Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Tempsensoren, hoe werken ze?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oi oi, ik heb weer es een paar leuke ideeen voor in me kamer enzo :)

Maar wat ik dus wou weten is hoe je deze tempsensoren nou omzet in een getal op je beeldscherm. Ze schijnen dus een signaal af te geven (lees ik hier in een conrad catalogus) Maar hoe sluit je zo'n ding aan op je computer?

Het lijkt mij erg grappig om de temperatuur van bijv. mijn aquarium zo in een programmatje te kunnen lezen.

Iemand die hier meer van afweet?

bijv een ntc833

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
productomschrijving:

Nauwkeurige, universele micro-temperatuursensor met slechts 1,5 mm Æ. 
Responstijd 0,7 s, ontwikkeltvoor de geneeskundetechniek (koortsthermometer) 
en andere toepassingen waarvoor sensoren met een grote nauwkeurigheid nodig 
zijn. De hoge grondweerstand van 103,6 kW zorgt dat de sensor zelf niet warm 
wordt en laat slechts een zeer geringe meetstroomsterkte toe. Hierdoor zijn zeer 
nauwkeurige metingen mogelijk. De uitwisselbaarheid, de goede stabiliteit over 
langere tijd en de hoge gevoeligheid zijn andere belangrijke kenmerken van deze
 NTC-sensor. Technische spec.: Offset ±0,2% (37°C) · Stijging ±1% (30°C - 45°C) · 
Aansluitdraden ca. 80 mm · Meetbereik -40°C tot +100°C · Afm. (l x Æ) 1,5 mm x 4 
mm.

Verwijderd

is een ntc.... Negative Temperature Coeficient (resistor)

Is een weerstand die verloopt met de temperatuur. Hogere temp -> lagere weerstand. Geodkope NTC's zijn niet lineair, duurdere (halfgeleiders) zijn wel lineair, b.v. 25mV per graad celcius. A/D converter ertussen en die uitlezen via je PC... klaar >:)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
lijkt mij via de ltp1 of com-poort :?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 19:52:

Is een weerstand die verloopt met de temperatuur. Hogere temp -> lagere weerstand. Geodkope NTC's zijn niet lineair, duurdere (halfgeleiders) zijn wel lineair, b.v. 25mV per graad celcius. A/D converter ertussen en die uitlezen via je PC... klaar >:)
dus het kan? :) Lijkt koel. Hmmm nu heb je het over een A/D converter en lineare NTC's. Ik zie hier net hetvolgende staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
productomschrijving:

Met deze temperatuursensoren met een directe digitale uitgang wordt het meten 
van de temperatuur wel heel eenvoudig. Van deze sensoren, die al door de 
fabrikant zijn gekalibreerd, kan de gemeten temperatuur direct digitaal worden 
afgelezen, zonder dat hiervoor een A/D-converter nodig is. Alle sensoren bestaan 
uit een digitale thermometer en beschikken verder over functies zoals 
thermostaat, programmeerbare digitale thermostaat en geheugen. Technische 
spec.: Werktemperatuur -50°C tot +125°C in stappen van 0,5°C · Aftastsnelheid 1 
s · Gegevensuitvoer 9 bit.

geschikt?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij kun je NTCs uitlezen met je gamepoort. Die leest normaal de weerstandswaarde van de potmeter (=regelbare weerstand) van je joystick af. Zou bij een NTC dus ook moeten werken. Hoe je dat softwarematig aanpakt moet je me niet vragen :P

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, dus dan zou ik gewoon zo'n goedkoop ntctje kunnen aanschaffen en op me gameport aansluiten. Klinkt haalbaar. Maar ik ben dus ook echt geen software expert. Iemand? :)

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

GigaTexel_BE

AMD MP²

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 19:52:

ik heb net geleerd dat

hogere weerstand -> deeltjes v/d geleider trillen harder -> meer kans op botsing met de elektronen die in de conductieband zitten -> slechtere geleiding (hogere weerstand)

Siesteem Spekkies!

Verwijderd

Topicstarter
mja ik heb het net gister op school gehad, ook stom toeval 8)8

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
de A/D conversie die in een joystick-poort gebeurd, is verre van stabiel/nauwkeurig. (is oa. temperatuur afhankelijk)
Het is wel mogelijk, maar je zult 'm dan zelf moeten ijken.
De vraag is ook nog of je wel veel verschil zult meten, of dat die weerstand aan de rand van het meetbereik ligt. (bijv 10kOhm geeft als meetwaarde 400, 100kOhm geeft als meetwaarde 4000, en 1000kOhm geeft als meetwaarde 4096)

Voor diegene die het weten wil....
Traditioneel bestaat de meting van de joystick uit het opladen van een condensator, via de weerstand van de potmeter in de joystick.
Er wordt dan een aantal keer achter elkaar gekeken om te kijken of de condensator al boven een bepaalde spanning zit (meestal 33 of 66% van 5Volt)
Door nu bij te houden hoe vaak je hebt moeten kijken, voordat 'ie op die spanning zit, heb je een idee van de stand van de potmeter.
Als de PC druk bezig is, heb je minder vaak de tijd om te kijken en lijkt het of die condensator sneller op dat niveau zit.

