PC draait minder snel dan verwacht, ondanks snelle hardware

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik heb de volgende pc:

Board: MSI KT3 Ultra ARU
Proc: AMD Athlon 1400 @ 1533 @ Zalman 6000Cu
Video Editing: Pinnacle Studio DC10plus
Video Card: Asus 8440 GF4Ti 4400 128MB
Sound: Terratec SoundSystem DMX6 Fire 24/96
Mem: 512MB PC2700 (2*256)
HDD: 40+40+60 GB 7200RPM
CD-ROM: 50X Vuego
CD-RW: Acer 8x4x32

Nu is mijn pc tijdens spellen niet echt zo snel als ik zou verwachten van een GeForce 4. Tijdens de windows bloem screensaver icm winamp schokt het vreselijk... Dit ligt denk ik aan de VIA Chipset want met mijn SBLive schokte het beeld ook.

Ik heb 2 opties:

Optie 1: Meteen upgraden naar een Athlon XP2200 zodat ik 333FSB kan gebruiken (Toch??). Misschien is het schokken van het beeld dan ook minder en werkt alles sneller.

Optie 2: Nog een jaar lang doorkachelen met deze bak en dan overstappen op een Intel board met Intel Chipset en Intel HT CPU.

Optie 1 is het goedkoopst en snelst te bereiken. Optie 2 is het duurst en duurt nog een tijd.

Wat kan ik het beste doen? Als ik de XP processor koop (209 euro) ben ik dan van deze prob's af?

Graag jullie advies. Mijn gevoel zegt de XP processor, maar ik wil geen 450 gulden uitgeven voor iets waar ik 'niks' aan heb.

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Die Athlon die je nu hebt, moet snel genoeg zijn om zonder schokken te kunnen werken.

Ik denk dat upgraden naar een snellere processor met dezelfde VIA chipset die je nu hebt i.c.m. de SBlive geen grote verbetering zal laten zien.

Verwijderd

[Off-topic]
Ik zou de software checken die op je pc draait, want op hardwaregebied ben je méér dan snel genoeg.
[/Off-topic]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Ghost schreef op 20 oktober 2002 @ 15:23:
Die Athlon die je nu hebt, moet snel genoeg zijn om zonder schokken te kunnen werken.

Ik denk dat upgraden naar een snellere processor met dezelfde VIA chipset die je nu hebt i.c.m. de SBlive geen grote verbetering zal laten zien.
Ik heb nu geen SBLive meer...

Ik heb ook mijn mobo om deze reden al vervangen en software ook allemaal gefixed met via patches en latency patches etc. Helpt niet.

Verwijderd

dan zit et probleem denk ik toch ergens anders, want ik heb op een 1200Mhz athlon met Audigy, geforce 3ti200 en 512Mb ram nergens last van, winamp en screensaver door mekaar is geen enkel prob.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je zelf al meteen denkt in termen van jaren kun je IMO beter wachten. Op dit moment upgraden is een slecht moment. Intel komt binnenkort met nieuwe chipsets die veel sneller zullen zijn. Als je 3/4 jaar kunt wachten om de grote upgrades uit te stellen zul je meteen naar de nieuwste CPU generatis van Intel en AMD kunnen overstappen.

Luister niet naar mensen die zeggen: "gewoon nu kopen anders kun je wel blijven wachten", deze mensen kunnen blijkbaar geen goed moment uitkiezen waarop je het beste een upgrade kunt doen. Het is bijvoorbeeld niet slim om te upgraden naar een moederbord met een chipset die volgende maand al weer verouderd zal zijn.

Het enige wat er qua hardware aan je pc niet up to date is, is je processor. Beetje zonde om dan alles te gaan vervangen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fairy schreef op 20 oktober 2002 @ 15:28:
[...]

Ik heb nu geen SBLive meer...

Ik heb ook mijn mobo om deze reden al vervangen en software ook allemaal gefixed met via patches en latency patches etc. Helpt niet.
10 tegen 1 dat het toch een software issue is (zoals Femme zegt, je hardware is ZAT voor vrijwel alle toepassingen).

