[all] size en size on disk

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:37

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Na mij dit vaak afgevraagd te hebben en het bij google niet kunnen vinden, wil ik toch eindelijk weten waarom:

Als je rechts op een map klikt en dan properties dan staat er o.a. hoeveel bytes de map bevat. Hierbij zie je staan: size en daaronder size on disk.
Hoe kan het dat tussen deze twee zoveel verschil is?
Waar ligt dit verschil aan?
Wat IS het verschil tussen deze twee?

Zie voorbeeld

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 00:55

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

de ene word met 1000 berekend en de andere met 1024 :)

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Fout :P

De ene is het aantal bytes exact op de hdd, bv 1033k

Maar omdat je met clusters werkt en je maar 1 deel van een bestand in 1 cluster kan stoppen, is de size on disk dus altijd groter :)

Verwijderd

Volgens mij heeft het iets te maken met slack en met de grootte van je clusters.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Cloontje schreef op 19 oktober 2002 @ 15:41:
Nee, de ene is hoeveel bytes het echt is, maar omdat je met cluster size zit op je hd wordt een bestand van bv 3 KB opgeslagen in 1 cluster van 4 KB. Dus ben je 4 KB kwijt voor een bestand van 3 KB. Dan staat er dus size: 3 KB, size on disk: 4 KB.
Bij meerdere bestanden wordt dit verschil dus groter.

Juist

• Buzzman
  • Niet online
Jeldert schreef op 19 oktober 2002 @ 15:44:
[...]

Nee, de ene is hoeveel bytes het echt is, maar omdat je met cluster size zit op je hd wordt een bestand van bv 3 KB opgeslagen in 1 cluster van 4 KB. Dus ben je 4 KB kwijt voor een bestand van 3 KB. Dan staat er dus size: 3 KB, size on disk: 4 KB.
Bij meerdere bestanden wordt dit verschil dus groter.

Dat zeg ik, gamma :+

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Moet sneller leren typen B)

Juist

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.

Het heeft met je clustergrootte te maken. Eén cluster kan maar 1 bestand bevatten. Dus als je een clustergrootte van 4kb hebt, en je hebt bijvoorbeeld 100 bestandjes van 1 kb, nemen die toch 4*100=400kb in.
Je kunt dit ook zelf zien door een bijna leeg tekstbestandje te maken. De ruimte die dat bestandje op je schijf inneemt is 1 cluster.

Ik ben sloom :z

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:05
Hoe meer kleine bestanden in verhouding tot je clustergrootte hebt, hoe groter de verhouding tussen size en size_on_disk. :)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
edit
te laat

Verwijderd

Bullsh*t!

De size van een een bestand lijkt mij duidelijk, hoeft verder niet uitgelegd te worden.

Size on disk is afhankelijk van of je wel of geen compressie gebruikt, en in hoeverre een bestand zich middels NTFS laat comprimeren.

Maar wat in negen van de tien gevallen voor het verschil zorgt is het aantal blocks en de afmeting daarvan die gebruikt worden voor het opslaan van het bestand.

Stel je hebt een bestand van 600 bytes, en je blocksize is 512 (= standaard voor NTFS), dan zijn er dus twee blokken nodig, ergo: 1 kbyte.

filesize is dan 600 bytes
size on disk is 1 kbye

(kloe is, één block kan niet gedeeld worden door twee bestanden.)

• Buzzman
  • Niet online
* Buzzman telt 7 goede oplossingen!

Goed bezig allemaal :P

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Oke, ik begrijp het.
Nog 1 vraag dan: het gaat hierbij nl om de server waar ik mijn hp host. Die werkt dan neem ik aan ook met clusters, dus gebruik ik nu de size of de size on disk grootte. Dus m.a.w. hoeveel ruimte heb ik nog over om mijn server? Kijkend naar size of naar size on disk?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:05
Galois schreef op 19 oktober 2002 @ 15:55:
Oke, ik begrijp het.
Nog 1 vraag dan: het gaat hierbij nl om de server waar ik mijn hp host. Die werkt dan neem ik aan ook met clusters, dus gebruik ik nu de size of de size on disk grootte. Dus m.a.w. hoeveel ruimte heb ik nog over om mijn server? Kijkend naar size of naar size on disk?
Size_on_disk denk ik.
code:
1
2
3
4
5
s025.widexs.nl:~>quota
Disk quotas for user xxx (uid xxx):
     Filesystem  blocks   quota   limit   grace   files   quota   limit   grace
      /dev/sda   43896   50000   51000            1907       0       0
s025.widexs.nl:~>
Blocks zijn volgens mij clusters.

• Buzzman
  • Niet online
Dat kan je toch zien aan de properties van je harde schijf? Of zie ik dat zo verkeerd? :)

Als je het echt zelf uit wil rekenen --> grootte harde schijf - alle bestandjes.size on disk :)

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Galois schreef op 19 oktober 2002 @ 15:55:
Oke, ik begrijp het.
Size on disk, dit is namelijk ruimte die niet meer gebruikt kkan worden door andere bestanden.

Juist

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Buzzman schreef op 19 oktober 2002 @ 15:58:
Dat kan je toch zien aan de properties van je harde schijf? Of zie ik dat zo verkeerd? :)

Als je het echt zelf uit wil rekenen --> grootte harde schijf - alle bestandjes.size on disk :)
Nee, klopt, maar ik kan op de server zelf niet zien hoeveel ruimte ik in gebruik heb. Dus kopieer ik alles naar mijn hd en dan kan ik wel zien hoeveel ruimte ik op de server heb (het is een server draaiend op windows).

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Galois schreef op 19 oktober 2002 @ 16:03:
[...]

Nee, klopt, maar ik kan op de server zelf niet zien hoeveel ruimte ik in gebruik heb. Dus kopieer ik alles naar mijn hd en dan kan ik wel zien hoeveel ruimte ik op de server heb (het is een server draaiend op windows).
Handig 8)7

Juist

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nee, niet handig. Draait bij Vevida.nl en zij weten ook geen betere manier. Jij wel?

• Nielson
  • Nu online
Krijg je niet gewoon een mailtje o.i.d. als je je limiet hebt bereikt ?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nielson schreef op 19 oktober 2002 @ 16:46:
Krijg je niet gewoon een mailtje o.i.d. als je je limiet hebt bereikt ?
Ongetwijfeld... maar ik wil het zelf toch wel een beetje in de hand houden. Dat ik dus ongeveer weet hoeveel ik nog over heb zeg maar.

Pagina: 1