Opteron en ItaniumII FP en INT scores

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Ik zat net de performance te vergelijken van de Itanium2 en de Opteron processors.

SPECint base2000
ItaniumII 1GHz: 810
Opteron 2Ghz : 1202
SPECfp base2000
ItaniumII 1GHz: 1356
Opteron 2Ghz : 1170
Nou vroeg ik me af, in welke situatie is de fpu nou erg belangrijk en in welke applicaties juist de integer performance?

ps: de Itanium is gebenched in 64 bits code (duhh), men verwacht dat als de Opteron in 64 bits code gebenched wordt dat er dan 10 tot 20% performance bij komt. (deze waarde is met 32 bits code)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij veruit de meeste servertoepassingen is alleen de integer performance relevant. Denk daarbij web-, file-, database- en applicatieservers. De FPU wordt gebruikt voor toepassingen zoals 3D rendering (renderfarms & 3D workstations) en het berekenen van allerlei wetenschappelijke modellen en simulaties (bijv. voor biotechnologie of weersimulaties).

Het nadeel van SPEC CPU 2000 is dat de uitkomst erg afhankelijk is van de geheugenbandbreedte. Daardoor zijn vooral de SPECint resultaten niet erg representatief. Het verschil tussen een P4 met Rambus en DDR is behoorlijk groot, terwijl dat verschil in applicatiebenchmarks zoals Winstone niet in die mate zichtbaar is.

• procyon
aha, vandaar ook dat de p4 relatief goed scoren..
Het zit dus wel goed met de opteron, of zal de opteron dit te danken hebben aan zijn dual ddr controller?

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Dat denk ik toch met zekerheid, aangezien de Claw hammer met een enkel DDR Channel moet doen zal die toch duidelijk minder presteren.

Dit is dus Dual channel ondie Mem controler dus met die bandbreedte en latency zit het wel goed met de Opteron.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Belangrijk is ook om je te realiseren dat de grote performancesprong voor de Itanium* processoren hem zit in software optimalisatie. De processor zelf bestaat uit 6 execution units met verschillende kwaliteiten, die door middel van complexe compiler optimalizaties kunnen worden benut (het zit iets ingewikkelder, maar dit is het in een notendop) waardoor op termijn de Itanium processoren beter gaan presteren als er geavanceerdere compilers beschikbaar komen. Voor bestaande applicaties is dit misschien niet handig, maar voor applicaties die dus zo nu en dan opnieuw worden gecompileerd, kan het grote gevolgen hebben.

En ja, ik weet dat snellere compilers voor alle processoren verschil maken, mij bij de Itanium is het potentieel heel erg groot in vergelijking tot de huidige kwaliteit van compilers.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 13:09
JeroenB schreef op 21 oktober 2002 @ 10:38:
...

En ja, ik weet dat snellere compilers voor alle processoren verschil maken, mij bij de Itanium is het potentieel heel erg groot in vergelijking tot de huidige kwaliteit van compilers.
Ik denk dat het gebruiken van een goede compiler net zo belangrijk is voor de Opteron als voor de Itanium2.

• JeroenB
Abom schreef op 21 oktober 2002 @ 11:10:
Ik denk dat het gebruiken van een goede compiler net zo belangrijk is voor de Opteron als voor de Itanium2.
Het is altijd belangrijk. Wat ik alleen wil aangeven is dat de Opteron een doorontwikkeling is en de Itanium door zijn EPIC architectuur een compleet nieuw (nouja, ze zijn al zo'n 10 jaar bezig) concept is. Als je dus een huidige compiler naar de Opteron omzet moet je wat aanpassingen doen en zul je meteen al zo'n 80% van het potentieel van de CPU benutten (groot voordeel is dit) terwijl bij de Itanium je dan ergens rond de 15% zult zitten.

Dus ja, het is voor alles altijd belangrijk om een goeie compiler te gebruiken (logisch) maar voor de Itanium is er voorlopig nog veel meer ruimte voor verbetering op dat vlak.

• procyon
Ik mag toch annemen dat als intel zelf met benchmarks naar buiten komt van hun 1GHz ItaniumII dat de code 110% geoptimaliseerd is voor de ItaniumII. (ik denk dat er dus niet meer gesleuteld kan worden aan de optimalisatie.)

nieuws: Intel Itanium 2 SPEC benchmarks

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik geloof niet dat met bij Intel zo slecht zijn in het schrijven van compilers dat ze nu pas op '15% van het potentieel' zitten. Intel is al jaren bezig met het ontwikkelen van IA-64 compilers en heeft al enorme ontwikkelingskosten in het hele Itanium project gestopt.

HP haalt met zijn snellere ZX1 chipset en snellere compiler volgens geruchten ongeveer 10 tot 20 procent meer SPECint performance dan Intel.

• JeroenB
Waar het om gaat is dat er nog allerlei mogelijkheden zijn om optimaal gebruik te maken van zo'n extreem doorgevoerde VLIW-architectuur. Ik kan me voorstellen dat er op termijn juist research voorbij komt nog waarmee een compiler op een hele andere manier nog veel beter kan worden benut. De reden dat ik dit denk is omdat als je de implementatie van de EPIC architectuur in de Itanium* serie bekijkt, de boel veel beter zou *moeten* presteren dan het nu doet. Als ze er echt niks beters meer van kunnen maken op termijn dan is de boel wel heel erg klungelig in elkaar gezet, iets waar ik bij Intel niet echt van uit wil gaan.
Pagina: 1