SCSI problematiek

Pagina: 1
Acties:

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 14:43
Allereerst: K'ben hier nu al 2 dagen haren over aan 't uittrekken en heb elk FAQ en aanverwante pagina's gelezen, scsi is echter wel nieuw voor mij, heb me er nog nooit eerder aan gewaagd. Bij voorbaat dank voor jullie geduld.

Ik wil een WD Enterprise WDE4360 4.3Gb SCSI aan mijn Iwill P55TU (Intel 430HX chipset + Onboard Adaptec AIC-7880 Wide/Ultra-Wide SCSI controller) hangen. Het systeem heeft verder een 850Mb Quantum en een 4x CD-ROM als resp. master en slave op de pimary IDE. Mobo heeft laatse bios die ervoor uitkwam (1999). Het is overigens een 200MHz/64Mb bakje die ik voor classic gaming wil gebruiken (read: CIV II ;) )

Ik wil graag Win95 OSR2 runnen vanaf de WD SCSI als C: en de Quantum IDE als D: (kan dit überhaupt?)

De 68-pins UW-kabel is nieuw en het aansluiten op de UW-SCSI aansluiting verliep prima. Na wat gekloot op goed geluk in de BIOS en de SCSI bios had ik 't zover geschopt dat FDISK beide schijven zag (de Quantum helaas wel eerst) en kon ik de WD SCSI een primary partitie geven. In deze situatie (waarvan ik de exacte instellingen nu niet meer weet |:( ) zag de SCSI bios de disk niet alleen, maar gaf die 'm ook de driveletter D).

Nu ben ik door mijn pogingen om de WD SCSI als C te laten herkennen zover geraakt dat de SCSI bios de schijf enkel nog maar ziet maar er geen driveletter aan kan toekennen 8)7.

Als ik de SCSI-adapter de default ID van 7 geef, en de SCSI schijf vervolgens ID 0 krijgt zijn dit tocht de juiste instellingen voor wat ik wil, right? In de disk utility van de Adaptec BIOS geeft hij nu de volgende herkenning:

AIC-7880 Ultra/Ultra-W at Bus:Device 00:12h

SCSI ID #0: WDIGTL Enterprise
SCSI ID #1 t/m ID #6: No device
SCSI ID #7: AIC-7880 Ultra/Ultra-W

Als ik dan echter "verify disk media"op #0 doe dan krijg ik een:

"Unexpected SCSI command failed"
Host adapter status: 00h - No host adapter error
Target status: 02h - Check condition
Sense key: 02h - Not ready

De drive hoor ik nu wel ook niet meer opspinnen maar hij kan toch nooit nu opeens naar de eeuwige jachtvelden zijn aangezien die gisteren nog wel herkend werd als D en ik 'm kon formatteren.

Het lijkt wel alsof een bepaalde hoofdbios-instelling van invloed is maar de SCSI-adapter staat alleszins enabled en verder weet ik 't echt niet meer :?

Sorry voor het enorme verhaal en bij voorbaat ontzettend bedankt voor alle hulp!!! :)

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 16:09

Stefano

Ondertitel Not Found

dubbel

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

Waarom verify op id 7 als daar de controller zit? Heb je de scsi bus afgesloten, terminatie op hd of terminator op kabel? Wat gebeurt er als je opstart van W98opstartdiskette?

Vwb de c en d problematiek, ide hd loskoppelen, installeren van OS en ide hd weer aankoppelen.

• retspan
Oeps, bedoelde verify op de 0, heb de IDE HD voor nu ontkoppeld, de SCSI bios geeft de WD helaas nog geen driveletter. Heb gelezen over bus afsluiten en terminator maar kun je me er ajb toch een beetje mee op weg helpen? De kabel heeft tussen begin en eind nog een ongebruikte aansluiting, dat is toch net als bij IDE ok? Host adapter SCSI termination in de SCSI BIOS staat aan.

Bij opstarten met W98opstartdiskette ziet het sys nu geen HD, dit wordt gemeld en als ik FDISK doe loopt die vast.

Bedankt voor je hulp!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
De volgorde van drives kan je instellen met de bootsequence in de BIOS, dus instellen op A, SCSI, C of zoiets.

Wel raar overigens dat de schijf ineens probelemen geeft... wellicht helpt het als je in de SCSI BIOS de defaults inlaadt ?

Concrete Loop Watercooling

• retspan
Heb een aantal bootsequences geprobeerd om het te doen werken. Defaults en defaults+aanpassingen in BIOS en SCSI BIOS geprobeerd, hij vertikt nu gewoon om met de schijf te werken, alhoewel die 'm wel detecteert... 8)7

Verwijderd

Wellicht een kleinigheid, maar is de schijf wel "getermineerd".
Bij Ultra-Wide schijven kan dit normaal gesproken dmv. een jumper op de schijf zelf (of anders door op een losse terminator na de schijf op de kabel te zetten.

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

retspan schreef op 20 oktober 2002 @ 22:06:
Oeps, bedoelde verify op de 0, heb de IDE HD voor nu ontkoppeld, de SCSI bios geeft de WD helaas nog geen driveletter. Heb gelezen over bus afsluiten en terminator maar kun je me er ajb toch een beetje mee op weg helpen? De kabel heeft tussen begin en eind nog een ongebruikte aansluiting, dat is toch net als bij IDE ok? Host adapter SCSI termination in de SCSI BIOS staat aan.

Bij opstarten met W98opstartdiskette ziet het sys nu geen HD, dit wordt gemeld en als ik FDISK doe loopt die vast.

Bedankt voor je hulp!
Kijk even op http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp#scsi en zorg dat je de WD termineert, daarna zou het moeten werken.

Suc6
Pagina: 1