PC doet raar na installatie DVD rom

Pagina: 1
Acties:

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Gegroet,

Wat me nu toch overkomen is, kan ik met mijn pet niet bij... Ik heb enkele maanden geleden een DVD rom speler (AOpen, 16 speed) gekocht tijdens de grote aanbiedingsaktie van MyCom maar wegens tijdgebrek ben ik er pas vorige week aan toegekomen hem in te bouwen (kon mooi meteen samen met mijn nieuwe videoplank en kaart met 2 extra USB poorten). Wat er sindsdien allemaal aan de hand is, is even ongeloofwaardig als onwaarschijnlijk maar tevens uitermate lastig...

Ik heb de DVD rom geplaatst waar eerst mijn 48 speed CD rom speler zat. Net als de CDrom heb ik de jumpers zo gezet dat hij als secondary master fungeert in mijn systeem (PM = HD1, PS = HD2, SM = DVD, SS = burner). Tijdens het booten herkent mijn BIOS de DVD meteen als primary slave maar vanaf dat moment gaat het fout. Win 98 SE start normaal op maar zodra ik in de Verkenner kijk zie ik ineens mijn beide CD stations niet meer. Wat ik ook probeer, niks werkt. Daar komt dan nog eens bij dat mijn PC (een PIII 450 Mhz met 512 MB SDram) geregeld even hapert (bijvoorbeeld bij het opvragen van een webpagina) en dat zodra ik op de open/close knop van de DVDrom klik, hij weer vrolijk verder gaat met waar hij mee bezig was... Zodra ik een CDrom/DVD in het apparaat stop, begint hij hoorbaar met het lezen ervan maar verder gebeurt er niks...

In WinXP pro (dualboot) is het nog erger want die start al helemaal niet meer op. Ik heb alles al geprobeerd van het installeren van nieuwe drivers tot het upgraden van de firmware maar niks schijnt te helpen.. Overal om me heen hoor ik van veel mensen dat DVD en PC geen goede combinatie is maar ondanks dat lijkt het me bijzonder raar wat zich nu allemaal in mijn afspeelt...

Zijn er meer mensen die ditzelfde probleem hebben (gehad) en zo ja wat is hier tegen te doen.. Ik heb werkelijk geen flauw idee meer... :?

[ Voor 0% gewijzigd door judgem op 20-10-2002 17:10 . Reden: secondary slave veranderd in primary ]

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
erm nieuw firmwire op je DVD flashen ?
nieuwe bios ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
ernst schreef op 20 oktober 2002 @ 16:37:
erm nieuw firmwire op je DVD flashen ?
Hoe doe ik dat als mijn DVD niks kan lezen en in de verkenner niet herkend wordt?
nieuwe bios ?
Klinkt misschien raar maar ik weet niet wat voor moederbord ik heb. En de keus uit 1001 verschillende BIOS versies is me iets te link....

Meer suggesties?

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• ernst
ckurs :P
in Sisoft sandra cheken wat voor mobo je hebt en gewoon proberen je DVD te flashen in dos tenzij....... de DVD in de bios ook niet herkend word
heb je dat al gechekt ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
ernst schreef op 20 oktober 2002 @ 17:03:
in Sisoft sandra cheken wat voor mobo je hebt
Eens even zien waar ik dat vandaan kan halen....
en gewoon proberen je DVD te flashen in dos
Vergeef me maar dat vind ik redelijk riskant.. Ik heb dit namelijk nog nooit eerder gedaan...
tenzij....... de DVD in de bios ook niet herkend word
heb je dat al gechekt ?
Ik kwoot even mijzelf:

Ik heb de DVD rom geplaatst waar eerst mijn 48 speed CD rom speler zat. Net als de CDrom heb ik de jumpers zo gezet dat hij als secondary master fungeert in mijn systeem (PM = HD1, PS = HD2, SM = DVD, SS = burner). Tijdens het booten herkent mijn BIOS de DVD meteen als primary slave maar vanaf dat moment gaat het fout.

• Loco-Motiv
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

Loco-Motiv

Eppur Si Muove!

Flashen van een firmware gaat zeer makkelijk en goed, mits je let op de versienummers.
Bij mijn DVD-speler (Liteon 12x40x) heeft het een aantal problemen verholpen/verminderd.
Je moet wel een DOS-flop hebben

last.fm

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb je hetzelfde probleem als je je brander eraf haalt?
Ander IDE kabel geprobeert?
Probeer DVD eens als slave en brander als master.

• ernst
erm hang je DVD ff als Sec master zonder een slave erbij
pleur de firmwire op een boot flop ff in dos booten flashen klaar is kees
er kan echt bijna nix misgaan
als het misgaat kan je het nog eens doen het is dus niet zo gevaarlijk als een bios flashen
dus schroef je DVD er uit kijk naar het type nummer LTD163 in mijn geval, zoek de juiste flash en lees mijn verhaal van onder naar boven :P bovenin staat wat je dan moet doen
als je er niet uit komt gewoon ff vragen dan leg ik het iets duidelijker uit ;)

Verwijderd

lees eens wat je zelf schrijft

Ik heb de DVD rom geplaatst waar eerst mijn 48 speed CD rom speler zat. Net als de CDrom heb ik de jumpers zo gezet dat hij als ((((secondary master ))) fungeert in mijn systeem (PM = HD1, PS = HD2, SM = DVD, SS = burner). Tijdens het booten herkent mijn BIOS de DVD meteen als (((((primary slave))))) maar vanaf dat moment gaat het fout.

je installeert hem als secondary master maar hij wordt in de bios als primary slave herkent , hier klopt dus wat niet

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
idd.. ik heb het verkeerd geschreven...

