Autisme? good or bad?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.620 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:02

cappie

all lowercase

Topicstarter
http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aspergers_pr.html

De man in de grot, hard op zoek naar de schepste steen...
De monikken van vroeger, die de drukpers uitvonden...
De kernel coder.. hard op zoek naar die ene bug..

Het zou wel eens kunnen zijn dat alle intelligente of artistike mensen autistisch zijn... zwaar of licht autistisch..

Wetenschappers hebben ontdekt dat ik Silicon Valley een uitermate hoge concentratie 'geeks' met hun 'geekettes' wat geek-kids hebben opgewekt die wellicht eens autistisch zouden kunnen zijn...

Een gen voor bepaalde eigenschappen.. voor kunst, wetenschappelijke analyses, designers, musici, etc, etc.. noem maar op..

check 't artikel.. 't is wat aan de lange kant... maar 't is 't lezen waard..

wie van jullie denkt dat 'ie minstens lichtelijk autistisch is? :)

ChristiaanVerwijs? volgens mij ben jij ook lichtelijk autistisch.. jij komt zo hyperintelligent over :)

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1697

cappie schreef op 20 oktober 2002 @ 22:07:
wie van jullie denkt dat 'ie minstens lichtelijk autistisch is?
Ik ben licht autistisch, asperger syndroom. Ik zal eens kijken of ik er een tekstje over kan vinden dat ik een tijdje geleden geschreven heb.
ChristiaanVerwijs? volgens mij ben jij ook lichtelijk autistisch.. jij komt zo hyperintelligent over :)
Autisme komt bij elke intelligentie voor: van verstandelijk gehandicapt tot hyperintelligent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Het enige goede onderzoek tot nu toe wijst op een zeer sterke toename van echt autisme in Californie (vandaag op /.), die niet toe te schrijven is aan misdiagnose, overdiagnose of andere mogelijke verklaringen.

Wat betreft Asperger en soortgelijke high-functioning autistische stoornissen is die meta-analyse nog niet gemaakt. Als de mensen in de autisme groepen op Usenet constateren dat er overdiagnose plaatsvind en ik zelf kan constateren dat mensen die ik als normaal beschouw met Asperger gediagnoseerd worden, dan blijft mijn voorlopige conclusie dat meer mensen hun afwijkende gedrag laten keuren en zich laten stempelen.
Volgens mij gaat dit binnen tien jaar gevolgd worden door de acceptatie dat het grootste deel van die Asperger-stempels geen mensen met een 'afwijking' omvat, maar gewoon mensen zijn die anders in het leven staan, op een manier die niet in de traditionele opvatting van de laatste honderd, misschien wel duizend, jaar past. Ons zelfbewustzijn is enorm toegenomen en daarmee weigeren steeds meer mensen zich aan te passen aan maatschappelijke verwachtingen waarvan ze simpelweg weten dat ze er niet aan voldoen. De tijd van aanpassen en maskers voorhouden is eindelijk voorbij.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:02

cappie

all lowercase

Topicstarter
Fused schreef op 20 oktober 2002 @ 23:04:
De tijd van aanpassen en maskers voorhouden is eindelijk voorbij.
Amen, brother... amen...

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Nee. Ik ben niet autistisch en ook niet hyperintelligent. Een hoog IQ zegt niet zoveel namelijk.

Er zijn natuurlijk heel veel typen, maar ik denk voornamelijk aan het asperger syndroom. Mensen met dit syndroom hebben moeite met het verwerken van emoties. Bij veel aspergers is er totaal geen emotie-ervaring aanwezig. Ze weten niet wat het is - en begrijpen het absoluut en totaal niet. Een goede vriendin van me werkt in een opvanghuis voor mensen die autistisch zijn. Als je de criteria ziet die zij aanhouden, dan is iedere man een autist :)

Maar om op mezelf terug te komen. Ik lig meer aan de andere kant van het spectrum. Over het algemeen heb ik veel moodswings en emoties ervaar ik enorm diep. Daar ben ik niet altijd even blij mee, maar ik heb er zelden last van. Ze zeggen weleens dat kunstenaars dit vaak hebben, en nu is het zo dat ik wel creatief ben en graag bezig ben met het ontwikkelen van internet-layouts, trailers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_Omniscient
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

ChristiaanVerwijs schreef op 21 oktober 2002 @ 11:19:
[...]
Maar om op mezelf terug te komen. Ik lig meer aan de andere kant van het spectrum. Over het algemeen heb ik veel moodswings en emoties ervaar ik enorm diep. Daar ben ik niet altijd even blij mee, maar ik heb er zelden last van. Ze zeggen weleens dat kunstenaars dit vaak hebben, en nu is het zo dat ik wel creatief ben en graag bezig ben met het ontwikkelen van internet-layouts, trailers, etc.
Het fenomeen "moodswings" is zeer interessant, in mijn opinie. Het hangt ergens - aan een vreemd draadje - samen met autisme, maar is tegelijkertijd een volledig geaccepteerd verschijnsel. Het klinkt in ieder geval al een stuk minder "eng". Niemand schijnt de hele dag volgens dezelfde emotie te kunnen doen, denken en werken; de één laat zijn emotie-wisseling wat beter naar buiten treden dan de ander, en bij Pietje is de amplitude tussen de verschillende "moods" aanzienlijk groter :X dan bij Jantje :| . Daarentegen kan het zo zijn dat eerstgenoemde een vaste, stevige indruk 8) op zijn buitenwereld achterlaat, terwijl de "meer gebalanceerde versie" onstabieler :| overkomt op de mensen omdat hij minder overtuigend "acteert".

Van mezelf weet ik, dat mensen zich vaak een beeld van mij vormen dat geenszins de waarheid benadert; maar then again zou ik zelf ook niet weten wie ik nu eigenlijk wel ben :? . De amplitude tussen mijn moodswings kan enorm groot zijn, mensen spreken dan soms over "manisch depressief" zijn; goed, het beestje moet een naam hebben. Dat is nu juist het probleem met autisme: het is zo moeilijk aan te duiden waar de grenzen liggen van het zojuist genoemde begrip.

Bij manische depressie is het de ene dag zo, dat je openstaat voor alles en iedereen; je voelt je extreem happy :*) . Maar tegelijkertijd vertoont dit veel gelijkenissen met autisme: je denkt maar in één richting en negeert het bestaan van de andere kant O+ . Dat het bij manisch depressief zijn ook precies andersom kan zijn :'( , maakt niet veel uit voor de gelijkenis met autisme: het blijft naar één kant kijken, het witte plaatje als "zwart" identificeren omdat je dat nu eenmaal zo voelt, of omdat je je eigen gevoelens niet meer snapt. Zelfs een bui van extreme tweeslachtigheid doet een manisch depressief iemand maar op 1 manier naar de wereld kijken; men ziet namelijk overal dubbelzinnigheid en nergens eendracht meer. Men zit vast in een patroon :X en heeft een beperkt/geen gevoel voor externe emoties.

Als je er op deze manier naar kijkt, dan lopen er inderdaad erg veel "autisten" rond op de wereld. Je zou kunnen zeggen dat er "vastgeroeste autisten" zijn en "autisten met variabele kijk op de zaak". De eerstgenoemde groep is veel gemakkelijker te identificeren dan de tweede (ze functioneren niet goed in onze maatschappij door psychische gebreken of duidelijk aanwezige geslotenheid O+ ) , terwijl de "variabelen" ook vaak vervallen in eenduidige patronen, maar er meester in zijn geworden dit te verbergen O-) voor de onbegrijpende massa. Omdat de mensen om hen heen dit volledig lijken te accepteren, voelt het "slachtoffer" zich vaak een paria die niet weet wat hij/zij wil en verdrinkt men verder in de eigen moodswings; altijd éénzijdig van aard, maar onderling gescheiden door een enorme amplitude.

