3Com 3300 switches stacken

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:09

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Situatie:
Een aantal patchkasten moeten worden uitgebreid van één 3300 switch naar twee.
Hiervoor wordt een extra 3300 switch per patchkast bijgehangen en verbonden met een matrix kabel aan de bestaande switch.

Dit heb ik natuurlijk eerst even getest door twee losse 3300s te verbinden.
Hierbij liep ik tegen de volgende problemen, 1.) unit nummers en 2.) ip configuratie.

1.)
Hoe is het mogelijk het unit nummer van een switch in de stack in te stellen?

Heb er namelijk geen zin in de patch kasten te moeten verbouwen om de fysieke volgorde overeen te laten komen met die in de webinterface.

Al bij 3Com en op internet gezocht maar ik kom niet verder dan instructies voor de fysieke aansluiting zoals ook al in de bijgeleverde handleiding staat.

2.)
Daarnaast is de beste IP configuratie me ook nog niet duidelijk.
Heb eerst een switch los een IP gegeven en dat werkt natuurlijk prima.
Toen een nieuwe switch eraan gehangen met matrix kabel, waarbij de nieuwe switch Unit 1 werd en de oude switch Unit 2.

De boel werkte nog steeds prima en via de webinterface zijn dan gewoon beide units te selecteren en te beheren.
Unit 1 heeft dan als IP nummer 0.0.0.0/0 en Unit 2 het eerder toegewezen IP.

Vervolgens heb ik via webinterface U1 hetzelfde IP gegeven als U2 en dat maakte geen verschil, switch stack bleef gewoon benaderbaar via het IP.

Daarna U2 op 0.0.0.0/0 gezet via webinterface en U1 instellingen laten staan.
Toen verloor ik echter de verbinding met de switch stack, was zelfs niet meer te pingen.
Met een com-kabel op beide switches gekeken en de IP settings waren wel zoals ingesteld, U1 op juiste IP en U2 op 0.0.0.0/0
Via com-interface U1 op factory defaults gezet en daarna weer het IP adres erin gezet en toen werkte het opeens weer wel, pingen & webinterface.

Wat is nu de beste IP configuratie?:
A. U1 op gewenste ip-adres, U2 op 0.0.0.0/0 ingesteld
B. U2 op gewenste ip-adres, U1 op 0.0.0.0/0 ingesteld
C. U1 en U2 beide op gewenste ip-adres ingesteld

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

> PNS

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Antwoord op je eerste vraag.Dat kan niet!!!!!
Ik heb er zelf een tijd geleden ook naar gezocht tot ik iemand bij 3com zelf sprak en die vertelde dat dat echt niet kon.
Het werkt als volgt:
-De switch met 3 matrix poorten wil altijd unit nr. 1 zijn
-De switch die je insteld op op matrix poort 2 zal altijd 2 zijn
-De switch die je insteld op op matrix poort 3 zal altijd 3 zijn

Antwoord op vraag twee blijf ik je verschuldigd

Verwijderd

waarom denk je dat dat uitmaakt?

volgens mij is benaderbaar=ok en niet benaderbaar=fout... en verder... who cares?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 17:19:
Antwoord op je eerste vraag.Dat kan niet!!!!!
Ik heb er zelf een tijd geleden ook naar gezocht tot ik iemand bij 3com zelf sprak en die vertelde dat dat echt niet kon.
Dank, begon zelf ook al zoiets te vermoeden maar dat is nu bevestigd.
En hoe dat werkt met een switch met matrix module wist ik al, ging mij juist om de 1 op 1 verbinding van 2 switches met een enkele matrix kabel.
Dat wordt dus toch fysiek verplaatsen in de patchkast als ze niet toevallig het juiste nummer krijgen toegewezen.

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 17:26:
waarom denk je dat dat uitmaakt?

volgens mij is benaderbaar=ok en niet benaderbaar=fout... en verder... who cares?
Was het maar altijd zo simpel.

Ik wil er van te voren wel zeker van zijn dat de boel blijft doordraaien in de produktie omgeving.
Dat niet het halve pand opeens zonder netwerk zit om dat de helft van de stack wegvalt wanneer achteraf blijkt dat toch beide switches hetzelfde IP hadden moeten krijgen.
Of dat de stack juist wegvalt doordat er conflicten optreden omdat beide switches in de stack hetzelfde IP hebben.
Om maar iets te noemen.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Ok, Stel je voor dat er een rouge dhcp in het net komt die per ongeluk iets teveel packeten die kant op kan sturen.

