HP1533 doet maar 4Gb op DDS2 tape

Pagina: 1
Acties:

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Ik heb een SCSI HP1533a tapestreamers (ook bekend als een Compaq model xxx???)
Ding zou 4/8Gb moeten doen, maar doet maar 4Gb.

Heb in WIN98SE het backup programma gebruikt van WIN98 zelf, heb aangegeven dat hij compressie moet doen om ruimte te besparen. Als job loopt geeft prog ook aan dat compressie via hardware gaat, maar na 4Gb vraag ie om 2e tape.

Zit 120m DDS2 DAT-tape in unit.

Zou het dipswitch setting kunnen zijn of andere mogelijkheid?

PS Streamer hangt aan Adaptec 2940U/UW controller.

specs | 3360wP met SE3000

Verwijderd

Als je data al gecompressed is, kan je drive deze gegevens niet nog een keer compressen. 4Gb/8Gb geeft alleen hoeveel er op de tape maximaal kan.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Duh!

Kom nou aub niet aan met opmerkingen over reeds gezipte (gecomprimeerde) bestanden die je niet nog een keer zou kunnen zippen (comprimeren). Dat kan namelijk wel, alleen is de kans erg groot dat je origele bestand na her-compressie groter is dan daarvoor.

Zo te lezen weet je zelf niets van comprimeren en backuppen. Als ik nu aangeef dat de complete hoeveelheid die gebackupped moet worden 6,5Gb is, dan snapt iedereen zelf ook wel dat met compressie aan, die streamer die 6,5Gb makkelijk op 1 tape kan zetten als het max van die tape met compressie aan 8Gb is. Sterker nog...dat ding moet niet eens vragen om een andere tape als ie net 4Gb erop heeft gezet!

Driver issue van WIN98SE toevallig? Collega heeft precies zo'n zelfde, met precies hetzelfde probleem, ook onder WIN98SE.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tai-pan, om te beginnen lijkt 't me niet nodig om mensen die proberen te helpen af te zeiken, bovendien valt aan 6,5gig aan data echt niet veel meer te comprimeren als het idd om zip, mpeg, jpeg, mp3 of andere gecomprimeerde bestanden gaat. dus ga zelf eerst maar eens weer naar school en probeer een lesje over datacompressie mee te pikken.

Verwijderd

Uhh dat backup programma doet hardware compressie. Daarom ziet'ie alleen de volle tape, wat 4Gb is. (DDs-1 tape is maar 2 GB)

Ik geloof dat dat Windows Backupprogramma geen software compressiie ondersteunt :?

Alss'ie dat nou wel doet kun je dit doen :
Gaat naar mijn computer, eigenschappen, apparaatbeheer. Zoek bij de tapstreamers je HP'tje. Zet dan de hardware compressie uit.
Eerst computer regulier uitschakelen en de tapestreamer ook, dan opnieuw opstarten.

Dan een nieuwe backup maken met de "compressie voor maximale opslagcapiciteit" of woorden van die strekking.

Je moet echter wel een reeds gebruikte tape opnieuw initialiseren (of snel wissen). Duurt maar drie minuten hoor :) ..

Gemiddeld haal je 50% extra, dus inderdaad 6GB op een tape of zo.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
/downtime/

Ga zelf eens dat lesje volgen zeg! Als je mijn eerste posting goed leest zal je, als je ook Nederlandse les hebt gevolgd, ook lezen dat bij een tapestreamer die 8Gb met compressie doet, het niet normaal is dat de streamer al bij 4gb om een nieuwe tape gaat vragen. Het backup programma ziet dat er 4Gb op tape is gezet en kijkt schijnbaar niet verder dan zijn neus lang is (dus dat hw-compressie aanstaat en dat er veel meer op die tape zou moeten passen).

Hooi...DDS1 is inderdaad 2Gb normale (niet compressie) mode en 4Gb met compressie.
DDS2 is 4Gb normale mode en 8Gb compressie.
DDS3 is 12Gb normale mode en 24Gb compressie.
Ik wil trouwens dus ook geen softwarecompressie, is veel te traag, maar hw-compressie.

