Toon posts:

Hdd delen onder win2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met een netwerk van 2 pc's met win2000 probeer ik bestandsdeling op te zetten.

Dat lukt allemaal wel, behalve dat 1 pc de andere ziet, maar steeds om een gebruiksnaam en wachtwoord vraagt. In verschillende topics heb ik tips gelezen om dit op te lossen. Ook als ik die op volg, lukt het me niet.

Om de vraag om gebruiksnaam en wachtwoord te voorkomen, heb ik een gast-account op beide pc's aangemaakt, een "blanco" wachtwoord gegeven, in de groep gebruikers geschaard en het gast-account ingeschakeld.

Dit zou moeten werken volgens sommige andere topics, echter het werkt dus niet bij mij.

Kan iemand me zeggen wat ik nog verkeerd doe?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 22:54:
Met een netwerk van 2 pc's met win2000 probeer ik bestandsdeling op te zetten.

Dat lukt allemaal wel, behalve dat 1 pc de andere ziet, maar steeds om een gebruiksnaam en wachtwoord vraagt. In verschillende topics heb ik tips gelezen om dit op te lossen. Ook als ik die op volg, lukt het me niet.

Om de vraag om gebruiksnaam en wachtwoord te voorkomen, heb ik een gast-account op beide pc's aangemaakt, een "blanco" wachtwoord gegeven, in de groep gebruikers geschaard en het gast-account ingeschakeld.

Dit zou moeten werken volgens sommige andere topics, echter het werkt dus niet bij mij.

Kan iemand me zeggen wat ik nog verkeerd doe?
je "ziet" ze niet, wat bedoel je? je kan de andere niet pingen? of je kan het netwerk niet browsen? even duidelijk formuleren svp ;)

gast-account gebruiken of zorgen dat de username+password van de client bekend is bij de server en rechten heeft op de shares

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel, je ziet de andere pc en gedeelde mappen, maar telkens komt de vraag om gebruikersnaam + wachtwoord. Gast account is al ingeschakeld, maar het werkt niet, nog steeds de vraag om gebruikersnaam + wachtwoord.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Hoe staan de rechten (permissions) van je gedeelde directory/map?
Is hij geshared voor guest of voor everyone?

Verwijderd

Topicstarter
De map is geshared voor iedereen.

Het irritant is ook dat alles al lukt nu, bestandsdeling, printerdeling, internetdeling; maar nog steeds die vraag om gebr.naam en ww tijdens klikken op gedeelde map :(

Guest-account dus aan, wachtwoord ervan aan/uit, share is voor iedereen, tig keer reboot: het maakt allemaal niets uit...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 22:54:
Versta ik het goed en heb je zelf een guest account aangemaakt en ze vervolgens in de groep gebruikers geplaatst ?
Misschien omdat je die gast toegevoegd hebt als gebruiker en niet in de groep guest maakt het verschil .....

De guest account is een ingebouwde account die je enkel moet activeren.
Waar :
configuratiescherm->gebruikers en wachtwoorden->geavenceerd->geavenceerd
Daar kan je de guest account enablen.

Wat ik als oplossing gebruik is op de ene pc een account aanmaken met als usernaam en pass dat van de andere.
Wanneer je pc 2 probeert te benaderen gaat hij het login+pass de huidige user op pc1 doorsturen en wordt die gevalideert op pc1.
als ik het verkeerd verstaan heb : don't sue me

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd guest account in de groep gebruikers geplaatst, omdat ik na een aantal mislukte pogingen dacht, dat dat wel beter zou werken.

Maar je hebt gelijk, je moet een gast onder de groep gasten hebben zitten, alleen dat werkt.

Heb het uiteraard geprobeerd, en het werkt nu. Dom, hele tijd over het hoofd gezien...

Heel erg bedankt voor je tip, enne, I will never sue you when you're trying to help :)

Verwijderd

Topicstarter
En ja hoor, start pc net weer op: het werkt weer niet!!!

Gast-account ingeschakeld, onder groep gasten, maar nu wil het weer niet!

Dit moet toch werken, snap er echt niets meer van...

Verwijderd

Topicstarter
Gebruiker aanmaken met zelfde naam als op andere pc kan niet, bij beide log ik in als administrator, en die kun je niet 2x aanmaken :(

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

blijf van de gast account af, dat is naar permissies toe toch niet ideaal, maak eenzelfde user/pass combinatie aan op beide comps, en log daarmee aan.

You don't need eyes to see, you need vision

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 20:24:
Gebruiker aanmaken met zelfde naam als op andere pc kan niet, bij beide log ik in als administrator, en die kun je niet 2x aanmaken :(
Je moet groepen en users niet door elkaar halen.
Je hebt 1 groep Administrators en daar kan je zoveel users aanmaken als je wil. Wat Yakko dus bedoelt (en wat ik zelf ook doe) is gewoon een nieuwe user aanmaken met dezelfde login/pass als op de andere pc.

Stel je logt op pc1 in met login=jan en pass=motor en op pc2 met login=truus en pass=barbie (;)) dan maak je op alle 2 de pc's een account aan voor zowel truus als jan en dan moet het lukken.
Windows(2000) probeert namelijk altijd eerst de naam/pass waarmee je op dat moment bent ingelogd en als dat niet werkt vraagt ie pas om het zelf in te voeren.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Iid, maar op pc1 log ik in met Administrator - wachtwoord en met pc2 ook met Administrator - wachtwoord.

Als ik probeer nog een user aan te maken die Administrator heet, krijg ik de melding dat dat niet kan.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

zorg dan dat je beide administratorpaswoorden gelijk zijn (hoofd en kleine letter ook). Het is beter van niet teveel as administrator in te loggen, maak dus eens dat werkt een gewone gebruiker aan...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:49

leuk_he

1. Controleer de kabel!

als je in windows 2000 onder administrative tools ->Local Security Policy -> local oilicy -> audit policy -> edit accoutn logon event , succes & failure aan zet zie je in je security log ("start->run->eventvwr") hoe de andere pc probeert aan te loggen. Als je die gebruiker aanmaakt met goed wachtwoord gaat het daarna goed, & kun je voortaan volgen wat er gebeurd als je nog eens een pc wil aankoppelen.

(Die truuk werkt ook onder NT4 en waarschijnlijk ook xp)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

leuk_he schreef op 20 oktober 2002 @ 21:04:
als je in windows 2000 onder administrative tools ->Local Security Policy -> local oilicy -> audit policy -> edit accoutn logon event , succes & failure aan zet zie je in je security log ("start->run->eventvwr") hoe de andere pc probeert aan te loggen.
Thnks for the tip!!

PS In het nederlands ;)

Systeembeheer -> Lokaal beveiligingsbeleid -> Lokaal beleid -> Controle beleid -> Account aanmeldingsgegevens controleren --> "Mislukt en geslaagd" aanzetten!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Heb het nu iig werkend dmv zelfde administrators-wachtwoorden op de 2 verschillende pc's, bedankt voor die tip ook.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 19:11:
Heb het nu iig werkend dmv zelfde administrators-wachtwoorden op de 2 verschillende pc's, bedankt voor die tip ook.
doe nu ajb hetzelfde voor je users...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik snap dat hetzelfde met users ook werkt.

Alleen alle pc's zijn voor 1 gebruiker, iedereen heeft zijn eigen pc dus. Ik log graag als administrator in, de anderen laat ik dat ook maar doen. Altijd volledige rechten en ik zie verder niet echt nadelen (voor mezelf dan, ik weet wat ik doe).
Pagina: 1