Stel je voor dat je een switch ip dynamisch is en vervangen moet, dan krijgt hij ineens een ander ip :) dan zou je bij het vervangen van een switch ook de dhcp aan moeten passen.

Vaste regel die ik gebruik:
Clients dynamisch (omdat die mensen meestal ook laptops willen aansluiten)
Switches routers servers vast (Die dingen gaan toch nergens heen)

Ik kies antwoord C... maar zoals gezecht kijk wat werkt :)

[ Voor 0% gewijzigd door reddog33hummer op 22-10-2002 00:52 . Reden: typo ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Denk even aan de naam die je het beestje geeft.
Onder een stack verstaat 3com 3 switches op elkaar aangesloten.
Er is in jou geval echter wel een trucje om de units nummers te krijgen(mits je er maar 2 op elkaar aansluit)
Als volgt: Haal de stroom van beide switches,verbind de matrix kabels, zet de switch die je unit 1 wil hebben als eerste aan.
Als het goed is werkt dit zo :)

Edit....Nog een tip:

Om in de toekomst verder uit te breiden raad ik je het volgende aan.
De 3300 serie heeft verschillende types,zoals ik al eerder zei bestaat een stack uit 3 switches waarvan een 3 matrix poorten heeft en twee switches 1 matrix poort hebben.
Als je nu uitbreidt naar twee switches is het verstandig om nu vast de switch met 3 matrixpoorten aan te schaffen.
Just my two cents

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
En over die IP's: Volgens mij moet je unit 1 een IP geven, en de andere units niet. De stack gedraagt zich namelijk als 1 grote switch en heeft dus ook maar 1 IP nodig. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt op het moment dat de stroom uitvalt en de andere switch ineens unit 1 is. Zou die dan nog het goede IP hebben? Dat is wel iets om even te testen!

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Al heeft een switch geen IP-address, hij blijft toch wel switchen! Hij is alleen niet meer remote te managen, maar dat doet niets af aan de werking.
Over een stack, zorg ervoor dat de beide switches dezelfde firmware draaien, dat kan ook weer schelen in de elende. En wie beslist dat een stack uit drie switches bestaat? Een 3300 stack is op te bouwen uit 2, 3 en/of 4 switches. Alleen moet je voor een stack van meer dan 2 switches een matrix-module kopen. Daar sluit je dan de verschillende switches op aan, ook de switch waar de module inzit moet aangesloten worden op de matrix-module.

scn

Verwijderd

Het valt me ten eerste op dat er toch nog zoveel mensen 3com 3300 switches hebben. ik dacht eigenlijk dat wij een van de weinige waren. Kunnen bovenstaande posters ook eens aangeven hoeveel clients en server ze bedienen ??

Maar ff antwoorden op je vraag : je geeft altijd maar 1 unit in de stack een ip adres. als je HP OV NNM gebruikt en meerdere ip adressen in een stack gebruikt werkt dit alleen maar verwarrend. Het bovenstaande verhaal van de matrix module klopt. daar kun je op aangeven welke unit 1 moet zijn, waarbij switch met matrix module in zich altijd 1 is.

Bij een 2 switch stack (ben het met bovenstaande eens dat kan wel !) heb ik ooit gehoord dat de switch met het laagste MAC adres (vraag me niet hoe je het kan zien) unit 1 wordt. Het trucje met eerder aanzetten van unit 1 zou kunnen werken, maar volgens mij kan je dan pech hebben dat ze elkaar helemaal niet zien. Maar eh ...wat maakt het eigenlijk uit wat unit 1 of 2 is ? De switches geven het zelf aan middels een ledje op de switch en in de browser is het altijd de onderste = 1 en bovenste = 2,3,4 afhankelijk van de hoeveelheid. van onderaf tellen dus!

P.S. instaleer in ieder geval firmware 2.69 en zorg dat je gigabit uplinks (als je ze hebt) op autoneg. staan. Wij hebben hier problemen mee gehad. Oorspronkelijk (versie 2.40 ofzo) moest alles op fixed staan, wat nog steeds geld en het beste werkt voor UTP poorten 10/100 Mbit. Gigabit Glaspoorten (100MB FX weet ik trouwens niet) moeten of autoneg staan. (als het aan beide zijden 3com shit betreft)

Verwijderd

"achteraf blijkt dat toch beide switches hetzelfde IP hadden moeten krijgen"

IP conflict... verschillende hosts is verschillend IP. Tenzij die nieuwe stack deel uitmaakt van de oude (maar dan voeg je geen nieuwe host toe) en het netwerktechnisch 1 host wordt.

