Toon posts:

Anderen IDE kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een pc'tje met dit erin:
* Diskette
* CD-Rom
* HD
En ik heb alles op mijn IDE kabel aangesloten maar dan doet de cdrom het niet. :'( eerst dat er ook nog zo'n tape lezer in, maar die hem ik eruit gehaalt. En nu doet de cdrom het niet! In het begin zegt ie dat hij de cdrom drive niet kan vinden. Moet ik nu een IDE kabel halen met 3 aansluitingen + moederbord? :?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tja... alles is te modden zie ik staan in je subtitle...

Maar een diskette zit niet aan je IDE1 hoor ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 09:41
je kan per kabel maar twee apparaten hangen. En een dsikette station kan niet op een ide kabel.

Ook moet je op ieder apparaat de jumpers goed zetten.

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

Eeeeehm ik snap niet helemaal hoe je het aangesloten hebt, maar zo moet het:
FLoppy: Flopptykabel op de floppyaansluiting
Hd: IDE kabel 1 ==> jumper op master
CD-Rom: IDE kabel 1/2(mag je zelf weten) met jumper op slave/master
(Slave als ie op dezelfde kabel staat, master als ie alleen op een kabel staat..)

Oh ja en een ide kabel met drie aanlsutingen + MOBO bestaat niet :D

Verwijderd

STi schreef op 20 oktober 2002 @ 21:39:
Eeeeehm ik snap niet helemaal hoe je het aangesloten hebt, maar zo moet het:
FLoppy: Flopptykabel op de floppyaansluiting
Hd: IDE kabel 1 ==> jumper op master
CD-Rom: IDE kabel 1/2(mag je zelf weten) met jumper op slave/master
(Slave als ie op dezelfde kabel staat, master als ie alleen op een kabel staat..)
De CDROM mag ook op master met de HD als slave. Werkt net zo goed hoor :+
Check wel ff of de HD niet standaard staat ingesteld op Single! Mocht dat zo zijn, dan duldt die uiteraard niks naast zich. :+
beetje off topic:

[UltimateTweakMode] met wat connectoren een tang en een IDE kabeltje is anders vanalles te maken hoor [/UltimateTweakMode]

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

Maar dat betekent nog niet dat je er drie apparaten op aan kan sluiten (was het maar zo makkelijk)

* STi ziet 5 HD's aan 1 kabeltje voor zich op normale ide :D

Nog even en dan is SATA er :D

Verwijderd

STi schreef op 21 oktober 2002 @ 02:04:
Maar dat betekent nog niet dat je er drie apparaten op aan kan sluiten (was het maar zo makkelijk)

* STi ziet 5 HD's aan 1 kabeltje voor zich op normale ide :D

Nog even en dan is SATA er :D
*grinz* da's 1 HD per kabeltje!

SCSI werkt dan toch iets makkelijker... 7 apparaten per kabeltje :p

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, dit is toch meer iets voor OM..

OH => OM dus :)

Voor de topicstarter: Geef eens even wat meer informatie.. Hoe heb je alles precies aangesloten? Wat is master, wat is slave? Of heb je cable-select gebruikt?
En een floppy gaat inderdaad niet op een ide-kabel, tenzij je een LS120 drive hebt o.i.d.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 19:48

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

STi schreef op 20 oktober 2002 @ 21:39:
[Offtopic]
Deze bestaan wel... Er zijn vroeger zogenaamde proprietary (Of hoe dat woord ook is) CD-Rom drives geweest die niet als slave of master op je IDE hingen, maar als 3e devices op een kabel konden. Ze werden dan ook niet door je mobo/bios herkent, maar hadde extra software nodig om te kunnen functioneren... Het lijkt alsof zo'n ding dan een IDE interface heeft, maar eigenlijk is het het niet (Gelukkig waren vele andere "niet-ATAPI" CD-Rom's niet zo ondoorzichtig, door gewoon een heel andere aansluiting te hebben (Denk bijvoorbeeld aan de verschillende SoundBlasters met 3 verschillende CD-Rom aansluitingen erop)

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 15:37

AleXtc

Wannabe Pirat

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 01:09:
[...]

Volgens mij kunnen er veel meer aan hangen dan 7 stuks.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 01:09:
[...]

Dat ligt er dus aan wat voor scsi je gebruikt, Als je UW, U2W, U3W of hoger gebruikt kun je 15 devices zonder problemen op 1 channel hangen. Als je met LUN gaat werken kun je er nog veel meer kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik deze topic weer omhoog kick...

Om het wat beter uit te leggen heb ik een foto'tje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/IDEkabel.jpg
Die aansluiting helemaal rechts zit op het moederbordje, en van die anderen 5 zitten er 2 aangesloten, 1 aan de hd, en de 2e aan de cdrom speler. Maar nu zegt ie dus in het begin "CDROM DRIVE NOT FOUND" maar ik kan wel gewoon in a: en c: komen. Ligt dat nu aan die kabel of helemaal niet?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Mooie kabel ~!

Maar dat is geen IDE kabel (waarschijnlijk een scsi kabel, maar dat weet ik niet) Het is een wonder dat die kabel op je IDE aansluiting van je moederbord past (heb je geen SCSI PC) ?)

1. regel / koop een normale IDE kabel (die heeft 3 connectors, één voor op je moederbord en twee voor aan de IDE apparaten zoals HDD en CDROMS)

2. regel / koop een normale floppy kabel (die heeft over het algemeen 3 connectors, maar soms ook meer in verband met compatibiliteit met oude 5,25 drives)

Je moederbord heeft als het goed is 2 IDE connectors (primairy en secondary)
JE moederbord heeft als het goed is 1 floppy connector (minder pinnen dan IDE)

forceer nooit een kabel in een slotje dat niet past!

edit:
[off topic] Ik kan me niet voorstellen dat iemand met meer dan 200 postings en een gemiddelde van 3 postings per dag niet weet hoe een IDE kabel er uit hoort te zien en hoe IDE werkt.

[/off topic]

[ Voor 0% gewijzigd door BovenHond op 23-10-2002 16:10 . Reden: 200 post en dan nog moeite met een IDE kabel ? ]

Pagina: 1