[linux] hd traag

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Naar aanleiding van dit topic [rml][ hdparm] Slechte scores, verkeerde instellingen?[/rml] heb ik mijn hd ook even getest, en zie dat mijn schijf alles behalve snel is.

Ik heb een IBM-60gxp/amd1800+/MSI K7T Turbo2 en meer dan genoeg pc133 geheugen.

Mijn score is:
buffered cache read: 154 mb/s
buffered disk read: 28 mb/s

Mijn schijf die moet bloedsnel zijn, maar dat hier niet echt naar voren als ik die andere snelheden zie.

en ik heb trouwens deze regel ook toegevoegd, maar het ging niet sneller:
hdparm -c1d1W1X69 /dev/hda

Wie weet wat het probleem is?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
Dat moet harder kunnen ja. Weet je welke IDE chipset er op het moederbord zit? Support daarvoor moet je namelijk wel aanzetten in de kernel. Bij 'make menuconfig' zit dat onder het volgende menuutje: ATA/IDE/MFM/RLL support -> IDE, ATA and ATAPI block devices, zorgen dat 'Use DMA by default if available' aanstaat, en support voor je IDE chipset, waarschijnlijk de VIA82CXXX, maar dat moet je zelf maar ff uitzoeken voor jouw mobo.

Hoe je een kernel compileert etc. weet je inmiddels al wel, right? Anders moet je maar even een 'kernel compiling howto zoeken' :)

Btw. hopelijk ben ik niet de zoveelste die je er op wijst maar ben je je er van bewust dat de IBM-60gxp een door problemen geplaagde schijf is, en je er dus geen superbelangrijke data op moet zetten of deze ten minste regelmatig backupen?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Wilke schreef op 20 oktober 2002 @ 12:55:
Dat moet harder kunnen ja. Weet je welke IDE chipset er op het moederbord zit?
VIA VT686B
Support daarvoor moet je namelijk wel aanzetten in de kernel. Bij 'make menuconfig' zit dat onder het volgende menuutje: ATA/IDE/MFM/RLL support -> IDE, ATA and ATAPI block devices, zorgen dat 'Use DMA by default if available' aanstaat, en support voor je IDE chipset, waarschijnlijk de VIA82CXXX, maar dat moet je zelf maar ff uitzoeken voor jouw mobo.
Ik heb nog geen nieuwe kernel gemaakt. Ik ben zelf nog een linux beginner en heb eergisteren een nieuwe kernel gebakken. Ik heb hem gecopieerd naar de boot directory en heb geen aanpassingen meer gemaakt in lilo (was al laat). De volgende dag mijn pc weer opgestart en toen begon hij te zeuren over een kernel panic en dat hij niet mijn hd kon mounten.

Ik heb er snel even een nieuwe install overheen gejast (ben ik intussen al vrij bedreven in) :P
Btw. hopelijk ben ik niet de zoveelste die je er op wijst maar ben je je er van bewust dat de IBM-60gxp een door problemen geplaagde schijf is, en je er dus geen superbelangrijke data op moet zetten of deze ten minste regelmatig backupen?
Ik weet het :'( Bij mij is er dus ook al een gesneuveld. En ik back verder alles up op zip-disk en op mijn maxtor schijf.

[edit]
over een tijdje komt er een 15000 toeren Cheatah schijf in te hangen omdat ik programmeur ben, en werken met een ANT build script werkt makkelijk, maar tis niet bepaald snel.