[LCD] Zelf programmeren goed mogelijk???

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
[utfs mode]
Search doorgenomen, maar ik neem geen genoegen met "Geen controller, geen beeld" reacties. Ook de FAQ gelezen....
[/utfs mode]

Ik heb hier een Sharp LM24010Z monochroom LCD 240x128 pixels.
Afbeeldingslocatie: http://kimjansen.web1000.com/plaatjes/got/achterkant_lm24010z.jpg

Het ding komt uit een DGPS reciever (1992). Ik heb de specificaties en een datasheet van dat ding. Wat me opviel is dat ik geen controller kon vinden op het LCD-board nog op het processor board (iig niet een SED of ander bekend type). Als ik naar de tijdvolgorde diagrammen en naar de pinout van het LCD kijk, lijkt mij dat ze toch wel veel overeenkomen met de aansluitschema's (en besturing) van de bekende tutorials.

Afbeeldingslocatie: http://kimjansen.web1000.com/plaatjes/got/interface_signals.jpg
Ik heb een Clock, Scan Startup en een Latch signaal. Voor de rest is er een 4 bits brede databus. Lijkt mij goed aan te sturen, ook de timing diagrammen wijzen daarop.

Wat ik uit het volgende op kan maken heb ik geen controller nodig??? Of denk ik nu verkeerd. Immers de dot's worden rij voor rij en kolom voor kolom via de 4 bits brede bus aangevoerd en een frame wordt 70 tot 80 keer per seconde weergegeven.

Afbeeldingslocatie: http://kimjansen.web1000.com/plaatjes/got/unit_driving_method_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://kimjansen.web1000.com/plaatjes/got/unit_driving_method_2.jpg

Tot zover lijkt mij dat dit echt zonder controller kan worden aangestuurd ;) , helpt iemand me uit deze droom???

edit:

SHit, vergeten hoe ik die plaatjes kan resizen 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door kimjansen op 20-10-2002 22:51 . Reden: RESIZEN HELP! ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

precies: en wat doet een controller, die zorgt ervoor dat je computer letters naar de controller kan sturen. In de controller staat vervolgens opgeslagen uit welke dots bepaalde karakters opgebouwd worden, en de controller berekent hoe hij die over die vierbits bus kan aanspreken. De controller zorgt dus ook voor die 70-80x per seconde refreshrate waar jij 't over hebt (hoewel ik geloof dat dat een behoorlijk lagere refreshrate is maargoed)

Je hebt dus wel degelijk een controller nodig om met die snelheid gegevens over die bus te sturen. Een controller is dus een soort interface tussen die bus en je computer :)

edit:

plaatjes wijzigen doe je met:
code:
1
[img=400,400]http://hier.staat.plaatje/~ofzo/iets.jpg[/img]

(waarbij 400,400 de resolutie is waarin-ie wordt weergegeven)

maarreh, ik zie alleen maar kruisjes ;)

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Voor de karakters heb ik het niet echt nodig... Ik vreesde zelf al dat het alleen is omdat de bottleneck in de snelheid van de parallele poort... Kan ik het hele zaakje niet gemultiplext aansturen :P, vind het jammer als het niet werken gaat (met PIC moet het toch ook lukken?)

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

je zult dus zelf een soort van "controller" moeten bouwen, voordat je em op je pc kan aansluiten... dan zit je niet met karakters te kloten iig, maar je hebt nog steeds wel zeker beperkingen uiteraard... of je moet een wel héél uitgebreide controller weten te bouwen, maar dan kan je makkelijker een nieuw lcdtje kopen ;)

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Nou jah, snik dan zal het wel niks worden :'(... Boehoehoe, wie wil er nog een 240x128 LCD hebben met CCFL backlight :(

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

ach een eenvoudige controller maken moet toch nog wel lukken waarschijnlijk?

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
ewm ja ik denk het wel... maarjah de tijd die je met het ontwerpen en met het programmeren bezig bent :(...

Dit is het processorboard van de DGPS reciever, ik zie hier _?geen?_ controller zitten, dus de aansturing gebeurt nu door de processor op het plankje zelf, dus nabouwbaar lijkt mij idd
Afbeeldingslocatie: http://kimjansen.web1000.com/plaatjes/got/achterkant_processorbord_gps.jpg

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

tja sorry, ik blijf alleen maar kruisjes zien...

hier, een (tijdelijke) mirror:

Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/temp/achterkant_processorbord_gps.jpg

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

ik denk dat je trouwens van dat "moederbord" van die gps ook wel wat onderdelen kan slopen om een controller van te maken... of(!) is er niet ergens een groepje onderdelen dat dienst doet als controller, wat je makkelijk kan scheiden van de rest???

trouwens, waarom zou je die gps eigenlijk slopen ;)

oeps, dit had makkelijk in 1 post gekund, sorry

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
weg....

[ Voor 0% gewijzigd door kimjansen op 20-10-2002 23:19 . Reden: hopelijk goed ]

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
driedubbelpost :( zie hierboven

[ Voor 0% gewijzigd door kimjansen op 20-10-2002 23:20 . Reden: grrrrr ]

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

die ic moet toch wel ergens los te koop zijn, dat je em kan vervangen? denk dat je daar héél wat meer aan hebt, een werkende gps in plaats van een brak werkend scherm ;)

die host waarop je de afbeeldingen hebt gezet ondersteunt geen remote linking, dus dat is de reden dat je afbeeldingen hier kruisjes worden voor anderen. (nu ik trouwens voor die éne afbeelding waarvan ik een kopie heb gemaakt, je link van de afbeelding heb gevolgd, zie ik overigens de rest opeens wél in het topic!)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

ik blijf wel 5 mooie rooie kruisjes zien

Deze advertentieplaats is te huur!

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

kheb hier ook nog een 600x240 lcd liggen, met het boardje erbij wat hem aanstuurt, maar ik snap er geen meuk van, kheb ook de specificaties liggen, compleet met timing tabellen ed...

iemand interesse? is een mooi dingetje :) en dr is vast iemand die er wat leukers mee kan dan ik...

Chriet Titulaer is de man

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

tja, in principe zou ik daar natuurlijk naar willen kijken en 't proberen, maar ik vraag me af of ik er de tijd wel voor heb om daarmee te experimenteren ;) ;(

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bij maxim-ic.com kan je samples aanvragen van alle ic's die ze leveren. Wellicht dat je daar een vervanger kan krijgen. Het is zonde van je GPS namelijk om hem te slopen (en anders wil ik nog wel een poging wagen... (voor mezelf dan :-p))

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik denk dat de LCD controller OFWEL geintegreerd zit in de microcontroller, of het is die VLSI chip (ik denk dat dat een CPLD of FPGA is = programmeerbare logica)
Pagina: 1