Toon posts:

Geforceerde Luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben op het moment bezig om een geforceerde luchtkoeling te maken. nou heb ik de vraag heeft iemand dit al eens eerder geprobeerd te maken en of werkt het ? het lijkt mij dat als de lucht van buiten de kast in eens naar je cpu toe brengt het toch een stukje koeler is dan eerst zo langs het mobo en zo. aldus mijn conclusie laat ff iets weten als je denkt dat het dus niet gaat werken.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ja helpt echt, ik heb het zelf gedaan door een bruut 120mm gat in mijn kast te zetten en daar een schatje van een delta hp voor te zetten met 190cfm scheelde zo'n 10 graden 42 ipv 52 graden maar in mijn geval kom je om van de herie, nu niet meer want de fan is verrot, maar ik denk dat je met een normale fan ook wel een graadje of 8 kan afschrijven :) ook zal de temperatuur in de kast iets afnemen omdat de warme lucht die van het blok af komt minder warm is omdat er koelere lucht aangezogen wordt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
eh ik denk dat je het verkeerd begrijpt. in jouw geval blaas je gewoon veel koele lucht in je kast door een grote van op je cpu te mikken.

ik ben bezig om er een gesloten circuit van te maken doormiddel van slangen en zo

fan -> Slang -> Gesloten koelblok -> Slang -> uit de pc

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Er is een keer een topic geweest over iemand die ter hoogte van zijn cpu een blowhole had gemaakt en hier dmv een pvc buis of iets de "koude"lucht van buiten direct op zijn koelblok liet komen. Met inderdaad een tempdaling. Kan alleen de link niet zo snel vinden, zoek nog wel even..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 13:13

bitflusher

flushed die *** pc

ik denk dat je het begrip geforceerde luchtkoeling niet helemaal begrijpt ;)

zodra je er voor zorgt dat er lucht langs je koelblok stroomt heb je geforceerde luchtkoeling, elk koelblok met fan is dus geforceerde luchtkoeling.

Verwijderd

Topicstarter
De CEAT is ook niet wat ik zoek is gewoon een slang voor de standaard cpu koeler
het moet echt dicht zijn lijkt mij het beste te werken. zal wel eens pics maken van waar ik mee bezig ben. ff kijken of ik mijn brakke webcam aan de praat krijg.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
wat jij wil maken word hier ook verkocht (veghel, bij MOC)
ze krijgen een amd xp2000 tot 35 graden (air cooled) (zeggen ze)
alleen het kost wel 110 euro, en je kan het neit verplaatsen (word helemaal om je onderdelen heen gebouwd...)
ik heb er ook aan zitten denken om het zelf te bouwen,
maar dat gaat bij mij niet lukken vanwege mijn cpu cooler, (de 92mm fan hangt er boven, en niet op de heatsink)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 13:13

bitflusher

flushed die *** pc

hahhaha super die oude reviews op ze'n breezer's :
geheim van dit koelsysteem (spanneund..)!

Verwijderd

Topicstarter
ja de pics (let niet op de slechte kwaliteit ik zet er uitleg bij)

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/bwaredownloader/fan.jpg

dit is de fan die de lucht door de slang ramt naar de koeler.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/bwaredownloader/koeler.jpg

dit is de koeler ik heb hem rondom dicht gemaakt en een extra koeler om een goede doorstroom te maken deze zuigt de lucht uit het koelblok

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/bwaredownloader/koeler2.jpg

nog een pic

Verwijderd

ik denk dat je daarvoor beter een soort turbine cooler gebruikt,door dat de lucht door een kleinere opening moet zal teze veel weerstand ondergaan en dus zal er weinig aireflow in zitten

Verwijderd

ixl85 schreef op 19 oktober 2002 @ 15:52:
alleen het kost wel 110 euro, en je kan het neit verplaatsen (word helemaal om je onderdelen heen gebouwd...)
maar dat gaat bij mij niet lukken vanwege mijn cpu cooler, (de 92mm fan hangt er boven, en niet op de heatsink)
Heb net bij www.moc.nl gekeeken maar, welk onderdeel bedoel je precies?
Ik ben namelijk wel geintresseerd. Pics van dat 'magische' onderdeel zijn ook zeer welkom.