Ik heb hier 3500 MP3's tot mijn beschikking en er zijn dagen dat ik de hele tijd dezelfde 10 nummers afspeel 8)7 .

Waar trekken jullie de grens tussen wetenschappelijke omschrijving en je eigen visie op de zaak? Het lijkt me geen prettig idee omschreven te worden als een manisch depressieve autist omdat ik altijd alles wens te verklaren - zelfs hetgeen reeds verklaard is -, in welke extreme bui dan ook: maar misschien is het wel de waarheid. Ik heb daar geen visie op, misschien zegt dat al genoeg.

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

ChristiaanVerwijs schreef op 21 oktober 2002 @ 11:19:
[...]

Nee. Ik ben niet autistisch en ook niet hyperintelligent. Een hoog IQ zegt niet zoveel namelijk.

Er zijn natuurlijk heel veel typen, maar ik denk voornamelijk aan het asperger syndroom. Mensen met dit syndroom hebben moeite met het verwerken van emoties. Bij veel aspergers is er totaal geen emotie-ervaring aanwezig. Ze weten niet wat het is - en begrijpen het absoluut en totaal niet. Een goede vriendin van me werkt in een opvanghuis voor mensen die autistisch zijn. Als je de criteria ziet die zij aanhouden, dan is iedere man een autist :)

Ik herken alles uit je post.

Check me site en je ziet hoe ik van nature teken......
Muziek en andere vormen van kunst gaan me evenzo makkelijk af.
Ik liep als kind erg voor op andere kids....en was een échte éénling.
Lichamelijke tiks ben ik overheen gegroeid.....dat komt wel in de pubertijd als je
jezelf gaat schamen voor je eigen gedrag.

Maar een sociaal leven onderhouden, dat gaat nagenoeg niet.
Ik communiceer beter met mijn hond dan met mijn medemens.
Daarnaast ben ik het vertrouwen in de mensen verloren....door allerlei verwarrende
situaties die vanzelf ontstaan en waar ik geen hol van snap.

Toch is er bij mij nooit een duidelijke diagnose gesteld.....
Terwijl ik al op jonge leeftijd stevig onder de loep werd genomen.
En verschillende keren op een soort therapeutische instelling heb rondgelopen.
Ik had als kind een hoger dan gemiddeld iq en ik pas me verschrikkelijk snel aan
situaties aan.
En ik kopieer heel veel gedrag van andere mensen waardoor het niet snel opvalt
dat er iets vreemds met mij is.

Maar als je er echt op zou letten dan zou het op gegeven moment wel opvallen
denk ik.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26649

Anoniem: 1697 schreef op 20 oktober 2002 @ 22:29:
[...]

Ik ben licht autistisch, asperger syndroom. Ik zal eens kijken of ik er een tekstje over kan vinden dat ik een tijdje geleden geschreven heb.

[...]

Autisme komt bij elke intelligentie voor: van verstandelijk gehandicapt tot hyperintelligent.
Dan zou ik niet graag ruzie met jou krijgen. :)
Ik had zaterdag avond een conflict met mijn broer ( zwaar asperger )
Hij zat me met een mes en een halter achterna en ik hield mijn kamerdeur tegen, hij kreeg hem toch nog open, tjsa.. ik hield het niet he.... hij leeft last van explosieve kracht, is helemaal niet meer zichzelf als dat gebeurd.
gelukkig hield mijn vader hem tegen, toen viel ik wat tegen hem uit en wou ie het raam uitspringen, ik kom hem nog maar net tegenhouden totdat ie weer wat kalmeerde, hij heeft zowat 10 keer keihard *insert enge celziekte* het raam uit lopen schreeuwen om 3 uur s`nachts.
laat dit geen voorbeeld zijn voor andere mensen met Asperger want dit is toch vrij angstaanjagend.. :/
anyways ik weet dat ie er verder niks aan kan doen en dat het hem erg tegen zit in zijn leven.. ( 31 en nog nooit een vriendin gehad )
in sommige dingen is ie niet erg goed, zoals sociale aspecten in het leven.
Daarintegen kan ie echt onwijs goed tekenen, gewoon niet normaal zo mooi.
ik zal eens een tekening posten. echt super.
Maargoed het hoort allemaal bij het leven denk ik dan maar.

:) ( Autistische mensen schijnen echt niets vrouwelijks te hebben, 100 % man dus.. ooit in een documentaire gezien )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Phaerion schreef op 21 oktober 2002 @ 19:25:
Ik herken alles uit je post.
Het is niet helemaal hetzelfde hoor :) Ik kan me helemaal niet herkennen in
Maar een sociaal leven onderhouden, dat gaat nagenoeg niet.
Ik communiceer beter met mijn hond dan met mijn medemens.
Daarnaast ben ik het vertrouwen in de mensen verloren....door allerlei verwarrende
situaties die vanzelf ontstaan en waar ik geen hol van snap.
Ik heb daar totaal geen probs meer. Sterker nog; ik ben daar beter in dan in veel andere dingen. Jij voelt je denk ik als Temple Grandin die zei 'ik voel me als een antropoloog op Mars' (zij was zwaar autistisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

ChristiaanVerwijs schreef op 21 oktober 2002 @ 19:41:
[...]

Het is niet helemaal hetzelfde hoor :) Ik kan me helemaal niet herkennen in

[...]

Ik heb daar totaal geen probs meer. Sterker nog; ik ben daar beter in dan in veel andere dingen. Jij voelt je denk ik als Temple Grandin die zei 'ik voel me als een antropoloog op Mars' (zij was zwaar autistisch)
Ik doelde meer op je uitleg over asperger. :)

Wat daarna kwam ging meer over hoe ik het ervaar.
Al moet ik zeggen dat er tot nu toe nog geen diagnose in die richting is gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 17:00
Wel vreemd dat ik de term 'borderline' in deze thread nog niet ben tegengekomen terwijl het hier vol staat met voorbeelden van gedrag dat daarop kan duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Ik denk zelf dat ik geen autist ben. Ik ben goed in ruimtelijke problemen en logische dingen. Ik ben niet erg emotioneel. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst boos ben geweest. Maar dat komt volgens mij meer door zelfbeheersing en relativerend vermogen dan dat ik geen emoties heb. Ik voel mensen wel best goed aan, vooral de laatste jaren en ik kan me goed in anderen verplaatsen. Ik ben wel ooit bot, maar als ik merk dat iemand er echt mee zit dan houdt ik zeker rekening met die persoon zijn gevoelens. Ik zie mijzelf juist als een evenwichtig mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49836

