Toon posts:

3 Switches en trunk ports (werkt niet goed)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie 3 3Com 3300 switches.

Bestaande opstelling, switch 1 is gelinkt via een crosslinked kabel aan switch 2 en deze is door een matrix kabel aan switch 3 verbonden. Alles werkt prima.

Maar nu wil ik de 3 switches via trunk ports (2 per switch) met elkaar verbinden en de matrix laten vervallen.

Switch 1 is met 2 crosslinks aangesloten op switch 2 en hier vandaan gaan vervolgens nog eens 2 crosslinks naar switch 3.

Alle 8 poorten zijn ingesteld als trunk en staan op 100 full Duplex en FC control.

Nu is het probleem dat ik niet alle 3 de switches kan benaderen. Via de webinterface.
Of via het lan. Ik kom dus niet verder dan de tweede switch. Is het wel mogelijk wat ik wil?
Als ik op 2 via een matrix of met een crosslink werk, dan gaat het wel goed.
Waar doe ik verkeerd? Ik kan nergens een voorbeeld vinden waar met meer dan 2 switches gewerkt word. Kan het eigenlijk wel

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:43
Waarom matrix vervallen ?
Das veel sneller dan een porttrunk.

Verwijderd

Topicstarter
De Matrix kabel is sneller dan een porttrunk?
Meen je dat nou?

• Dromer
Ja.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Met matrix kabels verbind je de switches op backplane speed met elkaar. Bij deze 3300's zal dat ergens rond de 2.1gbit/sec liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Oeh.. dat haal ik niet op een andere manier nee.
Matrix zit er inmiddels weer op en de onderste is via 4 trunkports met switch 2 verbonden.
Alles werkt weer.

• Dromer
Daarom zei ik al... die Matrix wil je houden.
Beter kijk je of je er ook een op de andere switch kan plaatsen.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Wat niet wegneemt dat het met die trunk ports eigenlijk ook zou moeten werken... Raar!

Verwijderd

ik heb een trunk van een fileserver naar de switch (3300)
de NIC is een compaq dual port, maar ik kan alleen dubbel uit 200Mb(ip ballansed)
en enkel in 100Mb.

Volgens diverse bronnen komt dat omdat de 3com switch
dit niet zou ondersteunen, klopt dat?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 21:05
Dat is gedeeltelijk waar ja. Als zowel je switch als je NIC/nic-driver een van de volgende protocollen ondersteunt heb je wel 200 in, 200 uit:

Protocol: Enkele merken die dat in sommige apparatuur ondersteunen:
FEC/GEC: enkele Cisco switches en Intel NIC's
ILA: enkele Intel switches en Intel NIC's
802.3ad: Veel moderne switches (3Com nog niet vreemd genoeg), Intel NIC's en moderne 3Com NIC's (99x Server serie)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Als een matrix kabel zo'n 2.1 gbit/sec haalt, wat haalt een crossover dan, als deze 2 switches verbind? En dan zonder trunk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 11:39:
Als een matrix kabel zo'n 2.1 gbit/sec haalt, wat haalt een crossover dan, als deze 2 switches verbind? En dan zonder trunk.
100 megabit natuurlijk, de poorten op een 3300 zijn namelijk 100mbit (full duplex)

• mavink
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 11:49:
[...]

100 megabit natuurlijk, de poorten op een 3300 zijn namelijk 100mbit (full duplex)
Is niet helemaal waar, sommige modellen hebben 1 of 2 gigabit-poorten, en andere uitbreidingssloten waarmee je een of twee gigabit poorten kunt toevoegen. Als je die gebruikt heb je dus 1 gbit, of 2 gbit als je er een trunk van maakt.

Verwijderd

vink schreef op 22 oktober 2002 @ 12:18:
[...]

Is niet helemaal waar, sommige modellen hebben 1 of 2 gigabit-poorten, en andere uitbreidingssloten waarmee je een of twee gigabit poorten kunt toevoegen. Als je die gebruikt heb je dus 1 gbit, of 2 gbit als je er een trunk van maakt.
Ik bedoelde een standaard 3300. :)

Maar zodra je ergens een gig module instopt en dan en trunk maakt (met een andere switch met een gig poort) is het toch van zelf sprekend dat deze dan 1 gbit/s is. Of zie ik dat nu verkeerd :)

Verwijderd

Dus als ik de capaciteit van de laatste switch welke nu met een crossover aan de stack van 2 zit, wil vergroten leg ik er een trunk tussen van laten we zeggen 4 kabels.

• mavink
Ja dan heb je inderdaad 4x de capaciteit van die ene kabel. Dat kost je dus in totaal wel 6 extra poorten op je switches, dus het is niet de meest efficiente manier. Dan kan je beter kijken of de switches nog uitbreidbaar zijn met een gigabit ethernet-poort; dat is meer dan 2x zo snel als een trunk van 4x 100 Mbit, en je verliest geen switchpoorten.

Verwijderd

Maar wel de eenvoudigste oplossing. Kabels heb ik leggen en die 6 poorten kan ik ook nog wel missen.

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Als de switches bij elkaar staan kun je een matrix-module in een van de switches stoppen, dan hebben ze allemaal een 1 Gb link tussen de switches onderling. de matrix-module is de 3c16960 als je geintereseert bent. :-)
Overigens kan een 3Com 1100 Switch ook op deze matrixmodule aangesloten worden. ;)

scn

Pagina: 1