[ECS K7VTA3] RAID uitzetten

Pagina: 1
Acties:

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb net mijn spulletjes binnengekregen.. en heb "helaas" de ecs met raid en usb 2.0 gekregen ipv de kale, zonder raid. Ik heb namelijk maar 1 hdd daarvoor. Maar hoe kan ik de raid uitzetten ... staat nog geen eens in bios (of ik moet scheel zijn ;) ) Ik heb nu de hdd op de normale poorten aangesloten, dus niet op raid. bedankt ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

waarom uitzetten? met raid boot je PC toch ook?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
boot wel.. maar met 15 sec vertraging :( ... in de handleiding kan ik het ook niet vinden, was ik vergeten te melden

4015Wp west (Dordrecht)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik heb het zelfde moederbord.
maar ik kan het oook niet vinden in de bios. :|

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Ik heb hem ook, gewoon men HDD op de RAID controller gezet en mijn brander ide-0 en dvd op ide-1 , werkt perfect alles in de bios op none gezet waardoor die razendsnel door de eerste check heen is , daarna door naar de RAID controller (die idd. wel wat sneller had gemogen) en als ie gaat booten klapt ie er toch best overheen , tijdsverschil met mijn andere systemen = écht te verwaarlozen.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
als je de hdd op de raid zet... dan is hij sneller klaar met checken ? als ik dat doe gooit hij henm op stripping 0 - 1 ofzow... is dat goed ;) ben een raid dummie, maar ik kon er ook niets aan doen dat ik hem kreeg ipv non-raid mobo ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De RAID BIOS zit in de BIOS van de moederbord meegebakken. Aangezien dat je mobo over een AWARD BIOS beschikt, dan kun je met CBROM de RAID BIOS wel uit de mobo BIOS slopen, zodat deze niet wordt geladen tijdens het opstarten :Y)

Voordat ik kan uitleggen hoe dat moet, wil ik wel weten welke type K7VTA3 je hebt (1.x, 2.x of 3.x) en welke type BIOS er precies in zit (AWARD 6.00, neem ik aan?)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
volgens mij heb ik type 3.1 .. staat op achterkant handleiding... in bios "version: 3.0b" (staat bij opstaren)

(ik kan het niet op het mobo vinden... serienummer op printerpoort: 000795c6a193)

En het is een award 6.00 ja..
alvast bedankt voor de vette hulp man :P

4015Wp west (Dordrecht)

• JdM

JdM

Humbled

Tutti-frutti schreef op 19 oktober 2002 @ 17:20:
als je de hdd op de raid zet... dan is hij sneller klaar met checken ? als ik dat doe gooit hij henm op stripping 0 - 1 ofzow... is dat goed ;) ben een raid dummie, maar ik kon er ook niets aan doen dat ik hem kreeg ipv non-raid mobo ;)
doe het maar eens en zet dan je dvd en brander (als je die beiden hebt ) op ide-0 en ide-1 heb ik ook gedaan , als eerder gezegd zet dan in de bios alle detectie op "none" en inderdaad zal ie dan raid blabla 0+1 zetten of zoiets , werkt bij mij in elk geval perfect.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Radian schreef op 19 oktober 2002 @ 18:41:
[...]

doe het maar eens en zet dan je dvd en brander (als je die beiden hebt ) op ide-0 en ide-1 heb ik ook gedaan , als eerder gezegd zet dan in de bios alle detectie op "none" en inderdaad zal ie dan raid blabla 0+1 zetten of zoiets , werkt bij mij in elk geval perfect.
ik wil die raid niet... is gewoon f*** vertraging ;) en hier kampen ook meer mensen mee, maar ik wacht op balusc :D (zie 2 hierboven)

4015Wp west (Dordrecht)

• JdM

JdM

Humbled

oké dan ,succes ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Download de laatste BIOS
  • hier (k7vta330b.exe)
  • Pak deze uit (er zit K7V330.BIN in), check de eigenschappen en schakel Read-Only uit! Anders pikt CBROM hem niet.

• Download de CBROM pakket van mijn server. Gebruik hiervan CBROM207.EXE (de andere kunnen niet gebruikt worden, ligt aan AWARD versie)

• Zet de CBROM en de BIOS bestand op eenzelfde subdirectory, open een DOS box en ga naar deze subdirectory

• Voer deze commando in: CBROM207 K7V330B.BIN /D

• Je zult zien dat een PCI driver[B] genaamd RAID2035.BIN in de BIOS zit. Dat is de RAID BIOS dat we kwijt willen raken.

