[zelfbouw] Speakers uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 12:04
Hoi medetweakers,

Ik heb een paar jaartjes geleden mijn eigen bookshelf speakertjes + subwoofer gebouwd. Ik ben daar nog steeds tevreden mee maar toch heb ik de drang, zoals elke tweaker en zelfbouwer hier denk ik, om het weer te verbeteren.

Eerst ff de specs zodat jullie weten waarover ik het heb :

- bookshelfs basreflex
Tweeters - Monacor DT-252 75Wrms
Midden/bas - Monacor SPH-135TC 60Wrms

- subwoofer
Woofer - Monacor SPH-250TC 100Wrms

- Versterker
Yamaha AX-592 145Wrms

- filter
Tweeter = 18 dB/octaaf filter met -- 3,3Ohm -- 1,5µF -- 0,36mH(parallel) -- 4,7µF
Middentoner = 6 dB/octaaf filter met -- 0,4mH --

Nu spelen deze speakers heel mooi maar toch heb ik soms het gedacht dat wanneer ik wat harder wil gaan spelen, bv een 2meter sessie met heel dynamisch geluid, de speakers dit niet helemaal aankunnen en "heel" hard moeten werken als er ineens harde stukken in voorkomen.
Nu dacht ik laat ik het mijn speakers wat makkelijker maken, ik heb ze toch nog niet afgewerkt enzo dus er kan nog wat veranderd worden.

Hetvolgende was wat ik in gedachte had :
Afbeeldingslocatie: http://213.196.43.35/attachment/Speaker.jpg

Zoals jullie kunnen zien gaat het erom dat ik van plan was om gewoon een middentoner (dezelfde als degene die ik nu gebruik) bij te plaatsen die hetzelfde frequentiegebeid als de originele zal weergeven. De filter van deze "nieuwe" zal dan ook exact hetzelfde zijn als die van de huidige middentoner filter. Om mijn tweeter niet achter te laten kan ik eventueel de weerstand die ervoor staat weg doen of vervangen door een lagere.

Nu heb ik toch wel enkele vragen eigenlijk:

- Zal dit een betere belastbaarheid opleveren??
- Zal het geluid verbeteren of toch hopelijk niet verslechteren (de kwaliteit bedoel ik dan)??
- Is mijn versterker up to the task, denk erbij dat hij nu 1 sub, 4 middentoners en 2 tweeters moet aansturen??
- Met welke eventuele problemen of dingen moet ik nog rekening houden??
- Hoe hoog kan je zuilspeakers eigenlijk best maken, dit even terzijde??

_/-\o_ Thx allemaal voor het lezen en voor de evt replies! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Bylie op 21-10-2002 03:26 . Reden: typootjes ]

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
hmm
het zit er wel flex uit , maar als ik jouw probleem lees ligt volgens mij an de versterker.
Dit baseer ik op het feit dat er bij dynamiek het lijkt als of je boxen hard moeten gaan werken maar het is je versterker. Volgens mij trekt hij jouw speakers niet. niet kwa wattage maar kwa weerstand dus ohm Ik weet niet hoeveel ohm jouw versterker lust en hoeveel ohm jouw speakers zijn want zoals je waarschijnlijk weet hoe lager het ohmage hoe dichter je bij kortsluiting zit. Ofwel als je versterker opeens hard moet aan werken met dynamiek wat veel power van je amp zuigt die dit dan in de speakers stop die waarschijnlijk een weerstand traject hebben, dat wil zeggen dat ze niet continu bijv. 4 ohm zijn maar ook wel 2ohm kunnen worden als er veel stroom door heen word gejast, en als hij dicht tegen de 1-0 aan zit bijna korstluiting maakt. Waardoor de amp flink op zijn donder krijg aangezien hij een groot deel van zijn power(stroom) terug krijgt.

Ik heb dit probleem ook gehad ik heb zelf ook zelfbouw staan en deze zijn 4 ohm terwijl mijn oude marantz amp alleen 8 ohm luste. Nou zodra ik hem wat harder zetten met film kijken(pro logic) zij het beveiligins circuit "tik" versterker uit ofwel kortsluiting en moest ik mijn versterker uitzetten schrok me de tering toen het de eerste keer gebeurde :) lag op de grond van schrik 8)7

Om even terug te komen op jouw idee ik denk niet dat daardoor de dynamiek zal verbeteren, want het probleem ligt volgens mij daar niet in. Maar dat heb ik al boven beschreven. Wat wel zal gebeuren dat het 3 decibel harder gaat klinken. Daarom klinkt mono met een speaker zo zacht terwijl het met 2 veel harder
klinkt.

Ik zou eerst eens kijken of je met een andere versterker kan spelen die jouw speakers beter kan aansturen en daarna pas kijken of je bij gaat bouwen.

Nog een tip
Als je er ruimte voor hebt maak er vloer standers van want dan krijg je een veel beter lage tonen weergave en beter stereo beeld dan net 2 satelieten en een sub.
Je bouwt dan gewoon we 2 soort van subs waar je je satelieten op zet aangezien midden en hoge tonen units meestal een eigen "klankkastje" hebben. Ze zitten dus helemaal dicht.

Nou ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• Bylie
Thx!

Na het lezen van jou reply zit ik er een beetje aan te denken dat het misschien beter zou zijn om de speakers gewoon af te werken met stands of valse zuiltjes (ben ik nog niet uit) en dan de subwoofer active te maken met de hypex200 module.