Tis hierboven al gezegd: het IP maakt geen FK uit voor je netwerk.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 09:50:
Denk even aan de naam die je het beestje geeft.
Onder een stack verstaat 3com 3 switches op elkaar aangesloten.
2 switches aan elkaar is ook gewoon een stack hoor.
Er is in jou geval echter wel een trucje om de units nummers te krijgen(mits je er maar 2 op elkaar aansluit)
Als volgt: Haal de stroom van beide switches,verbind de matrix kabels, zet de switch die je unit 1 wil hebben als eerste aan.
Als het goed is werkt dit zo :)
Helaas, dit had ik al geprobeerd en dat werkt niet, blijkbaar onthouden de units welk nummer ze hebben ook als ze hebben uitgestaan.
Maakt namelijk niet uit welke ik als eerste aan zet, nummer blijven hetzelfde. :|

Heb wel bij cisco een tabel gevonden met hoe box nummer (hetzelfde als 3con unit nummers) worden bepaald: tabel(deze tabel klopt niet helemaal, ze zijn fijn aan het knippen en plakken geweest, maar zijn vervolgens vergeten de getalletjes te wijzigen. Maar het idee er achter is wel duidelijk)
Ik vermoed dat 3Com een soortgelijk systeem hanteerd.
Zal dat morgen even testen door twee switches die hetzelfde unit nummer hebben in twee verschillende stacks, aan elkaar te koppelen.
Kijken of het dan uitmaakt welke als eerste aan gaat.

Alleen over twee units die nog geen nummer hebben toegevezen gekregen, zoals in mijn geval direct uit de verpakking, wordt ik niet veel wijzer
Als je nu uitbreidt naar twee switches is het verstandig om nu vast de switch met 3 matrixpoorten aan te schaffen.
Just my two cents
Had ik niet gezegd inderdaad maar er is voor 1 patchkast ook een 3300MM gekocht, een fixed configuration switch met 3 matrix poorten.
vink schreef op 22 oktober 2002 @ 12:15:
En over die IP's: Volgens mij moet je unit 1 een IP geven, en de andere units niet.
Naar die optie neig ik zelf ook, zet unit 1 op het IP en de rest op 0.0.0.0/0 met BOOTP disabled.
En over de stoomuitval maak ik me geen zorgen want dan gaat de hele patchkast uit en als de stroom weer terug is onthouden ze toch hun unit nummer zoals al is gebleken. :)

edit:
MAC adres staat gewoon op de sticker die bij de switches worden geleverd en die ik altijd direct aan de voorkant plak voor 'easy reference' :)
Maar ik zal eens kijken of het inderdaad van invloed is op de unit toewijzing.

Verwijderd

Ik hoef mijn gelijk niet te behalen wat betreft het stack verhaal en het doet er ook niet toe.
Er werdt gevraagd hoeveel clients en servers mensen hier draaide op de 3300's.
Ik ben verantwoordelijk geweest voor de implementatie van 15 3300's voor drie onafhankelijk draaiende netwerken op een site.
Dit was een bank met letterlijk onder elk buro 3 pc's (3 fysiek gescheiden netwerken)
100 gebruikers met ongeveer 3 servers per netwerk.
Per netwerk zijn er 5 3300's geinstalleerd.

Was een erg leuk projekt, van geen kennis to kennis vergaren/inkoop/implementatie en test fase.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 17:51:
Ik hoef mijn gelijk niet te behalen wat betreft het stack verhaal en het doet er ook niet toe.
Was niet zo bedoelt hoor, had de andere posts erover nog niet gezien (ben niet zo snel met typen) en was bovendien de :) vergeten :)
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 16:49:
Het valt me ten eerste op dat er toch nog zoveel mensen 3com 3300 switches hebben. ik dacht eigenlijk dat wij een van de weinige waren. Kunnen bovenstaande posters ook eens aangeven hoeveel clients en server ze bedienen ??
...
P.S. instaleer in ieder geval firmware 2.69
Ik kreeg juist de indruk dat het redelijk veel gebruikte switches zijn.
En alle switches gaan inderdaad naar 2.69, de nieuwe worden daar al mee geleverd de oudere worden geupgrade.

Over de clients/servers.
We hebben twee fysiek gescheiden netwerken.
Het eerste is een 3Com CoreBuilder 3500 en vijf 3300s eraan verbonden met glas, hier hangt alleen een router met interet access aan. Dit netwerk is voor internet verhuur aan klanten (van 0 tot 100+ clients) waar dmv VLANs de bandbreedte kan worden bepaald en de verschillende klanten van elkaar kunnen worden gescheiden.
Erg grappig allemaal, wordt de VLAN functie van de 3300s ook eens gebruikt want dat gebeurt in het andere netwerk namelijk helemaal niet.

