Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Hoe trek ik een DMAC (84pinns) uit zijn socket?

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:26

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik moet voor een schoonmaakactie een 84pinns DMAC van een CDTV moederbord aftrekken, het is een vierkant geval met aan alle 4 de zijdes 21 pinnetjes. Ik heb natuurlijk wel een standaard IC-trekker, maar die is daar niet echt voor bedoeld lijkt me. In 2 hoeken zitten "pieletjes" om iets onder te haken.

Het is die vierkante chip onder de vodingskabels:

Afbeeldingslocatie: http://digilander.libero.it/kthefrog/Immagini/Commodore/cdtvint.jpg

20*350ZO45°

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:26

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
W00ps, zo'n ding heet dus een PLCC. Zo'n trekker dus een PLCC-trekker ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.flashbios.org/images/plcc.jpg

20*350ZO45°

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 18:54

SambalBij

We're all MAD here

Je hebt een chiptrekker nodig voor die vierkante sockets. Dat is een soort haakje wat je onder de chip schuift op de hoek waarmee je de chip omhoogdrukt.
Met een schroevendraaier zo'n chip trekken is geen goed idee denk ik, je beschadigd de chippackage dan gauw, en als je uitschiet, en de chip aan één kant te ver omhoog trekt (schuin dus) dan staan de pootjes van je chip scheef of breken af.

(En met het hierboven genoemde ding kan het ook ;))

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

wat je ook doet: gebruik een echte PLCC trekker. GEEN schroevendraaier, pincet of hamer:
het resultaat is toch hetzelfde (been there, done that).

PLCC trekkers kosten geen dr*l, en het is veeeel goedkoper dan dat je je PLCC socket moet gaan vervangen omdat je zo nodig ongeduldig moest zijn (been there,... Nou ja, je snapt het wel :) )

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.