[WinXP] Philips2412a brander brandt niet goed

Pagina: 1
Acties:

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 00:08

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Als ik een cd probeer te branden, mislukt het áltijd. Het maakt niet uit waarmee ik probeer: Nero, eigen ding van windows, discjugler, clonecd noem maar op..
Het draait er altijd op uit dat ik óf een foutmelding krijg óf dat ik geen foutmelding krijg en als ik vervolgens probeer te zien wat er op de cd staat alsnog een foutmelding krijg dattie de cd niet kan lezen :/
Ik heb de search op GoT al gebruikt, ik heb gegoogled en in de MS knowledge base ding gekeken.
In die laatste stond de tip om een patch te installeren, maar dit heeft geen biet geholpen helaas.

Specs:
Brander: Philips2412a (24x10x40x, staat op secondary master)
HDD: 2* 20GB 5400 rpm maxtor
Mobo: MS 6382
Mem: 256MB PC2100
Verder boeien de specs niet echt denk ik... videokaart, cd-speler, kast, muis, keyboard en monitor :P

Aan de brander zelf ligt het niet, want voordat ik XP installeerde had ik 98SE en daar werkte het wel goed in.
De simpelste oplossing zou natuurlijk dualboot maken van XP/98SE, maar met nauwelijks wat vrij is het toch praktischer om m'n brander onder XP aan de praat te krijgen.

Wat kan ik nu nog proberen om m'n brander normaal te laten werken?

LinkedIn

• SH007
  • Niet online
-welke foutmeldingen krijg je?
-probeer eens op een lagere snelheid te branden.
-staat DMA wel aan?

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
SH007 schreef op 19 oktober 2002 @ 14:08:
-welke foutmeldingen krijg je?
Ik zal zo ff eentje laten maken
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pyrus/Nero_fout.gif
-probeer eens op een lagere snelheid te branden.
Dat gaat niet, 1x 4x is het langzaamste :/
-staat DMA wel aan?
DMA :? Wat doet dat? Ik neem aan dat ik dat in de bios moet instellen? (*checking*)

Edit
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pyrus/dma.gif
DMA staat dus aan, maar is niet beschikbaar. UDMA mode 2 is alleen beschikbaar (en PIO)

Ik gebruik Nero 5.5.9.14 om te branden.

[edit 2]
Oh ja.. Na iets minder dan 7 minuten stopte 'ie met files branden en begon hij aan de lead in en lead out. Dit duurde eventjes en toen kwam die bovenstaande foutmelding.

LinkedIn

Verwijderd

DMA is direct memory acces... check ff of dat aanstaat.....
Welk programma gebruik je om te branden?

• SH007
  • Niet online
Hier staat hoe je DMA aan kunt zetten in XP: http://gathering.tweakers...list_messages/560370#XP03

Verwijderd

Je moet "DMA, indien beschikbaar" ook aanzetten op Apparaat 1, dat heeft bij mij geholpen om van 4x naar 24x te gaan met branden!!!

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 14:11:
Je moet "DMA, indien beschikbaar" ook aanzetten op Apparaat 1, dat heeft bij mij geholpen om van 4x naar 24x te gaan met branden!!!
Als de brander op 0 staat (dat is toch master :?) dan zouet toch niet moeten uitmaken wat die andere doet? Op 1 (slave dus) staat btw m'n gewone cd-romspeler.

Ik heb nu dus op 24x gefikt, met veranderde instellingen. DMA is nu:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pyrus/dma2.gif

Gevolg: hij geeft aan goed te branden. Tot aan de lead in en out gaat alles goed. Daarna zou Data Verification moeten beginnen.
Het enigste wat léék te gebeuren was dat m'n brander eens flink aan het racen was. Hiermee bedoel ik dat je hem steeds hoorden opspinnen, op een bepaald tempo blijven draaien, iets sneller gaan draaien, weer wat langzamer etc. etc.
Na dit een minuut of 2 aangehoord te hebben werd het stil, maar bleef het laatje dicht zitten. Dit heb ik dus maar geopend met een paperclip...
Ondertussen leek het of Nero zich op gehangen had (schermpje was wit), maar nadat ik de cd uit de brander had zei die dattet allemaal goedgegaan was :?

