Waterkoeling - richting water/airflow

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64857

Topicstarter
Gisteren waterkoelingskitje aangeschaft, 3R Poseidon.
In het manual staat dat ik het water in de volgende richting moet laten lopen: pomp (in reservoir) - radiateur - cpu blok - reservoir.

In andere reviews zie ik dat ik een andere volgorde moet aanhouden: Pomp (in reservoir) - cpu blok - radiateur - reservoir.

Welke is het beste?

Nog een vraagje over de fan/radiateur: het reservoir moet ik op de (oude) plaats van de outtake-fan plaatsen. Volgens het manual moet ik eerst de fan in de kast schroeven met de airflow richting de kast in, daartegenaan moet ik dan de radiateur schroeven zodat de lucht door de radiateur de kast in geblazen zal worden.

Is dit de beste oplossing of zal ik eerst de radiateur in de kast schroeven met daarop weer de fan met de airflowrichting de kast uit?

Reden voor deze vragen is dat het manual en de site van de leverancier elkaar tegenspreken over deze 2 zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38336

Danger Den adviseert de lucht door de radiator te zuigen, en de vloeistof eerst door het cpu-blok, dan door de radiator en dan weer terug richting pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57521

De ariflow bij je rad moet in ieder geval de kast UIT. Anders komt de warme lucht je kast in en dat wil je niet. Waarom je hem van de fabrikant er IN moet sturen, is waarschijnlijk omdat je dan koudere lucht aanzuigt, je CPU word dan koeler maar de rest van je sys warmer, als de airflow eruit is wordt je CPU iets warmer en de rest blijft koeler (dit lijkt mij de beste optie).

En de flow van je water maakt niet zo gek veel uit. Rad ervoor, dan krijgt je CPU het koelste water in je systeem, en verdient volgens mij de voorkeur...

Suc6 ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
het beste is (lijkt mij) om de airflow helemaal niet door de kast te laten gaan, maar alleen door de radiator.
anders gaat er warmere lucht door de radiator en koelt ie dus minder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64218

OliverBB schreef op 20 oktober 2002 @ 16:43:
het beste is (lijkt mij) om de airflow helemaal niet door de kast te laten gaan, maar alleen door de radiator.
anders gaat er warmere lucht door de radiator en koelt ie dus minder,
idd. gewoon je rad buiten je kast of maak hem er zo in dat hij lucht de kast in zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Het zal in de praktijk niks uitmaken waar je de radiator in het koelsysteem plaatst. Officieel zou na de CPU het beste zijn aangezien daar het temperatuurverschil het grootst is. Wel is lucht door de radiator heen zuigen een iets betere optie dan lucht er doorheen blazen, omdat dan over het hele oppervlak lucht gelijkmatig wordt aangezogen, en de kans op lekken in je fanduct misschien iets kleiner is.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Volgorde maakt niet uit hoor. Als het maar overal doorheen gaat..

Stel

pomp-rad-cpu-res-pomp

of

pomp-cpu-rad-res-pomp

Bij bijde gevallen gaat het water rond en wordt het gekoeld door de rad. Of het water nu na de cpu of voor de cpu gekoeld wordt maakt niet uit. De warmte wordt evengoed afgevoerd. Er is geen verschil. Ik heb het getest btw..
Het is gewoon een "optelsom" van warmte. Er blijft hetzelfde uitkomen..hoe dan ook. Of je pomp nou warmte aan het water geeft of niet maakt ook niks uit. In beide gevallen zal die warmte aan het water gegeven worden.

Edit: Free Rider was me voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
ik zat voor de RAD aan iets anders te denken;

Fan Blazen -> 10cm ruimte -> RAD -> 10cm ruimte -> Fan Zuigen

Dit in een afgesloten ruimte ... waar dus alleen 2 slangen uit komen ... zou dit werken ?
Of iig wat uitmaken bij het koelen van me RAD ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
TheDarkLord666 schreef op 20 oktober 2002 @ 21:57:
ik zat voor de RAD aan iets anders te denken;

Fan Blazen -> 10cm ruimte -> RAD -> 10cm ruimte -> Fan Zuigen

Dit in een afgesloten ruimte ... waar dus alleen 2 slangen uit komen ... zou dit werken ?
Of iig wat uitmaken bij het koelen van me RAD ?
Dit werkt zeker, ik heb zoiets gemaakt :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/coolbox/coolbox04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Laat de pomp in ieder geval zuigen ipv persen: Reden hiervoor is dat bij lekkages lucht in het WC systeem gezogen wordt (dit hoor je) en bij het reservoir komt die lucht er weer uit...
Persen creert overdruk... bij lekkages gaat er dan water het systeem uit... je PC in... Dat wil je nie...

