarderen ;)

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Even ter informatie:

Bij elke reply duidelijk aangeven om welk boek het gaat, welke schrijver, waarom je het slecht vindt, etc.

Maak er een goed topic van met zijn allen, kom op :Y) ;)

Alle onzin posts worden getrashed, en leveren vanaf dit punt een OW op!!

be warned :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

tomato schreef op 21 oktober 2002 @ 13:24:
Voor mijn studie heb ik deze aan 'moeten' schaffen:

Bedrijfsinformatiesystemen 7e druk, ICT in de organisaties van morgen door Kenneth Laudon en Jane Price Laudon

Wat een :r boek, maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat het vak me absoluut niet aan staat. Wellicht dat geinteresseerden het boek wel kunnen waarderen ;)
Ik ben ook bekend met dit boek, en dit zou ik inderdaad ook nooit uit mezelf kopen. Vooral vervelend is dat de eigenlijke inhoud nogal wollig wordt verteld, met als gevolg dat je 10 bladzijden doet over 1 lullige opsomming.

Rustacean

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
ASP.net programmer's Reference van Wrox.

800 pagina's lezen en dan de basis nog niet snappen, dan ligt er toch iets fout bij zo'n boek.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

'Introduction to Functional Programming using Haskell' van Richard Bird.

Een boek waarin je elementaire informatie pas pagina`s na de vragen krijgt. Erg frustrerend. Daarnaast is het boek gewoon zwaar onbegrijpelijk en je raakt er uitermate gefrustreerd door. Ik kreeg het dictaat functionaal programmeren van de UU in handen en daar had ik continue ohh.. ahhh... was dat nou zo moeilijk? En was je daar nou een paar pagina`s voor kwijt?? Het lag dus niet aan mij, maar dat boek is gewoon irritant. Misschien leuk als referentie materiaal (er staat echt veel in), maar imo totaal niet geschikt als introductie voor functioneel proggen.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Het eerste PHP boek in het Nederlands, "PHP Websites dynamisch ondersteunen" oid. Verschrikkelijk slecht uit het Duits vertaalde tekst, domme spelfouten en niet goed lopende zinnen. Verder imo iets te veel Linux gehalte zeg maar (nofi), ik bedoel ze schrijven het allemaal wat TE grappig en TE speels, met smilies enzo erbij. Verder is het eigen maar een functie reference, die je nu zelfs in het nederlands al op php.net kan vinden. Achterin staan wat beginnersvoorbeelden (guestbook enzo), als bijlage :S..geen voorbeeldscripts, geen uitleg, alleen maar stoffige functies zonder samenhang.

Verder is er nog een Photoshop boek wat me niet zo beviel. Het betreft "Photoshop 6 for the web" oid (nogal breed boek). Het is nix meer dan een tutorial boekje met veeeels te uitgebreide uitleg voor instellingen etc. En daarnaast geven ze je echt geen idee wat je nou eigenlijk aan het doen bent. En dat voor dezelfde prijs als mijn andere ps boek "Photoshop 5.5 Bible Limited" oid (zit op het werk ;))

Verwijderd

ASP.net programmer's Reference van Wrox.

800 pagina's lezen en dan de basis nog niet snappen, dan ligt er toch iets fout bij zo'n boek.
Het is dan ook een referentie boek. In een Woordenboek leer je toch ook niet hoe de grammatica in elkaar zit ? (M.a.w. koop dan beginning a.s.p : staat allemaal achterop je kaft)
offtopic:
De boeken van WROX vindt ik juist wel goed, juist als referentie. Achterop staan referenties van hun zelfde boeken (uiteraard ;) naar gespecifiseerdere onderwerpen in het zelfde thema.

Het boek: En dan is er Java van G.J. Laan is verschrikkelijk om java uit te leren. Staan nog fouten in ook....

Verder: De serie van : leer in 24 uur <onderwerp>
vul in <onderwerp> je onderwerp naar keuze in ;)
Verschrikkelijk plat en iets in 24 uur leren is IMO onmogelijk (en dan heb ik het niet over een hello-world applicatie)
edit:
woordje vergeten

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 02:25
"Leerboek ICT toepassingen" door o'brien. (gekocht voor school)
Die vent moeten ze afschieten! Boek gebruikt 10 bladzijden om 1 stelling uit te leggen :(
en als je dan 20 stellingen/begrippen hebt in 1 hoofdstuk loopt het aantal pagina's toch gauw de spuigaten uit.

