1-speed CD = 1-speed DVD

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Misschien een beetje een verwarrende topic-titel, maar ik weet niet hoe ik het duidelijk kon omschrijven. Als een modje een betere titel weet mag 'ie em veranderen :P

Wat mijn vraag eigenlijk is : Draait een CD op 1 speed net zo snel als een DVD op 1 speed ? Ik ben namelijk wel benieuwd naar wat nu bepaalt hoeveel bytes per seconde er op 1 speed verwerkt worden (dus hoe word bepaald dat ~150k 1-speed is voor CD, en ~1300k voor DVD).

En, als het allebei gelijk is in toeren, geld de ~56x max dan ook voor DVD's ?

edit ik druk op 'Verstuur bericht', en bedenk me ineens dat ik dit beter in OH had kunnen plaatsen |:(

Mother, will they like this song?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-03 16:37

Yucko

One clown to rule them all !

De disc zoals we het maar zullen noemen draait volgens mij bij een CD op 1 speed, evensnel als een DVD op 1 speed. (aantal omwentelingen van de disc/min).

Verschil zit 'm in manier waarop de data opgeslagen wordt. Bij een dvd zitten de "putjes" gewoon dichter op elkaar waardoor bij eenzelfde omwentelings-snelheid gewoon meer 1-tjes en 0-tjes gelezen worden ---> hogere datatransfer

Maar dat is gewoon ff hardop denken van mijn kant :)

[edit]: Als je nu de sporen nu ook nog dichter op elkaar kan schrijven icm. meerdere lagen, dan krijg je tevens de hogere capaciteit van de dvd.

[ Voor 0% gewijzigd door Yucko op 20-10-2002 19:29 . Reden: kleine toevoeging ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 17:05

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik sluit me bij JaJoah aan wat betreft dit topic. 16xDVD zit echt nogal een groot verschil in met een 16xCD als het op datatransfer aankomt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Het wordt zover ik weet gebasseerd op waar je het voor gebruikt:

1 Speed CDROM = 150K/s .. precies audiogeluid snelheid.. een audiocd speel je altijd af op 1 speed :)

1 speed DVD = 1300K/s .. precies DVD film snelheid.. een DVD speel je altijd af op 1 speed :)

Dus.. 16x betekend dat je een hele film in de tijd van de film /16 zou kunnen afspelen enzovoorts.. :)

Op die manier gaat die vlieger dus op, voor zover ik het weet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik heb het ook duidelijk over de draaisnelheid van de disc he !! Ik weet zelf ook goed dat de data bij een DVD veel dichter op elkaar zit, beetje logisch ook :P

nigelator, een film is niet altijd 1300 k/s hoor :) denk maar aan het feit dat er films zijn van 1,5 op een 5gig disc en op een 9gig disc... die hebben allebei een totaal andere databitrate....

Ik kan de vraag ook anders formuleren :

'Is het aantal RPM van een CD op 1-speed gelijk aan het aantal RPM van een DVD op 1-speed ?'

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

TheLunatic schreef op 20 oktober 2002 @ 19:46:
Ik heb het ook duidelijk over de draaisnelheid van de disc he !! Ik weet zelf ook goed dat de data bij een DVD veel dichter op elkaar zit, beetje logisch ook :P

nigelator, een film is niet altijd 1300 k/s hoor :) denk maar aan het feit dat er films zijn van 1,5 op een 5gig disc en op een 9gig disc... die hebben allebei een totaal andere databitrate....
Erm enne.. toch is 1 speed DVD een normale DVD film afspeel snelheid..

En de rpm kan ook per techniek verschillen.. een 3 laser systeem heeft wellicht 3 x zo lage rpm als een 1 laser systeem etc..

En over die film GB's.. volgens mij gedraagt een film zich altijd volgens een aantal geluids en beeld sporen om te voldoen aan televisie en geluidsstandaards.. dus die grotes die je noemt zou wel eens van invloed kunnen zijn op de lengte van de film of de features eromheen..