Even een paar kanttekeningen:
- autisme is geen geestelijke aandoening maar een neurale
- autisme is netals dislectie een evolutionaire zijsprong
- autistische aanleg is genetisch bepaald
- enige autistische aanleg bevordert origineel denken
- mensen met autistische aanleg kunnen beter niet onderling trouwen, anders krijg je kinderen die echt autistisch zijn.
- Je kan best autistische aanleg hebben zonder een autist te zijn
- autisme is een communicatie "disorder"
- autisme is geen gevoelsarmoede
- autisten hebben moete met gevoelens en rationaliseren daarom graag hun gevoelens
- er is geen fundamenteel verschil tussen autisme en ziekte van Asperger, Maar de zwitser Asperger onderzocht hoogbegaafde mensen, vandaar dat autisme bij hoogbegaafden asperger wordt genoemd
- het zou goed zijn als autisten hun beperkingen wilden inzien. In plaats daarvan proberen de meesten helaas de rol van gevoelens geheel uit te schakelen.
- Door hun sociale gebreken zijn autisten in een ondergeschikte positie vaak onderdaning, in een dominate positie (bijv. de thuissituatie) kunnen echter ze buitengewoon neerbuigend en ontmenselijkend zijn. Iedereen kent wel de wereldvreemde collega die geen vlieg kwaad doet. En ook de arrogante dokter/professor die iedereen afblaft die een foutje maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien dat ik toch een paar Asperger trekjes heb. Mijn motoriek is niet zo goed en ik ben vaak gefacineerd door wetenschappelijke dingen. Ikzelf doe natuurkunde en ik denk dat het spectrum bij natuurkunde toch ook best groot is. Van de totale contactgestoorde autist tot totaal niet autistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
  • Laatst online: 18-07-2023
Anoniem: 49836 schreef op 22 oktober 2002 @ 20:29:
Even een paar kanttekeningen:
- autisme is geen geestelijke aandoening maar een neurale
- mensen met autistische aanleg kunnen beter niet onderling trouwen, anders krijg je kinderen die echt autistisch zijn.
- autisme is een communicatie "disorder"
- autisme is geen gevoelsarmoede
- autisten hebben moete met gevoelens en rationaliseren daarom graag hun gevoelens
- er is geen fundamenteel verschil tussen autisme en ziekte van Asperger, Maar de zwitser Asperger onderzocht hoogbegaafde mensen, vandaar dat autisme bij hoogbegaafden asperger wordt genoemd
- het zou goed zijn als autisten hun beperkingen wilden inzien. In plaats daarvan proberen de meesten helaas de rol van gevoelens geheel uit te schakelen.
- Door hun sociale gebreken zijn autisten in een ondergeschikte positie vaak onderdaning, in een dominate positie (bijv. de thuissituatie) kunnen echter ze buitengewoon neerbuigend en ontmenselijkend zijn. Iedereen kent wel de wereldvreemde collega die geen vlieg kwaad doet. En ook de arrogante dokter/professor die iedereen afblaft die een foutje maakt.
damn heeft iemand hier toevallig goede sites van???
ik wil toch eens wat meer lezen over autisme en asperger..........
ik heb nl de laatste tijd wat over mezelf zitten denken, en veel dingen komen vrij bekend voor........
het zou dus kunnen dat ik 'aanleg' heb ofzo

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 14:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik hoor hier nu een hoop dingen over autisme, en ik kan mezelf er behoorlijk in herkennen:motorisch niet echt vaardig, moodswings, einzelganger, behoorlijk begaafd/geinteresseerd in wetenschappen/logisch denken/proggen(maar verplicht me niet iets te doen wat me niet interesseert), soms met rare kronkels, zoals ergens vastzitten in een foute redenering.
Als kind hebben ze me een aantal keer onderzocht en werd ik omschreven als mogelijk licht autistisch.
Echt sociaal ben ik niet bij mensen die ik niet ken, maar bij mensen die ik al een tijdje ken heb ik geen problemen om deel te nemen aan het sociale leven, met iets nieuws beginnen en nieuwe mensen leren kennen is moeilijk.
Ik heb ook de neiging om met gewoontes te blijven doorgaan (GoT bijvoorbeeld, waar toch een behoorlijk hoeveelheid vrije tijd in kruipt)

Ik zie het eerder als iets negatiefs(niet zwaar negatief) maar het heeft toch een behoorlijke invloed op mijn leven.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Autisme is niet altijd genetisch bepaald! Dat is een grove fout. Autisme is een 'aandoening' die meestal ontstaat onder bepaalde prenatale omstandigheden. De aanwezigheid van bepaalde stoffen in het baarmoedervocht leidt tot het onderontwikkelt zijn van met name de amygdala in de hersenen. Dit leidt tot een verminder tot geheel afwezig vermogen tot het interpreteren van emoties.

Er zijn vormen die wel genetisch aangelegd zijn, maar die komen voor zover ik weet minder vaak voor dat de prenatale variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ChristiaanVerwijs schreef:
Autisme is niet altijd genetisch bepaald! Dat is een grove fout. Autisme is een 'aandoening' die meestal ontstaat onder bepaalde prenatale omstandigheden. De aanwezigheid van bepaalde stoffen in het baarmoedervocht leidt tot het onderontwikkelt zijn van met name de amygdala in de hersenen. Dit leidt tot een verminder tot geheel afwezig vermogen tot het interpreteren van emoties.

Er zijn vormen die wel genetisch aangelegd zijn, maar die komen voor zover ik weet minder vaak voor dat de prenatale variant.
Er is een sterke genetische component in de gevoeligheid voor die stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Fused schreef op 22 oktober 2002 @ 22:21:
Mja, dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
Duracell schreef op 22 oktober 2002 @ 21:35:
Ik hoor hier nu een hoop dingen over autisme, en ik kan mezelf er behoorlijk in herkennen:motorisch niet echt vaardig, moodswings, einzelganger, behoorlijk begaafd/geinteresseerd in wetenschappen/logisch denken/proggen(maar verplicht me niet iets te doen wat me niet interesseert), soms met rare kronkels, zoals ergens vastzitten in een foute redenering.
Als kind hebben ze me een aantal keer onderzocht en werd ik omschreven als mogelijk licht autistisch.
Echt sociaal ben ik niet bij mensen die ik niet ken, maar bij mensen die ik al een tijdje ken heb ik geen problemen om deel te nemen aan het sociale leven, met iets nieuws beginnen en nieuwe mensen leren kennen is moeilijk.
Ik heb ook de neiging om met gewoontes te blijven doorgaan (GoT bijvoorbeeld, waar toch een behoorlijk hoeveelheid vrije tijd in kruipt)

Ik zie het eerder als iets negatiefs(niet zwaar negatief) maar het heeft toch een behoorlijke invloed op mijn leven.
wat jij zegt herken ik precies voor wat betreft mn sociaal leven:

ik heb goede vrienden die ik echt al vanaf de basisschool en middelbare school ken, waar ik supergoed mee kan opschieten

maar nu nieuwe vrienden maken vergaat moeilijker maar het lukt wel, want ik heb het afgelopen jaar toch vrienden erbij gekregen
alleen ik heb altijd dat als ik gewoon met 1 van die vrienden iets doe, dan kan ik super gesprekken hebben maar is er een grotere groep bij dan val ik al snel naar de achtergrond (vooral als deze groep onbekend is voor mij dus) en dan ga ik echt de groep observeren, net alsof ik er niet meer bijzit ofzo :?

vaag maarja, ik probeer hier zelf wel aan te werken....

mijn vraag: ALS je autistisch bent, is dit aangezien ChristiaanVerwijs zegt dat dit niet altijd in de genen zit, weleens met therapie of dergelijken 'op te lossen'?? of moet je je er maar bij neerleggen

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChristiaanVerwijs schreef op 22 oktober 2002 @ 22:06:
[...]

Autisme heeft juist een hele sterke genetische component. Een nichtje van mij heeft precies de aandoening die jij beschrijft. Het eerste wat de kinderpsychiater zei is dat dit vaker in de familie moest voorkomen.

