Ik heb hier 7 verschillende PDA's...
teweten 2 verschillende pocketpc's (Compaq iPAQ's) 1x Psion Revo , Sony Clié (PEG-NR70), Palm Vx en Palm m505.
Mijn bevindingen:
Ga voor de pocketpc...
Waarom? a je kunt er verschrikkelijk veel mee doen, je kunt er echt bijna alles mee doen!!
Je kunt er gewoon ICA (Citrix) op draaien, Terminal Services Client zit er standaard op MSN/ICQ kunnen er allemaal op, er zit Word en Excell in (en ja met Word kun je verrassend makkelijk werken!) verder weet ik niet hoe mensen aan 't fabeltje komen dat DivX films eerst omgezet moeten worden, want die kun je er gewoon op afspelen als je PocketDivX geïnstalleerd hebt, gaat heel makkelijk...
Het grote voordeel boven een Palm is dat je er een Microdrive in kunt zetten van IBM, dat kan bij Palm en anderen niet...

Dat is echt een toevoeging! De batterijen gaat bovendien ook redelijk lang mee bij normaal gebruik (4 uur per dag, en pas na 6 dagen leeg...)
Het enige wat me aan PocketPC irriteerd is dat je de programma's heel omslachtig helemaal af moet sluiten, dat gaat niet gewoon door op 't kruisje te klikken...
Bij de Palm is weer 't voordeel dat die makkelijk is, snel als je gewoon even je agenda raad wil plegen, maar ook op dit punt vind ik de pocketpc's iets makkelijker...
De revo, sja 't is niet mijn ding maar voor als je 't fijn vind om zo te werken, 't is ongeveer 't zelfde als de palm...
De Sony heeft niet echt veel voordelen, 't toetsenbordje vind ik niet echt makkelijk typen en hij is niet echt accuraat omdat je in Grafitty moet typen, iets wat bij de iPAQ's niet hoeft, daar kon ik al snel zo'n 40 aanslagen per minuut halen terwijl ik bij de Palm powered zooi maar zo'n 10 aanslagen per minuut haalde, maar dat wordt wel sneller namate dat Grafitty onder de knie krijgt, bij de PocketPC's is de letterrecogniser echt heerlijk om gegevens in te voeren...
Ik vind trouwens wel dat bij de nieuwere types van de iPAQ de pen en oplader mogelijkheid beter is als bij de ouderen... Bij de Palm moet je persé in de hotsync cradle opladen en dat is ook niet echt mijn mening van efficiëntie...
Over die Sony Clié... sja de camera is een gadget, maar verre van nuttig in principe... Het scherm gebruikt niet volledige capaciteit, pas als je plaatjes bekijkt via Sony's eigen software komt het scherm tot zijn recht en blijkt het 'n verrassend hoge resolutie te hebben, maar binnen PalmOS wordt daar weinig tot geen gebruik van gemaakt, je ziet en merkt er niets van... en dat is jammer! Het uitklappen vind ik ook niet zo'n goed id, als je 't vaak doet zul je zien dat het scharnier een beetje gammel wordt, jammer voor zo'n duur apparaat. Als je de Sony als MP3player gaat gebruiken af en toe is het extreem handig dat er een afstandsbediening op zit, om nummers te skippen en 't volume bij te stellen, een standaard sony discman afstandsbediening eigenlijk, dit is iets wat alleen de Sony heeft de andere zooi heeft dit allemaal niet, eigenlijk behoorlijk makkelijk!
Goed op 't einde is 't echt je eigen mening, maar als je 't meest flexible apparaat wilt hebben zou ik voor een pocketpc (iPAQ gaan...) aangezien je die al voor zo'n € 650,- hebt en dan heb je de 3950 het op een na luxte en duurste deze draait op 400 mHz, terwijl de Palm's het moeten doen met zo'n 66 mHz van de DragonBall processor...
///edit:
Welke PalmOS draai jij, de Clié's die ik hier gehad hebben zien er zo dus niet uit!
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020