Het is toch simpel jongens...een streamer heeft een tape in zich dat 4Gb aankan op normale (lees NIET-COMPRESSIE ) aankan. De streamer kan dus 4Gb op ie tape zetten in normale modus, maar...kan met hardware compressie 8Gb max. op die tape krijgen.

Het gaat hier dus nog geeneens over wat voor een soort bestanden ik heb (mpeg, jpg, zip ...whatever!) het gaat erom dat als hardware compressie aanstaat, een streamer normalitair niet al bij 4Gb gaat zeggen dat de tape vol zit en dat er een nwe tape nodig is.
Dit kan maar door 3 dingen komen:
1. De streamer doet uiteindelijk toch geen hardware compressie. Lijkt me sterk want dit probleem komt bij meerdere mensen voor.
2. Het software gedeelte van WIN98SE dat de backup verzorgt heeft een bug inzich waardoor de streamer niet het commando krijgt hw-compressie te gebruiken ook al geeft ie tijdens backuppen aan dat ie dat wel doet.
3. Dat backupproggie van Win98 is zo geprogrammeerd dat ie 4Gb op tape zet en daarna om een nwe tape gaat vragen en kijkt niet of er uberhaupt hw-compressie gebruikt wordt/is.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Beste Tai-pan, ik snap je redenering niet helemaal.
Natuurlijk zijn de soorten bestanden die je op tape zet belangrijk. Als jij met 4 GByte aan JPEG's, of andersoortige bestanden die in een efficient gecomprimeerd format staan, aankomt, dan kan ook hardware-compressie ze niet kleiner maken, dus dan is na 4 GByte toch echt het einde van je tapeje bereikt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Koffie
  • Laatst online: 08:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmmm... ik doe een poging je te helpen.Zit ik er naast, zeg dat op een normale manier. If not, kun je van mij part in de stont zakken.
Die tape waar je het over hebt kan dus HARDWARE compressie aan. Oftewel, de software geeft aan de tape door oftie wel of niet moet comprimeren (dat doet het backyup proggie niet).
En zoals je waarschijnlijk weet, deze drivjes hebben onderop een aantal switches. Eentje daarvan is voor de HD-compressie. Als op die manier de hw-comp. uit staat, kun je wel een compressie bit naar je drive sturen, maar het staat uit.
Als je geen handleiding hebt, weet je vast wel waar je bij hp.com die vandaan moet halen.
Anyway .... als jij in je windows verkennertje een zut bestanden selecteert van 4 Gb, dan is dat dus zelfs meer dan 4 Gb!! En als die tape dus nix meer kan comprimeren (die 4/8 is een verwachting (1:2) meer komt eerder in de buurt van 2:3) om dat het al helemaal mutje strak op elkaar zit spuugtie gewoon de tape eruit alsie vol is.
Gaarne idd wel je taal- c.q. reactiegebruik een beetje kuissen.
De peopletjes willen je alleen maar helpen. Anders kun je beter je vragen kwijt op http://gathering.sesamstraatnl

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ja, zie dus maar. Als je niet begrijpt dat dat brakke Seagate programma dat bij Windows zit er een potje van maakt bij hardware kompressie, moet je het zelf weten. :(
.. nederlands? begrijpen :? ... nee, ik kom van mars, nou goed .... ?

Ik sluit mij aan bij de vorige schrijver.
Blijf beleefd of ga maar sesamstraat kijken... :P De Ballen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoi Hooi :)
BAckupExec van Seagate (in den beginne) is wel goed hoor :) (op een aantal schoonheidsfoutjes na).

(kon me ff niet inhouden).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Mvdejong

Je redenering klopt, maar...in jouw antwoord ga je er dus van uit dat er zelfs met compressie ingeschakeld maar 4gb op tape past.
Echter...op die tape past 4gb zonder compressie en 8gb met compressie.

