Lan niet bruikbaar tijdens adsl sessie :(

Pagina: 1
Acties:

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-07 16:29

Ridge

From the Bold & the Beauti

Topicstarter
Hoi,

kep het volgende vage probleem:

Ik heb ADSL met 4xip van Planet Internet :) (werkt als een trein) maar als ik aan het internetten ben kan ik niet meer over mijn LAN surfen (andere computers benaderen :().
Ik zal de config ff vertellen.

ADSL >>> HUB >>> pc 1 t/m 4

pc1 t/m pc4 hebben het VPN (Virtual Privat Network geinstalleerd staan) en de NIC hebben de vage ip's 10.0.0.xxx. Als ik het internet op ga dan hebben mijn pc's de ip adressen 213.10.35.xxx. Overal staat TCP/IP geinstalleerd.

Dus resume als ik geen verbinding heb met Planet Internet dan kan ik gewoon alle pc's zien in mijn Netwerkomgeving en ook de gesharede drives benaderen MAAR als ik 1 maal heb ingebeld via mijn inbelverbinding kan ik niet meer over mijn LAN :( beschikken.

Kep 2 vragen.

1. WAAROM?
2. Het moet toch kunnen dat je wel over je LAN beschikt tijdens je ADSL sessie

Thanks for any replies

www.tradealliance.nl

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 09:37
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat al je compu's tegelijkertijd ineens op internet zitten.
Kan je het niet anders config'en??

Bijvoorbeeld:
ADSL >> compu(gateway) >> hub >> andere compu's

Lijkt me het meest logisch.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
je moet 1 pc met 2 kaarten uitrusten en daar je vpn van maken , of nat server.
niet je hub als sharer laten werken
of heb je een vpn-router (hardware)??

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Ik heb alleen een ADSL modem en een 10mb hub (8poorts)

www.tradealliance.nl

• thijsc
  • Laatst online: 22-12-2023
Kan idd zo niet. Komt door die VPN adapter.

Je hebt 2 opties:

1 je verbinding gewoon delen met 1 server (met winroute ofzo).

2 voor elke pc een extra nic kopen en alleen aan die nic file and printer sharing hangen.

• Ridge

Ridge

Topicstarter
das dan ook K*T want als die sukkels van Planet nou ff vermelden dat je je LAN omzeep helpt :( en om nou alles te voorzien van een 2e nic $$$

www.tradealliance.nl

• thijsc
  • Laatst online: 22-12-2023
Je zou eventueel wel een vpn adapter toe kunnen voegen en zo een lan verbinding maken tussen de 4 ip adressen.

Vraag me alleen niet hoe dat precies werkt.

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Als ik een GATEWAY (pc) er tussen zet dan ben ik mijn ip's voor het internet kwijt
en dan ben ik weer aan het delen en dat wil ik nie

www.tradealliance.nl

• Jake
  • Niet online
iedereen zit steeds te zeggen om uit te gaan van 1 pc met NAT of router, maar daar heb je toch geen adsl met 4 ip adressen voor, dat heb om op alle pc een eigen ip te gebruiken (en natuurlijk voor extra upload)

• Vm1heA
  • Laatst online: 17-08 17:58
wist ik dat je 4 ip's krijgt ??
heb ook maar chello, die 'nog' steeds goed werkt

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:02
Daarom zeggen ze hier ook een Router installeren tussen ADSL en HUB.
Een router is simpelweg een verbinding tussen 2 verschillende LAN's.
Dus dan kun je de IP adressen van Internet als het goed is zowel intern als extern gebruiken.
Waar jij het over hebt dat je je IP's kwijt bent, dat is een proxy. Een proxy surft op zijn eigen IP vóór jouw.
Een router surft mét jouw IP.
Snappie?
Lees eens een Linux guide zoals Red Hat Linux Bible, staat alles keurig in....
Suuk6

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik weet niet op de DHCP-adres-toewijzing van je provider het overrulet, anders zou je eens kunnen proberen om je interne IP-adressen als alias-adres op je kaarten te zetten, i.p.v. als het primaire IP-adres.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Kan het misschien zo zijn dat je door de instellingen van je lan ook 10.0.0.x ip adressen hebt en je hebt in je vpn namelijk ook 10.0.0.x ip adressen, je modem is dacht ik uit mijn hoofd 10.0.0.138 dat er wat kleine dingen in de war zijn?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom is VPN eigenlijk nodig voor ADSL?

