Ik weet dat Chello een aantal verschillende modems levert en ik vroeg me af of een van de types NAT ondersteund. De oude Terayons en Com 21s ondersteunen het in ieder geval niet.
Wat bedoel je hier precies mee ?
Achter elke modem van chello kan je een router hangen die het internet deelt met NAT.
Dus volgens mij begrijp jij niet helemaal wat NAT eigenlijk is.
Achter elke modem van chello kan je een router hangen die het internet deelt met NAT.
Dus volgens mij begrijp jij niet helemaal wat NAT eigenlijk is.
Volgensmij bedoeld hij, dat hij zich afvraagt of er modems zijn met ingebouwde router. Zoals sommige ADSL mdems ook hebben.
Antwoord: NEE
Je kunt overigens ook niet zomaar een ander modem kopen/gebruiken dan het modem dat je bij de aansluiting kreeg...
Antwoord: NEE
Je kunt overigens ook niet zomaar een ander modem kopen/gebruiken dan het modem dat je bij de aansluiting kreeg...
Nou...Cutebritney schreef op 19 oktober 2002 @ 15:47:
Als je een Terrayon hebt, en je klaagt veelvuldig over brak internet, dan willen ze 'm wel eens omruilen voor een Surfboard (ze = UPC).
Jawul!
De nieuwe chello motorola Modems hebben een ingebouwde DHCP server die ip nummers uitdeeld aan de pc thuis. Staat standaard op max 1 pc ingesteld door chello, maar met een USB kabel (modem kan je ook op usb verbinden met een pc) en de software (normaal neemt de monteur deze mee, maar bij de overbuurman liet hij hem achter omdat ik met hem aan het kletsen was en hij het wel leuk vond om te vertellen
) kan je het hele modem configureren, tot max 32 users geloof ik.
Helaas hebben we zelf een terayon, dus ik kan het niet uitproberen
.
Helaas hebben we zelf een terayon, dus ik kan het niet uitproberen
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
MetHod schreef op 19 oktober 2002 @ 15:50:
[...]
Nou...
Als je een Terrayon hebt, en je klaagt veelvuldig over brak internet, dan willen ze 'm wel eens omruilen voor een Surfboard (ze = UPC).
In sommige gebieden werken de motorola modems, in andere niet. Maar alsnog, ze werken alleen als chello de MAC adressen ook heeft aangepast. En dit doen ze dus niet "zomaar".Je kunt overigens ook niet zomaar een ander modem kopen/gebruiken dan het modem dat je bij de aansluiting kreeg...
Maar zonder NAT heb je niet veel aan DHCP. Dus heeft dat Motorola modem ook NAT?
Ik dacht dat alleen het MAC adres van de NIC gebruikt werd of is dat alleen met een Terayon modem?Cutebritney schreef op 19 oktober 2002 @ 15:53:
[...]
[...]
In sommige gebieden werken de motorola modems, in andere niet. Maar alsnog, ze werken alleen als chello de MAC adressen ook heeft aangepast. En dit doen ze dus niet "zomaar".
dan weet je dus duidelijk niet waar DHCP voor is en waar NAT voor is...OlafvdSpek schreef op 19 oktober 2002 @ 19:11:
Maar zonder NAT heb je niet veel aan DHCP. Dus heeft dat Motorola modem ook NAT?
want je hebt weldegelijk iets aan DHCP zoner NAT
euh, ik weet niet hoe jij DHCP en NAT ziet maar het enige wat je kan als je DHCP hebt is onderling tussen de pc's communiceren. De ip's moeten dan nog geNAT worden om op internet te kunnen via de modem zonder er een aparte router voor te hoeven gebruiken.
[my 2 cents]
[my 2 cents]
moterola modems kunnen dat inderdaad...
maar dit is uitgeschakeld door de provider...
hierdoor is je modem niks meer dan een brug tussen jouw en de provider...
je zult er dus echt een router moeten neerzetten..
Lurge schreef op 19 oktober 2002 @ 19:53:
euh, ik weet niet hoe jij DHCP en NAT ziet maar het enige wat je kan als je DHCP hebt is onderling tussen de pc's communiceren.
Ja maar het Motorola-modem doet dat dus niet als er een verbinding is. Als je de coax-kabel uit het modem trekt en ff een minuutje wacht (dan weet het modem zeker dat er geen verbinding is en zet ie z'n interne DHCP-server aan) gaat het modem 192-adressen uitdelen. Maarja... Wat heb je daar aan als er geen verbinding is?De ip's moeten dan nog geNAT worden om op internet te kunnen via de modem zonder er een aparte router voor te hoeven gebruiken.