Verder wil ik 'effectief gui ontwerp' ook even de grond inzeiken, ivm de eeeeeeellleeen lange pagina's waarin nogal abstracte ideen over het ontwerp van een gui interface worden gegeven. Het boek spreekt zichzelf letterlijk tegen van het ene hoofdstuk tot het andere, en is ZO flexibel dat het er altijd op neer komt dat alles nog radicaal kan veranderen. (kortom: nada-structuur). :r

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

Yourdon... "Modern Structured Analysis" gewoon een woord:"Niet doen!".... SDM is hopeloos achterhaald en die vent zeg in zijn inleiding dat hij SDM leuker vindt dan neuken en heeft het vervolgens een kleine 600 pagina's over context diagrammetjes en DFD's :)

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 16:58:
[...]
Het boek: En dan is er Java van G.J. Laan is verschrikkelijk om java uit te leren. Staan nog fouten in ook....
Prima boek om Java snel uit te leren, de basics dan ... als je ervaren bent met programmeren (in welke taal dan ook) dan is het inderdaad niet zo'n best boek.
Verschrikkelijk plat en iets in 24 uur leren is IMO onmogelijk (en dan heb ik het niet over een hello-world applicatie)
Ook hier vind ik het vrij relatief. Ik gebruik dit soort boeken juist om de syntax van een taal snel te leren, en daar zijn het naar mijn mening prima boeken voor. Maar ook hier, als je geavanceerde dingen wil leren dan is het inderdaad een slecht boek. Maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
De meeste boeken van Sams vind ik niet zo prettig, met name omdat de opmaak niet echt lekker leest, maar das dus een persoonlijke smaak.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 19:22
Titel: Snel leren programmern Delphi.
Auth: Thomas Binzinger

wrom? orgineel is in het Duits, dit boek in het NL is extreem slecht vertaald en zelfs de code voorbeelden zijn voor een gedeelte in het NL. (dus functie ipv function). Ook zijn er stukje code die totaal niet kloppen.

• ErikRo
  • Laatst online: 26-08 18:02
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 16:58:
edit:
woordje vergeten
Grappig, ik ben zelf toevallig net bezig met "VB6 in 24 uur". Persoonlijk vind ik het wel redelijk boek voor beginners. Je leert van alles wel wat + krijgt nog wat nuttige achtergrondinfo.
Maar je moet inderdaad daarna wel een "echt" boek nemen, wil je tenminste echt wat zinnigs kunnen bouwen.
Zaterdag op de laatste pcdumpdag nog voor € 15 "Database programming met VB6 in 21 dagen" gekocht van Curtis Smith / Academic Service (800 blz). Die zou een aardige aanvulling kunnen zijn.

Dank je wat betreft dat 24 uur verhaal. Ik was al bang dat het aan mij lag :)
Ik ben, schat al een maand bezig en zit nu pas bij hoofdstuk 16 en heb me al die tijd afgevraagd waarop die 24 uur was gebaseerd.
Ze kunnen het beter noemen "Leer <onderwerp> in 24 dagen"

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Mijn grootste miskoop is denk ik MATEMATAAL InformatieAnalyse en Gegevensbankontwerp

Dat boek ging over de NIAM methode van informatie analyse en database ontwerp.
Zoiezo vond ik die hele NIAM methode al omslachtig en het boek was erg kinderachtig geschreven.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

Verwijderd

JonkieXL schreef op 21 October 2002 @ 20:38:
Mijn grootste miskoop is denk ik MATEMATAAL InformatieAnalyse en Gegevensbankontwerp

Dat boek ging over de NIAM methode van informatie analyse en database ontwerp.
Zoiezo vond ik die hele NIAM methode al omslachtig en het boek was erg kinderachtig geschreven.
w00t Niam! nog op school gehad, daarna nooit meer ergens in de praktijk mee te maken gehad, was wel geinig maar ik zag het nut er niet echt van in > ook al was de docent 1 van de grondleggers hiervan.

<onnodige kick/>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 14:14 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

<onnodige kick/>

zeg dat :/

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.