[Debian] fstab fout, aanpassen niet doorgevoerd?

Pagina: 1
Acties:

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Het begon allemaal toen ik een partitie wilde converteren op mijn Debian Woody systeempje. Netjes tunefs gedraaid, /etc/fstab aangepast en gerestart.

Nu start de PC niet meer op met leuk knipperende toetsenbordlampjes en de melding:
modprobe: modprobe: Can't locate module ext333efaults
modprobe: modprobe: Safe mode parameter contains '='
mount: /dev2/root has wrong device number of type errors=remount-ro not supported
warning: can't open /etc/mtab: no such file or directory
pivot_root: No such file or directory
/sbin/init: cannot open dev/console: no such file
Kernel panic: Attempted to kill init!
Duidelijk, dacht ik.. ik heb zitten slapen bij het aanpassen van m'n fstab. Ik startte dus van een rescue-CD, editte fstab, en herstarte. Wie schetst mijn verbazing als ik gewoon dezelfde melding blijf krijgen.. :(

Ik heb inmiddels van alles zitten proberen in fstab, en uiteindelijk gewoon de standaardconfiguratie teruggezet op ext2. Er staat nu niets meer of minder dan
/dev/hda1 / ext2 defaults 0 1
/dev/hda6 none swap sw 0 0
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda5 /home ext2 defaults 0 2
Kan toch weinig mis mee gaan zou je denken ;). Voor de zekerheid netjes lilo gedraaid, en dan zou hij het weer moeten doen.. Nee dus, ik blijf gewoon dezelfde melding krijgen; op de een of andere manier worden mijn wijzigingen niet doorgevoerd. Zie ik nu iets gigantisch over het hoofd, of is dit gewoon raar :?

Heb ook al via de rescue-CD lilo interactief gemaakt, en linux init=/bin/sh gedraaid, maar dan krijg ik meldingen als 'ls not found' en dat soort vaagheden terwijl het pad toch echt gewoon ingesteld staat. Als ik als ik hier zit iets probeer te mounten krijg ik de melding dat /etc/mtab en /etc/fstab niet gevonden zijn (kan wel handmatig mounten, maar vervolgens kan ik nog altijd ls, vi e.d. niet vinden...), en die kan ik toch echt gewoon benaderen via de rescue-CD (linux root=/dev/hda1). Je begrijpt dus dat ik het even niet meer weet..

Nou ja, alle hulp is welkom in ieder geval :) - ik blijf zelf ongetwijfeld ook nog wel even verder puzzelen. Zit nu zonder m'n router/firewall, en dat is niet fijn :{

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Kjev schreef op 19 oktober 2002 @ 13:22:
Het begon allemaal toen ik een partitie wilde converteren op mijn Debian Woody systeempje. Netjes tunefs gedraaid, /etc/fstab aangepast en gerestart.
Harstikke leuk dat je het hebt terugveranderd, maar wat had je er staan, wat niet werkte ? ;)

anyways.. ik heb er o.a. dit staan :
code:
1
2
# <file system> <mount point>   <type>  <options>               <dump>  <pass>
/dev/hda1       /               auto    errors=remount-ro       0       1

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Kjev
Nou, het probleem zit me lijkt me niet in m'n huidige fstab-instellingen. Althans, ik heb allerlei combinaties geprobeerd maar dat werkt gewoon niet. Naar aanleiding van jouw quote heb ik errors=remount-ro er even in teruggezet en het file system op auto gezet, maar dit heeft gewoon geen invloed.. Ik blijf de configuratie-errors krijgen van m'n oude fstab! Er stond daar bijvoorbeeld 'ext333efaults' in plaats van 'ext3 defaults', typvoutjes dus. Die zijn er inmiddels allemaal uit. Moet ik misschien iets draaien om updates door te voeren ofzo?

• Kjev
Werkt nu nog steeds niet.. :{ Tips blijven welkom; ik ga dadelijk op vakantie, en er volgende week mee verder. Desnoods gooi ik er een nieuwe installatie overheen, maar er moet hier toch wel een elegantere oplossing voor zijn dan dat :).

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Toen je van rescue-cd geboot bent, heb je toen je filesytem niet per ongeluk read-only gemount, waardoor veranderingen op /etc/fstab niet doorgevoerd zijn? (zou je editor moeten melden, maar ok)
Misschien is het ook nodig je filesystem expliciet te umounten voor je reboot vanaf je cd (anders worden veranderingen misschien niet gecommit).

• Kjev
deadinspace schreef op 19 oktober 2002 @ 19:00:
Misschien is het ook nodig je filesystem expliciet te umounten voor je reboot vanaf je cd (anders worden veranderingen misschien niet gecommit).
Veranderingen blijven staan als ik herstart en vervolgens weer probeer te editten, dat had ik er eigenlijk bij moeten zeggen..

*post gemaakt vanuit Londen ;), vrijdagnacht ga ik weer zitten frutten :z*
Pagina: 1