Vol goede hoop heb ik dus de cd in m'n cd-rom speler gedouwd, maar die verslikte zich er behoorlijk in :| Windows werd ontzettend traag en hij bleef maar opnieuw proberen de cd te lezen, wat niet lukte. Uiteindelijk ook hier weer de paperclip tevoorschijn gehaald. Enigste nadeel was dat deze drive niet zo mee werkte :X Begon te ratelen aan alle kanten en even later toen het stil werd kon ik hem weer 'gewoon' openen met knopje :?

Tx anyway

LinkedIn

Verwijderd

Jeetje... Dat klinkt helemaal niet goed!

Misschien kun je eens iemand naar je brander laten kijken, want zoals het nu lijkt gaat het branden wel goed maar wordt de CD gewoon niet goed afgemaakt. Dat ligt waarschijnlijk toch aan je brander of je moet andere Cd'tjes gebruiken. Heb je dat al geprobeerd trouwens?

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 16:24:
Jeetje... Dat klinkt helemaal niet goed!

Misschien kun je eens iemand naar je brander laten kijken, want zoals het nu lijkt gaat het branden wel goed maar wordt de CD gewoon niet goed afgemaakt. Dat ligt waarschijnlijk toch aan je brander of je moet andere Cd'tjes gebruiken. Heb je dat al geprobeerd trouwens?
Nope, heb geen andere cd's liggen...
De cd's doen het trouwens in een andere brander (HP 4x4x??x van m'n pa) wel goed.
Hmm... toch eens kijken of ik pa zo ver krijg dat ik ff cd-writers mag wisselen om te kijken offie het wel doet bij hem en die van hem wel bij mij. Als die andere brander het dan ook niet doet ligt het aan XP, anders aan de brander :)

LinkedIn

Verwijderd

Dat is inderdaad een goede manier...

Altijd handig, een tweede brander in huis })

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Ok, pa's HP 8200i (oid, iig 4x4x??x) hangt er bij mij in en brandt naar behoren.
Ben nu voor de tweede keer een cd aan het proberen te fikken @ pa's pc met mijn (dus die flips 2412a) brander. Eerste keer is mislukt met deze write error @ 24speed:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pyrus/nero_fout2.jpg

Op 4 speed is het wel gewoon gelukt :?
Specs van pa's systeem:
Mobo: ms-6309
CPU: pIII 733mhz (coppermine)
Mem: 312mB PC133
HDD: 20 gB @ 5400 rpm maxtor

Ik ga nu nog een proberen te fikken, maar dan op 12 speed. op 24 speed. DMA stond uit, heb ik nu aan gezet.
Daar na zal ik moeten op houden, dan zijn de lege cd's namelijk op :P

Edit
op 24x meldt Nero dat het branden succesvol is afgerond. Als ik echter op de cd kijk (in de brander) is het een audio cd (wat niet de bedoeling was) en als ik de cd in de 'gewone' cd-rom drive stop (een creative 52x) spuugt die hem weer uit :/ :|

[ Voor 0% gewijzigd door Pyrus op 20-10-2002 22:50 . Reden: Gebrandt, mislukt, *%!&#^%! ]

LinkedIn

Verwijderd

Als die brander van je pa het wel doet, ligt het misschien toch aan jouw brander.

Of misschien kan XP wel niet met jouw brander overweg ofzo... :*)

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 22:34:
Als die brander van je pa het wel doet, ligt het misschien toch aan jouw brander.

Of misschien kan XP wel niet met jouw brander overweg ofzo... :*)
Alsie er niet mee over weg zou kunnen, dan zouie'm toch helemaal niet moeten kunnen laten branden? Of zie ik dat nou verkeerd?

hmm... Ik duw net een beschreven cd bij mij (dus in die HP) erin en kan 'm 'gewoon' lezen. Dit was niet zo met de flips brander :?

Maar als windows inderdaad niet overweg kan met die brander, hoe kan dat? Die brander is nieuwer als winXP :?