Als het backup programma aangeeft dat het hw-compressie gebruikt, waarom zet het dan uiteindelijk maar 4Gb op tape? Er zou dus, zoals ik al eerder zei, met compressie aan (wat het dus staat) 8Gb op tape passen, niet 4Gb.

-> Ik laat jullie trouwens meteen maar even laten weten dat ik het niet heb over gezipte bestanden, jpegs of mpegs ofzo, want die heb ik nauwelijks tot niet. Die discussie doet dus niet meer terzake. Het zijn normale bestanden die je zelfs met Winzip nog kan comprimeren met ruimtebesparing, dus dat is nu duidelijk hoop ik ;)

Koffie
Thx voor je reply. Reden dat ik uit mijn slof schoot is dat ik een antwoord krijg (van /Downtime/ en The_Noseman) wat echt (sorry hoor) nergens op slaat!
Om een of andere reden denkt iedereen dat dit te maken heeft met wel of niet comprimeerbare bestanden, maar dat is dus helemaal niet zo. Het gaat erom dat dat domme proggie denkt dat er zelfs met hw-compressie ingeschakeld maar 4gb op tape zou passen. Ik weet dat met dezelfde streamer onder NT4 er wel in deze zelfde situatie 8Gb op tape gezet zou worden alvorens het bakupprogramma van NT om een nwe tape zou vragen. Logisch...want dan is de tape ook daadwerkelijk vol...nu niet.

Ok..nu jouw antwoord ( op een nette manier ;) ):
De tape kan inderdaad, mits de streamer dat kan (da's belangrijk) 8Gb max aan. De streamer comprimeert tijdens het backuppen de data vlak voordat ie dat op tape zet. De software doet dus niks, behalve het aanleveren van de data aan de streamer, nadat ie heeft gezegt "joh streamer...ga ff hw-compressie gebruiken".

Je redenatie over het selecteren van bestanden in explorer is niet helemaal juist. Als ik tegen dat proggie zeg dat ik C:\ D:\ en E:\ wil backuppen gaat ie een estimate doen van hoeveel data het bij elkaar is (ongeacht of compressie aan of uit staat, het is puur een calculate occupied space aktie). Daaruit kwam dat ik 6,5Gb had geselecteerd. Dat wil ik dus op tape zetten.

Redenatie dat, als ik hw-compressie aanzet en er dus max 8Gb op die tape kan, 6,5Gb nog steeds minder is dan 8Gb ;) en dat het dus moet passen wil het programma mij niet laten geloven.
Dat proggie heeft schijnbaar niet in de smiezen dat ie moet comprimeren. Het denkt dus "4Gb is max. dus ik zet er 4Gb op en vraag om een nwe tape".

Conclusie...of compressie dipswitch staat niet aan (staat het trouwens wel, net als bij die anderen die hetzelfde probleem hebben) of het proggie geeft niet door aan de streamer dat ie hw-compressie moet inschakelen (waarom geeft proggie dan wel in scherm aan dat compressie via HW gaat is dan dus een raadsel). Ik ga dus voor de laaste reden waarom het niet lukt.

Hooi Opmerking over Nederlandse les was niet aan jouw adres gericht, maar aan /Downtime/ Ik heb geloof ik geen enkel kwaad woord jouw kant opgestuurd. Jou DDS1 formaat klopt, dus waarom boos zijn???

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Sorry, Tai-pan, ik zie dat je een hoop van compressie weet, maar ben bang dat je de feeling mist voor wat hardware-compressie doet. Feitelijk doet het niets anders dan een software-compressie, alleen is het ingebakken in de hardware van de streamer, het grote voordeel is dat je ook bij niet-comprimerende backup-applicaties (bijvoorbeeld "tar" en "cpio" in de UNIX-omgeving) mogelijke meer op je tape kunt proppen.
Het lijkt alsof jij denkt dat hardware-compressie tracks op de tape dichter op elkaar drukt of iets anders op low-level technisch gebied, maar dat is niet het geval.