Misschien is dit een betere oplossing aangezien mijn main versterker dan wat minder zal moeten werken en wat meer ruimte heeft om zijn werk te doen.
Ik dacht eigenlijk ook wel aan men eerste oplossing omdat ik binnenkort verhuis naar een andere kamer die aanzienlijk groter zal zijn dan degene die ik nu heb, 40m² tov 12m² opt moment. Maar misschien zou het ook aan mijn huidige kamer kunnen liggen en dat ze in mijn nieuwe kamer ineens wel tot hun recht komen??

Alle tips en advies blijven welkom.

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
dat zou wel kunnen maar ik raad je nogmaal aan on gewoon als het mogelijk is een andere versterker te regelen en daar een weekje op gaan luisteren. Natuurlijk wel eentje die jouw speakers lust kwa ohmage

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik heb zelf nog nooit een filter ontworpen, maar ik kan me voorstellen dat de 2 parellelle midden (+bas?) units de impedantie halveren. Daar zou je versterker wel moeite mee kunnen hebben (afgezien van de onbalans met de tweeter).

Ik zou ff wat research doen naar hoe dit soort filters voor parellel units wordt gemaakt.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Jaguar_e schreef op 21 oktober 2002 @ 11:59:
hmm
het zit er wel flex uit , maar als ik jouw probleem lees ligt volgens mij an de versterker.
Dit baseer ik op het feit dat er bij dynamiek het lijkt als of je boxen hard moeten gaan werken maar het is je versterker. Volgens mij trekt hij jouw speakers niet. niet kwa wattage maar kwa weerstand dus ohm Ik weet niet hoeveel ohm jouw versterker lust en hoeveel ohm jouw speakers zijn want zoals je waarschijnlijk weet hoe lager het ohmage hoe dichter je bij kortsluiting zit. Ofwel als je versterker opeens hard moet aan werken met dynamiek wat veel power van je amp zuigt die dit dan in de speakers stop die waarschijnlijk een weerstand traject hebben, dat wil zeggen dat ze niet continu bijv. 4 ohm zijn maar ook wel 2ohm kunnen worden als er veel stroom door heen word gejast, en als hij dicht tegen de 1-0 aan zit bijna korstluiting maakt. Waardoor de amp flink op zijn donder krijg aangezien hij een groot deel van zijn power(stroom) terug krijgt.

Ik wil niet lullig zijn, maar ben het toch maar ff :P. Van dit verhaal klopt volgens mij niet bijzonder veel :).

Wat je hoort zijn waarschijnlijk twee dingen:
- harnonische vervorming van de luidsprekers. Hoe harder een luidspreker moet weergeven, hoe meer vervorming hij gaat geven. Dan klinkt het idd alsof de luidsperker "hard" moet werken, het is ook gewoon zo :).
- vervorming van de versterker doordat de dynamische pieken geclipt worden weergegeven. Een versterker heeft een maximale spanning die hij kan geven, als je daar overheen gaat, krijg je dat niet het hele geluidssignaal kan worden weergegeven. Je krijgt dan afvlakte toppen van de sinus zeg maar (je moet het even getekent zien eigenlijk). Dat zorgt ook voor een heleboel vervorming.

Het goede nieuws is dat het voor bieden helpt om een extre bass-midrange te plaatsen. Als je die twee namelijk dicht bij elkaar plaatst, krijg je rendement cadeau -> minder versterker vermogen nodig -> minder snel clipen (geluidsniveau stijgt tussen de 3 en 6 dB terwijl impedantie slechts halveert). En doordat je twee drivers gebruikt krijg je minder snel last van vervorming van de luidspreker zelf. Maar of het echt dramatisch veel gaat schelen -> nee, niet echt natuurlijk. Wat je extra zou kunnen doen, is een aparte versterker voor het sublaag te gebruiken (biampen zeg maar) met electronisch scheidingsfilter. Waarbij je dus ook een high pass filter op de topkasten zet. Kost wel meer, is ook meer werk, maar ach, het houdt je bezig he :). En als je dan nog last hebt van vervorming met dynamische opnames, dan weet ik het ook niet meer. Hier trouwens een artikel over de voordelen van bi-ampen, is wel interessant misschien.

• Bylie
Ok mensen, ik heb eens ff gepraat met een vriend van mij die wel een beetje (heel) veel van zelfbouw kent en ook heeft meegeholpen om mijn huidige te maken.
Welnu volgens hem zou het geen slecht idee zijn om een 2de middentoner parallel bij te zetten omdat ik momenteel een 4ohm's middentoner heb (de middentoner heeft namelijk een dubbele spreekspoel 2 X 8ohm => parallel => 4ohm), door deze 2de middentoner bij te zetten en de spreekspoelen op elke speaker in serie te zetten komt mijn totaal op 8ohm wat dus beter is voor de versterker plus dat het meer rendement opleverd.

Het enige probleem dat hij ziet is dat het best wel eens moeilijk zou kunnen worden om dezelfde klankkwaliteit te behalen omdat hij vreest dat je steeds ofwel te veel middentonen gaat horen ofwel weer te weinig => hoe meer luidsprekers hoe moeilijker om het geheel te tunen zodat het goed klinkt

Wat denken jullie ervan??
Pagina: 1