Toon posts:

Goede Java/C++ boeken voor ervaren C programmeur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om wat meer aan de huidige markteisen te voldoen wil ik me eens 'echt' gaan verdiepen in Java en C++ (nu we er bij Ericsson uitgegooid worden ;) ). Nu heb ik 10 jaar C ervaring en ook wel eens wat aangeklooid in Java/C++ maar nu wil ik het even structureel en goed aanpakken.

In de search naar dit onderwerp heb ik wel wat links gevonden maar ik mis een beetje de argumentatie waarom een bepaald boek goed is.

Graag zou ik wat aanbevelingen van de experts die hier ongetwijfeld rondhangen (liefst van personen die in hetzelfde schuitje gezeten hebben). Als het kan met een beetje argumentatie, alleen links zeggen me niet zoveel :)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb intussen al zoveel java boeken doorgekeken dat ik niet zou weten waar je het beste uit zou kunnen leren. Als je alleen c hebt geprogrammeerd dan moet je je zeker nog gaan verdiepen in oo. Als je echt geinteresseerd bent in oo dan moet dit zeker in je kast komen te staan. Dit zijn fundamentele bouwstenen voor oo waardoor je gewoon een stuk beter leert ontwerpen.

Maar een introductie boek zou ik niet zo 1 2 3 weten. Misschien dat je deze goed vindt. Hierin worden erg veel ins en outs van java behandeld.

Verwijderd

Ik ken wel een paar goede OO/Java boeken:

-Design Patterns - Elements of Reusable Object-Oriented Software van Erich Gamme, Richard Helm, Ralph Johnson en John Vlissides.
-UML Distilled (Second Edition) : A brief guide to the standard Object Modeling Language van Martin Fowler en Kendall Scott.
-A Programmer's Guide to Java Certification van Khalid A. Mughl en Rolf W. Rasmussen.

De eerste twee zijn zeer goede OO boeken, de derde is een zeer goed Java boek. Ze zijn allemaal in het engels.

Verwijderd

Over Design Patterns zijn we het al eens :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Dat boek mag gewoon niet ontbreken :)

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik heb ook nog een aardig OOP boek liggen in Java:
Data Structures & Other Objects Using Java : Michael Main (Addison Wesley)
Dit boek behandelt allerlei standaard Datastructuren en houdt zich hierbij geheel aan de richtlijnen van OOP. Behandeld worden bijv Stacks, (linked) lists, queues, heaps, inheritance, (marker)nterfaces. Etc.

Wordt wel in verondersteld dat je java beheerst, daarvoor heb ik dit boek (ook goed :))
Java, Java, Java Object Oriented Problem Solving : Morelli (Prentice Hall)
Duidelijk boek over Java programmeren, goed leerboek. Aan de hand van OOP, je leert dus geen dingen die je later weer moet afleren >:)

En voor C++ heb ik de Bijbel ;)
The C++ Programming Language 3rd, Special Edition : Bjarne Stroustrup (Addison Wesley)

Hierin worden zo goed als alle mogelijkheden van de taal C++ duidelijk en begrijpbaar uiteengezet ;) Tevens wordt er goed gebruik gemaakt van OOP, daar C++ met het oog op OOP gemaakt is. Stroustrup is de ontwikkelaar van C++, dus die legt ook uit hoe en waarom sommige constructies juist zo gekozen zijn ten opzichte van het _oude_ C.

JayGTeam (213177)

Verwijderd

[flauwmode]
MSDN :)
[/flauwmode]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ook nog tips voor UML/RUP?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08 19:34
Misschien vind je in dit topic wel een en ander:
[rml][ /14 disc] Wat zijn _DE_ boeken om te hebben?[/rml]

https://fgheysels.github.io/

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Eigelijk vind ik dat topic vrij zinloos. De meeste mensen die reageren erop, en hoe moet je dan weten welke boeken nog goed zijn?

• whoami
Alarmnummer schreef op 21 oktober 2002 @ 11:33:
Eigelijk vind ik dat topic vrij zinloos. De meeste mensen die reageren erop, en hoe moet je dan weten welke boeken nog goed zijn?