Wat kun je dan op een tape met een fysieke opslag van 4 GByte kwijt :

Zonder hardware-compressie
--------------------------

4 GByte aan oorspronkelijke data.

Met hardware-compressie
-----------------------

In het meest gunstige geval bied je een bestand aan dat bestaat uit een gigantische herhaling van 1 en hetzelfde byteje, ofwel een compressie-paradijs. Afhankelijk van het preciese compressie-algoritme kun je dan een compressie-factor halen van enkele honderden tot honderdduizenden of meer, dus, maal 4 GByte, haal je een half TeraByte tot enkele PetaBytes of meer op een zo'n tapeje.

In het meest ongunstige geval is de data-stroom die je aanbiedt volkomen random, een compressie-hel. Wat je algoritme ook probeert, er is geen patroon te herkennen om van te zeggen "herhaal dit patroon maar een X-aantal keer". Een bestand waarop al een goede software-compressie is losgelaten, onderscheidt zich niet zoveel van een puur random bestand (anders kun je niet spreken van een goed compressie-algoritme). En, zoals je zelf al stelde, als je gecomprimeerde bestanden gaat comprimeren, dan schiet je niets op en kan het eind-resultaat zelfs groter worden.
Ofwel, bij 4 GByte houdt het op, je hele hardware-compressie zit er voor Jan <censuur> bij.

Waarom claimt HP dan 8 GByte voor de 1533A ? Wel, ik heb ook een 1533A, en toen ik datzelfde ding een 5 jaar geleden kocht (voor ca. f.2200,--), stond hij bij HP te boek als een 16 GByte drive ! Dit was absurd, er zijn maar weinig sites die een factor 4 halen. Het was een verkoop-stunt die zich dan ook tegen hun gekeerd heeft (onhaalbare claims kosten je klanten, ze nemen je niet meer serieus). Welke compressie-factor je echt haalt hangt dus erg van je data af, bij het soort data dat ik gebruik kom ik rond de 1.8 uit. Tekst- en tekst-verwerker bestanden willen tussen de 3 en de 5 uitkomen bij goede compressie-algortimen. Het is in de tapedrive-markt gebruikelijk geworden om voor hardware-compressie een factor 2 in te calculeren, lichtelijk optimistisch maar zolang ze het allemaal doen, kan de klant realistisch vergelijken (kijk maar naar de truc die harddisk-leveranciers uithalen door 1 MByte te definieren als 1.000.000 bytes, een 4.8 % leugen, maar ze moesten allemaal meedoen om de strijd niet te verliezen). De enige afwijking van de factor 2 die ik ken ligt bij ExaByte, die een superieur algoritme claimen voor hun Mammoth-2 tape-drives, met een compressie-factor 2.5, en dus 40 GByte fysiek verkopen als 100 GByte (volgens mij is de verleiding van de 100 GByte grens in deze belangrijker dan het vertrouwen in het algoritme).

Overigens moet je je nog iets bedenken. Als je redelijk comprimeerbare bestanden hebt die over een trage bus naar een redelijk snel medium moeten, dan loont het om software-compressie te gebruiken, omdat de data dan al gecomprimeerd over de trage bus hobbelen. Met de recentere hoog-volume tape-drives kun je een narrow-SCSI-bus oversturen. Voor recente 4mm DAT's heb ik dat al zien gebeuren, niet voor niets zitten de top-drives (Quantum DLT, ExaByte Mammoth, Tandberg SLR32 en hoger) tegenwoordig op wide-SCSI. Het loont de moeite dit eens uit te proberen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mvdejong, jouw verhaal is precies wat tai-pan niet begrepen heeft, en waarom die opmerking tegen the_noseman zo over the top was.
compressie is compressie of het nou door hardware of door software uitgevoerd wordt. die drives kennen niet een soort magische instelling waardoor er opeens meer bytes op een spoor passen ofzo.