[my 2 cents]
Verwijderd
Zou je die software is willen mailen aan: s a n d e r @d l x.nl (spaties removen uiterpino)Wallie schreef op 19 oktober 2002 @ 15:53:
Jawul!De nieuwe chello motorola Modems hebben een ingebouwde DHCP server die ip nummers uitdeeld aan de pc thuis. Staat standaard op max 1 pc ingesteld door chello, maar met een USB kabel (modem kan je ook op usb verbinden met een pc) en de software (normaal neemt de monteur deze mee, maar bij de overbuurman liet hij hem achter omdat ik met hem aan het kletsen was en hij het wel leuk vond om te vertellen
) kan je het hele modem configureren, tot max 32 users geloof ik.
Helaas hebben we zelf een terayon, dus ik kan het niet uitproberen.
Thx
Inderdaad, heb zelf ook zo'n modem gekregen nadat ik heb geklaagd over een slechte verbinding met mijn Terrayon. Ik betwijfel of het mogelijk is om via usb + software (heeft de monteur ook bij mij achtergelaten) de modem aan te passen, zodat hij meer dan 1 ip uitdeeld. Ga het ook niet uitproberen, want ik heb al een router/firewall achter mijn modem geplaats.Weps schreef op 19 oktober 2002 @ 19:56:
moterola modems kunnen dat inderdaad...
SB4100EOlafvdSpek schreef op 20 oktober 2002 @ 17:10:
Welk model levert Chello precies?
http://broadband.motorola.com/noflash/surfboard.html
Dat klinkt veelbelovend.Supports up to 32 users (1 via USB and up to 31 via Ethernet)
Dit niet.No, if your computers are connected via a network, one Motorola cable modem will support up to 32 computers. Since each computer must have its own unique IP address - which you can order through your cable provider or ISP - expect to pay a little extra each month for each additional computer you tie in.
Ja maar zoals al eerder aangegeven, heeft chello dit tot 1 gebruiker geblocked. Ik denk dat wanneer je die blokkade weg zou kunnen halen dit allang bekend was geweest. Kan nergens iets vinden hoe dit dan zou moeten. Ook in de handleiding van de modem staat hier niets over.
De 'blokkade' is dat Chello maar een IP leased aan jou.
2 verschillende. Typenummers weet ik niet. De ene heeft een blauw standbyknopje bovenop, de andere niet.OlafvdSpek schreef op 20 oktober 2002 @ 17:10:
Welk model levert Chello precies?
http://broadband.motorola.com/noflash/surfboard.html
De Motorola Surfboard modems hebben een aantal 'features':
- er kunnen meerdere computers aanhangen met elk hun eigen IP adres. de hoeveelheid staat in een configuratiebestand dat van het CMTS wordt gehaald (het is bijna triviaal dit nummer op te hogen)
- het IP adres kan van een DHCP komen, in dit geval chello (echter, bij de hack hierboven geeft de chello DHCP maar 1 public IP adres, de rest is private in de range 10.x.x.x)
- als er geen signaal op de HFC interface staat dan deelt het modem zelf private range adressen uit in de range 192.168.100.x .
- het surfboard doet onder geen omstandigheid NAT
- er kunnen meerdere computers aanhangen met elk hun eigen IP adres. de hoeveelheid staat in een configuratiebestand dat van het CMTS wordt gehaald (het is bijna triviaal dit nummer op te hogen)
- het IP adres kan van een DHCP komen, in dit geval chello (echter, bij de hack hierboven geeft de chello DHCP maar 1 public IP adres, de rest is private in de range 10.x.x.x)
- als er geen signaal op de HFC interface staat dan deelt het modem zelf private range adressen uit in de range 192.168.100.x .
- het surfboard doet onder geen omstandigheid NAT
Is het modem wel slim genoeg om intern verkeer niet het internet op te sturen? Dan hoef je maar een NIC te gebruiken in je 'server'.
Je modem (surfboard iig) is slim genoeg om alleen van IP's die het zelf gezien heeft van een externe DHCP lease (dus 'door' het modem heen) verkeer door te laten.OlafvdSpek schreef op 20 oktober 2002 @ 19:42:
Is het modem wel slim genoeg om intern verkeer niet het internet op te sturen? Dan hoef je maar een NIC te gebruiken in je 'server'.
Probleem is echter dat chello om de zoveel dagen alle modems reset. Bij het resetten van het modem 'lockt' de surfboard op het mac-adres van de eerste netwerkkaart die het ziet. dat kan echter ook eentje van het interne netwerk zijn waardoor je geen internet meer hebt. Ik ga het hier niet in detail uitleggen, maar het komt er op neer dat het niet erg praktisch is.
Pagina: 1