Jouw zin is niet compleet?

Dat is imho in ieder boekentopic zo. Een persoon raad een bepaald boek aan dat hij zelf zeer goed vind. Het kan dan zijn dat de TS dit boek gaat aankopen en het zelf niet goed vind omdat hij toch iets anders verwachte. (Niveau, onderwerp, ...)
Als er iemand een bepaald boek zoekt, kan hij in dat topic verschillende titels vinden. Het is dan aan die persoon om zelf eerst na te gaan of hij dat boek wel wilt en of dat boek wel voldoet aan zijn verwachtingen.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

whoami schreef op 21 oktober 2002 @ 11:36:

[...]

Jouw zin is niet compleet?
Ik heb nog niet genoeg caffeine in mijn bloed, dus vandaar de kromme zinnen ;)
Dat is imho in ieder boekentopic zo. Een persoon raad een bepaald boek aan dat hij zelf zeer goed vind. Het kan dan zijn dat de TS dit boek gaat aankopen en het zelf niet goed vind omdat hij toch iets anders verwachte. (Niveau, onderwerp, ...)
Als er iemand een bepaald boek zoekt, kan hij in dat topic verschillende titels vinden. Het is dan aan die persoon om zelf eerst na te gaan of hij dat boek wel wilt en of dat boek wel voldoet aan zijn verwachtingen.
Maar als je weet dat mensen reageren die echt verstand van zaken hebben, dan hoef je minder zelf uit te zoeken en kan je beter gebruik maken van het advies. Maarja, ik denk dat je daar in ieder geval niets omdat iedereen kan reageren. Misschien zou het een idee zijn om een poll te maken van de 'verplichte' boeken? En dan ook even paar taal categorie sorteren.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Hmmm, design patterns en UML distilled zijn toch geen Java boeken? Daar zou ik in ieder geval nooit mee beginnen als je C++/Java wilt leren.

Overigens, waarom wordt Stroustrup altijd gequote? Ik ken meerdere mensen die het een slecht boek vinden. Het argument is altijd dat als je zo'n soort boek wilt, dat je beter de C++ standaard (ISO/IEC 14882:1998 ;)) kan lezen.

• whoami
Alarmnummer schreef op 21 oktober 2002 @ 11:45:
Maar als je weet dat mensen reageren die echt verstand van zaken hebben, dan hoef je minder zelf uit te zoeken en kan je beter gebruik maken van het advies. Maarja, ik denk dat je daar in ieder geval niets omdat iedereen kan reageren. Misschien zou het een idee zijn om een poll te maken van de 'verplichte' boeken? En dan ook even paar taal categorie sorteren.

Dat weet je nooit op een forum. Stel dat iemand die hier voor de eerste keer komt in dat topic kijkt, dan weet hij ook niet welke mensen er verstand van zaken hebben en welke minder.

Ipv enkel de boeken op te sommen in dat topic, werd er echter ook gevraagd om een bondige omschrijving van dat boek neer te zetten. (Over wat het precies ging, welk niveau het had, wat er behandeld werd etc...). Een 'goed boek' is een subjectief begrip.

PS: ook een poll kan 'verneukt' worden.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Weet je die uit je hoofd :?
Je bent gek 8)7

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

tomato schreef op 21 oktober 2002 @ 11:50:
[...]

Weet je die uit je hoofd :?
Je bent gek 8)7
Zie zijn sig ;)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
AaroN schreef op 20 oktober 2002 @ 11:51:
En voor C++ heb ik de Bijbel ;)
The C++ Programming Language 3rd, Special Edition : Bjarne Stroustrup (Addison Wesley)
Ook in uitstekende nederlandse vertaling te verkrijgen. De programmeertaal C++. Zoek maar is op Stroustrup op een nederlandse boeken site.

Enne, wil je werken in Windows of *nix omgeving?

Voor Windows is C# nu hip. In Unix kun je met C altijd terecht.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

whoami schreef op 21 oktober 2002 @ 11:50:

[...]

