Toon posts:

harddisk crasht bij fsb>34.3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Systeem: p II 400, asus p2b-f, 196 ram, hercules prophet 2 mx, seagate hd 6,4 medalist.
Ik klok naar 412 Geen probleem, naar 425: ELLENDE.
Hij draait nog wel 10 min daarna is alles naar de *****, ik moet de harde schijf formatteren en ben dus alles zuurgedownloade bestandjes en meer kwijt.
Wat nu??
Gebeurt dit vaker? Trekt dus de harde schijf het niet? Goede raad/ tips iemand?
gr Dirk.

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Schakel de U-DMA uit in de BIOS. Kan een wereld van verschil uitmaken.

Helpt dat niet? Dan hoop ik voor je dat je met de hand de PCI-divider kunt bijstellen. Wellicht een instelling in het BIOS, of met jumpers op het mobo. Als je je PCI-divider namelijk instelt op 1/4 ipv 1/3, loopt de PCI-bus bij 112 Mhz FSB nog maar op 112/4 = 28 Mhz. Klinkt niet leuk, downclocken van de bus, maar dat zal wel ruim gecompenseerd worden door de snelheidswinst in de rest van het systeem.

mARCO

sigloos

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 11:47
bij mij is de FSB gewoon 112 en de PCI bus 38 ofzo. Heb nergens probelemen mee. (PII-450@504 op Asus P@B)

Verwijderd

Topicstarter
Bus downklokken zit er niet in, was wel een heel goed plan vond ik overigens.
U-dma staat nu uit. Ik ga het weer eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu die overigens uit staat(u-dma) Heb je dan geen snelheids verlies van de harde schijf??

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10
Misschien trekt je CPU de 533MHz, dan kan je de PCI divider op 1/4 --> 33MHz zetten!

Verwijderd

Topicstarter
Nee man, die divider zit er niet op.
Overigens heb ik 'm gebenchmarkt, met udma uit maakt het geen verschil, lijkt zelfs iets sneller ?!

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Het verschil tussen wel en geen U-DMA zal marginaal zijn, een paar procentjes ofzo.

Maar heb je nou trouwens je FSB al hoger gekregen?

mARCO

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
Toch vreemd dat dat er dan op zit, toch een belangrijke functie zou je zeggen.
Ik heb ff geen tijd gehad om de fsb op te schroeven, maar komende dagen moet het wat rustiger worden zodat ik zonder pottekijkers er aan kan werken!
gr Dirk.

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Mwoa, het valt wel mee met de belangrijkheid van U-DMA hoor.

U-DMA staat een data-verkeer toe van 33 Mb/s tussen harddisk en controller. Alleen: veel harde schijven halen in de verste verten die 33 Mb per seconde niet. Een Mb'tje of 15 tot 20 is al redelijk wat. Van die 33 Mb/s wordt alleen geprofiteerd als er iets uit de buffer van de harddisk naar de controller gaat. De meeste schijven hebben echter een buffer van 1/2 tot 2 Mb, en die is dus binnen no-time leeg. Weg, snelle data-transfer.

Eén stapje onder U-DMA zit PIO mode 4. Dit staat snelheden toe tot 16,6 Mb/sec. En de meeste moderne schijven komen amper boven die snelheid uit. De geheugen-timings voor PIO 4 zijn iets minder kritisch dan voor U-DMA.
Daarom wil het nog wel eens helpen de U-DMA uit te zetten bij overklokte PCI-bussen. En daarom heeft het aan/uitzetten van U-DMA zo weinig invloed op de prestaties.

mARCO

sigloos

Pagina: 1