Ik ben bezig met een poster voor een schoolfeest. Nu wil ik graag een mooie plaat van een pompoen daarop hebben; en die heb ik nog niet. Dus, dacht ik, ga ik die wel 'ff' maken in 3dsmax5. Maar hoe maak je in godsnaam die 'inkepingen' die van een bol een pompoen maken? Ik bedoel dus niet een gezicht er uitsnijden, dat kan ik echt wel
maar die vorm van een pompoen maken aan de hand van bijvoorbeeld een sphere. Ik zou echt niet weten welk gereedschap ik hiervoor zou moeten hanteren.
2 mogelijkheden;
je gebruikt een displacement map; je tekent in photoshop verticale witte lijnen die je in photoshop bevelt, zodat ze een soort hoogtemapje maken, plak dit op een sphere en voilá een pompoen.
wil je 'm modellen kan je een sphere platscalen en dan de rondte in kopiëren rond z'n eigen as.
de displacement map heeft als voordeel dat je een betere boolean erop kan doen, de sphere platdrukken en in de rondte kopiëren heeft als voordeel dat je een echte 3d model hebt. ik zou gaan voor de displacement map
je gebruikt een displacement map; je tekent in photoshop verticale witte lijnen die je in photoshop bevelt, zodat ze een soort hoogtemapje maken, plak dit op een sphere en voilá een pompoen.
wil je 'm modellen kan je een sphere platscalen en dan de rondte in kopiëren rond z'n eigen as.
de displacement map heeft als voordeel dat je een betere boolean erop kan doen, de sphere platdrukken en in de rondte kopiëren heeft als voordeel dat je een echte 3d model hebt. ik zou gaan voor de displacement map
kan ik zo'n displacement map niet gebruiken als bron van bijvoorbeeld een soft selection, om 'm te laten botvieren op een editable mesh van een platgedrukte sphere?LiToKi schreef op 20 oktober 2002 @ 14:55:
2 mogelijkheden;
offtopic:
Ik dacht even dat er in de titel stond 'Pompoen modden', ivm Halloween ofzo...
Jaja, gister zware nacht gehad
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
in Webdesign & Graphics doen we niet aan casemoddenanandus schreef op 20 oktober 2002 @ 15:04:
offtopic:
Verwijderd
Maak een sphere, right-click -> converteer naar NURB, squash 'em iets. En voeg een image toe aan het materiaal als Displacement Map.
Of beter:
Teken een Spline in de vorm van een C met niet meer dan drie vertex en een niet te hoge interpolatie. Je hebt nu een halve dwarsdoorsnede. Verschuif de Pivot naar het toekomstige midden van de pompoen. Lathe de Spline 360 graden met niet te veel secties. Converteer deze Mesh naar NURB en vorm een Displacement Map toe.
Of beter:
Teken een Spline in de vorm van een C met niet meer dan drie vertex en een niet te hoge interpolatie. Je hebt nu een halve dwarsdoorsnede. Verschuif de Pivot naar het toekomstige midden van de pompoen. Lathe de Spline 360 graden met niet te veel secties. Converteer deze Mesh naar NURB en vorm een Displacement Map toe.
shit... net te laat... 

geplette NURBS sphere met displacement map:
(eigenlijk 2000 px x 600px)

geplette NURBS sphere met displacement map:
(eigenlijk 2000 px x 600px)
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
Okee. Probleem. Het ding moet hol worden; dan kan ik namelijk ogen etc uitsnijden om vervolgens een vet lichteffect (volumetric) er op los te laten. Maar zodra ik éérst een boolean over de pumpkin en de iets kleinere variant er binnenin heenhaal ziet het er allemaal nog prima uit (slightly disformed), maar zodra ik het oog er uit probeer te boolean-en gaat heel m'n model naar de knoppen en heeft allerlei vertexen die alle kanten uitschieten rondom dit oog.
kun je misschien niet beter met een UVW mapje ofzo neus/mond/ogen op de pompoen projecteren en binnen in een lampje zetten met een projector map? (en shadows uitzetten) beetje prutsen met de positie maar je houdt dan tenminste de NURBS dat er echt een stuk mooier uiziet.
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
hoe bedoel je projecteren? Kun je echt gaten projecteren alsof het een hol object was? En dan nog dat mooie volumetric light effect hebben? Of moet het object dan al hol zijn, en projecteer ik dan die gaten er op of zo?mpegernie schreef op 20 oktober 2002 @ 16:09:
kun je misschien niet beter met een UVW mapje ofzo neus/mond/ogen op de pompoen projecteren en binnen in een lampje zetten met een projector map? (en shadows uitzetten) beetje prutsen met de positie maar je houdt dan tenminste de NURBS dat er echt een stuk mooier uiziet.
*gaat snel help doorspitten*
ik bedoel dat je ze er op tekend ipv er in moddelled. UVW mapje eroverheen. is misschien niet zo mooi 3D maar met een beetje tekenwerk kun je er een redelijk 3D plaatje uit halen denk ik
Verwijderd
Opacity map voor de ogen/mond/neus etc. Die delen die je eruit snijdt dus gewoon 100% doorzichtig maakt ipv gewoon eruit snijden. Booleans hebben megaproblemen in max.
Meer dan 1 keer een boolean op een object en je krijgt de meest vage resultaten.
Meer dan 1 keer een boolean op een object en je krijgt de meest vage resultaten.
ik geloof niet dat de booleans het probleem zijn. die werken perfect. het gaat om de displacement map die eroverheen is gegooid icm met de booleanVerwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 16:44:
Opacity map voor de ogen/mond/neus etc. Die delen die je eruit snijdt dus gewoon 100% doorzichtig maakt ipv gewoon eruit snijden. Booleans hebben megaproblemen in max.
klopt.mpegernie schreef op 20 oktober 2002 @ 16:54:
[...]
ik geloof niet dat de booleans het probleem zijn. die werken perfect. het gaat om de displacement map die eroverheen is gegooid icm met de boolean
ah eindelijk. tis me gelukt. ipv een map displacement gooi je er gewoon een displacement modifier overheen, dan gaat het perfect.
offtopic:
vraagt zich af of de topic starter een pompoenen fetish heeft overgehouden aan het "incident" tussen zijn moeder en de gal smaak
vraagt zich af of de topic starter een pompoenen fetish heeft overgehouden aan het "incident" tussen zijn moeder en de gal smaak
|{ brrr }] |
Okee, na nog één photoshopbewerking (levels):

er komt nog een steeltje op en ik fröbel er nog wel wat bij

er komt nog een steeltje op en ik fröbel er nog wel wat bij
nee, ik moet een mooie visual hebben voor een poster van een schoolfeestYellow|A schreef op 20 oktober 2002 @ 19:48:
offtopic:
Pagina: 1