Dat weet je nooit op een forum. Stel dat iemand die hier voor de eerste keer komt in dat topic kijkt, dan weet hij ook niet welke mensen er verstand van zaken hebben en welke minder.

Ipv enkel de boeken op te sommen in dat topic, werd er echter ook gevraagd om een bondige omschrijving van dat boek neer te zetten. (Over wat het precies ging, welk niveau het had, wat er behandeld werd etc...). Een 'goed boek' is een subjectief begrip.

PS: ook een poll kan 'verneukt' worden.
Misschien zou het dan een idee zijn om een soort basis evaluatie formulier voor een boek op te stellen? En dan een nieuw boeken topic te openen, waar iedereen zijn evaluatie kan toevoegen? Op die manier krijg je in ieder geval minder mensen die alleen de titel vermelden zonder commentaar.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Zoijar schreef op 21 oktober 2002 @ 11:48:
Hmmm, design patterns en UML distilled zijn toch geen Java boeken? Daar zou ik in ieder geval nooit mee beginnen als je C++/Java wilt leren.
Dat zijn inderdaad geen boeken om mee te beginnen. Het GoF boek is vooral praktisch als je je meer wilt verdiepen in oo technieken en constructies, maar als basis iets te veel van het goeie.

En 'UML Distilled' is ook een handig boek als je meer over UML wilt weten, maar in het begin nog niet nodig *heeft het ook jaren zonder kunnen doen* ;)

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 21 oktober 2002 @ 12:01:
[...]

Dat zijn inderdaad geen boeken om mee te beginnen. Het GoF boek is vooral praktisch als je je meer wilt verdiepen in oo technieken en constructies, maar als basis iets te veel van het goeie.

En 'UML Distilled' is ook een handig boek als je meer over UML wilt weten, maar in het begin nog niet nodig *heeft het ook jaren zonder kunnen doen* ;)
Sorry, maar een goede Java developer maakt eerst een UML design voordat hij code gaat kloppen. De meeste moddeling tools (Rational Rose, Select Enterprise en TogetherSoft) bieden ook de mogelijkheid om Java (of C++) code te genereren vanuit een UML model. UML Distilled en Design Patterns zijn zeker niet te hoog gegrepen voor een zeer ervaren C-programmeur.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, die UML Distilled is dus een goede introductie voor UML. Het boek van de GoF had ik al op het oog. Van het werk heb ik al een CD'tje met daarop RUP 5.1 geleend.

Ik heb al een aantal boeken van BruceEckel.com gedownload (C++/C#/Java2) maar dat leest niet echt lekker, misschien dat ik ze maar gewoon ga bestellen.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 20:33:
[...]
Sorry, maar een goede Java developer maakt eerst een UML design voordat hij code gaat kloppen.
Dat is geen vereiste hoor :)
De meeste moddeling tools (Rational Rose, Select Enterprise en TogetherSoft) bieden ook de mogelijkheid om Java (of C++) code te genereren vanuit een UML model.
Met code generatie kom je helemaal vast te zitten aan de beperkingen van de generatie tools. Zo gauw je iets anders wilt hebben dan kom je als je vast gaat leggen op een specifieke tool hopeloos vast te zitten. Ik ben zelf bezig (als ik zin heb) basis domein objecten te ontwerpen, waar controllers voor events en veto listeners ingebouwd zitten en je standaard gui objecten aan vast kan koppelen. En ik maak hierbij veel gebruik van generics. Voor zover ik weet is er nog geen enkele codegeneratie tool uit voor java die met generics overweg kan. Daarnaast ben ik ook veel bezig met Nice en daar zijn helemaal nog geen tools voor uit.

Codegeneratie is leuk, maar als je iets bijzonders wilt dan is het een remmer.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 21:28:
Ik heb al een aantal boeken van BruceEckel.com gedownload (C++/C#/Java2) maar dat leest niet echt lekker, misschien dat ik ze maar gewoon ga bestellen.
De C++ en Java boeken van hem zijn naar mijn idee erg goed. En els hij het er na heeft komt binnenkort ook deel 2 van zijn Thinking in C++. ( Hij doet er wel erg lang over )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1