Lange kabel tussen pc en amp

Pagina: 1
Acties:

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:30
Ik gebruik mijn pc altijd om muziek af te spelen op mijn stereo. Er zit nu een gewone kabel tussen van 15 meter en ik vraag me af of dat erg slecht is voor de geluidskwaliteit. Mijn stereo is van redelijke kwaliteit en de versterker is een denon pma-980r (2x120 wat).

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
op zich maakt dat geen verschil.

net zoals het sprookje dat je dikkere kabels zou moeten hebben. (dit geld wel voor auto speakers omdat je dan met een hoog amperage werkt)

de lengte of dikte van het snoer maakt niet uit. dit gaat pas uitmaken als je meer vermogen erdoor wilt blazen dan 4000 Watt (4 Kwatt)

ik zag dat je 120 watt hebt dus dat maakt niet uit.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
jeffreystegeman schreef op 20 oktober 2002 @ 21:26:

net zoals het sprookje dat je dikkere kabels zou moeten hebben. (dit geld wel voor auto speakers omdat je dan met een hoog amperage werkt)

de lengte of dikte van het snoer maakt niet uit. dit gaat pas uitmaken als je meer vermogen erdoor wilt blazen dan 4000 Watt (4 Kwatt)

Dit verhaal lijkt me toch een beetje vreemd:

1. het gaat hier niet om speakerkabel maar om interlinks.

2. waar haal je die grens van 4 kW in godsnaam vandaan?

om antwoord te geven op de vraag:

een boel mensen geven aan interlinks veel geld uit. ook als ze maar een meter lang zijn. de meningen hierover zijn verdeeld.

ik heb zelf voor pc-amp een erg goedkoop kabeltje van 10 meter, en ik vind de kwaliteit prima. ik hoor geen verschil met een normale interlink van 1.5 meter (ook goedkoop). maar ik heb geen blinde tests gedaan ofzo.

voor de volledigheid: ik heb een sony ta-ve610, twee allure 33 speakers (zuilen van een meter hoog), en een h/k actieve sub.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30

Neem je het me heel erg kwalijk als ik geen KF750 topje aansluit mbv een draadje wat ook aan een koptelefoon zit :p

[ Voor 0% gewijzigd door Steven op 20-10-2002 21:54 . Reden: Oh ja: KF750 is één van de Top-systemen op het club-gebied van EAW. ]

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Als je een keuze zou moeten maken tussen lange interlinks en lange speakerkabels, kies dan de lange interlinks maar. Lange speakerkabels hebben een negatieve invloed op de dempingsfaktor (verhouding "speakerimpedantie" (speakers+kabels en connectors) en uitgangsimpedantie versterker). Lange interlinks is niet zo erg aangezien de kabels van tegenwoordig een behoorlijke kwaliteit hebben en weinig storing oppikken. Eventueel spanningsverlies over de kabel kun je compenseren door de volumeknop iets verder op te draaien.

By the way : die KF750 is niet de top... kijk maar eens op www.soundprojects.com , steeds meer klanten die hun EAW, JBL, L-Acoustics weg doen en overstappen :)

if you're gonna be dumb you gotta be though

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
Hmm
Ik denk dat het pas slecht is als jij het niet goed vind klinken
Kijk een goede interlink is pas belangrijk als de bron goed is. Als je aan de beste hifi-set ter wereld een cd-speler van 15 euro hangt met een interlink van over een ton zul het verschil niet horen tussen de gewone dropveters omdat de bron gewoon niet die kwaliteit heeft terwijl de set alles(het hele hoorbare frequentie spectrum + meer)weergeeft.
Je moet gewoon deze regel onthouden "Je betaalt voor wat je wil" ofwel als je beter geluidskwaliteit wil koop je een beter interlink/bron/amp enz. dan die je al had.
Zo simpel is het

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

... uh ? :o
[off-topic, want een incorrecte post moeten we even rechtzetten:]
Lengte en/of dikte maakt bij speaker kabels wel degelijk uit... zelfs bij een setje van 10 Watt... De vraag is alleen: ga jij dat als luisteraar merken!
Testje? pak een rol kabel 0,5mm2 van 50 Meter lang, rol 'm af en sluit een speaker aan die bv 50Watt kan trekken...
speel er wat op af met behoorlijk nivo en sluit nou dezelfde speaker aan op 2,5mm2 van 50 meter lang... speel hetzelfde af op hetzelfde nivo,
wedduh dat je verschil hoort?

En waarom zou dat bij auto-speakers ineens wel uitmaken?... ik denk dat je het verward met de aanvoer van stroom+spanning naar de versterker toe want die kabel MOET lekker dik zijn, vooral bij hogere vermogens (>100W). Bekabeling naar de speakers in de auto hebben [bijna] dezelfde eigenschappen als die je thuis hebt.