Verwijderd

je modem is "10.0.0.138 pc1" en de NIC die met de modem is aangesloten heeft het IPnr.:10.0.0.150 (maakt niet uit, als hij maar 10.0.0.138 kan pingen)
verder zou ik je interne NIC die over je netwerk-verkeer gaat, en je andere NIC's ip-adressen in een andere range plaatsen (192.168.0.*)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom is VPN eigenlijk nodig voor ADSL?[/quote]het is niet nodig, het is een uitvinding van Microsoft en KPN vond/vindt het handiger om jou op hun netwerk in te laten loggen, om dan via dat netwerk jou toegang te verschaffen via het internet |:(

• Ridge

Ridge

Topicstarter
ff wat aanvullende info

mijn
1e pc is 10.0.0.138 pc1
2e pc is 10.0.0.138 pc2
etc

en niet mijn modem

www.tradealliance.nl

Verwijderd

Volgens mij heb je dan wat ip-conflicten

Verwijderd

Precies ja ..wat een sukkel he
iedereen weet toch dat elk ip adres uniek is en je die maar op een computertje kan gebruieken !! duhhhh

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Hee prettyboy hebbie ADSL dan?

dacht het het niet vandaar dat jij het niet begrijpt die ip's die daar staan staan ook in de handleiding van MXstream

dussu graag een antwoord als je idd er iets van af weet

www.tradealliance.nl

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Heeft er misschien mee te maken dat je Hub half duplex is en als jij internet verkeer heb er geen andere info verzonder kan worden (dus op Lan) doordat het half duplex is.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je 4 ip's hebt, dan heb je vier *verschillende* nummers, anders gaat het *niet* werken.

Verwijderd

hmm..

Verwijderd

edit:

iets ging fout dus

Verwijderd

voor diegene die de brakke methode van mxstream en ridge's configuratie willen zien

Afbeeldingslocatie: http://www.mxstream.nl/images/hub2.gif

hoe plop ik hier een plaatje neer ? ( ..< img blabla.. werk nie .. geeft zo'n icoon-ding) ..
(edit: lama :P)
eej ridge .. je heb et wel zo staan hè?
bel anders ff met de xs4all-helpdesk en zeg da je er nie wijs uit komt.
9 van de 10 dat je een wijsneus aan de lijn hebt die het je wel weet te vertellen

Verwijderd

Het makkelijkste lijk mij om naast de 10.0.0 reeks met VPN een tweede ip nummer in de trant van 192.168.0.X toe te kennen aan je NIC die je dan gebruikt voor het lokale verkeer.
Twee ip adressen is bij alle windows smaken mogelijk.

Verwijderd

installeer voor je interne netwerk-verkeer gewoon de NetBEUI-protocol.
dit is een non-routable protocol en speciaal gemaakt voor small-lan's
zal je zien dat diegene die verkenningen uitvoeren in de werkgroep en alleen het protocol TCP/IP hebben,dat dit bij aanvang zwaar vertraagd loopt. bij het installeeren van NetBEUI is dit over

Verwijderd

edit: useless

Verwijderd

Ik ken het probleem; overigens heb je dit prbleem ook als je een normale inbelverbinding hebt. Op het moment dat je een internetverbinding hebt worden alle requests voor je LAN ook via de internetverbinding gestuurd. Je moet dat ff een route in je routing tabel toevoegen.

Als je LAN geconfigd is met bijvoorbeeld de IP's 192.168.9.x dan voeg je de volgende route toe (in een DOS schermpje bijvoorbeeld):

route ADD -p 192.168.9.0 MASK 255.255.255.0 192.168.9.iets

Het iets is dan de gateway op het je LAN, bijvoorbeeld het IP van die bak zelf.

In Windows 2000 blijft deze route permanent door de optie -p. In andere windowsversies blijven ze geloof ik niet permanent, maar dat moet je zelf ff uitvogelen.

Sander

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Hee bedankt voor de replies. Ik zal ze ff uitprinten :). Ik was toch wel van plan om mijn ISP ff te bellen want er wordt in de handleiding nergens over gesproken :( dat je LAN niet meer zou werken tijdens een ADSL sessie.

Het gekke is wel dat als ik met pc1 geen kontakt hebt gemaakt en met pc2 wel kan ik met pc1 wel pc2 benaderen en dan kopieren etc.

Een andere feitje is dat mijn pc4 is een win2k bak terwijl de overige 3 win98 bakken zijn. Die pc4 kan wel "verder" komen op het LAN (hij ziet alle pc's die op het lan aangesloten zijn en win98 bakken zien helemaal nix behalve zichzelf) terwijl deze zit ingelogd. Pc4 kan alleen niet de pc's binnen het LAN benaderen ("Acess Denied" :()

Over de protocollen kan ik zeggen dat allen alleen TCP/IP hebben en natuurlijk client voor windowsnetwerken.

Het valt me op dat er geen mensen zijn met hetzelfde probleem.

