Toon posts:

Hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo again;
ik heb dus men DVD en binnekort men versterker...
Nu was men vraag hoe ik dit alles best aansluit om steeds beeld en geluid (over alle speakers, ook bij gewoon tv kijken) te hebben en dat in de beste kwaliteit!
Ik weet dat dit onderwerp al ooit is aangehaald, maar ik vind tegenstrijdige meningen over al dan niet scart of coaxiaal-optisch.

Welke aansluitingen ik heb:
Tv: Scart (3X), s-video en analoog (zo'n rood en wit voor geluid en geel voor video)
Dvd: Ook analoog (2 audio + 1geel video), coaxiaal en optisch en scart
Versterker: Analoog, optisch, coaxiaal, S-video-ingang/-uitgang
Video: Scart

Wat moet nu met wat, en hoe? Dit dus om optimale kwaliteit te behouden en altijd via 5.1 weer te geven.

Misschien kan je hier ook iets van zeggen bij faq?!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net nog wat info opgezocht; dit is wat ik zou doen; is dit goed?

Coaxiaal van de versterker naar de DVD
Scart(rgb) van DVD naar tv
Tussen video en tv gewoon een tv-kabel (of hoe noemt men dat)

Maar heb ik dan geluid van men tv door de 5.1 speakers? Of moet daar ook een rechtstreekse verbinding komen?
En waarom is er eigenlijk een s-video in/uitgang voor een reciever?
En kan ik dan van dvd (zelfgebrande svcd's, dus niet beveiligd) naar video kopiëren?

Effe melden; het betreft de JVC xv-n5 dvd-speler; de philips mx999 reciever met 5.1 surround-boxen; een breedbeeld Philips tv en een JVC video-recorder!

Het zijn veel vragen en alle info is welkom!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 21:36:
Heb net nog wat info opgezocht; dit is wat ik zou doen; is dit goed?

Coaxiaal van de versterker naar de DVD
Scart(rgb) van DVD naar tv
Tussen video en tv gewoon een tv-kabel (of hoe noemt men dat)

Maar heb ik dan geluid van men tv door de 5.1 speakers? Of moet daar ook een rechtstreekse verbinding komen?
En kan ik dan van dvd (zelfgebrande svcd's, dus niet beveiligd) naar video kopiëren?

Effe melden; het betreft de JVC xv-n5 dvd-speler; de philips mx999 reciever met 5.1 surround-boxen; een breedbeeld Philips tv en een JVC video-recorder!

Het zijn veel vragen en alle info is welkom!
Coaxiaal van de versterker naar de DVD:
Ja je hebt dan een digitaal sign. in de versterker, die zet het om in 5.1

Mocht je nog tig DVD spelers willen aansluiten op 1 tv. Dan kun je alle dvd spelers om de receiver aansluiten. Die fungeert dan als wisselblok, in amerika schijnbaar noodzaak. Hier???? Lijkt me niet.....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Topicstarter
Jivecar schreef op 19 oktober 2002 @ 22:03:
[...]

Coaxiaal van de versterker naar de DVD:
Ja je hebt dan een digitaal sign. in de versterker, die zet het om in 5.1

Mocht je nog tig DVD spelers willen aansluiten op 1 tv. Dan kun je alle dvd spelers om de receiver aansluiten. Die fungeert dan als wisselblok, in amerika schijnbaar noodzaak. Hier???? Lijkt me niet.....
Bedankt, dit is nuttige info! Misschien kan het toch handig zijn voor een dvd-writer in de toekomst ;)
En, zou ik dan geluid hebben van tv op die 5.1 surround? Of moet er daarvoor ook een analoge verbinding gemaakt worden?

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Ik heb zelf de DVD optisch op mijn versterker aangesloten. Op deze manier wordt het geluidssignaal pas op het laatste moment in de versterker naar analoog omgezet, hetgeen weer resulteerd in een beter geluid. Bovendien heb je op deze manier geen last van interferentie, crosstalk, etc., die wel via coax kunnen optreden.
Daarnaast kost zo n glasvezelkabeltje (leuk woord voor galgje...) ook niet zoveel meer.

Wil het geluid van de tv naar je versterker of van je versterker naar je tv?
M.a.w. wil je je tv gebruiken als center-speaker???

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Oh ja,

het videosignaal natuurlijk via een S-VHS kabeltje. Daarvoor ie-ie immers ontworpen, of niet soms? Het levert toch een iets betere kwaliteit op dan Scart.
Het nut van de diverse s-vhs poorten op je versterker?
Denk eens na! Sommige mensen hebben 1 of meerdere SVHS videorecorders, komt daar nog eens een DVD speler bij dan heb je al een probleem.
Dus meerdere poorten op je versterker is wel degelijk nuttig, hoewel ook weer niet voor iedereen...

We have just one world, but we live in different ones...

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Digital coax van dvd naar je versterker (indien die versterker decoders voor dts/dd5.1 heeft).
Digital coax heeft de hoogste bandbreedte dus in theorie de beste kwaliteit, ook hoeft er niet van electrische naar optische en vice versa geconverteerd te worden.
Mijn setup:
dvd -> versterker een digital coax. dvd -> tv een scart (rgb).
video -> versteker een simpele tulp kabel. video -> tv een scart (svhs)
cd -> versterker een toslink (optisch)
computer -> versterker een toslink (optisch) via een hercules fortissimo.

Geluid gaat altijd rechtsreeks naar de versterker. Beeld altijd rechtsreeks naar de tv (en niet via de svhs aansluitingen van me a/v reciever)
Pagina: 1