Dit moet je trouwens best wel kunnen google-en :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 17:58
Sim-pel:
een CD van 74 minuten = 4440 seconden = 650MB:
650*1024 / 4440 = 149.9 = 150KB/s
Bij dvd's gaat het d8 ik net zo

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 09:50
E-RIC schreef op 20 oktober 2002 @ 19:52:
Sim-pel:
een CD van 74 minuten = 4440 seconden = 650MB:
650*1024 / 4440 = 149.9 = 150KB/s
Bij dvd's gaat het d8 ik net zo
dat vroeg ie niet.....

maar de rotatiesnelheid.....

Ik denk overigens dat een dvd iets sneller draait....

if broken it is, fix it you should

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

elgringo schreef op 20 oktober 2002 @ 20:01:
[...]

dat vroeg ie niet.....

maar de rotatiesnelheid.....

Ik denk overigens dat een dvd iets sneller draait....
Denk dat het geen standaard is.. zoals ik al zei is het waarschijnlijk eerder afhankelijk van het type, uitvoering en techniek van het loopwerk :)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 09:50
nigelator schreef op 20 oktober 2002 @ 20:07:
[...]

Denk dat het geen standaard is.. zoals ik al zei is het waarschijnlijk eerder afhankelijk van het type, uitvoering en techniek van het loopwerk :)
is het wel......

if broken it is, fix it you should

• E-RIC
  • Laatst online: 29-03 17:58
elgringo schreef op 20 oktober 2002 @ 20:01:
[...]
dat vroeg ie niet.....
Ik ben namelijk wel benieuwd naar wat nu bepaalt hoeveel bytes per seconde er op 1 speed verwerkt worden (dus hoe word bepaald dat ~150k 1-speed is voor CD...)
;)
En de rotatiesnelheid is verschillend, want om aan de binnenkant aan 150KB/s te komen moet de CD harder draaien dan aan de buitenkant.

• Loco-Motiv
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

Loco-Motiv

Eppur Si Muove!

CAV vs. CLV?
CAV / CLV:
Constant Linear Velocity (CLV) is a technology where the rotational speed of the disc is changed in order to keep the reading speed constant. The whole disc will be read at the same speed.
Lately, more drives use Constant Angular Velocity (CAV) where the disc keeps spinning at the same rotational speed. The data reading speed will vary from a lower speed on the inner tracks of the CD to a higher speed on the outer tracks
bron: help van PlexTools ;)

last.fm

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Aaargh, jullie snappen me niet :D

WAAROM is 1x speed 150k/s al is die eigenlijk al min of meer beantwoord? Maar vooral, hoeveel RPM maakt een CD tov een DVD op 1x speed ?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-03 14:55
150 kbyte heb je nodig per seconde om muziek van een CD af te lezen.
Muziek in de vorm van 16bits en 44khz sampling rate. De CD is in eerste instantie bedacht/ontworpen om als muziek drager te functioneren. Pas later is hier de CD-ROM (PC) aan toe gevoegd.

De DVD is een heel ander verhaal, die is ingezet als opvolger van de CD, op elk van de mogelijke toepassingsgebieden, data/muziek en noem het maar op.
Hierbij heeft men een berekening gemaakt dat als er een MPEG stream met soundtrack op 5.1 (noem maar wat, kan ook best stereo, DTS of 7.1 zijn, maar in ieder geval een film met geluid) dat er in dat geval 1350 kbyte per seconde nodig zou zijn. Aan de hand hiervan is de snelheid van 1x DVD bepaald.