Begin eens met de juiste drivers en patches op een CD te branden, dan een clean install te doen en erna de volgende volgorde van installatie aan te houden:

- OS (en als dit Win98 is heb je allicht de oorzaak, Win98 heeft een paar tweaks nodig om met 384MB+ goed te draaien)
- 4-in-1 drivers
- PCI latency patch
- VGA driver
- sound driver
- evt SB patch (alleen als je die SBLive hebt)
- andere drivers
- dan pas progjes

Oslik blyat! Oslik!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Femme schreef op 20 oktober 2002 @ 15:33:
Als je zelf al meteen denkt in termen van jaren kun je IMO beter wachten. Op dit moment upgraden is een slecht moment. Intel komt binnenkort met nieuwe chipsets die veel sneller zullen zijn. Als je 3/4 jaar kunt wachten om de grote upgrades uit te stellen zul je meteen naar de nieuwste CPU generatis van Intel en AMD kunnen overstappen.

Luister niet naar mensen die zeggen: "gewoon nu kopen anders kun je wel blijven wachten", deze mensen kunnen blijkbaar geen goed moment uitkiezen waarop je het beste een upgrade kunt doen. Het is bijvoorbeeld niet slim om te upgraden naar een moederbord met een chipset die volgende maand al weer verouderd zal zijn.

Het enige wat er qua hardware aan je pc niet up to date is, is je processor. Beetje zonde om dan alles te gaan vervangen.
Ok, maar wat ik dus hoor is dat mijn pc met deze specs eigenlijk al goed moet draaien. Wat er nu gebeurt lijkt heel veel op een IRQ probleem, maar daar heb ik alles al mee geprobeerd...

Upgraden: Tja, zit ik te denken. Als ik nu een XP2200 koop, is dat dan verstandig, want ik zou wel graag nu van het probleem af willen zijn...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
dion_b schreef op 20 oktober 2002 @ 15:41:
[...]

10 tegen 1 dat het toch een software issue is (zoals Femme zegt, je hardware is ZAT voor vrijwel alle toepassingen).

Begin eens met de juiste drivers en patches op een CD te branden, dan een clean install te doen en erna de volgende volgorde van installatie aan te houden:

- OS (en als dit Win98 is heb je allicht de oorzaak, Win98 heeft een paar tweaks nodig om met 384MB+ goed te draaien)
- 4-in-1 drivers
- PCI latency patch
- VGA driver
- sound driver
- evt SB patch (alleen als je die SBLive hebt)
- andere drivers
- dan pas progjes
- OS is Windows XP Pro SP1. Deze heb ik al 20 keer geherinstalleerd.
- 4-in-1 drivers heb ik altijd de laatste van
- VGA driver heb ik de nieuwste detonators van
- Sound driver, laatste versie
- SB Patch is niet nodig, ik heb geen SB
- Andere drivers zijn up-to-date

Ik heb werkelijk álles al geprobeerd...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
Systeem is snel zat. Ik denk persoonlijk dat die Promise controller op je moederbord lekker alles van de PCI bus zit op te vreten. Als je geen RAID gebruikt (ik neem aan dat die grootste HDD niet voor RAID is), zet ze dan op de normale IDE controller, die is nml direct gekoppeld aan je chipset en niet via je slome PCI bus (dat ik nog slome PCI bus zeg, vroeger was ik tevreden met die snelle 32bit VLB ;)).
Probeer ook eens met de volgorde van je PCI kaarten te spelen. Delen videokaart en geluidskaart niet stiekum hetzelfde IRQ (lijkt me niet onlogisch, MSI wil liefst de videokaart op een IRQ waar zoveel mogelijk andere apparaten opzitten ;))

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zit toch te denken aan een IRQ conflict..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

probeer het met andere oplossingen op te lossen, want je huidige proc + mobo is zeker goed hoor, niks meej mis, daar moet je makkelijk goeie spelen mee kunnen spelen, reset je bios is en stekl dan alles weer goed in, misschien is het dan over

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Update: Nu ik zie dat de P4 met HT al is geïntroduceerd word de keuze voor mij een stuk makkelijker :)

Ik stap niet over op een nieuwe amd processor, ik wacht nog een paar maanden en stap over op een intel systeem met HyperThreading :) Da's natuurlijk ideaal voor VirtualDub en Premiere :9

PS. Is er een Intel mobo (of komt deze met): Hypertreading support, GEEN audio onboard, raid, usb2, lan en voor de rest geen belastendemobovervuiling :?

Vereiste is uiteraard een Intel chipset, daar ben ik nu wel zo'n beetje zeker over.

Verwijderd

Ik zou dit systeempje gewoon houden hoor. Koop gewoon zo'n vette XP als ze wat goedkoper zijn ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Een andere cpu er in gooien zal je écht niet helpen het probleem op te lossen, wat dat betreft is het idd zonde v.d. pegels. Ga eens flink aan de slag met je bak; andere drivers proberen, PCI kaarten verwijderen en/of in andere sloten steken etc. etc.