natuurlijk kan zijn probleem nog steeds aan een bug of een verkeerde instelling liggen maar hij mag er niet zomaar vanuit gaan dat op een 4/8gb tape ook echt 8gb kan komen te staan.
dat er 4gb op die tape kan staan is gegarandeerd maar of er meer op kan is helemaal afhankelijk van het soort data dat hij erop wil zetten.

als tai-pan zo'n elementaire denkfout maakt is het niet zo gek dat andere mensen hier (misschien ten onrechte) denken dat ie gewoon weinig/niks van compressie weet en hem heel proberen uit te leggen dat de werkelijke compressieverhouding afhankelijk is van het soort bestanden dat ie wil backuppen en of ze goed comprimeerbaar zijn.
hij had namelijk ook geen woord gezegd over het soort data waar het om ging dus het was niet onlogisch om daarover te beginnen.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Laat maar zitten kerels...hier schiet ik jammer genoeg niks mee op.

Jullie redeneringen kloppen allemaal, maar toch ook weer niet.

Waarom zet Backup van NT (die ingebakken versie dus) wel 6,5Gb aan precies dezelfde data op precies dezelfde tape via precies dezelfde streamer op tape en dat backupprogramma van Win98 niet?

Als iemand me dat nou eens uit kan leggen ben ik happy. Voor de rest....laat maar zitten.

Ik weet echt wel hoe HW-compressie werkt hoor, maak je daar maar geen zorgen over(ben niet voor niks Compaq ASE pro), misschien dat mijn uitleg hierover wel erg simpel was, maar in mijn stukkie richting koffie zeg ik precies hetzelfde alleen wat simpeler...de streamer comprimeert door een compressiesoftware op de data los te laten. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De streamer comprimeert tijdens het backuppen de data vlak voordat ie dat op tape zet[/quote]Inderdaad niks in de trant van meer tracks op het spoor. De software in je OS laat de compressie dus doen door de streamer.

In jullie antwoorden blijven jullie je ahw stuk staren op die 4Gb. Dat zou inhouden 1:1 compressie, oftewel geen compressie.

Zoals gezegd...laat maar zitten. Thx voor jullie tijd...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En de oplossing is ....

tadadada tromgeroffel:
Andere software gebruiken :)
Voordat MS die software ging meeleveren in Windows was je aangewezen op andere software.
Probeer ff de software van HP te gebruiken (heeft oiets van SureStore in zijn naam herrninner ik me).
Op de site kun je het met moeite vinden, maar via de FTP moet het wel lukken.
Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

No offense, je had misschien eerder kunnen zeggen om wat voor bestanden het ging. Wij hebben hier eigenlijk precies hetzelfde met een Novell server + Arcserve. Na 12Gb gooit ie het tapeje eruit. Alles stond goed ingesteld en het enige wat we konden bedenken is dat in Novell de compressie aanstaat. Jij als Compaq ASE pro weet vast wel waar aan dit ligt, want het zijn allemaal Compaq componenten.
Ik hoop alleen niet voor je dat je zo blijft antwoorden, als iemand je probeert te helpen en denkt misschien de verkeerde kant op, want dan zal weinig reply's krijgen.

Denk eraan niemand weet alles, heb je elkaar voor nodig.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Bij Compaq ASE Pro (SCSI + SAN oplossingen + FibreChannel) hoort stukje EBS (Enterprise Backup Solutions) en dat houdt zich alleen bezig met DLT drives als library's, dus van minstens 2 DLT drives in 1 cabinet (geen DAT dus) tot tig DLT drives in 1 groot cabinet met een honderdtal tapes + een stukje marketing.
Je krijgt dus ook niet met alle soorten HW te maken die Compaq heeft om te backuppen. Sorry.

Als jij 12Gb DAT (heb je DAT?) hebt, dan kan ik je helaas niet helpen, vooral omdat je mij alles wijs kan maken van Novell...ikke niet kennen. Lijkt mij echter tot op een software item ergens tussen Novell en ArcServe (of van één van die twee zelf)

ArcServe is trouwens ook niet mijn favoriet...Veritas BackupExec is echt voor NT geschreven, ArcServe niet, maar ja...jullie hebben geen NT maar Novell.