Maargoed, daar gaat deze topic niet over, die gaat over interlink.
[/off-topic]
Zoals al eerder vermeld in dit topic: de meningen zijn verdeeld over de kwaliteitsverschillen, de audio klinkt zo goed als de slechtste schakel in je audio set.
Ik denk dat je interlink kabel daar wel iets aan bijdraagt, maar dat zal voor je gehoor in het niet liggen.
Natuurlijk kun je duurdere interlink kabels kopen en natuurlijk klinken die beter, maar ook natuurlijk: merk je het wel?
conclusie: als je audio gewoon goed klinkt, waarom maak je je dan druk?

Alles kan stuk.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

Jag

prisselada schreef op 21 oktober 2002 @ 11:21:
By the way : die KF750 is niet de top... kijk maar eens op www.soundprojects.com , steeds meer klanten die hun EAW, JBL, L-Acoustics weg doen en overstappen :)

Sure :P. Alsof wat Sound Projects brengt zo revolutionair is.

Wat betreft die kabel tussen pc en amp: 15 meter is geen enkel probleem. Verliezen in de kabel als in de spanning die over de kabel staat, is echt verwaarloosbaar klein. Daar heb je zelfs bij 100meter nog geen last van. 100 meter geeft een impedantie van de kabel van orde grootte 25 Ohm, terwijl de impedantie van een input zo'n 10 kOhm is.
Wat denk ik nog het grootste risico is, is dat je radio gaat ontvangen op je kabel, maar als de kabel gewoon goed afgeschermd is, zal dat ook wel loslopen.

Verwijderd

Jag schreef op 21 oktober 2002 @ 16:30:

Wat betreft die kabel tussen pc en amp: 15 meter is geen enkel probleem. Verliezen in de kabel als in de spanning die over de kabel staat, is echt verwaarloosbaar klein. Daar heb je zelfs bij 100meter nog geen last van. 100 meter geeft een impedantie van de kabel van orde grootte 25 Ohm, terwijl de impedantie van een input zo'n 10 kOhm is.
hm, ik dacht dat vanaf 10 meter balanced connectors toch wel aanbevolen was... :?
Ik heb zelf trouwes een interlink van 5 meter tussen pc en versterker liggen en toen ik dat cheape kabeltje van TDC door een Profigold interlink had vervangen was het verschil toch wel erg merkbaar. Al maakte het qua brom/ruis opzich helaas niet echt veel uit.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Gewoon een lekker dik dubbel afgeschermd kabeltje nemen bij je lokale elektronica boer ;)
Ik heb hetzelfde hier thuisliggen en dat werkt prima...
De (gemiddelde) geluidskaart zal meer rommel geven dan de beste interlinks kunnen compeseren :P

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 16:52:
[...]

hm, ik dacht dat vanaf 10 meter balanced connectors toch wel aanbevolen was... :?
Ik heb zelf trouwes een interlink van 5 meter tussen pc en versterker liggen en toen ik dat cheape kabeltje van TDC door een Profigold interlink had vervangen was het verschil toch wel erg merkbaar. Al maakte het qua brom/ruis opzich helaas niet echt veel uit.

Op mijn werk gooi ik wel eens noodgedwongen ongebalanceerde line level signalen door de multi, dan zit je al snel op 50 meter kabel tussen bron en mixer. Normaal gesproken gebruik ik DI's om het gebalanceerd te maken, maar zonder gaat meestal gewoon goed. Voor mic level signalen is het natuurlijk wat anders, daar heb je toch al snel dat je 50 dB gaat versterken, dan krijg je wel last van dat je het licht gaat horen.
Maar thuis heb je geen 100 kW licht branden maar je signaal kabel langsloopt, en voor line level signalen is het zoiezo al minder kritisch (alle storingen die je oppikt zijn 50 dB zachter tov een mic level signaal).

Verwijderd

Ik heb ook een set interconnects van Profigold aangeschaft. Best goed spul voor dat geld. Het klinkt een stuk rustiger en gecontroleerder. Een maat van mij zei dat RG58 ook zeer goed werkt tov gegoten rommel kabel.

• Jag

Jag

Mijn mening over de invloed van kabels :) : link

Verwijderd

Jag schreef op 21 oktober 2002 @ 18:37:

[...]

Op mijn werk gooi ik wel eens noodgedwongen ongebalanceerde line level signalen door de multi, dan zit je al snel op 50 meter kabel tussen bron en mixer. Normaal gesproken gebruik ik DI's om het gebalanceerd te maken, maar zonder gaat meestal gewoon goed. Voor mic level signalen is het natuurlijk wat anders, daar heb je toch al snel dat je 50 dB gaat versterken, dan krijg je wel last van dat je het licht gaat horen.
En ik had dus voor de zekerheid een 5 meter interconnect genomen omdat ik niet op de grens van 10 meter wou zitten met m'n ongebalanceerde apparatuur... nouja, versterker blijft waarschijnlijk toch wel binnen 5 meter van de computer staan :)

Ben trouwes wel erg blij met die Profigold kabels. Duurder spul is imho niet nodig, en dat blijkt ook maar weer es uit dat artikeltje van Jag. Gewoon degelijk afgeschermde kabels en vergulde connectors. M'n speakerkabels zijn ook maar gewoon 2,5mm koperen kabeltjes van Audiolab. En daar hou ik het mooi bij.
Pagina: 1