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

het maakt wel degelijk een heel klein beetje uit, zeker als je een resevoir buiten je kast hebt staan. Omdat het water vergeleken met de radiator relatief lang in het resevoir blijft, is het beter om het water in het resevoir zo warm mogelijk te hebben, dan koelt het het beste af. Het klopt dat de radiator dan minder effectief is, maar als je mag kiezen: water van 40 graden erin laten stromen en dan met 30 graden er weer uit (10 graden verschil) of water van 37 graden erin laten lopen en dat er met 28 graden weer uit (9 graden verschil). Natuurlijk is het verschil heel erg klein, omdat water van van 30 graden ook nog wel wat afkoelt, maar waarschijnlijk is er wel een klein verschil. Of het meetbaar verschil is, is een 2e punt. Ik zou gewoon de manier van aansluiten kiezen waarbij je het minste slang nodig hebt :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

oh nog effe wat toevoegen: Volgens mij is het theoretisch het effiecienste om et water te koelen op het moment dat het het heetst is, net na het blok dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

m.m schreef op 20 oktober 2002 @ 22:22:
het maakt wel degelijk een heel klein beetje uit, zeker als je een resevoir buiten je kast hebt staan. Omdat het water vergeleken met de radiator relatief lang in het resevoir blijft, is het beter om het water in het resevoir zo warm mogelijk te hebben, dan koelt het het beste af. Het klopt dat de radiator dan minder effectief is, maar als je mag kiezen: water van 40 graden erin laten stromen en dan met 30 graden er weer uit (10 graden verschil) of water van 37 graden erin laten lopen en dat er met 28 graden weer uit (9 graden verschil). Natuurlijk is het verschil heel erg klein, omdat water van van 30 graden ook nog wel wat afkoelt, maar waarschijnlijk is er wel een klein verschil. Of het meetbaar verschil is, is een 2e punt. Ik zou gewoon de manier van aansluiten kiezen waarbij je het minste slang nodig hebt :)
Het water koelt ook ff 10 graden af! |:( No way dus.. niet eens een halve graad mits je geen res van 50 liter hebt.
Ik had eerst een emmer water staan, geen rad. Toen mn rad ertussen gehangen. Ik dacht: ff water verversen want dat is nogal warm nu. Rad zat er misschien 2 min tussen. Dus ik voel aan het water.. van echt vrij warm tot koud in 2 a 3 min!!!! Denk je dat het dan ook maar IETS uit zal maken? Het gaat veel te snel daarvoor. Waarom rekent niemand uit hoelang het water in het reservoir zit? Je zal verbaasd zijn hoe kort dit is..
Ondertussen heb ik al die theorietjes getest.. leuk allemaal..helpt allemaal niks. Volgordes maakt geen kl#te uit, stroom richting ook niet (bij een DD3 bijv)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
FreeRider schreef op 20 oktober 2002 @ 22:12:
[...]

Dit werkt zeker, ik heb zoiets gemaakt :

[afbeelding]
Ja ... dat bedoelde ik ...
Maakt het veel uit ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
TheDarkLord666 schreef op 21 oktober 2002 @ 07:06:
[...]

Ja ... dat bedoelde ik ...
Maakt het veel uit ?
Nah, durf het niet echt goed te zeggen of het veel uitmaakt tov een enkele fan, ik heb eigenlijk geen goed vergelijkingsmateriaal... Het werkt zeker wel goed, want ik vulde m'n reservoir gisteren bij wijze van test met warm water bij, en het geheel was met 3-4 minuten weer op de oude temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is het geworden

http://www.jsboon.cistron.nl

'k heb de airflow door de radiateur naar buiten toe...kwam het beste uit met dit kastje.

Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
is wel erg mooi geworden.
waar heb je dat reservoir vandaan?
ff niet goed opgelet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65301

Door hbo71 - Wednesday 23 October 2002 20:54

Dit is het geworden

'k heb de airflow door de radiateur naar buiten toe...kwam het beste uit met dit kastje.

