Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 7 SegmentsDisplay + 2x 7447 flikkert

Pagina: 1
Acties:

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik heb voor een hobbyprojectje een dubbel zeven segments display (zoals in je wekker) samen met 2x 7447 aangesloten op mijn BasicStamp. Dit alles wordt gevoed door een 5v voeding (stabiel).

Als ik één van de twee displays aanstuur dan werkt het prima. Zodra ik het tweede display gebruik gaan de schermen flikkeren en geven ze eigenlijk alleen maar achtjes weer.

Zou dit kunnen zijn omdat ik geen voorschakelweerstand gebruik? Zo ja, wat voor weerstand zou er nodig zijn (7segments, common anode display). Of ligt het aan het feit dat ik geen 100 nF condensatoren over de IC's heb geplaatst om ze te ontkoppelen? En als er nog een eventuele andere tip is, dan hoor ik het graag.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

* FF proberen met 100 Ohm weerstanden tussen alle kathodes?
* Hoe snel flikkert ie?
* 100nF ontkoppel-C-tjes zijn nooit verkeerd

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Kan ik niet één weerstand op de anode zetten? Het wordt HEEEL veel werk om dat bij alle kathodes nog te proppen...

• sebastius

sebastius

Topicstarter
*kick* weet iemand het antwoord op mijn laatste vraag?

• sebastius

sebastius

Topicstarter
*kick*, weet iemand nog iets?

Hij flikkert héél snel, en met slechts 1 display of met weinig brandende symbolen doet ie het prima.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
was 7447? kan het wel opzoeke maar * DiLDoG iz lui

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
heb je die dingen gemultiplexd of gebruik je 1 7447 per display ?

als je ze niet multiplext moet dat eigenlijk nix uitmaken

werkt het wel als je gewoon een bcd code hardwired aan de 7447('s) ?

Repareren doe je zo.

Verwijderd

sebastius schreef op 24 oktober 2002 @ 20:03:
(...) Hij flikkert héél snel, en met slechts 1 display of met weinig brandende symbolen doet ie het prima.
Als ik dit lees denk ik toch echt dat je voedinkje wat weinig stroom kan leveren...
Probeer voor de gein 's de 5V van je computer.

Verwijderd

Je moet er vanuit gaan dat je over de voeding van een IC altijd een condensator moet zetten. Is zeker geen slechte gewoonte.

Het flikkeren kun je het beste nameten met een scoop. Meet eerst eens je voeding, het kan zijn dat je voeding 't niet kan trekken en telkens uitschakelt.
Voorschakelweerstanden zal je hoogstwaarschijnlijk wel nodig hebben (ik weet zo ff niet wat voor IC die 7447 is, maar ik ga er vanuit dat die met TTL niveau werkt en dat is dus 0 of 5 volt, dit vind een normale led/display niet leuk).

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
7447 is idd een ttl ic zonder ingebouwde voorschakel weerstanden als ik het goed heb ...

Repareren doe je zo.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ik ga vandaag een andere voeding aansluiten. En die ledjes fikken niet af, dus het zou moeten kunnen. Het is gewoon zodra hij meer dan 3 segmenten per display aan moet sturen dat het gewoon niet meer te lezen is. Ik heb één IC per display aangesloten, overigens. Daar zit ik nu best wel van te balen. Had ik gemultiplexed was het misschien beter gegaan.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Één weerstand gaat niet werken, je wil eigenlijk de hele tijd evenveel stroom door elke led. Als je 1 weerstand hebt dan wordt de stroom verdeeld over alle leds. Dus 1 led aan= 50mA door die led, 5 leds aan is 10mA per led, etc...
Pagina: 1