[freebsd] smb sharing + scandisk?

Pagina: 1
Acties:

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo ik heb een freebsd server die al mn bestanden serveert met smb

ik had een backup-client gevonden voor windows, die dat via smb kan doen

dus ik mn hele archief laten backuppen op een andere smb-HD, maar toen zei hij: kan een bestand niet inlezen, normaal zou ik ff scandisk laten runnen maarja het is freebsd

wat kan ik het beste doen in mijn situatie?

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 12:54
Waar van daan kan hij geen bestand inlezen?
En zomaar scandisk draaien is onzin...

Wat je het beste kan doen... wat duidelijker zijn wat er precies fout gaat.. (screenshot?).

• M4RTiN
kortom hij zegt dat een file corrupt is! en ik wil gewoon op een windows-like manier laten controleren of elk bestand goed is!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:28
man fsck

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Scannen vanaf een client is zinloos. Je zal op de server idd iets als fsck mogen gebruiken (dat mag je overigens wel wat uitgebreider/aardiger brengen, kieskes! ik heb je al eens gezegd dat ik daar niet op gesteld ben!)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Wat Jotti zei.

Je kunt van Windows niet verwachten dat die kan controleren of een FreeBSD bestand goed is.
Enne fsck wordt standaard gedraaid bij de boot van je systeem.

more /etc/fstab toont je de filesystems onder de kolom Device, die moet je als parameter met fsck meegeven.

Ik denk dat een repair van je filesytem alleen mogelijk is bij de boot van je systeem.

• M4RTiN
ik heb de fsck al eens gedraaid en d8 al dat het niet zou helpen, daarvoor wat moet ik hier nu mee aan?

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Als je bestand echt corrupt is dan zullen weinig dingen nog werken. Je kunt het beste je schijf controleren met fsck als de schijf gemount is in read only mode.

Maar je bent niet echt duidelijk in de omschrijving van je probleem, dit zorgt ook niet echt voor concrete oplossingen.

Dus misschien is het downloaden van het bestand via FTP wel werkend te krijgen en kun je hem dan controleren met jouw windows scandisk.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• M4RTiN
sorry voor het kicken hiervan

maar het probleem is nog niet weg, maar het bestand heb ik onder windows gescand zonder fouten...

en fsck doe ik regelmatig

vreemd zaakje :?

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
is je bestand wel corrupt, niet kunnen inlezen heeft misschien met rechten te maken.

Kun je zien om welk bestand het gaat, misschien is het wel een special file (device file of named pipe of zo)
Pagina: 1