Toon posts:

[VB/C++] Seriële Poort Aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand messchien hoe je vanuit Vb of C++ de Seriële Poort PER pin kunt aan sturen?

heb heel google (naja groot gedeelte 8) ) afgezocht maar kan nix nuttigs vinden.
Iemand die toevallig ervaring mee heeft ?

Verwijderd

d'r zit zo'n heel mooi comm-control bij vb ik stel voor dat je die gebruikt?

Verwijderd

d'r zit zo'n heel mooi comm-control bij vb ik stel voor dat je die gebruikt?
.... Poort PER pin ...
volgens mij wil dat neit met die control

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 23:59:
volgens mij wil dat neit met die control
Hummz weer es overheen gelezen ;)

http://perso.wanadoo.fr/facil/docs/platine.htm

die maar doen dan? 't gaat voornamelijk om de dll en de vb declaraties het franse geneuzel moet je maar gewoon ff negeren ;)

• Lars The 18th
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maar wat zou je presies achter die poort willen aan sturen dan ?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 09:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Een seriele poort pin voor pin aansturen?? Ik hoop dat je de LPT poort bedoelt.. (dat doen ze trouwens op die Franse site ook zo te zien, de seriele poort gebruiken ze voor "normale" seriele communicatie).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 2 motertjes aansturen Liefst serieel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 17:03:
Ik wil 2 motertjes aansturen Liefst serieel
Ik denk dat je beter eerst het e.e.a. kunt gaan leren... Je kunt geen pinnetje bedienen van de seriele poort, omdat er een UART is die deze pinnetjes via een protocol aanstuurt.
Dan kun je beter de lpt poort nemen, daar kun je wel de uitgang van de poort direct aanspreken. Of je gebruikt een ontvangst-UART om de seriele data weer om te zetten naar 8-bits en stuurt daarmee de motortjes aan...
Maar dan dus niet door zo'n motortje direct aan een pin te hangen, dan mol je je poort. Laten schakelen d.m.v. een transistor, en een diode parallel met je motortje om de inductie-stroom te ontladen bij aan/uitschakelen.
Maar dit hoort meer thuis bij electronica dan P&W verder..

Verwijderd

je moet eens op www.jspayne.com kijken en daar naar de i/o activex control. hiermee kun je de seriele poort aansturen, je kunt 4 kringen sluiten, dus genoeg voor 2 motortjes, schema's kun je zelf wel ergens vinden.

Verwijderd

Topicstarter
kweet dat je niet zomaar een motortje aan en pin kunt aansluiten,..

die site jspayne is een actievex , ik wil het liever helemaal zelf kunne :) , maar toch bedankt

iemand nog andere sugesties

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ;( ?

• Creepy

Creepy

Wat wil je nog weten? "per Pin" aansturen serieel gaat niet.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
ja, daweekal , met lpt poort is ook goed maar ik wil ff duidelijk weten liefst in nl of eng hoe da moet

• Creepy

Creepy

Gebruik de search..... ook al is de search nog steesd enigzins brak, er zijn al redelijk wat topics geweest over het direct aansturen van de LPT poort. Anders is er met google ook een hoop te vinden.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Op internals.com staat ook een gewone lib om I/O ports direct en veilig aan te sturen (ook in NT). Beyond logic heeft een hoop info over allerlei poorten en hun aansturing.

www.madwizard.org

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 22:22
probeer eens in bill zijn bijbel te kijken (MSDN library voor de n00bs ;) ) bij de functie CreateFile. Hiermee kan je bestanden openen en ook bestanden met lpt1: of com: als naam. Welke dus mooi een parallelle of serieele poort kunnen aansturen. Je kan dan een of een serie chars schrijven naar dat bestand en deze worden dan netjes door de poort gestuurd. Je kan dan met de mooie binaire operators de bitsjes van die chars individueel aansturen, en voila, een werkend proggel ;).

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• Reptile209
  • Laatst online: 00:56

Reptile209

- gers -

Creepy schreef op 23 oktober 2002 @ 14:13:
[...]

Wat wil je nog weten? "per Pin" aansturen serieel gaat niet.
Wat een onzin.
[google=serial port C++]
Het komt er op neer dat je naar het juiste adres (bijv. 0x3F8 + 4 voor COM1) een bepaalde waarde tussen 0x00 en 0xFF schrijft. Die waarde is de binaire representatie van de pinnetjes: een 1 is aan, een 0 is uit. Dat is even vogelen hoe dat uitkomt met je pinnetjes, maar eigenlijk zo gebeurd.
Ik heb zo even geen werkende code meer liggen, maar daar hadden we dus google al voor :)

[edit]
Ok, een "maar": een aantal pinnen hebben een vaste functie (CTS, DTR, etc.) en er zijn er maar twee bedoeld voor data (serieel... :P ). Die andere pinnen kan je echter wel hoog en laag maken, dus zou het moeten werken. Zoek wel even op wat de max. belasting van die poort is: een motortje kan al makkelijk te veel trekken. Zet er een relais tussen, dan gaat het zowieso goed/beter. :Y)

Zo scherp als een voetbal!