• ixl85
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 18:03:
[...]

Heb net bij www.moc.nl gekeeken maar, welk onderdeel bedoel je precies?
Ik ben namelijk wel geintresseerd. Pics van dat 'magische' onderdeel zijn ook zeer welkom.
staat niet op de site, je moet er naar toe gaan...
ze noemen het de "whisperMOC" omdat er een whisperROCK2 op je cpu komt te zitten :D
toen ik daar 2 maanden geleden was waren ze nog aan testen,
maar ze zeiden (toen) dat het rond deze tijd in de verkoop zou gaan...

verder weet ik niet hoe het er mee staat

edit
typo

Verwijderd

Bedankt voor de info ixl85. Heb de mensen van MOC net gemaild.
Ben benieuwd of ze met iets revolutionairs komen. Waarschijnlijk bouwen ze gewoon twee airducts op je CPU. Een soort CEAT idee maar dan van hoge kwaliteit.

Ik hou jullie op de hoogte.

• ixl85
cool!
ik wil wel eens weten of ze al klaar zijn >:)

Verwijderd

Toverwoord: flow.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/files/fanduct.jpg

Verwijderd

compressor? zou dat ook werken :?

• ixl85
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 00:19:
compressor? zou dat ook werken :?
maakt dat niet overbodig veel herrie?

Verwijderd

Wat goed dat ik jou weer zie newcleus. Wat jij hebt wil ik dus ongeveer ook gaan maken. Heb wel een paar vraagjes voor je.
- Je hebt nu een super strakke out take. Wat zit er precies aan intake in jou kast.
Of is dat helemaal niet nodig?
- Wat zijn je temps met deze opzet?
- Natuurlijk heb je overwogen om op die roze fan of op je heatsink nog een fan te
zetten. Waarom heb je dat niet gedaan?
- Er zit ook een metalen plaat op het oorspronkelijke metaal van de kast. Waarom heb
je dat gedaan? Voor de schoonheid?

Dat zijn wel even genoeg vragen. Alvast bedankt voor het antwoorden.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

wat newcleus heeft heet een fanduct

hele dell series worden er standaard mee geleverd, maar dan is het intake fan.
en verder heeft die dell geen casefans
hoe newcleus het heeft (intake/outtake) weet ik niet, maar het lijkt op een outtake
plaatje is niet zo duidelijk dus ik zie niet wat het is.

mastericter wilde dus (koude)lucht van buiten de kast.
dan moet hij er dus een intake voor gebruiken.

Verwijderd

damster schreef op 20 oktober 2002 @ 02:28:
wat newcleus heeft heet een fanduct
Dat zeg ik super strakke outtake.

Verwijderd

ixl85 schreef op 19 oktober 2002 @ 15:52:

In Veghel hebben ze ook nog wel wat anders als geforceerde lucht cooling >:)

[on-topic]
Wat dachtje van een hoge druk lucht spuid, zo 1tje waarme je motoren kan schoon spuiten met lucht, en dat in een gesloten systeem langs de cpu jagen!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

luchtkoeling heeft gewoon z'n grenzen, als je een intake fanduct hebt zit je al bijna op het maximaal haalbare kwa luchtkoeling (afgezien valsspelen met airco's enzo) wil je nog betere koeling, dan kan je veel beter waterkoeling nemen imho.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 20 oktober 2002 @ 12:33:
luchtkoeling heeft gewoon z'n grenzen, als je een intake fanduct hebt zit je al bijna op het maximaal haalbare kwa luchtkoeling (afgezien valsspelen met airco's enzo) wil je nog betere koeling, dan kan je veel beter waterkoeling nemen imho.
Stikstof koeling, waterkoeling...is wel leuk..over paar jaar is dat het toch

• ixl85
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 05:55:
[...]

In Veghel hebben ze ook nog wel wat anders als geforceerde lucht cooling >:)
uuhm tja dat zou best wel eens kunnen, maar niet dat dat veel boeinds kan zijn...
vertel eens, wat hebben ze hier dan?

