Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] USB 2 IDE schakeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van andere USB->IDE topics:

Die USB -> IDE enclosures (al dan niet USB2.0)behuizinkjes zijn op zich nog best prijzig, en vaak niet zo mooi :P. Heeft iemand toevallig een schema van de schakeling die erin zit? Volgens mij stelt het vrij weinig voor namelijk..

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
ik denk dat ht qua onderdelen inderdaad niet zo veel is (was tenminste bij die That's dingen zo), maar je hebt er waarschijnlijk een processortje in zitten, die een stukje software (firmware dus) moet draaien.
Dat zal je dan of moeten kunnen extracten van die controllers of zelf moeten schrijven

In de electuur heeft wel eens iets dergelijks gestaan, compleet met uitleg wat erbij kwam kijken.

Ik denk echter dat het niet echt simpel is, om dit ook op hoge snelheden te doen ((U)DMA dus), daar ook bij de commerciele controllers (bijv. die van highpoint) ook niet elke schijf vlekkeloos werkt. Voor USB1.1 kun je nog prima toe met PIOmode adressering, maar met USB2.0 zul je toch echt wel meer dan een 3 a 4 MB/s willen halen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

once again, check de elektuur.

IP Rocks

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

ok,
* Kr3Kr gaat dit topic goed in de gaten houden, want ik wil dit al heel lang :Y)
en ik heb genoeg aan usb1.1, ookal heb ik 2.0. bvd ;)

[ Voor 0% gewijzigd door AcouSE op 20-10-2002 15:11 . Reden: Warez-request verwijderd ]

Gregor van Egdom Krekr

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14
ja, de bibliotheek, daar hebben ze oude elektuurs liggen, elektuur zet hun artikelen niet online hoor

Verwijderd

Probeer eens een goedkope DSP :D

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

FF voor alle duidelijkheid: De artikelen in de elektuur zijn copyrighted en vragen naar die artikelen zijn dus warez-requests. Doe dat dus niet. Het plaatsen van die artikelen danwel linken naar zo'n artikel levert je een OW op.

En het klopt inderdaad dat er in de elektuur zo'n USB-IDE converter heeft gestaan. Nadeel is dat je dus een chip van de elektuur moet kopen (een cypress geloof ik) waar zij dus een stukje software voor hebben geschreven. Dat zelf doen is veel werk en lastig.

Verwijderd

Die kastjes zijn wel lelijk enzo, maar als je de print er uit haalt en een laptop hdd gebruikt valt het reuze mee hoor ;)

Verwijderd

conclusie uit het elektuur verhaal :
Het is mogelijk, maar de manier waarop het in elektuur uitgelegt/gemaakt is, is niet echt interessant voor de tweakers.

Op zoek naar een andere oplossing ?

Ik denk persoonlijk dat je er niet omheen kan om één of andere chip te gebruiken waarin je zelf een boel code in zal moeten plaatsen, het blijft dus een moeilijke zaak volgens mij

• Kr3Kr
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

AcouSE schreef op 20 oktober 2002 @ 15:14:
FF voor alle duidelijkheid: De artikelen in de elektuur zijn copyrighted en vragen naar die artikelen zijn dus warez-requests. Doe dat dus niet. Het plaatsen van die artikelen danwel linken naar zo'n artikel levert je een OW op.

En het klopt inderdaad dat er in de elektuur zo'n USB-IDE converter heeft gestaan. Nadeel is dat je dus een chip van de elektuur moet kopen (een cypress geloof ik) waar zij dus een stukje software voor hebben geschreven. Dat zelf doen is veel werk en lastig.
ok, sorry, ik wist ook niet helemaal wat de elektuur inhield. ik d8 dat het net zoiets was als bv. computertotaal, die ook (bijna) alles online zetten... [k zal t niet meer doen]

wel jammer dat het allemaal zo lastig is, want dit had mij echt een super project geleken.. ;(

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Kr3Kr schreef op 20 oktober 2002 @ 16:27:
[...]

ok, sorry, ik wist ook niet helemaal wat de elektuur inhield. ik d8 dat het net zoiets was als bv. computertotaal, die ook (bijna) alles online zetten... [k zal t niet meer doen]

wel jammer dat het allemaal zo lastig is, want dit had mij echt een super project geleken.. ;(
nou, er zijn toch van die kant&klaar dingen, die moet ik nou ook een kopen(mijne is stuk).
die print kan je er uit halen(echt waar :P ), en dan via aan een hdd aansluiten.
ik heb een slime laptop converter besteld bij die IA zodat mijn 540mb hdd er op kan, leuk voor op school met allemaal MP3tjes.

