Toon posts:

beste manier voor delen internet (studentenhuis)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze een vraag wat de beste manier is om een internetverbinding te delen met 5 huisgenoten.

Huidige situatie:

Cable = TU/e
Server = pentium 2
besturingsprogramma = windows NT 4
Proxy server (ms proxyserver)
3 com ethernet hub
en dan 6 clients met draaiend daarop ms proxyclient

!!!!!---- het moet mogelijk zijn om met elke computer afzonderlijk in te loggen op het TU/e netwerk------!!!!!!

Omdat we de helft van de tijd de melding krijgen dat hij geen toegang heeft door de proxy server en dat deze ms proxyserver absoluut niet te bewerken is (en dan met name het open zetten van bepaalde poorten

zijn wij heel erg opzoek naar een betere oplossing. En dan het liefst een oplossing zonder proxyserver! maar wel met de mogelijkheid om in te loggen op het tu/e netwerk.

Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven, zo niet dan probeer ik dit wel op te zoeken.

Er moeten meer studentenhuizen zijn die in moeten loggen op een Universiteitsnetwerk.

Ik vraag dit omdat ik na heel veel research eigenlijk nog geen steek verder ben gekomen. Vooral wat betreft het probleem dat het niet alleen een cableverbinding delen is maar dus ook op het tu netwerk moeten kunnen.
(een netwerkje tussen 2 comp. lukt me erg goed maar wanneer we over ethernet hubs, en proxyservers gaan praten raak ik het spoor bijster!)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Faq...

Zet er Freesco op. Hoewel dan een P2 overkill is.

Zet er FreeBSD/Linux op. Met FTP-server en Samba. Zet er een grotere HD in. Kun je lekker sharen op die server.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Wat bijzonder gemakkelijk en erg goed is: Smoothwall . Je hebt na installatie geen kb, muis en monitor meer nodig, want je beheert het ding via je browser vanuit je netwerk. Werkt echt toppie!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2002 18:00 . Reden: .org dus ]

Verwijderd

Voor NT4: winroute pro of sygate.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je kunt de server ook vervangen door een hardwarematige routerje, zijn niet zo duur mer tegenwoordig. Zijn wel meestal 4 poorts, maar je kunt er gewoon je hubje aan koppelen natuurlijk.

Edimax, Robotics bijvoorbeeld zijn leuke routertjes voor weinig geld...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

job

met een hardware matige router moet je ook kunnen inloggen op het tu netwerk.
het enige wat die router doet is via nat het internet delen.
misschien dat je nog wat poortjes moet open zetten, (omdat het misschien via nat niet werkt). maar het moet zeker kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op 19 oktober 2002 @ 18:04:
Je kunt de server ook vervangen door een hardwarematige routerje, zijn niet zo duur mer tegenwoordig. Zijn wel meestal 4 poorts, maar je kunt er gewoon je hubje aan koppelen natuurlijk.

Edimax, Robotics bijvoorbeeld zijn leuke routertjes voor weinig geld...
Wij studenten vinden 137 euro (computerland) niet weinig geld! :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

job

voor 109 euro moet je er ook een kunnen vinden.
met meerderen is zo'n ding helemaal niet duur.

en dan heb je er wel gelijk een router met ingebouwde 100mbit switch

• Frankie02
  • Laatst online: 31-08-2025
Edimax BR 6104, bij Mycom voor 79 euro.........

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je nu een beetje verstandig bent, koop je voor €79 bij de mycom een router, en daar hang je iedereen op. Nu heeft iedereen een directe kabelverbinding, die 100% up is.

als je gebruik gaat maken van een server, zal die altijd wel een keer down gaan, en zul je zien dat je dan net niet in de buurt bent. en dan heb je wel 4 boze medebewoners.

wij hebben met z'n 9'en in een huis een @home 2mbit verbinding, met een Edimax router en een 100mbit switch. dat was €105 /9 = nog geen €12. en iedereen heeft perfect internet (ook nog eens snel bestanden tussen elkaar uitwisselen @100mbit)

internet is €5 per maand... :P JUM!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Waar het om gaat is dat je Network Address Translating (NAT) gebruikt om je verbinding te delen, in plaats van PROXY. Dit kan hardwarematig, zoals hierboven beschreven, of door een softwarematige router... Bijvoorbeeld WinRoute Pro, maar er zijn er nog veel meer...

Verwijderd

Eeermm, misschien denk ik te simpel hoor, maar kan je niet gewoon Internet Connection Sharing (ICS) van Windows gebruiken? Doe ik hier ook in mijn studentenhuis en het is verdomd makkelijk in te stellen en alles werkt. Uiteraard is dit voor de weinig eisende netwerker, maar volgens mij ben jij dat ook.

/edit: Zoals cpt. Morgan hierboven zegt moet je inderdaad NAT gebruiken ipv een proxy. ICS regelt ook NAT. Het enige dat je hoeft te doen is de ICS wizard te doorlopen. (Hoewel ik volgens de pros ICS natuurlijk geen NAT mag noemen :P )

/edit2: Winroute of Sygate werken trouwens ook erg simpel. Ik vind het persoonlijk prettiger om ICS te gebruiken, omdat dat geïntegreerd zit in Windows.
Het probleem dat de server vastloopt is een beetje overdreven. Ik heb met Windows2000 ICS op een Pentium 333 nu al een uptime van ruim een maand. Overigens kan je je huisgenoten met tientallen tooltjes op afstandde server laten rebooten.

