Toon posts:

linux en photoshop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer photoshop te draaien onder linux met wine, maar dat wil niet echt lukken, k had gehoord dat het misschien ook met wineX kan, maar die kost (volgens mij) geld :/ en k hoop dat iemand maybe een oplossing voor me heeft :) en nee, k use geen gimp :)

Verwijderd

van wineX kan je de source downloaden.
maar denk niet dat dat veel verschil gaat maken met normale wine.

mm ben even wezen zoeken.
maar is niet mogelijk imho

http://www.progsoc.uts.edu.au/~wildfire/wine/photoshop.html
http://appdb.codeweavers....php?appId=17&versionId=88

of meschien toch wel

(stukje uit de appdb)
Hi all,

I sent in the screenshot and here's how I managed it:

To get Photoshop and Imageready running you need the registry of a real Windows installation. Just copy c:\windows\system.dat to the Windows directory on your fake windows installation.
Type wine setup.exe to install the programs.

After that copy the following native Windows files to your system directory:

- setupapi.dll
- sti.dll
- cfgmgr32.dll
- commctrl.dll
- comctl32.dll
- shell.dll
- shell32.dll
- commdlg.dll
- comdlg32.dll
- shlwapi.dll

Go to the installation directory and type wine -dll shell,shell32,commtrl,comctl32,commdlg,comdlg32,shlwapi=n photoshp.exe to start Photoshop.

Use wine -dll shell,shell32,commtrl,comctl32,commdlg,comdlg32,shlwapi=n imageready.exe to start Imageready.

I hope you enjoy your copy :=)

Sk8teR

Verwijderd

hmmm welke grapische kaart heb je en wordt deze goed gesupport onder linux en wine ?
wat zijn je fout meldingen ?

als we niet meer input hebben kunnen we je niet veel helpen sry

Verwijderd

Topicstarter
source downloaden? als k ga googlen kom k al snel uit op transgaming.com waar dus dikke centen gevraagt worden bij het aanmelden, als je een adresje zou geven van waar k het kan downloaden, graag :)
--------
het is voor me laptop waar redhat 8.0 met KDE op staat, met een neomagic 256, ja, ik weet het, braq, maar onder windows werkte het gewoon. als k photoshop probeer te starten krijg ik een wine debugger omhoog (wine console) en vanaf dat punt kom k niet echt verder...

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 01:04:
source downloaden? als k ga googlen kom k al snel uit op transgaming.com waar dus dikke centen gevraagt worden bij het aanmelden, als je een adresje zou geven van waar k het kan downloaden, graag :)
--------
het is voor me laptop waar redhat 8.0 met KDE op staat, met een neomagic 256, ja, ik weet het, braq, maar onder windows werkte het gewoon. als k photoshop probeer te starten krijg ik een wine debugger omhoog (wine console) en vanaf dat punt kom k niet echt verder...
u moet dan ook de cvs gebruiken...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

astublieft en geen dank.
http://sourceforge.net/cvs/?group_id=17631

welcom in de wonderlijke wereld van bleeding edge source.

waar bij die tweede regel 'modulename' staat moet je winex ofzo invullen
in het GROTE WINEX topic staat dat vast wel ergenst.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Tja, Photoshop is een van de weinige redenen (naast Gamen misschien) om nog Windows of MacOS te draaien.....ik geef dit weinig kans van slagen...als je het al aan de praat krijgt, werkt het waarschijnlijk nogal brakjes.

Verwijderd

/me slaat Wilke met een 50lb unix manual.
/me slaps scarecrow with a 150lb unix manual.

tsss ik gebruik all jaren the gimp er op wat featurs na verschilt het voor geen meter.
en de reden dat adobe geen linux versie maakt is omdat de gimp er al is.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Wilke: heb je gelijk in; echt als 't ooit zo ver komt ...
Ik snap alleen niet waarom adobe geen linux versie maakt

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

probeer eens the gimp een open source project met als resultaat een programma wat zich zeker kan meten met photoshop.

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 16:52

xshredx

Stratos_v2.0 >> the gimp is cool en zo, maar qua features verschilt het voor geen meter met photoshop???
Komaan, dat kun je toch niet serieus menen.
Voordelen van Photoshop over the gimp:

- live cmyk editing (essentieel voor print/publishing)
- font handling die massa's beter is dan alles wat nu mogelijk is binnen XFree86
- goeie integratie met programmas zoals Illustrator (bv. je kan bijvoorbeeld vector masks specifiëren die je maakt met Illustrator's geavanceerde Bezier tools, en je kunt die dan direct gebruiken in Photoshop), Indesign, ...
- ongeëvenaarde Postscript/PDF integratie (erg belangrijk als je professioneel werk doet)
- super ingebouwde algoritmes voor zaken zoals scaling, color corrections, ...
- color matching. Color matching staat nog in zijn kinderschoenen onder Linux en onder the gimp in het bijzonder.