In iedergeval thanks

www.tradealliance.nl

Verwijderd

yez /.. laat et ons wete waar de voudt lag {:]

(trouwes .. et plaatje wat ik bedoelde was et volgende)

Afbeeldingslocatie: http://www.mxstream.nl/images/hub2.gif

• Ridge

Ridge

Topicstarter
kep nog geen oplossing grrrrrrr

:(

www.tradealliance.nl

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

je moet road ook niet je netwerk laten vern*uken

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>het is een uitvinding van Microsoft[/quote]Uhm nee, VPN is geen uitvinding van Microsoft. Microsoft heeft alleen ook een VPN client & server. Maar goed, dat is verder niet echt van belang in deze thread. :)

Waarom een VPN bij ADSL? Ik denk om de volgende twee redenen:
1) voorkomen dat iedereen zomaar een eigen ADSL modem kan kopen en gaat internetten. Bij kabelinternet heb je of geen beveiliging daartegen, of een beveiliging die kijkt naar het MAC adres van je netwerkkaart. Maar met MAC adressen kun je zelf naar hartelust mee spelen, en dat is dus niet echt een goede beveiliging. Bij een VPN heb je een wachtwoord (of een heel veel bits key) nodig.
2) voorkomen dat anderen door te sniffen alles wat jij over internet stuurt kunnen bekijken: met een VPN wordt alles geencrypteerd.

En wat doet een VPN? Netwerkverkeer tunnelen. Ervoor zorgen dat je logisch gezien in een heel ander netwerk zit dan fysiek. En dus krijg je ook opeens een IP dat niet in je fysieke netwerk zit, maar in het netwerk waarnaartoe je VPN't. En standaard wordt alles dan ook meteen maar getunneld.

Zo maakte iemand ooit eens een VPN verbinding met mijn netwerk, en toen ging (door verkeerde instellingen :)) al zijn verkeer via het VPN. En dus ook al het verkeer dat helemaal niet naar mijn netwerk toe moest, maar naar andere ip adressen, zowel internet als lokaal. Voor het normale internet-verkeer was dat niet echt erg, alles leek alleen opeens bij mij vandaan te komen :), maar lokaal verkeer werkte niet meer.

En dat is dus ook wat er hier gebeurt: al het verkeer wordt getunneld via het VPN, in plaats van alleen het verkeer voor de andere kant van het VPN.
Maar, aan die andere kant van de VPN tunnel werken de lokale adressen (10.*) niet meer. En dus wordt al dat verkeer gewoon gedropt.

Via het publieke IP kun je waarschijnlijk nog wel verbinding maken met de andere (lokale!) pc's, maar dat is niet handig. (en bovendien niet snel :))

Maarrrrr... wat is nou het mooie van dit alles? Dat je bij het opzetten van een VPN kunt instellen welk verkeer getunneld moet worden. In mijn geval alleen verkeer naar 10.*, in het geval van ADSL juist alles behalve 10.*.
Met een beetje geluk kun je dat client side instellen, en is je probleem opgelost. Met wat minder geluk kan deze instelling alleen server-side gemaakt worden. (ook al is het de clientsoftware die uiteindelijk kiest wat getunneld wordt en wat niet)
En dan zal de ADSL provider z'n instellingen moeten aanpassen. En dat is een stuk lastiger te bereiken. :'(

Een tweede lokale netwerk aanleggen (en elke pc dan ook een tweede netwerkkaart geven) of zelf routes opgeven zal waarschijnlijk niks oplossen. Dat verkeer zal nét zo hard getunneld gaan worden.
Misschien dat lokaal een ander protocol gebruiken wel helpt, dat hangt er vanaf of het gebruikte VPN ook andere protocollen dan TCP/IP tunnelt.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1. Waarom heb je daar VPN voor nodig? Je kunt toch wel kijken waar dat verkeer vandaan komt en of dat mag?
2. Dat VPN bij ADSL werkt toch alleen tussen jou en de provider?
Ik snap echt niet wat dat oplost.

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-08 18:17
Al een oplossing voor dit probleem? Ik wil eigenlijk ook ADSL aanschaffen maar dit is toch wel kut hoor...

• garp
  • Laatst online: 14-05 19:15
Probleem komt me erg bekend voor :(

Ik heb hetzelfde abo, zelfde instellingen. Mijn tijdelijke oplossing was Netbeui installeren; dan kun je in ieder gevanl je netwerk zien. Niet op ip-niveau, maar wel op naam. Een mapping maken naar een netwerkdrive gaat dan uiteraard prima.

Indien in je netwerk minimaal 2 Win2k pc's draaien kunne die elkaar wel zien op ip-niveau. 2k gaat goed om met vpn.

Inmiddels zit in alle pc's een tweede NIC, met daar aan vast een wireless LAN kastje. Dat lost het probleem op; scheelt ook weer wat kabels trekken :)
Pagina: 1