Waar jij je in vergist is dat een genetische aanleg niet altijd naar buiten hoeft te treden. Als een van een tweeling autisme heeft is de kans 90% dat de ander het ook heeft. Er zijn maar weinig aandoeningen waar het verband zo sterk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 22:25

Uhm, eerst noem je allemaal leuke feiten op om vervolgens wat eigen meningen er door heen te gooien. Dat vind ik nogal grof, zo wek je de illusie dat de genoemde punten hier ook feiten zijn, wat totaal niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49836 schreef op 22 oktober 2002 @ 23:03:
Waar jij je in vergist is dat een genetische aanleg niet altijd naar buiten hoeft te treden. Als een van een tweeling autisme heeft is de kans 90% dat de ander het ook heeft. Er zijn maar weinig aandoeningen waar het verband zo sterk is.
Ik zeg niet dat autisme niet genetisch is, maar het bovenstaande bewijst niet dat de toestand in de baarmoeder niet de oorzaak kan zijn. Want eeneiïge tweelingen
delen naast de genen natuurlijk ook nog de baarmoeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ChristiaanVerwijs schreef:
Mja, dat zou kunnen.
Dat zou kunnen? Dat is gewoon zo. Vergelijk: iemands lengte heeft een sterk genetisch component. Iemand lengte wordt veroorzaakt door alle stoffen waar hij gedurende de eerste 18 jaar van zijn leven mee in aanraking komt. Evenzo heeft autisme heeft een sterke genetische component. Dat het veroorzaakt wordt door interactie van bepaalde stoffen in de baarmoeder met de foetus doet daar niets aan af.

http://autism.about.com/library/weekly/aa080701a.htm :
One way that researchers are learning about the genetic link with Autism is by studying twins and looking at the probabilities that both twins would have Autism. In research at the MRC Child Psychiatry Unit at the Institute of Psychiatry in London it was discovered that in identical twins in which one was Autistic, there was a 60% chance that the other would become Autistic as well. In fraternal twins, the rate was 0%. Even when the definition of Autism was expanded to include many conditions that are on the Autism Spectrum but are not classic Autism, the rate showed a comparable variation. In other words, Autism appears to have a genetic factor, however its development is also linked to other things, since if genetics were the sole cause, all of the children who were identical twins would have developed Autism.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morgoth schreef op 22 oktober 2002 @ 23:08:

[...]

Uhm, eerst noem je allemaal leuke feiten op om vervolgens wat eigen meningen er door heen te gooien. Dat vind ik nogal grof, zo wek je de illusie dat de genoemde punten hier ook feiten zijn, wat totaal niet het geval is.
Je hebt gelijk ik had het beter apart kunnen zetten

Ik schets hier een paar sterotiepen die echt niet voor alle autisten gelden, maar dat spreekt haast vanzelf zou ik hopen. Een mens is meer dan zijn aanleg, uiteindelijk is hij wat hij vanzich maakt gegeven zijn aanleg. Wie zijn zwaktes onderkent kan ze zelfs ombuigen tot het tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Maar de vraagstelling was..is it good or bad?

Ik vindt het zeker "Bad!"
Gezien mijn status in het leven en gezien mijn leeftijd, heeft het me zéker geen goed gedaan.
Talenten?
Genoeg ....maar onbenut gebleven of niet verder ontwikkeld.
Waarom?
Omdat er in mijn tijd te weinig over bekend was en er niet zoveel moeite in gestoken werd.
Of omdat het één en ander niet als zo danig herkend werd.
Want men vindt je dan al snel alléén maar lastig.
En er ná de lagere school helemaal geen aandacht meer aan was besteed.

Wat er op neer komt, dat ik het nu allemaal zelf aan het uitzoeken ben met mijn huisarts en consorten.
Na jarenlang knokken tegen mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

*kickje*

Bij mij is Autisme op mn 16e ontdekt, wat vrij laat is, hierdoor heb ik me leren aanpassen en veel dingen die non-aspergers automatisch doen heb ik mezelf aangeleerd om automatisch ook te doen. Het is erg inspannend en zwaar om dit elke dag weer vol te houden. Echter als ik dit niet doe dan krijg ik opmerkingen van "doe eens normaal joh" :/ Het lijkt of sommige mensen denken dat Asperger iets is waar je voor kiest en waar je je makkelijk aan kan aanpassen :/

Ik moet trouwens zeggen dat ik zeer veel punten van overeenkomst zie in gedrag / gevoelens hierboven. In het bijzonder einzelganger, tikjes en creatief. Helaas komen de goede kanten niet tot uitbloeien door de negatieve kant.

Mn ouders zeggen het te begrijpen, en proberen me ook te steunen maar dat gaat dus niet. Non-aspergers zullen het nooit begrijpen, hoe goed je het ook uitlegd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
Anoniem: 49130 schreef op 18 februari 2003 @ 09:23:
*kickje*

Bij mij is Autisme op mn 16e ontdekt, wat vrij laat is, hierdoor heb ik me leren aanpassen en veel dingen die non-aspergers automatisch doen heb ik mezelf aangeleerd om automatisch ook te doen. Het is erg inspannend en zwaar om dit elke dag weer vol te houden. Echter als ik dit niet doe dan krijg ik opmerkingen van "doe eens normaal joh" :/ Het lijkt of sommige mensen denken dat Asperger iets is waar je voor kiest en waar je je makkelijk aan kan aanpassen :/

Ik moet trouwens zeggen dat ik zeer veel punten van overeenkomst zie in gedrag / gevoelens hierboven. In het bijzonder einzelganger, tikjes en creatief. Helaas komen de goede kanten niet tot uitbloeien door de negatieve kant.

Mn ouders zeggen het te begrijpen, en proberen me ook te steunen maar dat gaat dus niet. Non-aspergers zullen het nooit begrijpen, hoe goed je het ook uitlegd. :(
bij mij is er nog _nooit_ gerept over autisme of wat dan ook door ouders of huisarts ofzo.......

terwijl toch al de genoemde punten bijna op mij van toepassing zijn, en het zou i.i.g. kunnen verklaren waarom ik zo 'moeilijk' in het leven sta......

maarja ik ben nu 20, wat heb ik er nu nog aan als het vastgesteld zou worden door een huisarts ofzo.........

[ Voor 6% gewijzigd door Noedelsupke op 18-02-2003 09:35 ]

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ViperGTS schreef op 18 February 2003 @ 09:34:
[...]

bij mij is er nog _nooit_ gerept over autisme of wat dan ook door ouders of huisarts ofzo.......

terwijl toch al de genoemde punten bijna op mij van toepassing zijn, en het zou i.i.g. kunnen verklaren waarom ik zo 'moeilijk' in het leven sta......

maarja ik ben nu 20, wat heb ik er nu nog aan als het vastgesteld zou worden door een huisarts ofzo.........
het is denk ik makkelijker als de diagnose op latere leeftijd NIET gesteld wordt (althans IMHO) omdat je anders van die so called "begrijpende" mensen krijgt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Als ik mezelf bekijk vertoon ik ook aspecten die bij Asperger horen, maar dat betekent niet dat ik het ook heb. Als ik jullie was zou ik je er niet al te druk over maken tenzij je een officiele diagnose hebt gekregen. Je kunt naar de huisarts gaan en vragen of hij je kan doorverwijzen naar het RIAGG.

Als ik DSM-4 (een boekje met allerlei psychologische problemen) doorblader heb ik 4/5 van de aandoeningen. Hetzelfde geldt voor een willekeurig medisch boek. Let dus op dat je niet de 'medische student' ziekte krijgt en denkt dat je alles hebt waarvan 1 of 2 symptomen van toepassing zijn op je.