Dat netwerk is voor de medewerkers en gaat bestaan uit een stack van drie 3300s in de serverruimte met 3 glaspoorten richting de verschillende patch kasten waar dus 2 gestackte switches in hangen.
Zijn nu nog bijna allemaal 10Mbit hubs en een 10Mbit switch.
In totaal iets van 125 clients met 3 hoofdservers en nog een paar kleine inbel servertjes.
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 16:54:
Tis hierboven al gezegd: het IP maakt geen FK uit voor je netwerk.
Dat is dan ook weer duidelijk :P
Had inderdaad wel gelezen in de docs dat het hele management gebeuren niet nodig is voor het functioneren van de switch maar was nog niet echt doorgedrongen. Ben dan ook zo gewent dat bijna elke apparaat niet meer werkt zonder IP. :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

De eerste switch (met glas, zonder matrix) een ip adres geven en een naam. bijv switch 01
de 2e switch (met Matrix) een naam geven bijv. switch 02
enz. (dan ontlast je de eerste switch die al het verkeer over glas opslorpt en weer terugstuurt. En de 2e switch stuurt het naar de betreffende switch als het niet voor de eerste bestemd is)
Als de eerste switch niet meer bereikbaar is is de rest ook niet meer bereikbaar.
De eerste is de ip drager. (voor management) de rest kan dus wel werken, behalve als er een stroomstoring is natuurlijk want dan is er ook geen verbinding meer met glas.
(8>

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Oh ja.

zorg dat je voor 10 MBit hal duplex zorgt op client zijde en op de switch zijde.
Autonegotiate op beide zijden werkt niet goed. (denk aan collision en broadcastdomains) de glasverbinding op 1gig full en de servers op 100MBit full.
dat gaat prima werken!!

(8>

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Heb even het en en ander getest aangaande het toewijzen van unit nummer bij een stack van 2 switches (steeds A en B genoemd).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Unit nummers | MAC |power-up |resultaat
---------------------------------------
A=1, B=geen* | A<B | B dan A | A=1, B=2
A=2, B=2     | A<B | B dan A | A=1, B=2
A=1, B=1     | A<B | B dan A | A=1, B=2
A=2, B=2     | A<B | A dan B | A=1, B=2
A=1, B=1     | A<B | A dan B | A=1, B=2
---------------------------------------

* vers uit de doos

Het unit nummer lijkt dus te worden toegewezen aan de hand van het hardware adres aangezien het niet uitmaakt welke switch het eerst wordt aangezet, terwijl wel steeds de switch met het laagste hardware adres unit 1 blijft of wordt.

Meer combinaties waren niet mogelijk met de 3 swicthes die ik had liggen.
De switch met de laagste MAC bleef steeds unit1, die met de hoogste MAC steeds 2 en de middelste unit werd 1 of 2 afhankelijk van aan welke switch hij werd gekoppeld (dat is feitelijk wat er in bovenstaande tabel staat)

Kon dus helaas niet de situatie A=2, B=1 met A<B testen.
Die situatie is nog wel interessant, of de switches dan hun unit nummer behouden aangezien er geen conflict is of dat er toch altijd op MAC wordt toegewezen en ze dus van unit nummer wisselen.

Dit zal ik nog even testen zodra er een vierde switch binnen is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op 23 oktober 2002 @ 12:43:
De eerste switch (met glas, zonder matrix) een ip adres geven en een naam. bijv switch 01
de 2e switch (met Matrix) een naam geven bijv. switch 02
enz. (dan ontlast je de eerste switch die al het verkeer over glas opslorpt en weer terugstuurt. En de 2e switch stuurt het naar de betreffende switch als het niet voor de eerste bestemd is)
(8>
Ben inderdaad van plan unit1 in de stack een IP adres te geven en de rest niet.
Dat verhaal over ontlasten van de eerste swicth snap ik niet zo :?

Voor de stack van 3 gebruiken we een 3300MM en dat is een fixed configuration switch met 3 matrix poorten.
Deze switch wordt dus automatisch unit 1.
Bij een 3300 met losse matrix module kan je inderdaad door het verbinden aan matrix poort 1 bepalen welke swicth unit 1 wordt, maar dan raad 3Com nog steeds aan de swicth met de matrix module unit 1 te maken.
Pagina: 1