Als je serieus bezig bent met image editing, wil je er zeker van zijn dat de kleuren die je op je scherm ziet corresponderen met die onder je scanner, die van je printer, ... Dit is waarschijnlijk het allerbelangrijkste argument. Totdat the gimp deze mogelijkheid heeft, betwijfel ik dat je professioneel kan werken met the gimp.

Let wel, ik wil hier the gimp zeker niet afbreken... ik gebruik het en waardeer de zaken die er mee mogelijk zijn. Maar ik kan niet akkoord gaan met je stelling dat het qua features haast niets scheelt met Photoshop. Gimp heeft in mijn ogen nog een lange weg af te leggen vooraleer het professioneel te gebruiken valt zoals Photoshop.
The gimp is cool en al als je bezig bent met zaken als web graphics, foto's resizen, ..., maar als je hoog kwalitatief print stuff wil doen, dan verkies ik toch wel Photoshop.

Verwijderd

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de woorden van xshredx. Photoshop heeft vooral in de professionele wereld een enorme voorsprong op alle concurrenten. Dat geldt ook voor de Gimp. Ik werk zelf in drukkerij / uitgeverij. En ik kan je vertellen dat photoshop hier de enige keuze is. Met name de ondersteuning voor CMYK en andere colorspaces behalve RGB is hiervoor de voornaamste reden.

Een niet onbelangrijke reden is misschien ook wel dat het draait op MacOS. Toch nog altijd het meest gebruikte OS in de pre-press industrie.

Misschien dat photoshop wel in een linux-versie beschikbaar komt. Nu dat Linux steeds meer gebruikers op de desktop weet te vinden. Adobe heeft photoshop dan toch al geport naar MacOSX (ook een unix variant, althans Darwin). Hoeveel werk kan het dan nog zijn om het werkend te krijgen op Linux???

Ik zou het in ieder geval (erg) graag zien.

Verwijderd

dank u wel razor harm en xshredx,
ik heb al zo vaak mensen gevraagd waarom photoshop beter is dan de gimp
en meestal geen gehoor gehad of de stelling 'in de gimp kan je geen rechte lijnen trekken'
dank jullie dat ik nu eindelijk eens wat serieuse argumenten hoor.

zelf gebruik ik the gimp alleen voor photo's en plaatjes bewerken/maken.
dus all die advanced featurs met kleuren en vector blaat, heb ik niet nodig.
maar het lijkt me iig wel handig als je voor een drukerij werkt enzo en posters/reclame boekjes moet maken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 01:22:
/me slaat Wilke met een 50lb unix manual.
/me slaps scarecrow with a 150lb unix manual.

tsss ik gebruik all jaren the gimp er op wat featurs na verschilt het voor geen meter.
en de reden dat adobe geen linux versie maakt is omdat de gimp er al is.
Waarom Adobe geen linux versie maakt is gewoon omdat er geen markt voor is denk ik, niet vanwege Gimp maar vanwege het kleine gebruik van Linux op de Desktop (tot nu toe).

Trouwens, naast de argumenten die hierboven genoemd worden waarom Photoshop beter is: laten we het over de interface van the Gimp nog maar niet hebben dan (dat was nog niet genoemd) - is toch niet echt om over naar huis te schrijven vind ik. Gimp is leuk en prima voor veel doeleinden, maar het haalt het IMNSHO toch echt niet bij Photoshop voor het echte werk.

Verwijderd

kwestie van smaak. ik vind alle die losse menu's en schermen nouwjuist idiaal.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Waarom Adobe geen linux versie maakt is gewoon omdat er geen markt voor is denk ik, niet vanwege Gimp maar vanwege het kleine gebruik van Linux op de Desktop (tot nu toe).
Ik denk dat de desktopmarkt voor linux al niet veel meer onderdoet voor die van de mac (qua aantal gebruikers), alle bedrijven zijn ooit begonnen op kleine markten en daarnaast heeft de linux desktop markt een groter groeipotentieel dan de mac (zolang osx/aqua niet voor x86 bestaat)
Ik denk opzich dat de gimp voor een deel van de ps gebruikers zeker wel een alternatief is, maar ja, gimp mist dingen die fotoshop wel heeft en omgekeerd, dus niet iedereen zal er tevreden mee zijn.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1