• _JGC_
  • Laatst online: 17:43
Allemaal van die brakke routersoftwarepakketten hier, neem een hardwarematige router, of doe het softwarematig goed: Linux of BSD met iptables of de BSD variant daarvan. Al die ranzige onveilige windows programma's zijn een grote bron van ellende.

* _JGC_ heeft Windows NT4 gedraaid, kreeg WinRoute niet aan de praat, Sygate deed alleen een hele oude antieke versie het van en Wingate was een ramp (werkte wel, maar niet zoals ik dat wou en zoals het hoorde). Uiteindelijk naar Linux overgestapt: problem solved.

Als je geen zin hebt om Linux te leren: koop een hardwarematige router en leer hoe een webinterface werkt, of installeer een routerdistro als FreeSCO (ja, die met die flop op die 386) of Smoothwall (die is veel uitgebreider)

Verwijderd

_JGC_ schreef op 19 oktober 2002 @ 22:06:
[ME=8505]heeft Windows NT4 gedraaid, kreeg WinRoute niet aan de praat, Sygate deed alleen een hele oude antieke versie het van en Wingate was een ramp (werkte wel, maar niet zoals ik dat wou en zoals het hoorde).
Ze hebben al NT4 draaien
Winroute pro DLen bij www.kerio.com (1 maand demo)
vervolgens aangeven welke interface extern is (=internet) , klaar.

Als je winroute niet aan de praat krijgt , zegt dat meer over jou dan winroute.
Winroute heeft standaard alles dicht staan , secuur zat

• sharkzor
  • Laatst online: 19-08 14:18
installeer gewoon sygate. da's gewoon super simpel, werkt met nat en je kan poorten mappen.
geen toeters en bellen die je toch nie gebruikt of onoverzichtelijke config schermen die je niet snapt :)

wel ffe bij de clients gatway en dns op het ip van de server zetten. als je dhcp gebruikt hoef je helemaal niks te doen als het goed is.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 22:40:
[...]
Opmerking 1 ben ik het helemaal mee eens :)... maar opmerking 2: WinRoute heeft standaard zijn proxyserver aan staan op poort 3128.... Is toch echt wel slim om die zelf even uit te zetten....

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op 19 oktober 2002 @ 22:51:
[...]
WinRoute heeft standaard zijn proxyserver aan staan op poort 3128.... Is toch echt wel slim om die zelf even uit te zetten....
idd beter om proxy uit te zetten
proxy port 3128 staat standaard echter WEL dicht vanaf internet

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Freesco rules, kun je alles mee...alleen zoals eerder al gemeld is een P2 een beetje overkill!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• _JGC_
  • Laatst online: 17:43
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 22:40:
[...]

Ze hebben al NT4 draaien
Winroute pro DLen bij www.kerio.com (1 maand demo)
vervolgens aangeven welke interface extern is (=internet) , klaar.

Wat je zegt klopt wel ja, alles standaard secure. Echter iets TE secure: alles wat binnenkwam werd gewoon gedropt. Als ik dus een website opvroeg, ging de request wel naar buiten, maar de data die terugkwam werd gewoon gedropt.

Aangezien ik een hekel heb aan ondoorzichtige software, heb ik ook een hekel aan Winroute. Als het doorzichtig was, zou ik na een half uurt prutsen wel een instelling gevonden hebben die dat veroorzaakte, maar nee, niet gevonden, dus gewoon brakke software :(

Verwijderd

_JGC_ schreef op 20 oktober 2002 @ 18:48:
[...]
Aangezien ik een hekel heb aan ondoorzichtige software, heb ik ook een hekel aan Winroute. Als het doorzichtig was, zou ik na een half uurt prutsen wel een instelling gevonden hebben die dat veroorzaakte, maar nee, niet gevonden, dus gewoon brakke software :(
winroute installeren, vervolgens in interfaces aangeven welke interface je gebruikt als extern, en werken.

brakke software , brak kennisnivo of brakke user....?

• sharkzor
  • Laatst online: 19-08 14:18
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 22:30:
[...]

winroute installeren, vervolgens in interfaces aangeven welke interface je gebruikt als extern, en werken.

brakke software , brak kennisnivo of brakke user....?
wat hij bedoelt is dat winroute soms niet echt logisch werkt. de standaart instellingen zijn niet degene die het meest gebruikt gaan worden.

vroeger ook eens gedraait, na veel kutten werkte het op alle client's, maar op de host kon je niet meer internetten |:(

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Over geld gesproken: een router scheelt je sowieso een hoop stroomkosten (ook niet onbelangrijk). De keuze lijkt me dus duidelijk :)

Overigens is die Edimax een echte aanrader. Ik heb 'm al bij zo'n 15 studentenhuizen neergezet en het enige wat je moet doen is het Mac adres van je modem ff invoeren en klaar is kees :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1