Ik heb de topictitle en passant aangepast omdat upgrade vragen vragen naar de bekende weg zijn ;) Als je het er niet mee eens bent hoor ik het wel, okay? :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 21:57

AJM

heb je de kabels voor de hard disk gebruikt die bij het mobo zaten?

ik heb hetzelfde mobo en had eerst mijn oude kabels gebruikt maar dat liep ook niet lekker, daarna had ik ze vervangen en deed hij het perfect.

• KBDE
  • Laatst online: 18-08 21:50
Welke winamp heb je het eigenlijk over ? 2.81 zou dit in elk geval niet mogen doen.
Sommige voorgaande versies zijn nogal buggy (winamp 3 moet je sowieso niet gebruiken). Heb je al eens met de opties in winamp geklooid ? misschien doet die soundkaart van jou HELE rare dingen.

Ikzelf heb in elk geval met een SBlive 1024, nooit problemen zolang ik maar niet die creative liveware 3 sh*t ga installeren.

Heb je DMA voor alle cdrom drives enzo aanstaan. (als je een mp3 van cdrom afspeeld waar dma niet van aanstaat verklaard dit het schokken)

Verder kun je nog zo'n snel systeem kopen, als je een hardware / software conflict hebt maakt dit allemaal geen ene ruk uit.
Een systeem met intel proc/chipset gaat dit echt NIET oplossen !!

Eff een paar checks die je kunt doen.
Onder de AGP slot mag je sowieso NOOIT een pci kaart plaatsen.
Eff in je boekje kijken dat je niet onnodig IRQ's shared. Als het goed is staat daar een tabelletje in. (eff controleren tijdens opstarten !)

Sowieso in bios alle niet gebruikte devices deactiveren (denk aan seriele of parralelle poorten, onboard sound, promise controllers indien niet gebruikt, onboard modems etc)

Hierdoor krijg je weer meer vrije irq's welke soms wonderen doen voor performance en stabiliteit (en evt aanwezige conflicten).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fairy schreef op 25 oktober 2002 @ 11:32:
Update: Nu ik zie dat de P4 met HT al is geïntroduceerd word de keuze voor mij een stuk makkelijker :)

Ik stap niet over op een nieuwe amd processor, ik wacht nog een paar maanden en stap over op een intel systeem met HyperThreading :) Da's natuurlijk ideaal voor VirtualDub en Premiere :9

PS. Is er een Intel mobo (of komt deze met): Hypertreading support, GEEN audio onboard, raid, usb2, lan en voor de rest geen belastendemobovervuiling :?

Vereiste is uiteraard een Intel chipset, daar ben ik nu wel zo'n beetje zeker over.
Bedoel je hier een Intel (merk) mobo of een mobo met Intel chipset :?

Intel maakt namelijk ook mobo's (die meestal vrij 'kaal' zijn, maar vaak ook conservatieve performance instellingen hebben).

Verder snap ik niet wat je probleem is met onboard meuk: die kun je allemaal uitzetten- bovendien zijn een aantal dingen standaard aanwezig in ALLE moderne chipsets: een audio codec, USB 2.0 en vaak ook LAN. Een mobo 'zonder' die dingen heeft ze dus ook, maar dan per definitie uitgeschakeld. Dan kun je net zo goed een mobo nemen die ze wel heeft :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Zou je niet eerst wat benchmarks draaien? Beetje raar om te gaan upgraden als je niet eens weet wat er aan de hand is :?

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 21:57

AJM

kijk eens op deze link: meuktracker: patch voor VIA chipsets 0.20 beta 11

misschien dat dit de oplossing is.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
je zij dat je 3d animaties schokkerig zijn

Dit kan aan 4 dingen liggen:
3d-hardware : maarja geforce4 zal daar geen moeite mee moeten hebben...
drivers : die had je ook geupdated
windows directX : er is een nieuwe directX beschikbaar, probeer het een s zou ik zeggen
overige hardware : controleer of je proccesor misschien te warm is (dan gaat ie ook
trager lopen, of probeer er eens wat hardware uit te trekken
(tot er alleen nog een videokaart in zit, als dat niet helpt dan weet ik het ook niet meer)

Verwijderd

als je aan een irq conflict denkt gooi er dan stuk voor stuk hardware uit
heb je geen swap van heb ik jou daar?
Pagina: 1