Asperger, met name, is een aandoening die al vanaf het begin aanwezig is in het kind. Het wordt mogelijk veroorzaakt door ernstige defecten in het geheugen die ervoor zorgen dat emotionele zaken niet goed 'vallen'. De precieze oorzaak is geloof ik niet bekend, maar als je het werkelijk hebt - dan zou het al vastgesteld moeten zijn. Tenzij het een zeer lichte vorm is - maar ik geloof dat alle nederlanders wel een zeer lichte vorm hebben :).

Asperger heb je als je aan deze symptomen voldoet (bron: DSM-4):
  • Het falen in het ontwikkelen van relaties met leeftijdsgenoten zoals men die mag verwachten bij een bepaalde leeftijd.
  • Een gebrek aan het zoeken naar het delen van lol, interesses or het behalen van goede resultaten (dwz; het ontbreken van het laten zien, brengen of aanhalen van eigen interesses naar anderen).
  • Een gebrek aan sociale of emotionele reciprociteit. Dwz dat je in een sociale interactie geen sociale of emotionele signalen teruggeeft.
  • Een preoccupatie met 1 of meer stereotyperende en simpele patronen van interesses die abnormaal zijn in intensiteit of aandacht. (dwz; obsessief gedrag)
  • Constante aandacht voor simpele delen van een object. Bijvoorbeeld het 150 keer een autotje rond je laten rijden als je speelt.
  • Een significante hindering in sociale, occupationele of andere belangrijke gebieden van van functioneren.
Als je niet aan al deze symptomen voldoet, heb je ook geen syndroom van Asperger.

[ Voor 88% gewijzigd door Christiaan op 18-02-2003 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
ik herken wel aardig wat dingen die hier geschreven worden, zoals: snel kunnen aanpassen, communicatie moeilijkheden (heb ik wel geleerd gelukkig)
Minder emoties, weet ik niet zeker, ben totaal niet snel boos of van de kaart ookal is het heeel erg ofzo. Maar ik heb ook meer het idee dat dat relativerend is ipv autistisch.
Afentoe zie ik het emotioneel echt niet zitten, maar daar kom ik dan ook wel weer overheen (zeker met m'n lieve vrouw naast mij, die mij begrijpt)

Verder heb ik een volkomen normaal leven, inc. vrienden, huisje boompje beestje...

[ Voor 9% gewijzigd door KnoppenSpook op 18-02-2003 11:16 ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51600

Jajajajaja iedereen herkent zich erin, duhhh :)

We zijn allemaal geeks, dus ik schat dat 98% van de tweakers-bevolking zich hier helemaal in kan vinden...

misschien moeten we maar renamen naar www.autisten.net ofzo...

Til er nou allemaal maar niet zo zwaar aan :)

"Shut up you geek and accept that you're a freak!" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
4 van die 6 punten van ChristiaanVerwijs zijn in meer of mindere mate toch wel van toepassing op mij geloof ik.... :{

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
Het valt me op dat er veel mensen zijn die hier reageren met : "Ja ik herken hier zoveel in!" (ok, anders zou je waarschijnlijk niet eens reageren ;) ). Ik herken mezelf ook in veel punten. Draai ook hele dagen hetzelfde nummer, problemen met relaties/gevoelens, einzelganger (op houseparties ga ik rustig de hele dag van m'n vrienden weg, lekker in m'n eentje).

Maar....
Hetzelfde heb ik bij ADHD. Daar herken ik ook veel punten in, en volgens mijn moeder heb ik er ook een lichte versie van (kan dat?)

Dit kan twee dingen betekenen: ik heb het allebei, of ik heb alles wat ik lees, en heb dus eigenlijk niets.
Ik hou me maar vast aan het tweede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Willen jullie ophouden met denken dat je Asperger hebt? De prevalentie van deze aandoening is echt heel laag en de diagnoses zijn over het algemeen accuraat en weinig mensen worden incorrect alszijnde niet-Asperger-patienten aangemerkt.

Maak je je er werkelijk druk om, en is het geen verkapte manier om je toch speciaal te voelen, ga dan naar het RIAGG. Die vertellen je hetzelfde als ik :). Het is *onmogelijk* dat 3/4 van de posters hier Asperger heeft, wat je wel uit de posts mag verwachten.

Een autist heeft een volstrekt gebrek aan emoties (in meer of mindere mate), maar over het algemeen heeft het gros zeer zware defecten die ertoe leiden dat ze niet in staat zijn emoties te voelen of te uitten richting anderen. Je ouders hadden het echt wel gemerkt als je Asperger hebt hoor. In dat geval vertoonde je als baby ernstige problemen met het tonen van emoties (niet terug lachen naar ouders enzo).

Essentie; stel je niet aan - jullie hebben met een 99% zekerheid geen Asperger.

[ Voor 35% gewijzigd door Christiaan op 18-02-2003 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27979

Grapsig. Altijd als iemand over iets begint, heeft iederéén het.
Ik vertoon ook al wat kenmerken, maar dat heeft een andere oorzaak, ik ben zeker geen asperge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
ChristiaanVerwijs schreef op 18 February 2003 @ 12:59:
Willen jullie ophouden met denken dat je Asperger hebt? De prevalentie van deze aandoening is echt heel laag en de diagnoses zijn over het algemeen accuraat en weinig mensen worden incorrect alszijnde niet-Asperger-patienten aangemerkt.

Maak je je er werkelijk druk om, en is het geen verkapte manier om je toch speciaal te voelen, ga dan naar het RIAGG. Die vertellen je hetzelfde als ik :). Het is *onmogelijk* dat 3/4 van de posters hier Asperger heeft, wat je wel uit de posts mag verwachten.

Een autist heeft een volstrekt gebrek aan emoties (in meer of mindere mate), maar over het algemeen heeft het gros zeer zware defecten die ertoe leiden dat ze niet in staat zijn emoties te voelen of te uitten richting anderen. Je ouders hadden het echt wel gemerkt als je Asperger hebt hoor. In dat geval vertoonde je als baby ernstige problemen met het tonen van emoties (niet terug lachen naar ouders enzo).

Essentie; stel je niet aan - jullie hebben met een 99% zekerheid geen Asperger.
lol en als je ouders het nu ook hebben zonder het te weten :+

nee maargoed ik denk ook echt niet dat ik het heb hoogstens in heel lichte mate misschien

maargoed ik ben wel benieuwd of mensen die dit echt zwaar hebben, en op jonge leeftijd ontdekt is, via therapie e.d. 'ervanaf komen' zeg maar toch emoties aan kunnen leren???

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Lasker
- autisme is net als dislectie een evolutionaire zijsprong
Zou je deze opmerking kunnen toelichten? Bekeken vanuit de evolutiebiologie is ie namelijk nogal betekenisloos ;) Hoe kan een eigenschap die niet leidt tot speciatie, nu een zijsprong in de evolutie zijn? Een selectienadeel kan ik me bij autisme overigens wel voorstellen (maar bij dyslectie weer totaal niet), maar dit lijkt toch niet zo te zijn aangezien het, volgens jouw normen, behoorlijk wijdverbreid is en waarschijnlijk de meerderheid van de beta-wetenschappers in Nederland daar wel aan voldoet ;)

Algemeen:

Verder vind ik de hele discussie of je nu wel of geen autisme hebt nogal zinloos... Het is puur een kwestie van definitie. Als je vindt dat je sociaal gezien niet sterk genoeg bent moet je daar iets aan gaan doen, hetzij door dat zelf te doen of via officiële hulpverlening, maar daar heeft zo'n diagnose niks mee te maken - Laat staan wanneer die diagnose niet afkomstig is van een officiële test of iets dergelijks, maar van een test, checklist op internet of een post op een forum als GoT. Die worden ook maar gewoon geplaatst door mensen die op zijn hoogst als ervaringsdeskundige zijn te omschrijven (het zou zelfs niet eens de eerste keer zijn dat diegene heel eigen redenen heeft om zoiets te posten die weinig met jouw welzijn te maken hebben...) of vaak zelfs dat niet eens. Als je werkelijk aan jezelf wilt gaan werken, moet dat uit jezelf komen, niet uit een of andere diagnose. Het is volledig zinloos je een syndroom aan te laten praten, dat maakt het eerder moeilijker dan makkelijker om je leven te leiden op een manier dat je er gelukkig van wordt - Het geeft namelijk een reden en daarmee een excuus voor je "klachten" (een excuus om erin te berusten ipv jezelf om je oren te slaan vanwege die onhandige reactie oid), ook al zijn die zo weinig extreem dat ze nauwelijks een probleem vormen en met wat inzet van je eigen kant geen enkel bezwaar hoeven te zijn tegen een volkomen normaal functioneren. Want als asperger niet allang bij je is vastgesteld (lees: nog op de basisschool), is het kennelijk zo onopvallend en licht dat dat wel te compenseren valt zonder psychiatrische hulpverlening, of is het zelfs überhaupt geen probleem :P Want hoeveel mannen geven nu werkelijk hun diepste emoties zonder enige remmingen bloot en voldoen aan geen enkele van de door christiaan (laat staan aan de door lasker) genoemde eisen? Ik moet ze nog tegenkomen...

Dus laat je geen syndroom aanpraten door anderen, dat is nergens voor nodig en leidt alleen maar toe dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61929

Gelukkig werden er in mijn jeugd nog niet zoveel tests gedaan. Autisme was toen nog nauwelijks bekend. Anders was ik misschien ook wel in zo'n hokje geplaatst.

Ik ben wel de moeder van een dochter die nog veel duidelijkere symptomen van autisme vertoont. Zij heeft er zelfs zodanig last van dat jullie haar hier nooit zullen leren kennen, want ze kan dat wat jullie schrijven niet goed lezen en ook haar eigen mening niet begrijpelijk schriftelijk onder woorden brengen.
Gelukkig is ze uiterst artistiek en weet zichzelf heel goed creatief bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Anoniem: 61929 schreef op 18 February 2003 @ 22:59:
Gelukkig werden er in mijn jeugd nog niet zoveel tests gedaan. Autisme was toen nog nauwelijks bekend. Anders was ik misschien ook wel in zo'n hokje geplaatst.

Ik ben wel de moeder van een dochter die nog veel duidelijkere symptomen van autisme vertoont. Zij heeft er zelfs zodanig last van dat jullie haar hier nooit zullen leren kennen, want ze kan dat wat jullie schrijven niet goed lezen en ook haar eigen mening niet begrijpelijk schriftelijk onder woorden brengen.
Gelukkig is ze uiterst artistiek en weet zichzelf heel goed creatief bezig te houden.
Het moet erg moeilijk zijn om een kind te hebben dat autistisch is. In hoeverre kun jij je vinden in wat door verschillende mensen (onder wie mezelf) aan symptomen is gepost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40665

cappie schreef op 20 October 2002 @ 22:07:
http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aspergers_pr.html

De man in de grot, hard op zoek naar de schepste steen...
De monikken van vroeger, die de drukpers uitvonden...
De kernel coder.. hard op zoek naar die ene bug..

Het zou wel eens kunnen zijn dat alle intelligente of artistike mensen autistisch zijn... zwaar of licht autistisch..

Wetenschappers hebben ontdekt dat ik Silicon Valley een uitermate hoge concentratie 'geeks' met hun 'geekettes' wat geek-kids hebben opgewekt die wellicht eens autistisch zouden kunnen zijn...

Een gen voor bepaalde eigenschappen.. voor kunst, wetenschappelijke analyses, designers, musici, etc, etc.. noem maar op..

check 't artikel.. 't is wat aan de lange kant... maar 't is 't lezen waard..

wie van jullie denkt dat 'ie minstens lichtelijk autistisch is? :)

Je kan natuurlijk ook even opvallend slijmen. NOFI ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 40665 op 19-02-2003 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

Weet iemand misschien of er goede sites zijn die uitleg geven over psychische aandoeningen als autisme, add, bpd en schizophrenie?

Misschien iets voor de W&L FAQ?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 76427 op 19-02-2003 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Jånnis schreef op 19 February 2003 @ 22:24:
Weet iemand misschien of er goede sites zijn die uitleg geven over psychische aandoeningen als autisme, add, bpd en schizophrenie?

Misschien iets voor de W&L FAQ?
Liever niet. Ik vrees dat mensen zichzelf dan helemaal gek maken met allerlei symptomen die zij hebben en die duidden op depressie, schizofrenie, enz. Het lijkt me beter dat we daar niet aan beginnen. Als je je vervelend voelt; zoek hulp bij je huisarts of het RIAGG.

Symptomen van psychische problemen zijn vaak uiterst vaag en vereisen vaak speciale tests om vast te stellen of het echt wel aandoening [X] is. Enkel op de symptoom-beschrijvingen gaat men dus nooit af eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 29-07-2024
ChristiaanVerwijs schreef op 19 februari 2003 @ 22:38:
[...]

Liever niet. Ik vrees dat mensen zichzelf dan helemaal gek maken met allerlei symptomen die zij hebben en die duidden op depressie, schizofrenie, enz. Het lijkt me beter dat we daar niet aan beginnen. Als je je vervelend voelt; zoek hulp bij je huisarts of het RIAGG.

Symptomen van psychische problemen zijn vaak uiterst vaag en vereisen vaak speciale tests om vast te stellen of het echt wel aandoening [X] is. Enkel op de symptoom-beschrijvingen gaat men dus nooit af eigenlijk.
LOL allemaal depressieve tweakers :P

iig,Ik heb in de laaste week een gigantische obsessie vooroverklokken gekregen en ook heb ik weleens "Een gebrek aan sociale of emotionele reciprociteit." Maar da's meestal omdat ik geen zin heb om te antwoorden(druk bezig) of dat ik zo snel voorbij fiets dat tegen de tijd dat ik me herrinnner wie het was het al telaat is. Ik denk niet dat ik autistisch ben(zoals 75% van der tweakers bevolking)
Iedereen deelt wel symptomen van meerdere ziektes, ik bedoel ik praat ook welu tegen mezelf, bennik dan ook schizofreisch?

De meeste mensen hier zijn gewoon prettig sociaal gestoord, ik denk dat ik onder die categorie val :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62351

Anoniem: 1697 schreef op 20 October 2002 @ 22:29:
[...]

[...]