• CBROM207 K7V330B.BIN /PCI RELEASE

• Je wordt gevraagd welke PCI ROM verwijderd moet worden. Kies B.

• Als het goed is krijg je de mededeling [PCI-B] ROM is release.

• Controleer nogmaals met CBROM207 K7V330B.BIN /D

• Je hebt nu een K7VTA3 3.x BIOS zónder RAID BIOS :)

Na het flashen zal de RAID BIOS logischerwijs niet meer worden geladen, maar je moet nog altijd de RAID drivers installeren, omdat de RAID chip hierdoor nog altijd niet wordt uitgeschakeld! Je kunt alleen niet meer op een fatsoenlijke manier de harddisks eraan hangen, laten detecten en gebruik ervan maken. Hiertoe moet je de originele BIOS weer terugflashen ;)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik durf het niet te zeggen, maar je bent een schat :D 8)7 Ik ga het nu direct proberen.. tot strax !!

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Juust.. werkt perfect jongen... hartstikke bedankt... start nu lekker rappido op :D

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
oops... d8 dat ik niet gepost had.. maar stond nog op offline weergeven oid :? maar iig Werkt perfecto !!! :D :D :D :D nu geen irritant gecheck meer :P ik zie direct na eerste ide check het windowslogo verschijnen ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cool om te horen dat het jou is gelukt :Y)

• JdM

JdM

Humbled

Netjes hoor.......

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heel oud topic maar ik kick 'm toch even. Ik ben een bios van een MSI K7T Turbo aan het slopen om de raid eruit te krijgen adh van BalusC zijn omschrijving alleen kan ik niet een keuze maken tussen de verschillende pci-drivers. Welke zou ik hiervan moeten kiezen:

[a]u100.bin
[b]ulbios~1.bin
[c]bios.bin

Ik schat eigenlijk optie a maar b zou het ook kunnen zijn. Wie kan mij helpen en vertelt me welke driver ik eruit moet knikkeren? (Ik werk overigens met CBROM 2.07, de oudere 1.30 werkt niet op die bios).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De verschillende K7T Turbo versies zijn geleverd met diverse Promise controllers. De u100.bin is voor de Promise PDC20265 en ulbios.bin voor PDC20267. Je kunt ze allebei gewoon verwijderen :)

• Toink
  • Niet online
Weird... ik heb ze er beide uitgeknikkerd. Flashen ging prima maar toch blijft hij de 25 seconden-init van de controller doen..... kep van tevoren even een check gedaan en inderdaad.... de pci drivers op de twee locaties waren weg.

[ Voor 28% gewijzigd door Toink op 25-07-2004 18:58 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Domme vraag, heb je zeker weten wel geflasht met de bewerkte BIOS?

• Toink
  • Niet online
Zou je wel haast denken maar de output van de file is toch dezelfde naam als de input? Anders is het antwoord: Ja.... :(

/edit: Nope, doublecheck, bios is er écht uit en toch doet hij de init nog... how come? :/

[ Voor 29% gewijzigd door Toink op 25-07-2004 22:13 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gaat het om de onboard controller of een losse PCI kaart? Je vermeldt niet expliciet dat je een MSI K7T Turbo-R hebt. De non-R heeft geen onboard RAID.

• Toink
  • Niet online
Jep hij heeft onboard RAID... Ik hoef namelijk helemaal geen raid op die pc, er hangt één schijfje aan en verder niks.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja ik zou zeggen, verwijder mbv CBROM ook de laatste PCI driver. Ook al het een nietszeggende naam "bios.bin". Eens kijken of dit 'em is :)

• Toink
  • Niet online
En nu is ie eruitgesloopt :D eind goed, al goed :)

Verwijderd

Toink schreef op 28 juli 2004 @ 18:40:
En nu is ie eruitgesloopt :D eind goed, al goed :)
ik zit ook met het zelfde probleem maar kan ik het niet via bios uitzetten ? of als ik mijn hdd op raid aansluit ,raak ik dan al mijn informatie ? ik heb een asus pt533
Pagina: 1