[NW6/Policies] Hoe notebooks beheren

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Hoi,

Ik ben systeembeheerder op een school met een kleine honderd werkstations en een paar laptops. We hebben net een grote serverupgrade achter de rug naar NW6 met ZWFD3.2 en dat draait nu redelijk. Met behulp van een server-policy importeren we werkstations die dan afhankelijk van in welke group we ze zetten een Workstation-policy meekrijgen. Uiteraard krijgen gebruikers ook een User-policy mee.

Nu is het probleem dat er een paar gebruikers zijn met een laptop die ook een gewone PC gebruiken en daarop met dezelfde naam inloggen. Op het moment dat ze dat doen wordt echter hun User-policy geladen die o.a. ervoor zorgt dat Mijn Documenten en het Start Menu naar een map op de server verwijzen. En daar gaat het dus verkeerd, want als een gebruiker daarna zijn laptop meeneemt naar een andere plek zonder toegang tot ons netwerk dan kan hij helemaal niets meer met zijn Notebook.

Mijn vraag is dus hoe zoiets over het algemeen beheerd wordt en wat hier een nette oplossing voor is. Als mogelijk oplossing zat ik te denken aan een tweede login-naam metdezelfde home-directory voor als de gebruiker op de laptop inlogd, maar dat gaat wel heel erg in tegen al mijn principes...

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Steven schreef op 19 oktober 2002 @ 15:23:
Hoi,

Ik ben systeembeheerder op een school met een kleine honderd werkstations en een paar laptops. We hebben net een grote serverupgrade achter de rug naar NW6 met ZWFD3.2 en dat draait nu redelijk. Met behulp van een server-policy importeren we werkstations die dan afhankelijk van in welke group we ze zetten een Workstation-policy meekrijgen. Uiteraard krijgen gebruikers ook een User-policy mee.

Nu is het probleem dat er een paar gebruikers zijn met een laptop die ook een gewone PC gebruiken en daarop met dezelfde naam inloggen. Op het moment dat ze dat doen wordt echter hun User-policy geladen die o.a. ervoor zorgt dat Mijn Documenten en het Start Menu naar een map op de server verwijzen. En daar gaat het dus verkeerd, want als een gebruiker daarna zijn laptop meeneemt naar een andere plek zonder toegang tot ons netwerk dan kan hij helemaal niets meer met zijn Notebook.

Mijn vraag is dus hoe zoiets over het algemeen beheerd wordt en wat hier een nette oplossing voor is. Als mogelijk oplossing zat ik te denken aan een tweede login-naam metdezelfde home-directory voor als de gebruiker op de laptop inlogd, maar dat gaat wel heel erg in tegen al mijn principes...
weten wel os op de laptop draai is ook wel makkelijk

je moet iig verschil maken tussen de default user en de netwerk user, met profielen.

Verwijderd

Zen3.2.... dan is dlu ook waarschijnlijk in gebruik.... win2k?....

Niet de workstationmanager installeren bij de nwclient. Dan kun je veel niet, maar blijft de laptop flexibel inzetbaar. Bij het inloggen de optie workstation-only erbij laten staan. Standalone via workstation-only, in het netwerk gewoon inloggen.

Maar waar Novell echt iets voor laptops doet is.... zen4. Dan kun je de nwclient echt weglaten voor de gewone user. Dan neem je de zen-agent. En voor laptops laat je ook dat weg en gebruik je alleen de browser!!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
tnx :)
THIJZEL schreef op 19 oktober 2002 @ 20:12:
[...]weten wel os op de laptop draai is ook wel makkelijk [..]
Op de beheerdersPC's na draait alles hier Win98 SE. (sorry)
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 20:31:
Zen3.2.... dan is dlu ook waarschijnlijk in gebruik.... win2k?....

Niet de workstationmanager installeren bij de nwclient. Dan kun je veel niet, maar blijft de laptop flexibel inzetbaar. Bij het inloggen de optie workstation-only erbij laten staan. Standalone via workstation-only, in het netwerk gewoon inloggen.
[...]
De Workstation manager heeft toch alleen met WorkstationPolicies te maken? Of ook met de user-policies?
We werken nu net twee weken met ZWFD3.2 dus overstappen naar 4 daar wachten we nog even mee ;)

Verwijderd

>De Workstation manager heeft toch alleen met WorkstationPolicies te maken? Of ook met de user-policies?

Mijn workstation-policies zou ik niet op onze laptops willen gooien.... printers, client-instellingen, image-rules, background, e.d.

Beste opties.... bij het inlogscherm workstation-only erbij als keuze..... of bij win9x kun je natuurlijk ook de primairy logon op windows zetten (niet inloggen op het netwerk dus) en via een (tray)icoon naar het netwerk gaan als dat gewenst is....