Ik heb een website gemaakt (thinkquest... don't ask) die over kunstmatige intelligenties gaat. Nu hou ik het daar wel redelijk algemeen (en behandel ik ook nog andere dingen...) maar goed:
kijk hier maar eens.
Ik denk dat een goede chat AI meerdere functies moet hebben. Zo moet hij:
- woorden kunnen leren
- zinnen zelf kunnen samenstellen
- onderwerp van de discussie kunnen vaststellen
- contactpersonen onthouden
- gevoel voor tijdsduur en agenda hebben
Geduld, ik ga ze allemaal verklaren

Woorden leren; de database moet hij zelf kunnen bewerken. Hoe ik de database in grove lijnen uitteken leg ik uit op m'n site, maar ff kort: hij onthoud een woord en waar het woord mee te maken heeft (onderwerp discussie, zinsverband, ed). Op deze manier wordt er (hopelijk) ook een situatie gecreëerd waar foute input vanzelf eruit slijt, mits er genoeg met em wordt gekletst. Zinnen maken hangt erg veel samen met woorden leren, vervoegen en de database dus ik hoop dat ik die hierbij ook heb verklaard.
Met onderwerp van de discussie bedoel ik dat hij niet alleen kijkt naar wat het persoon waarmee gediscuseerd wordt als laatste intypte, maar naar bijvoorbeeld de laatste 5 regels. Dan wordt het meteen een stuk duidelijker waar het gesprek over gaat, en kan de AI hoogstwaarschijnlijk fatsoenlijke en aanvullende antwoorden / informatie geven.
Naast een database met woorden, vervoegingen en verbanden moet de AI ook een database hebben met personen. Elk persoon waarmee gesproken wordt krijgt een bestand, en daar wordt simpelweg informatie naar weggeschreven, zoals naam, geboortedatum en welke opleiding / wat voor werk hij/zij(/het

) doet. Maar ook met waar over gesproken is, en wanneer. En wie dit persoon kent welke de AI ook kent.
De tijden zijn een pracht van een aanknopingspunt voor het beginnen van een discussie ("En, hoe was je optreden?", "voel je je al weer wat beter sinds gisteren?", etc) en kan de AI ook kletsen over andere personen ("ik hoorde dat piet z'n verjaardag had gevierd. was je ook geweest?"). Hierdoor komt de AI denk ik heel snel erg 'menselijk' over.
Ik denk dat emoties niet per se nodig zijn bij een chat AI. Simpelweg omdat hij niks 'doet' buiten chatten om, dus ook nogal weinig tegenvallers (humeur slecht) en meevallers (humeur goed) zal krijgen.
Over sarcasme en dat soort dingen zit ik nu een beetje na te denken. Maar weet nog niet of daar ook iets voor geïmplenteerd moet worden (maak hem maar altijd vrolijk

).
edit:
Misschien ff een apart en nieuw draadje van maken? zegmaar laatste paar posts puur over AI...
Klusje voor de moderator