:? :?

Verwijderd

We hebben het hier toch over luchtkoeling??
Zoals m.m als aangaf heeft dat z'n grenzen, maar ik zie dan liever een *outtake* duct.
Waarom? Omdat de grootste warmtebron niet groter is dan de afmetingen van je sink.
Als je deze warmte direct door een duct uit je case trekt ben je m.i. goed bezig;
je beperkt de verspreiding van de warmte en bent doeltreffend je cpu aan het koelen.

Koele lucht kan maar een bepaalde hoeveelheid warmte "absorberen".
Dat niet alleen, ook de tijd die de lucht daarvoor nodig heeft speelt een rol.
Heel veel cfm is dan dus nergens voor nodig, en is zelfs contraproduktief.
Let wel, ik heb het over een cpu-duct en niet over een kast met een bak intake/outtake.
Dat laatste is de simpele methode die bij iedereen wel redelijk zal werken......

Je koelt dus met wat je vanuit je case aanvoert, en dat is per systeem uiteraard anders.
Heb je dankzij allerlei apparatuur (de cpu uitgezonderd!) temperatuur X in je case,
dan zal deze temperatuur X de waarde zijn waarmee je de cpu gaat koelen.
En omdat je de grootste warmtebron geïsoleerd hebt van de rest d.m.v. een fanduct,
is de temperatuur in je case lager dan je in eerste instantie zou verwachten.
Dit kan als je de duct als outtake gebruikt; cpu warmte kan zich dan niet verspreiden.

Wat rest is zoeken naar het evenwicht tussen intake en outtake. De perfecte stroming.
Je pompt er een hoeveelheid lucht in, en die *moet* er via de duct en psu weer uit.
Dus niet via roosters die de fabrikanten voor de simpele methode in onze cases stampen.
Via de duct verdwijnt dan *alle* cpu warmte, en de restwarmte moet er bij de psu uit.
Je komt er ook al snel achter dat je met weinig cfm een optimaal resultaat kunt behalen,
omdat je het gebied waar efficiënte koeling plaats vind beperkt tot de bron: de cpu.
Daar is een constante aanvoer van lucht die maximaal de warmte opneemt en afvoert.

Blafhert, als intake heb ik 2 x 12cm in de bodem op 5 volt.
Minder of kleiner kan natuurlijk ook, maar dan gaat het geluidsnivo ook weer omhoog.
Opspinnen op zo'n laag voltage gebeurt dankzij de 5 volt opstarthulp van DaBit.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/files/030702/onder.jpg

Verder is de case helemaal dicht, dus ook geen fabrieksgaten en roosters her en der.
Alle intake *moet* dus door de duct en psu weer naar buiten.
Op die manier maak je ook optimaal gebruik van al je intake; je verliest niks.

Temps (xp2000+) liggen net boven de 30° waarbij case een fractie koeler is dan cpu.
Een extra fan heb ik niet overwogen, want die ene outtake fan kan het makkelijk af.
In het ergste geval verpruts je met zo'n extra fan je flow of gaan ze samen rondzingen.
De roosters heb ik voor mijn gemak uit de case gezaagd om op cpu hoogte te komen,
maar dit is niet nodig; je kunt een bocht omhoog/omlaag maken, maar dat is meer werk.

Trouwens, door een duct koele lucht op een sink blazen vind ik een halve oplossing.
Ook als je gesloten met slangen gaat werken, waarbij ik vraagtekens heb bij de afvoer.
Voor een goed resultaat moet je dan aan alle zijden van je sink een slang zien te krijgen,
die qua diameter ook nog eens groot genoeg zijn om alle cpu warmte af te voeren.
Ik trek de cpu warmte liever zonder omwegen meteen uit m'n case.
Simpel langs alle zijden van je cpu lucht uit je case langs de sink aanzuigen en afvoeren.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een simpele buis (eigenlijk een stukje karton) van de zijkant van mijn kast direct naar de fan op de heatsink, scheelde bij mij 4 graden op een langzame duron. Bij een cpu met meer vermogen waarschijnlijk nog meer.
Pagina: 1