• Creepy

Creepy

Grappig, want op de eerste 2 pagina's van google zie ik alleen maar daadwerkelijke seriele communicatie m.b.v. de uart i.p.v. het "per pin" aansturen. Maar je kan me vast wel een link geven naar wat info over hoe dat te doen dan?
Of een schema over welke pinnen los aan te sturen zijn? Want ook dat kan ik niet vinden.

Verwijderd

Reptile209 schreef op 24 oktober 2002 @ 11:27:
Wat een onzin.
[google=serial port C++]
Het komt er op neer dat je naar het juiste adres (bijv. 0x3F8 + 4 voor COM1) een bepaalde waarde tussen 0x00 en 0xFF schrijft. Die waarde is de binaire representatie van de pinnetjes: een 1 is aan, een 0 is uit. Dat is even vogelen hoe dat uitkomt met je pinnetjes, maar eigenlijk zo gebeurd.
Ik heb zo even geen werkende code meer liggen, maar daar hadden we dus google al voor :)

Ok, een "maar": een aantal pinnen hebben een vaste functie (CTS, DTR, etc.) en er zijn er maar twee bedoeld voor data (serieel... :P ). Die andere pinnen kan je echter wel hoog en laag maken, dus zou het moeten werken. Zoek wel even op wat de max. belasting van die poort is: een motortje kan al makkelijk te veel trekken. Zet er een relais tussen, dan gaat het zowieso goed/beter. :Y)
Wat een onzin. |:( Je snapt echt helemaal niet wat een seriele poort n eigenlijk inhoudt... Die byte-data die je kunt verzenden gaat via een serieel protocol, d.w.z. dat er met een bepaald intervan... Ach waarom reageer ik hier ook nog op :? Het kan niet, je kunt geen enkele pin van de seriele poort direct adresseren! Je hebt een uart nodig om de serieel verzonden data om te zetten in een bytewaarde.
En alle pinnen hebben een vaste functie allemaal bedoelt voor de ser. comm., want de rest is niet eens aangesloten op je moederbord... Het zijn simpelweg geen direct adreseerbare pinnentjes die je even aan kunt sturen...

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 12:55:
[...]
Het kan niet, je kunt geen enkele pin van de seriele poort direct adresseren! Je hebt een uart nodig om de serieel verzonden data om te zetten in een bytewaarde.
En alle pinnen hebben een vaste functie allemaal bedoelt voor de ser. comm., want de rest is niet eens aangesloten op je moederbord... Het zijn simpelweg geen direct adreseerbare pinnentjes die je even aan kunt sturen...
Kan wel! ik heb een boekje: PC poorten anders benut. Staat precies in hoe je e.e.a. moet programmeren.

Verwijderd

pkouwer schreef op 24 oktober 2002 @ 12:57:
Kan wel! ik heb een boekje: PC poorten anders benut. Staat precies in hoe je e.e.a. moet programmeren.
Dat vind ik knap, maar ja een harddisk kun je ook laten zingen. Volgens mij kun je idd de UART lowlevel uitzetten en zo omzeilen o.i.d. maar het lijkt me niet erg verstandig... En bovendien is dat leuk in dos/win9x, maar in de andere gangbare besturingssystemen is dit lowlevel hacken niet zondermeer toegestaan op hardwaredevices...dan moet je over het algemeen je eigen drivers gaan schrijven (in ring1 volgens mij)...

• Creepy

Creepy

pkouwer schreef op 24 oktober 2002 @ 12:57:
[...]
Je bent nou al de tweede die roept dat het kan... De eerste gaf een mooie google link waar die info niet op te vinden was (niet op de eerst 4 (vier!!) pagina's). Kom jij dan alstublieft wel met de benodigde info??

Het communiceren m.b.v. de seriele poort is heel iets anders dan het los hoog/laag schakelen van pinnen (zoals dat bijv. WEL kan met de LPT poort), maar dat krijg ik jullie blijkbaar niet duidelijk gemaakt, dus maak aan mij dan duidelijk hoe dit wel kan.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

He! Eindeloze discussie!

Of er komt nu een bewijs dat 't wel kan, of we nemen van de mannen hier aan dat 't niet kan.

Niet eindeloos nietes-welles blijven roepen.

ontopic weer :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
het gaat niet om communicatie maar puur 1 pin 1/0 maken. Er zijn talloze DLL's te vinden die dit ondersteunen (ports.dll geloof ik.). Verder het boekje: is van de elektuur en heb ik jaren geleden gekocht en ben er zeer tevreden over..

HET KAN DUS WEL !!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-08 22:51

D2k

eod
end of discussion

dit is te ver om zeep om nog te redden
starter: maak maar een nieuw en duidelijk topic

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.