Dank voor de tips.

die onderste fan aan de voorkant van je case heeft niet echt veel zin zo....... nu blaast hij bijna recht tegen je reservoir aan misschien kan je daar nog wat aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Villie

Probleem is een beetje dat ik ruimtetekort heb in dit kastje. Dat Zalman ZM80 koelblok op m'n videokaartje neemt ernstig veel ruimte in. Ik kan nergens heen met dat reservoirtje... Misschien toch maar weer een ander kastje gaan zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69124

Anoniem: 64857 schreef op 23 October 2002 @ 20:54:
Dit is het geworden

Dank voor de tips.
hbo71, ik heb precies zelfde setje gekocht net, waar heb je dat lichtgevenede vloeistof vandaan? ziet er goed uiT! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

het maakt niet zo veel uit maar me boerenverstand zegt dat de hoogste temperatuurswisseling het beste door de beste warmtewisselaar moet gaan. Dat is dus de radiator (laagste) na het koelblok (hoogste).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16716

Anoniem: 64857 schreef op 23 October 2002 @ 20:54:
Dit is het geworden

Dank voor de tips.
Zie ik het goed :*) , heb je een Chieftech Midi-tower ? (dragon of scorpio)

Ben ook bezig met waterkoeling en zie dat je je rad onder de voeding hebt hangen , welke rad is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 21:51
Anoniem: 16716 schreef op 10 januari 2003 @ 17:54:
[...]

Zie ik het goed :*) , heb je een Chieftech Midi-tower ? (dragon of scorpio)

Ben ook bezig met waterkoeling en zie dat je je rad onder de voeding hebt hangen , welke rad is dat ?
zelfde set, zelfde kast hier :)

dit is de 3r poseidon kit van wintelco.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Anoniem: 5897 schreef op 20 October 2002 @ 17:01:
Volgorde maakt niet uit hoor. Als het maar overal doorheen gaat..

Stel

pomp-rad-cpu-res-pomp

of

pomp-cpu-rad-res-pomp

Bij bijde gevallen gaat het water rond en wordt het gekoeld door de rad. Of het water nu na de cpu of voor de cpu gekoeld wordt maakt niet uit. De warmte wordt evengoed afgevoerd. Er is geen verschil. Ik heb het getest btw..
Het is gewoon een "optelsom" van warmte. Er blijft hetzelfde uitkomen..hoe dan ook. Of je pomp nou warmte aan het water geeft of niet maakt ook niks uit. In beide gevallen zal die warmte aan het water gegeven worden.

Edit: Free Rider was me voor..
hier ben ik het dus niet mee eens.

Dompelpomp dus:

pomp -> cpu -> rad -> res -> pomp

dan zit de warmte van de pomp in het water als het bij je cpu aankomt heb je

pomp -> rad -> cpu -> res -> pomp

dan heb je theoretisch de laagste temp bij je CPU

hier een practisch voorbeeld (niet helemaal 100% kloppend misschien maar toch)

Stel:
Rad - temp = temp - 11
pomp - temp = temp + 1
cpu - temp = temp + 10

water = 40 graden

dan is het dus bij

code:
1
2
3
4
5
pomp -> cpu -> rad -> res -> pomp
     41     51     40     40     40

pomp -> rad -> cpu -> res -> pomp
     51     40     50     50     50

Zoals je ziet maakt het toch verschil als je rad tenminste goed koelt. Dit moet eigenlijk wel in alle WC systemen dat het aantal watt in = aantal watt uit omdat het anders warmer en warmer zou worden.
Heb je ook een GPU blok dan is het verstandig om die na je CPU blok te zetten omdat je dan hebt

GPU = +5
Rad = -16

code:
1
2
3
4
5
6
7
pomp -> rad -> cpu -> gpu -> pomp
     56     40      50    55     55

en anders

pomp -> rad -> gpu -> cpu -> pomp
     56     40      45    55     55

Als je dus je cpu zo ver mogelijk wil dan is het nuttig om je cpu eerst te doen, wil je het uiterste uit je gpu dan moet je die eerst doen. Hoewel meestal de watertemp nadat het uit de cpu komt nog koel genoeg is voor een vette OC op je videokaart.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 11-01-2003 00:39 ]

Pagina: 1