Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] stroom berekening, of andere fout ??

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
omdat me topic gesloten is open ik hem hierbij weer.

oude data:

ik wil op de 12 volts lijn paralel schakeling maken met in de ene gewoon een voltmeter, en nu komt het, in de 2de een in serie gezette 2 stuks 3mm leds,

kan iemand mij vertellen welke weerstand er tussen moet om de leds zo goed als optimaal te laten branden.

reacties:

390 ohm

nieuw probleem:

lampjes krijgen nu 0.075 V
circuit: zonder lampjes met weerstand krijgt 12.2 V ??
circuit: zonder iets er in = 12.23 v

is deze weestand kapot of lijkt dat.

en effen kijken lange poot is min is kleinste gedeelte in de led , klopt toch ook

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 20:41
lange poot is de plus en volgens mij het grootste gedeelte in de led. verder zal je van je leds moeten weten hoeveel ampere die dingen gaan vragen.

Verder weet je dat er over de totale schakeling 12V komt te staan.

Dan kun je daarna simpelweg de wet van ohm gebruiken, tel daarbij het amperage van de 2 leds wel bij elkaar op omdat ze in serie staan.

Verwijderd

amperage niet bij mekaar optellen als ze in serie staan. bij paralelschakelen moet je dit wel doen. ledjes zijn volgens mij iet van 30 mA, je hebt over de led's een spaning nodig van ongeveer 1,5 a 1.6 volt (uitgaande van normale led's en niet die ultrabright's) je moet over je weerstand dus 8,8 tot 9 volt wegstoken bij 30 mA

*edit nog een makkelijke rekenmachine gevonden om weerstand te berekenen http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LEDcalc.html

Verwijderd

Gewoon LEDje = doorlaatspanning ca 2V, stroom ca 20 mA

Dus: 8V/0,02 = 390

Verwijderd

Topicstarter
thx, hij werkt nu, en weerstand was niet kapot, maar een van de solderingen, was niet netjes aan het contact oppervlak gevloeit, waardoor hij slechte contact maakt en maar heel weinig stroom doorliet.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Yo jackass! Als je topic op slot gaat, dan open je niet klakkeloos een nieuwe ok?

Helemaal omdat nu blijkt dat je gewoon een slechte soldering had, is dit gewoon forumvervuiling. Je topic voegt echt helemaal niets toe... Lekker hoor :(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.