Autisme komt idd bij elke intelligentie voor, maar bij mensen met een hoog iq wordt autisme niet vaak ontdekt omdat ze het kunnen compenseren met hun intelligentie

Ik heb het vaak moeilijk op allerlei fronten, vooral in grote groepen en last van lichte angst.Daar voor slik ik medicijnen en ga ik naar een psycholoog.Ik heb misschien een autistisch verwante stoornis of ik ben sociaal gewoon zwak gebouwd door allelei redenen, om dat uit te zoeken ga ik naar het Vincent van Gogh instituut in Venray

ps ik denk dat iedereen wel last heeft van dingen die vallen onder licht autisme

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 62351 op 22-02-2003 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mensen met autistische aanleg kunnen beter niet onderling trouwen, anders krijg je kinderen die echt autistisch zijn.
Had ik dat maar van tevoren geweten …
Autisme is niet altijd genetisch bepaald!
Maar soms wel?
Ik had voordat ik aan kinderen begon dus veel meer van autisme moeten weten. Hoeveel was daar trouwens zo'n 25 jaar geleden van bekend?
In hoeverre kun jij je vinden in wat door verschillende mensen (onder wie mezelf) aan symptomen is gepost?
Niet alleen hier, maar in het algemeen kom ik steeds meer informatie tegen over autisme, waardoor het mee steeds duidelijker wordt (door herkennen van de genoemde symptomen) dat het probleem van mijn dochter valt onder de noemer "autisme". Niet dat ik denk dat mijn dochter "Asperger" heeft, nee, ze is zeker niet "hoogbegaafd", maar autistisch in de één of andere vorm is ze beslist wel. En het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat haar vader en ik beiden een bepaalde aanleg tot autisme kunnen hebben (en wie weet zelfs al één of meer van de grootouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

mensen met autistische aanleg kunnen beter niet onderling trouwen, anders krijg je kinderen die echt autistisch zijn
Anoniem: 61929 schreef op 22 februari 2003 @ 21:58: Had ik dat maar van tevoren geweten …
[...]Meen je dat nou? Is de liefde die je voor elkaar voelt ondergeschikt aan de kans op gezonde kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]Meen je dat nou? Is de liefde die je voor elkaar voelt ondergeschikt aan de kans op gezonde kinderen?
het was eigenlijk meer een opmerking met een knipoog. Maar het zou wel voordelen gehad hebben als we tijdens het opgroeien van onze dochter eerder hadden geweten dat ze mogelijkerwijs autistisch was.

(ik zeg wel vaker "als ik toen had geweten wat ik nu weet, dan was ik nooit met hem getrouwd" i.v.m. mijn ex-man, maar dat is achteraf gepraat, toen hield ik van hem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61929 schreef op 22 February 2003 @ 21:58:
....... Niet dat ik denk dat mijn dochter "Asperger" heeft, nee, ze is zeker niet "hoogbegaafd", maar autistisch in de één of andere vorm is ze beslist wel. ......
Zoals boven al vermeld, Asperger komt niet alleen bij de hoogbegaafden voor, het komt voor in het hele iq spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Laatst online: 26-04 13:09
Ja ik ben Asperger, maar of ik het nog steeds ben vraag ik me wel af...
Als klein kind vertoonde ik idd. alle verschijnselen, en nu ook nog wel sommige...
Of een autist/asperger defacto niet met gevoelens kan om gaan?, ik betwijfel het. Vroeger begreep ik inderdaad niks van andermans gevoelens, maar naarmate je ouder wordt leer je een hele hoop.
Aspergers/autisten zijn als je het mij vraagt gewoon een stuk langzamer van begrip in het leren begrijpen van andermans gevoelens, dat ze dingen die ze niet begrijpen proberen te rationaliseren is natuurlijk heel begrijpelijk, daardoor hebben ze van kinds af aan hiermee natuurlijk een voorsprong. Denken buiten het kader is, ze begrijpen andere mensen immers veelal niet, waarschijnlijk ook wel iets wat bevorderd word.
Het lijkt me niet vreemd dat er onder die mensen in SV eigenlijk ook een hoop autisten/aspergers zitten die zich ondertussen goed in de maatschappij hebben leren begeven. Hun kinderen hebben echter nog niet de tijd hiertoe gehad en worden aldus als autist bestempeld zonder dat hun ouders dit worden, en vervolgens wordt de links naar mathematisch en technische aanleg gelegd. Iets wat als je het mij vraagt dus niet zeker is.
Tot zover mijn hypothese...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XElD schreef op 25 February 2003 @ 18:27:
Ja ik ben Asperger, maar of ik het nog steeds ben vraag ik me wel af...
Als klein kind vertoonde ik idd. alle verschijnselen, en nu ook nog wel sommige...
Of een autist/asperger defacto niet met gevoelens kan om gaan?, ik betwijfel het. Vroeger begreep ik inderdaad niks van andermans gevoelens, maar naarmate je ouder wordt leer je een hele hoop.
Aspergers/autisten zijn als je het mij vraagt gewoon een stuk langzamer van begrip in het leren begrijpen van andermans gevoelens, dat ze dingen die ze niet begrijpen proberen te rationaliseren is natuurlijk heel begrijpelijk, daardoor hebben ze van kinds af aan hiermee natuurlijk een voorsprong. Denken buiten het kader is, ze begrijpen andere mensen immers veelal niet, waarschijnlijk ook wel iets wat bevorderd word.
Het lijkt me niet vreemd dat er onder die mensen in SV eigenlijk ook een hoop autisten/aspergers zitten die zich ondertussen goed in de maatschappij hebben leren begeven. Hun kinderen hebben echter nog niet de tijd hiertoe gehad en worden aldus als autist bestempeld zonder dat hun ouders dit worden, en vervolgens wordt de links naar mathematisch en technische aanleg gelegd. Iets wat als je het mij vraagt dus niet zeker is.
Tot zover mijn hypothese...
_/-\o_ niets aan toe te voegen.... De dingen die non-aspergers automatisch doen kunnen wij aanleren. Helaas kost dit erg veel moeite en ik moet me welke dag weer motiveren om er aan te werken. Doe ik dit niet dan verander ik langzaam in een kluizenaar die het huis nooit uitgaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Nee hoor, als je 'anders' bent dan de meeste mensen ben je nog niet automatisch autistisch

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 55933 op 07-11-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Anoniem: 49130 schreef op 14 maart 2003 @ 17:19:
[...]

... De dingen die non-aspergers automatisch doen kunnen wij aanleren. Helaas kost dit erg veel moeite en ik moet me welke dag weer motiveren om er aan te werken. Doe ik dit niet dan verander ik langzaam in een kluizenaar die het huis nooit uitgaat
Dat herken ik ook wel......
Veel gedragsregels en normen neem je gewoon over als je opgroeit.
Tenslotte leer je wel van je ervaringen in het leven.

Maar op het relationele vlak blijft het moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezza
  • Laatst online: 12-01-2022
De vader van m'n ex heeft het syndroom van aspergers. Hij is een van de populaiste docenten op de school waar hij werkt, maar thuis een compleet ander mens. Heeft nooit echt gehouden van z'n vrouw en kinderen, weet ook niet wat dat is. Als je als dochter nooit echt liefde van je vader krijgt ga je erg je best doen om hem niet teleur te stellen, ook om geen woede uit te lokken. Ze had heel erg last van verlatings angst, ze was bang dat ik net als haar vader zou verlaten.

Ik ben wel eens mee geweest naar haar psycholoog en die vertelde me dat je het syndroom van aspergers zou kunnen zien als een soort hyper mannelijkeid (minder emotioneel, grotere kracht tot focussen van de hersennen op 1 aspect). Ook vertelde ze me dat het kwam door een teveel aan of overgevoeligheid voor testosteron tijdens de zwangerschap. Ik weet niet of dit klopt, maar het klonk wel aannemelijk toen.

Wel opvallend dat zoveel mensen dingen herkennen en dus denken dat ze het syndroom zelf zouden hebben. Heb ik niet.... maar denk het wel te herkennen in een vriendin van me. of ze het heeft is een 2e (ik neem aan dat iemand het ook in lichte mate kan hebben?).

