Kan niet van Hard disk opstarten :(

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Ik heb een schijfje voor in mijn server die ik mag gebruiken. Dit is een Seagate 20 GB dingetje. Ik heb de schijf gepartitioneerd en geformateerd. Dit gaat allemaal prima, ook Windows installeren is geen probleem. Probleem is echter als het systeem de eerste keer opnieuw wil opstarten. Krijg ik eiskoud de melding dat er geen boot-disk gevonden is (ja, cd-rom en diskette er uit gehaald).

Ik met de CD opstarten en op de C-schijf kijken, ja hoor. Alles staat er op. Wat me wel opvalt is dat ik een hele rare volume naam heb, ,terwijl ik geen volumenaam heb op gegeven. Wat me ook opvalt is dat het opstarten vanaf de CD-ROM erg lang duurt in verhouding met de gezonde maxtor schijf die ik heb.

Ik heb een diagnostic utility gedownload van Seagate en alle tests er op los gelaten. Echter worden er geen fouten aangetroffen. Een ander utility heb ik gedownload van Ontrack, maar ook deze zegt dat de schijf gezond is.

De schijf volschrijven met nullen helpt ook niet, ik krijg steeds hetzelfde probleem.

Als ik de seagate utility weer start, dan krijg ik de melding dat de bootsector verloren is gegaan, en dat gaat steeds door.

Is deze schijf dood of gaat deze dood, of ben ik rijp om een andere opleiding te gaan doen ;)?

• HunterPro
  • Niet online
opstarten met dos-bootdisk; en dan:

sys a: c: [enter]

Verwijderd

Misschien ben je vergeten met fdisk de actieve partitie in te stellen?

• LollieStick
Doet ut ook niet :( Krijg gewoon dezelfde fout weer.

edit:

Actieve partitie is ingesteld

Compliment, jullie zijn snel vandaag ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de bekabeling, vervang het eventueel, probeer FDISK /MBR, doe eens een virusscan.

• LollieStick
Ik heb het al op verschillende PC's geprobeerd, ook al als slave zodat Windows met virusscanner gewoon kon starten. Er wordt geen virus gevonden. FDISK /MBR doet ut ook niet :'(

edit:

Het gebeurd ook dat het systeem gewoon vast loopt in plaats van dat ik een melding krijg.

Ik ontdek net dat bestanden die naar de schijf gezet worden gerenamed worden. Command.com wordt command.cnm :? Weet iemand wat dit is?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Ik zou eens op de website kijken van Seagate voor een "lowlevel" format utility.
Hiermee je hd formateren / controleren.

Als dit ook niet helpt.....

Suc6

Verwijderd

heb je al in het bios gekeken?

• LollieStick
Ik ken diegene van wie de schijf is en het dinkie is ongeveer 2,5 jaar oud. Is het verstandig dat hij een RMA aanvraag doet, in plaats van low-level format?

Het BIOS heb ik op autodetectie staan, en voor de veiligheid op PIO-mode gezet i.p.v. UDMA

• KBDE
Low level format kan geen kwaad. (mits gedaan met utility van fabrikant)
Ik kan me voorstellen dat ie eerst met linux ofzo geklooid heeft of een virus heeft gehad, die doen soms hele rare dingen met je partition table... (heb het zelf een keer ondervonden)
Lowlevel format hielp toen als enigste.

PS: UDMA gewoon activeren in bios.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Kan je niet het mbr overschrijven met dd in linux? Werkt altijd als je mbr brak is, gewoon:
dd if=/dev/null of=/dev/hda
waar hda natuurlijk de harde schijf in kwestie is, niet de schijf waarvan je linux hebt geboot! Even laten werken en met Ctrl-C weer stoppen. Gebruik, als je geen linux systeem hebt, anders Tom's RTBT floppy: http://www.toms.net/rb/

• KBDE
Kan wel, maar heeft dit niet dezelfde invloed als fdisk /mbr ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik geloof het niet, ik moest weleens op school oude harde schijfjes met gekke partities opnieuw partitioneren, en dat lukte niet met fdisk (ook niet met /mbr). Wel met dd. Want /mbr betekent geloof ik dat fdisk het mbr opnieuw opbouwt, terwijl dd het gewoon wist en dan kan fdisk het later weer in gaan vullen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
het klinkt alsof de data niet goed aankomt op die schijf. Dat zou kunnen betekenen dat de communicatie van/naar de schijf niet goed gaat, maar het zou ook iets op de schijf-controller zelf kunnen zijn.
Bijvoorbeeld dat het geheugen op de schijf-controller rot is.
De vraag is of de utility van Seagate dat soort testen met andere waarden dan allenmaal 0-en uitvoert.

Een simpele test is natuurlijk om een file te schrijven naar die schijf (onder linux) em dan een sync uit te voeren , of een umount gevolgd door een mount.
Daarna gewoon die file en het origineel vergelijken met bijv diff of md5sum.
Als dat al niet goed gaat, zou ik de schijf gauw via RMA terug sturen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• LollieStick
ik heb hier wat genomen pics met en (k*t)camera genomen:

http://members.tripodnet.nl/dijkmansport/pic1.JPG
http://members.tripodnet.nl/dijkmansport/pic2.JPG
http://members.tripodnet.nl/dijkmansport/pic3.JPG

Deze fouten krijg ik tijdens het formatteren van de schijf hda3. Ik ga zo even TD-er's mogelijkheid proberen.

edit:

Voor het geval j e het niet kunt lezen:
DiskSeekCompleteError en SectorIdNotFound

Mounten wil ook niet want de partitie is meteen al corrupt :'( Laat staan er iets op planten :?

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

lol@ pics, maar heb je al de bootorder in je bios bekeken?

• LollieStick
ja... ook dat ben ik niet vergeten ;) Ïk begeef me veel in NOS, maar ik weer wel hoe ik kan opstarten van een schijf hoor :D

Maar oke.. ik bedank je wel, er zullen best mensen zijn die vergeten te loeren naar hunn boot sequence :)

Verwijderd

t lijkt alsof je je kabel (stekkers) verkeerd om hebt geplugd. check dat ff :+

• LollieStick
Dan is dat een vreemde schijf ;) Op de maxtor zit het opdezelfde manier en die doet het wel :o ;)

Ik probeer het in ieder geval wel even

• LollieStick
de aansluiting was wel goed, want anders start de schijf helemaal niet en wordt deze ook neit herkend

Een low-level format heb ik nu dus ook gedaan met de seatools, maar ook dat lost het probleem, niet op.

• KBDE
Nou goed, garantie gevalletje dan maar.

• LollieStick
Dan mot die gast hem maar opsturen.

Bij deze mijn dank aan iedereen. :)
Pagina: 1