Je bedoelt denk ik dat je in Novell+ArcServe software compressie aan hebt staan waardoor de hw-compressie mislukt?? Geen idee...zoals ik al zei...je kan me alles wijsmaken van Novell ;)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 31 oktober 2000 13:31 schreef Koffie het volgende:
Hoi Hooi :)
BAckupExec van Seagate (in den beginne) is wel goed hoor :) (op een aantal schoonheidsfoutjes na).

(kon me ff niet inhouden).
Koffie
GRtZ[/quote]NP ;) Maar BackupExec is origineel een NT/Novell programma :o Versies 5 en 6 zijn lief, 7 en 8 een beetje te rommelig voor privé systemen.
Heb je versie 1 voor Win95 wel eens geprobeerd..??? Jeeeeezuss wat een :r

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 10:35 schreef The_Noseman het volgende:
(...) het enige wat we konden bedenken is dat in Novell de compressie aanstaat.(...)[/quote]Je bedoelt dat naast HW compressie richting de tape ook software compressie op de Novell volumes aanstaat??
Off-course, dat doettie namelijk standaard (tenzij je er bij de install goed rekening mee houdt en compressie snel uitzet).
Dus dat kan wel kloppen ja. Overigens compressed het niet default per direct, maar met name 's nachts (niet te veel in verdiept, hou niet zo van de compressie van Novell).
Misschien dat je daar eens naar moet kijken.
Enne, na 12Gb spuugt ie m uit? Bedoel je dat je een 12/24 DAT hebt?

GrtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hooi;
Persoonlijk vindt ik dat Arcserve beter met changers omgaat dan BackupExec.
Verder vindt ik het jammer dat ze beide 'te goed' gebruik maken van de HUI van NT.
Heb zowel ArcServe als BAckupExec onder Novell en NT gehad, maar de kracht, eenvoud en beheersbaarheid die beide paketten onder Novell hebben, zijn ver te zoeken in de NT verie's (persoonlijk, maar toch).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Hooi

Jij zei <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar BackupExec is origineel een NT/Novell programma Versies 5 en 6 zijn lief, 7 en 8 een beetje te rommelig voor privé systemen.[/quote] maar volgens een salesfiguur van Veritas die vorige week bij ons was is BackupExec puur voor NT geschreven. Is dat zo of waren er altijd 2 versies? Voor zover ik weet niet.

Ik weet wel dat ArcServe voor meerdere programma's is geschreven (vooral de oudere versies) vandaar dat het soms zo buggy is.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 16:12 schreef Tai-Pan het volgende:
Hooi

Jij zei maar volgens een salesfiguur van Veritas die vorige week bij ons was is BackupExec puur voor NT geschreven. Is dat zo of waren er altijd 2 versies? Voor zover ik weet niet.

Ik weet wel dat ArcServe voor meerdere programma's is geschreven (vooral de oudere versies) vandaar dat het soms zo buggy is.[/quote]Nus snap ikkut niet meer. Voor zover ik weet is ArcServe geschreven for Novell, en later geport naar NT.
En BackupExec, tja ik heb ff de volgende propaganda van de site gehaald<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>No one is more committed to the NetWare market than VERITAS. Backup Exec has introduced many firsts in the NetWare market, including the first NetWare 3, 4 and 5 certified solution, SAN support and bare metal server recovery. In fact, Novell internally utilizes Backup Exec as their data protection solution. [/quote]Ergo Conclusio: Al bij NW3.x was er dus al een BackupExec versie

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Koffie:

Yep we hebben een 12/24 dat drive met compressie van Novell. Normaal gesproken zet ik dit niet aan, maarja het stond er al op.
Na 12 Gb vraagt ie netjes om een nieuwe tape.