Wat betreft de rotatiesnelheid, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen :+

Is een beetje een wazig verhaal geworden maarja, maandag morgen he? ;)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Audio: 44100 samples x 2 kanalen x 2 bytes = 176400 bytes/s = 172 kbyte/s
Data: 172 kbyte/s x 2048/2352 = 150 kbyte/s

• Illusion
  • Laatst online: 02:51

Illusion

(the art of)

kom op zeg...
hij vraagt NIETS
edit:
euhm... wel dus sorry
over Datarates..
het enige wat ie wil weten is het aan RPM van zo'n schijfje.
en daar kan ik helaas niet mee helpen.

edit:

alhoewel :)
DVD (Single layer) : cca 9 200 rpm (6.0-16×)
DVD (Dual layer) : cca 6 300 rpm (4.1-10×)
DVD-R (ver 2.0, DVD-RW): cca 2 780 rpm (2-4,7×) - to je nové
DVD-R (ver 1.0): cca 3 200 rpm (2-4,7×) - to je nové
DVD-RAM (ver 1.0): cca 2 160- 4 800rpm (2×) - to je nové
DVD-RAM (ver 2.1): cca 1 380 - 3 300rpm (2×) - to je nové
DVD-VIDEO: cca 2 780 rpm (2×)
CD-ROM, CD-R, CD-RW : cca 9 500 rpm (20.7-48×) - d?íve ?etla CD-RW jen 6 400 rpm (8.6-20×)
CD-DA extract : cca 6 400 rpm (8.6× - 20×) - d?íve jen 1,800-4,300 rpm (8.6×)
CD-DA, Video-CD : cca 1,200 - 2,000 rpm (4-5.7×)

edit:

twenty years ago, CD specs were developed for media to function when spinning at a mere 500RPM

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Een audio-cd draait met een variabele snelheid, aan de binnenkant (de eerste track) is dat 500rpm, aan de buitenkant 200rpm. Dit komt doordat er aan de binnenkant minder putjes passen dan aan de buitenkant.
Een moderne cd-rom speler varieert de snelheid echter NIET (vandaar dat de transfer rate ook wisselt).

Ik weet niet hoe snel dvd's draaien...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hij vraagt NIETS over Datarates..
Oh nee?
WAAROM is 1x speed 150k/s

Verwijderd

E-RIC schreef op 20 oktober 2002 @ 20:50:
[...]

[...]

;)
En de rotatiesnelheid is verschillend, want om aan de binnenkant aan 150KB/s te komen moet de CD harder draaien dan aan de buitenkant.
nee hoor.. die cd draait langzamer. als die aan de buitenzijde gelezen word :+

binnen in zijn de sporen per rondje kleiner dan buiten.. aangezien de stream continu 150kb/s (uitgaande van audio) moet zijn zal de cd langzamer gaan naarmate die verder van het middenpunt gaat...

Daarom haal je ook nooit als je een CD brand dat die meteen 40x fikt :+

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-03 16:37

Yucko

One clown to rule them all !

TheLunatic schreef op 21 oktober 2002 @ 09:16:
Aaargh, jullie snappen me niet :D

WAAROM is 1x speed 150k/s al is die eigenlijk al min of meer beantwoord? Maar vooral, hoeveel RPM maakt een CD tov een DVD op 1x speed ?
Als je nu de eerste reactie in deze thread gelezen had, dan had je gezien dat ik al een antwoord gegeven had, nl. in hetvolgende stukje:
De disc zoals we het maar zullen noemen draait volgens mij bij een CD op 1 speed, evensnel als een DVD op 1 speed. (aantal omwentelingen van de disc/min).

Verschil zit 'm in manier waarop de data opgeslagen wordt. Bij een dvd zitten de "putjes" gewoon dichter op elkaar waardoor bij eenzelfde omwentelings-snelheid gewoon meer 1-tjes en 0-tjes gelezen worden ---> hogere datatransfer
Oftewel: omwentelings-snelheid van de disc (CD en DVD) is hetzelfde (RPM CD=RPM DVD) maar omdat bij de DVD de putjes KORTER op elkaar staan, leest ie dus bij dezelfde omwentelings-snelheid van de disc meer data in, ---> ERGO 1 speed DVD > 1 speed CD (qua datatransfer)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:03
Als je nu eens zoekt waarom Plextor zijn toestellen niet standaard op 48x wil laten draaien, zal daar ook de rpm bijstaan. Doe die /48 en je hebt de rpm van 1x. :)
Pagina: 1