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Kijk hier eens:

http://www.ftdichip.com/FTProject.htm

Is dan wel geen harddisk, maar misschien heb je er iets aan.
Ik heb wel ergens op een chip / usb fabrikant een project met ide gezien (waarschijnlijk fabrikant die ook in elektuur staat), maar weet niet meer waar.

Verwijderd

Die kant en klare dingen werden verkocht bij Goris in Delft http://www.goris.nl
Maar dat is al een paar jaar terug, nou, in iedergeval een behoorlijke tijd terug.

Bel ze effe en post het ook.

(Het gaat om een dingetje wat zeer klein is en zonder behuizing, maar dat is waarschijnlijk toch niet nodig voor de gemiddelde tweaker.....

:)

Verwijderd

Dr.Roelski schreef op 20 oktober 2002 @ 16:51:
Kijk hier eens:

http://www.ftdichip.com/FTProject.htm

Is dan wel geen harddisk, maar misschien heb je er iets aan.
Ik heb wel ergens op een chip / usb fabrikant een project met ide gezien (waarschijnlijk fabrikant die ook in elektuur staat), maar weet niet meer waar.
ja ik weet welke je bedoelt(denk ik), zij hadden ook compoort via usb en meerdere dingen.

• DjGeRo
  • Laatst online: 30-11 09:24
Ik zat pas ook te zoeken.... :P en op philips vond ik zoon "schakelaar" op google gezocht met "make your own IDE USB adapter"
Die was wel ingewikkeld, maar wel compleet en werkend :)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

ik weet niet of dit wat is?

http://www.cypress.com/cfuploads/img/products/SL11RIDE.pdf

dit is volgens mij een chip die de ide > usb conversie verzorgt...

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Hiermee kun je dus een IDE-deveice aan een USB (2.0) hangen of wat is de bedoeling?

Verwijderd

Papa Eend schreef op 21 oktober 2002 @ 10:33:
ik weet niet of dit wat is?

http://www.cypress.com/cfuploads/img/products/SL11RIDE.pdf

dit is volgens mij een chip die de ide > usb conversie verzorgt...
Als je het niet erg vind om te puzelen dan kan het nog redelijkerwijs worden gedaan.....

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel redelijke electronica kennis...puzzelen ook niet erg...alleen tijd is er altijd zo weinig he :P ik zal ff rondkijken en jullie ook op de hoogte houden. bedankt voor de reacties iig

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 02:15:
Die kant en klare dingen werden verkocht bij Goris in Delft http://www.goris.nl
Maar dat is al een paar jaar terug, nou, in iedergeval een behoorlijke tijd terug.

Bel ze effe en post het ook.

(Het gaat om een dingetje wat zeer klein is en zonder behuizing, maar dat is waarschijnlijk toch niet nodig voor de gemiddelde tweaker.....

:)
die kant en klare apparaten hebben ze idd nog, maar ik wil het zelf maken...goedkoopste k&k is 45 euro ofzo..valt eigenlijk erg mee, maar toch ff kijken of ik het zelf kan maken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb vanochtend op m'n stage even gekeken, en cypress heeft hele ontwerpen op hun site klaarliggen...nou wil ik dat nu weer bekijken, werkt die site niet..Anyway, ze hebben daar drivers, en firmware en alles zo liggen, dus ik kijk ff wat het allemaal inhoud, en of het een beetje te doen is.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, ik heb nu officieel ontdekt dat het niet te doen is om ze zelf te maken :) 'tis veel te klein, en de specs van het printje luisteren redelijk nauw, vooral als je die hoge snelheden gaat gebruiken. Hun standaard ontwerpje van 4 lagen is ook niet echt goedkoop..dus helaas :)
Pagina: 1