DVD = secondary master
HD2 = primary slave..

Met andere woorden: in de BIOS staat alles goed...

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
*schop*

Verwijderd

judgem schreef op 20 oktober 2002 @ 15:23:
Gegroet,
van nieuwe drivers tot het upgraden van de firmware maar niks schijnt te helpen..

Overal om me heen hoor ik van veel mensen dat DVD en PC geen goede combinatie is maar ondanks dat lijkt het me bijzonder raar wat zich nu allemaal in mijn afspeelt...
A ) niet groeten, lees de faq
B ) Hierboven zeg je dat je je firmware hebt geflashed... maar dan 2 posts eronder weer van niet.. Dus leg dat ook maar ff uit.
C ) PC en DVD geen goede combo.. met wat voor mensen ga jij om dan? Bullshit dus..
D ) Niet schoppen :P

Heb je niet ergens een 2e pctje.. hang je m daar ff aan, kijken wattie daar doet. Dan weet je iig waar het aan ligt, dvd speler of je pc... scheelt je weer sandra downen etc :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sluit de DVD en de brander eens aan op een aparte IDE kanaal :)

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 05:39:
A ) niet groeten, lees de faq
Excuses. Ik dacht dat dat alleen gold aan het eind van een bericht...
B ) Hierboven zeg je dat je je firmware hebt geflashed... maar dan 2 posts eronder weer van niet.. Dus leg dat ook maar ff uit.
Wat ik gedaan heb is op de AOpen site de nieuwste firmware gedownload. Voorheen stond volgens mijn configuratiescherm (systeem/apparaatbeheer) de firmware ingesteld op versie 1.4, hierna was dat 1.5. Dat is het enige wat ik gedaan heb.
C ) PC en DVD geen goede combo.. met wat voor mensen ga jij om dan? Bullshit dus..
Ik ga met mensen van alle rangen en standen om maar ik heb nog niemand gesproken die laaiend enthousiast was en me vertelde dat hij zonder enige problemen een DVDrom ingebouwd heb. De enige mensen die ik ken die tevreden zijn met zo'n apparaat in hun PC hadden hun systeem al kant en klaar gekocht...
D ) Niet schoppen :P
Neem me niet kwalijk.. Heb ik je pijn gedaan? ;)

Maar goed.. Ik heb wegens drukke werkzaamheden nog niet veel actie meer kunnen ondernemen maar waar ik nu eigenlijk vooral benieuwd naar ben is WAT al deze ellende veroorzaakt kan hebben. Ook alle mensen die nu hun oplossingen aandragen (waarvoor dank uiteraard) zou ik graag willen vragen of zij vergelijkbare problemen ondervonden en of dat de door hen aangedragen oplossingen daadwerkelijk het probleem verhielpen...
Heb je niet ergens een 2e pctje.. hang je m daar ff aan, kijken wattie daar doet. Dan weet je iig waar het aan ligt, dvd speler of je pc... scheelt je weer sandra downen etc :)
Heb ik wel maar volgens de site is het apparaat niet compatible met PI systemen... En ik heb kabelinternet dus Sandra downen is niet zo'n aanslag op mijn systeem....

[ Voor 0% gewijzigd door judgem op 23-10-2002 00:00 . Reden: laatste stuk vergeten ]

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Nog steeds niemand? Begrijp me goed maar ik heb geen zin om mijn moederbord om zeep te helpen (de laatste keer dat ik hier blindelings een advies opvolgde, sloegen de stoppen door hier in huis :() terwijl het probleem wellicht op een simpelere manier te verklaren/op te lossen is...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al geprobeerd om de DVD speler en de CD brander elk op een aparte IDE kanaal aan te sluiten? Er zijn namelijk hier best wel wat gevallen langsgeweest, waarbij een of meer van de beide apparaten wazig gingen doen, wanneer ze beiden aan eenzelfde kanaal zijn aangesloten. Dit is overigens niet merk/type specifiek en ik heb er zelf ook geen sluitende verklaring voor (al denk ik dat het iets met ATAPI te maken heeft, waar een DVD speler schijnbaar niet zo goed mee om kan gaan), zie o.a. de volgende topics:
4 IDE-apparaten starten niet, 3 wel...
DVD en Brander -- ruzie?
plextor cdrw en liteon dvd op secondary ide boot niet

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ik ga hem morgen opnieuw openschroeven.. Dank voor de links en tips in elk geval...

daarnaast: heeft het OS wat je hebt draaien hier ook nog wat mee te maken? Ik zit er namelijk sterk aan te denken om volledig op WinXP over te gaan stappen voor mijn PCtje (draai nu dus 98SE). Of is het verstandiger mijn dualboot nog effe aan te houden en zo te kijken wat het beste (of minst slechte :+) reageert?

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
ik heb vandaag de brander en de DVD afzonderlijk losgekoppeld maar het hielp niks. Op de AOpen site stond nieuwe firmware (versie 1.6) maar die bleek nergens te downloaden te zijn...

Ik klooi nog maar even verder want ik heb echt geen idee wat dit kan zijn.....

Pagina: 1