Mij is ook vertelt dat als je een server opnieuw installeerd zonder compressie, dat ie de data van een tape welke van een server komt waar compressie wel aanstaat, de data dan niet echt lekker teruggezet wordt.
Kan iemand hierop en antwoord geven.

Sorry dat het off-topic is, maar we zijn nu zo lekker bezig.

Verwijderd

Hah. het verhaal van "waar komen de Bex progs vandaan mama.."

Ooit in het verre verleden in een ver ver weg land, toen we allemaal nog in Dos velletjes liepen, hadden we alleen maar IBM PC'tjes en Novell netwerkjes.

In dat land, Arcadia geheten, was er een backup koning, natuurlijk Arcada geheten.

Die maakte hele leuke backup programmatjes. Je kon met tapes die verdacht veel leken op muziek cassettes met metal tape erin, of hele grote tapes zo groooooot als een doos sigaren, backups maken... zowel onder Dos als Novell, en ze nog uitwisselen.. In die oer tijd wisten we nog niets van compressie, we waren nog zo onschuldig als wat.

.. er paste tot 60 !! Mb op een tape .... dat was toen 2 of 3 keer zo groot als een harde schijf .. nou nou ... :)

Plotseling kwam er een groete boeman uit zee. Hij noemde zichzelf de "Zeegat" man..
:(
Die kocht alles op. De opslag vriendjes van Archive , Conner .. en OOk Arcade werden opgeslokt..

Een tijdje later had de Zeegat Boeman een vreugdevolle boodschap, er was een kleintje geboren...

BACKUP EXECUTIVE hebben ze hem genoemd....

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 17:28 schreef The_Noseman het volgende:
Koffie:

Yep we hebben een 12/24 dat drive met compressie van Novell. Normaal gesproken zet ik dit niet aan, maarja het stond er al op.
Na 12 Gb vraagt ie netjes om een nieuwe tape.

Mij is ook vertelt dat als je een server opnieuw installeerd zonder compressie, dat ie de data van een tape welke van een server komt waar compressie wel aanstaat, de data dan niet echt lekker teruggezet wordt.
Kan iemand hierop en antwoord geven.

Sorry dat het off-topic is, maar we zijn nu zo lekker bezig.[/quote]Hmmm.. niet helemaal mee eens. Zal ff de compressie van Novell uitleggen, maar ik laat mij graag corrigeren door de tweakers die het exact weten (Onno misschien?).

Je pleurt je data op een volume van Novell. In principe zallie'm dan (nog) niet comprimeren. Hij gaat de zooi comprimeren alsie nix te doen heeft (lees: 's nachts). En daarbij ook kijkende naar de vraag van het bestand (wordtie vaak gelezen enzo). (deze triggers kun je instellen op de server).
Enfi ... de data is dan gecomprimeerd. Als je hem dan opvraagt, zaliie ongecomrpimeerd over ed lijng gaan (kan ook niet anders) dus wordtie eerst uitgepakt en daarna aan de vrager gegeven. Als je dus een gecomprimeerd volume backuped zallie de data eerst uitpakken, om vervolgens de data door de tape te laten comprimeren. Beetje krom maar het kan ook niet anders (bij een gecomprimeerde NT schijf zal precies hetzelfde gebeuren.)
Dat verhaal van restore bij ongecomprimeerd is dus onzin. Want de date op tape bevat geen spoortje van Novell compressie (wel hardware compressie van de drive zelf).
De compresie op een volume kun je overigens alleen maar aan/uit zetten bij het creeren van een volume.
Als je een 'standard' install doet van een setup, zallie ze dus default comprimeren.
Als je custom doe en dus zelf je voumes gaat lopen aanmaken enzo, dan kun je vlug voordat hij daadwerklelijk aangemaakt wordt de comprossie uit zetten.

Nogmaals: ik laat me graag verbeteren door de grotere experts op dit gebied.

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Thnx, zo leer je nog eens wat op een donderdagochtend.

Ik kan nu met een gerust hart naar een installatie van een nieuwe server met overzetten van bestaande data.
Pagina: 1