Of de meting tegenwoordig nog so gebeurd, weet ik niet. Ik mag hopen van niet. Maar ben bang van wel

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
dus het moet wel via de lpt poort met een a/d converter?

Verwijderd

GigaTexel_BE schreef op 22 oktober 2002 @ 18:20:
[...]

ik heb net geleerd dat

hogere weerstand -> deeltjes v/d geleider trillen harder -> meer kans op botsing met de elektronen die in de conductieband zitten -> slechtere geleiding (hogere weerstand)
Ja. En dan heb je dus een PTC. Die bestaan ook (in principe is een gewone weerstand dat ook)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 20:44:
dus het moet wel via de lpt poort met een a/d converter?
Dat is vele malen beter. Die digitale uitgangs sensoren zijn wel prettig btw. Ik denk dat het een synchroon serieel iets is wat je een clock toevoert en op elke clockflank schuift hij dan een bit naar buiten. (DENK ik)

Dat is een SPI achtige bus en die kun je heel goed namaken met je printerpoort.....

datalijntje waggelen, datapinnetje uitlezen na elke waggel... die bitreeks die je dan leest vormt de temperatuur >:)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet iemand of je metteen de weerstand op die dingen kunt meten of dat die eerst een "opstart tijd" nodig hebben, zo kun je dan met een AD convertor snel meerdere senoren nameten door ze snel na elkaar te voedden, maar dat kan alleen als zo ook snel reageren, anders moet het iets met een transistorje of zo.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
jah daar ben ik dus ook mee bezig, Ik ben een USB > 1-Wire converter aant maken. Ik w8 nog op aantal onderdelen. Totale kosten 30€

Je kan er temperatuur sensortjes ( ze veel als je wil ) op aansluiten met 2 draadjes.

• OnTracK
  • Laatst online: 13:48
lezen jullie niet? Gegevensuitvoer 9 bit.
Welke poort is er 9 bit? even stekkertje in elkaar solderen...
(als ik zelf niet goed gelezen heb hele grote sorry)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• DiLDoG
1-wire temp sensors zijn 13 bit :D

• koffercomputer
  • Laatst online: 22-11 10:37
OnTracK schreef op 22 oktober 2002 @ 21:36:
Faak sijn diegietaale censoren seriel uit te lesen. Is heel makkeleik uit te lesen met de printerpoord. Waarsgijnlijk is een klok signaal nodig en komen de bidjes er dan uit via de data aansluiting.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• DiLDoG
:9 1-wire :9

Verwijderd

Waarom niet gewoon 1wire uitlezen via de printerpoort >:)

Verwijderd

OnTracK schreef op 22 oktober 2002 @ 21:36:
duuh

de printerpoort is 8 bit, maar parrallel... deze sensoren zijn serieel

hey de seriele poort is 8 of 9 bits... maar ja da's asynchroon he, en ik DENK dat deze jongens synchroon zijn (dus met een extra clocksignaal).

Verwijderd

Topicstarter
Tnx --easy-- :) Maar in mijn 2e of 3e post laat ik ook 1tje zien met een ingebouwde a/d converter. Alleen ik snap niet hoe je tempsensoren achter elkaar aan kunt sluiten ofzo? Kan iemand even een schematje tekenen?

• DiLDoG
1-wire LOL

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

DiLDoG je bent een n00b. Wat loop je nou te lachen. 1-wire is een bussysteem van Dallas Semiconductor dat gebruikt maakt van 1 draad voor bidirectionele communicatie (+ GND). 1-wire dus.

Verwijderd

pffff tja.... "long live the allmighty brainless" zoals Beavis zou zeggen....

Inderdaad moet je op http://www.maxim-ic.com voldoende kunnen vinden over het 1wire protocol (Dallas chipjes zijn overgenomen door Maxim)

• DiLDoG
AcouSE schreef op 24 oktober 2002 @ 13:39:

[...]

DiLDoG je bent een n00b. Wat loop je nou te lachen. 1-wire is een bussysteem van Dallas Semiconductor dat gebruikt maakt van 1 draad voor bidirectionele communicatie (+ GND). 1-wire dus.
Jah wie is er nu een n00b :(
wat is dit dan
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=2815
:(
Volgens mij is dat toch echt een temperatuursensor voor 1-wire aap!

:p

srry k liet me weer ff gaan :p
in ieder geval dat kan dus ook, ik ben er nu ook meey bezig.

Verwijderd

DiLDoG schreef op 24 oktober 2002 @ 16:41:
[...]

Jah wie is er nu een n00b :(
wat is dit dan
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=2815
:(
Volgens mij is dat toch echt een temperatuursensor voor 1-wire aap!

:p

srry k liet me weer ff gaan :p
in ieder geval dat kan dus ook, ik ben er nu ook meey bezig.
Misschien ook handig dat je dan in plaats van alleen "1-wire LOL" ook ff gelijk iets nuttigs erbij zet :?

• DiLDoG
jah daar ben ik dus ook mee bezig, Ik ben een USB > 1-Wire converter aant maken. Ik w8 nog op aantal onderdelen. Totale kosten 30€

Je kan er temperatuur sensortjes ( ze veel als je wil ) op aansluiten met 2 draadjes.
heb ik dus ergens hoger in deze topic gezegd :p
Pagina: 1