LinkedIn

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Nieuwe dag, nieuwe kansen :)

Ben vanavond ff naar de winkel geweest en daar kreeg ik te horen (nadat een van de TD-sjakies zelf ook nog eens 3 cd's heeft proberen te kopieëren en 1 cd met data vanaf de hd probere te fikken) dattet ws aan windows ligt en dat ik die dus opnieuw moet installeren...
Was btw gegaan met het systeem van pa waar win98se alweer zo'n half jaar opstaat :P
Toen ik het voor winXP vroeg zeidie dat het een fout in de installatie was, zeker omdat winXP hem niet als cd-speler kon gebruiken.
Ik ga nu ff cd-rw's weer terugzetten waar ze horen, zodat pa morgen alles kan backuppen wattie nodig heeft en dan format c:\

---Wordt vervolgd---
offtopic:
Daar was ik altijd verzot op, op dat programma :P

LinkedIn

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Vervolg :)

Gisteren dus pc geformat + herinstall.
Vandaag branders omgebouwd.
Daarnet gebrand, leek goed te gaan. Windows (98se) kon de cd zelfs lezen! Maar toen ik probeerde bestanden te kopieren van cd naar hd ging dit helaas niet, de tijd blééf maar oplopen bij het eerste het beste bestand. Ik heb hem een kwartier laten staan, toen stondie op iets van 100+ minuten om een cd van ~380 mB naar de hd te kopieren. :o :/ Dat ging dus niet.
Vervolgens cd bij mij (windows XP) in gewone cd-rom speler gedaan. Als ik op "Deze computer" dubbelklikte gebeurde er niets ( 4x gedaan :X). Dat ging dus niet lekker... dus cd eruit. Whoppa! 4x deze computer! :|

LinkedIn

Verwijderd

Hoe heb je'm aangesloten? Ik had namelijk een soortgelijk probleem. Het probleem zat'm in het feit dan sommige IDE-hardware nog steeds niet met elkaar overweg kan. Is het voor jou nog mogelijk om de brander apart op een IDE poort aan te sluiten?

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 23:30:
Hoe heb je'm aangesloten? Ik had namelijk een soortgelijk probleem. Het probleem zat'm in het feit dan sommige IDE-hardware nog steeds niet met elkaar overweg kan. Is het voor jou nog mogelijk om de brander apart op een IDE poort aan te sluiten?
De brander staat als secondary master aangesloten, gewone cd-speler als secondary slave (een creative 52x bij pa en een LG 52x bij mij). Als primary master staat zowel bij pa als mij een maxtor 5400rpm 20gig (wel verschillend serienummer) en als primary slave staat bij pa niets en bij mij nog zo'n zelfde maxtor 5400 rpm 20 gig hd.
Pa heeft dus 1 ide poort (primary slave) vrij, ik heb er geen vrij

Het enig[st]e wat ik dus zou kunnen proberen is de brander naar primary slave zetten of hd naar secondary master en brander naar primary master....

LinkedIn

Verwijderd

Trek de flatcable stekker van de gewone cd-rom er gewoon uit en probeer het nog eens.
Zoals ik het lees heb je 2 cd-rom's op 1 IDE poort. (=FOUT!) Probeer de per IDE de combinatie: hd=master & cd=slave.

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:39:
Trek de flatcable stekker van de gewone cd-rom er gewoon uit en probeer het nog eens.
Zoals ik het lees heb je 2 cd-rom's op 1 IDE poort. (=FOUT!) Probeer de per IDE de combinatie: hd=master & cd=slave.
Euhm... hoe kan het dan dat die HP brander het al ruim 2 jaar zonder problemen doet, in die opstelling? :?

LinkedIn

Verwijderd

Ik zei dus.....
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 23:30:
.... Het probleem zat'm in het feit dan sommige IDE-hardware nog steeds niet met elkaar overweg kan. ....

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Geprobeerd en heeft niet geholpen :/

Net naar winkel gegaan waarie vandaan kwam. Op de TD hebben ze er ook naar gekeken en ze snapten er ook geen biet van. Philips2412a is nu vervangen door een Samsung 32x10x40 :) die het tot nu toe nog lijkt te doen :P

LinkedIn

Verwijderd

Problemen gehad, maar nu opgelost en dan nog een snellere brander ook!

Het is niet eerlijk verdeeld in deze wereld })
Pagina: 1