Ik was toen ik haar leerde kennen erg onder de indruk van haar, zwaar exact, super intelligent, las boeken die ik ook las en je kon gruwelijk goede gesprekken met haar hebben. In de omgang met mij (ze was verliefd op me) was ze wel een klunsje, maar dat vond ik wel iets schattigs hebben. Toch gaat het op den duur niet goed, want uiteindelijk wil ik toch een vrouwelijk type en nu werd ik zelf bijna de zorgzame... naja.. ik hoor nu mensen denken MEZZA er zijn nou eenmaal veel verschillende vrouwen op deze wereld, true, maar ik heb best veel goede vriendinnen, en zij is echt de uitzondering op de regel wat betrefd de geijkte vrouwelijke eigenschappen.

Geef mij nog een joint zei de goudvis, misschien word ik haai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Zoals imdo al zei, vroeger werd er niet zoveel getest op dat gebied en wist men er
nog niet zoveel over.

Het is zelfs zo dat mijn huisarts niet eens alle gegevens uit mijn medisch dosier bij
elkaar kon krijgen.
Twee velltejes met wat opmerkingen over een behandeling waarvan niet duidelijk is wat het precies voor behandeling was.

Terwijl ik vanaf mijn tweede levensjaar verschillende keren met allerlei therapietjes en behandelingen ben opgezadelt.
En heb van mijn tweede tot mijn zesde levensjaar semiresidentieel in één of andere privé instelling gezeten.

Er is zelfs nergens iets te vinden over een diagnose ergens van.
En na de lagere school heeft er niemend geen aandacht meer aan besteed.
Mijn ouders dachten uiteindelijk dat ik gewoon een eenling was, zij waren denk ik
ook slecht voorgelicht.

Ik kan het nu zelf wel verder uitzoeken, maar ik weet niet of dat eigenlijk nog wel
zin heeft, ik ben ondertussen al volwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Laatst online: 26-04 13:09
Ja, ik heb toen ik 9 was ook een halfjaartje in een bijgebouwtje van het UMC te Utrecht gewoond, heeft volgens mij wel wat uitgehaald want daar hebben ze me iig. zover gekregen dat ik voortaan mensen aan ging kijken en er bij stil ging staan dat het niet helemaal oke met me was. Hierop besloot ik op een gegeven dag mezelf te gaan verbeteren, ik herinner me het exacte moment nog waarop ik dat besloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Mensen aankijken op straat doe ik nog steeds niet.
Ik herinner me vaak wel het hondje dat ik tegenkwam, maar niet de persoon die er mee liep.

Daarbij komt dat het ontoegangkelijke nog eens wordt versterkt door mijn uiterlijk, ik ben een rocker en in de ogen van velen zie ik er nogal extreem uit.
Dat heb ik tijdens mijn "pubertijd" zo opgebouwd, ik dacht zo wat meer met rust gelaten te worden. (pubertijd, dat heb ik niet erg bewust meegemaakt btw.)

Ik zelf word tijdens relaties erg met het feit geconfronteerd dat ik best het één en ander kan verbeteren aan mijzelf.
Alleen is de relatie meestal bijna tegen de tijd ik door begin te krijgen dat er iets helemaal fout gaat.

En aangezien ik mijzelf opgevoed heb, omdat men mij maar mijn gang liet gaan, heb
ik aardig wat dingen fout geïnterpreteerd en fout aangeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sja daar heb ik ook wel last van ja, onder het mom van alternatief tuig :|

Ik heb het geluk gehad dat mn ouders behoorlijk streng waren en me de "regeltjes" er als het waren ingeslagen hebben. Toen was het niet zo fijn, maar ik ben ze nu dankbaar. Helaas had dat weer als side-effect een kinderdepressie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Anoniem: 49130 schreef op 18 March 2003 @ 14:23:
sja daar heb ik ook wel last van ja, onder het mom van alternatief tuig :|

Ik heb het geluk gehad dat mn ouders behoorlijk streng waren en me de "regeltjes" er als het waren ingeslagen hebben. Toen was het niet zo fijn, maar ik ben ze nu dankbaar. Helaas had dat weer als side-effect een kinderdepressie :/
Dit is bij mensen in het autisch spectrum totaal nutteloos. Ze begrijpen het niet en zullen het nooit begrijpen. Je kunt het er ook niet inslaan. Geen enkele situatie is namelijk hetzelfde en autisten missen het vermogen om situaties met elkaar te vergelijken.

Voorbeeld: Jongen van 13 jaar (redelijk niveau dus) met autisme (geen asperger, dat is slechts 1 variant van austime dat beschreven. Echter geen enkele autist is aan elkaar gelijk). Hij heeft geleerd dat als het stil is je het gesprek weer op gang kunt brengen door een grapje te maken. (hij heeft dit geleerd omdat hij moeilijk gesprekken kon voeren als autist). Er overlijd iemand en hij gaat naar de begravenis. En je raad het al. (en als je het raad, ben je dus geen autistist). Hij maakt grapjes terwijl iedereen stil is. Moeders dus boos. Echter dat laatste is nutteloos, want hij snapt het toch niet. Hij zal het ook nooit begrijpen. Hij kan leren hoedat hij zich in sommige situaties moet/kan gedragen. Echter "normalen" kunnen van een situatie leren en dit in een enigszins vergelijkbare situatie toepassen. Een autist kan dit gewoon niet. Tenzij de situatie exact gelijk is aan de vorige, zal hij niet instaat zijn de parallellen er tussen te trekken en een inschatting maken hoe hij moet reageren.

Wil je je er echt in verdiepen hoe de denkwereld van austisten is, lees dan het boek "brein bedriegt". Dit gaat voornamelijke over normaal begaafde autisten.

Nogmaals Syndroom van Asperger is slechts 1 vorm van autisme, terwijl er meerdere vormen zijn. Het autistisch spectrum ligt dicht (en zelfs een overlap) met ADHD en ADD. Diagnose kan vaak lastig zijn en bij hoog tot normaal begaafde volwassen autisten zo goed als onmogelijk, zonder een langdurige observatie in het normale leven. De meesten autisten vallen onder PDD-nos als diagnose.

Dat veel autisten nu vinden dat het overgediagnosieerd wordt is een logisch gevolg. Meesten mensen willen dat hun ziekte toch een beetje specifiek is. Dat de diagnose nu wat breder getrokken wordt, bedreigt hun "unieke" status en dat is onwenselijk. Toch is weldegelijk in veel gevallen de diagnose gerechtvaardig. Nu komen we (met we = hulpverlening) er achter dat veel mensen die bijvoorbeeld in de verslavingszorg terecht komen klachten hebben die in het spectrum vallen van PDD-nos en ADHD. Eerder diagnose had dit wellicht kunnen verkomen. Je kunt beter stellen dat er altijd sprake is van onderdiagnose. (parallel, nu weten we dat iemand aan kanker sterft. 100 Jaar terug stief iemand gewoon, maar dat wilde niet zeggen dat hij geen kanker had).

Bij de weg, het is ALTIJD bad. Het autisme en de intellegentie staan totaal los van elkaar. Je kunt dus beter gewoon hyper intellengent zijn, dan hyper intellegent met autisme.

En nee, je kunt de mensen wel trainen met vaardigheden. Echter het "defect" in het beleven en zien van de wereld gaat NOOIT over. Niet met een pilletje en niet met een therapietje.

Je groeit er ook niet overheen. Echter je leert wel steeds beter om het te verbergen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 18-03-2003 22:45 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279774

Christiaan schreef op dinsdag 22 oktober 2002 @ 22:06:
[...]

Hoe kom je daar nu bij?? Dat is echt nergens te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Een kick van 6 jaar is niet de bedoeling. Neem contact op met de persoon in kwestie, wanneer je het er over wilt hebben.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.