[samba] wrong fstype, bad superblock etc

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb thuis een samba servertje en wil daar met een andere linux server naar connecten.

Op die server heb ik / even tijdelijk gedeeld gemaakt, zodat ik makkelijk overal door kan bladeren en lezen. Op de andere machine heb ik de module smbfs geladen.

Dan geef ik het commando mount -t smbfs //*ip*/hoofdmap /mnt/test -o username=***,password=***

En dan krijg ik die melding over wrong fsype, bad superblock etc.

Ik heb hier wat topics over gelezen en de volgende dingen geprobeerd/gechecked.

-De server heeft een share genaamd hoofdmap. Gecontroleerd vanaf de client met smbclient -L 192.168.1.1 die map is altijd vanaf windows computers probleemloos te benaderen geweest.
-smbfs is geladen. Eerst geladen met modprobe smbfs en later gecontroleerd met lsmod
-username en password die ik gebruik zijn geldig.
-samba en gerelateerde shit zijn up-to-date (5 min geleden apt-get upgrade gedaan op beide compu's.)

ieeeepppppp :P

Verwijderd

user en machine aangemaakt met smbpasswd ? Waarom gebruik je geen NFS ?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
user heb ik aangemaakt, maar de machine niet.
NFS heb ik nog weinig kaas van gegeten en ik zit met een schijfruimte probleem op beide machines, dus ik gebruik het liefst niet NFS en Samba tegelijk. Omdat ik op 1 van de machines samba nodig heb gebruik ik dat op de andere ook het liefst.

Ik heb wat zitten kutten met smbpasswd -r -ipadres- om *wat* met machine te doen. Ik heb op beide machines een user met password en inlognaam qw aangemaakt, maar ik snap niet goed wat dit commando doet. Waar is het voor?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

NFS hoeft je geen schijfruimte te kosten (Kan al vanuit je kernel geregeld worden) en is een factor 2 sneller dan SAMBA (minder overhead...)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ow update: Het werkt nog steeds niet, zelfde melding en geen verbinding.