Toon posts:

Telefoondraad, welke kleuren gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig mijn ADSL aan te sluiten. Ik heb gister mijn modem mogen ontvangen. Deze heb ik voor het grootste gedeelte aangesloten. Ik moet alleen even de draad van mijn splitter naar mijn modem trekken. Er ligt al een draad die kan ik omstekkeren van RJ45 naar RJ11. De reden dat ik hem wil omstekkeren is omdat ik geen zin heb om van boven naar beneden een nieuwe draad te trekken.

Nu heb ik de RJ45 stekkers van bijde kanten eraf gehaald en ik zit nu met 8 losse draadjes tw. 4x wit, oranje, groen, bruin en blauw. RJ11 stekkers hebben 4 contacten, maar welke 4 draden moet ik gebruiken en in welke volgorde? Mij lijkt het dat wit niet gebruikt hoeft te worden. Iemand suggesties?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Kleur maakt niks uit.

Zolang je maar zorgt dat de kleuren aan beide kanten hetzelfde zijn:
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
Groen   -----------------  Groen
Rood    -----------------  Rood  
Blauw ------------------- Blauw
Bruin  -------------------  Bruin

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Aan je verhaal te horen heb je daar een UTP kabel. De witte kabels zijn dan ook niet helemaal wit, als je goed kijkt dan zie je dat er een oranje-witte, een blauw-witte, een groen-witte en een bruin-witte is.
De goede volgorde: De RJ45 connector met de contacten naar boven (lipje naar beneden)
van links naar rechts:

1 - wit-oranje
2 - oranje
3 - wit-groen
4 - blauw
5 - wit-blauw
6 - groen
7 - wit-bruin
8 - bruin

Dit is dan de volgorde voor RJ-45, als je een RJ-11 connector hebt, dan heb je 4 contacten. De RJ-11 kun je eigenlijk midden in de RJ-45 'zien', je hebt dan de aansluitingen 3 t/m 6 nodig.

RJ-45: 1 2 3 4 5 6 7 8
RJ-11: - - 1 2 3 4 - -

Op beide kanten gelijk aansluiten, moet goed komen.

Check out http://www.getbackonstage.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gekeken maat het is een CAT5 kabel, de witte draden zijn wel echt wit. Op die draadjes zit geen gestreepte keurcodering...

Ook die stekkertjes blijven niet goed zitten...ik denk dat de kern van de draden te hard is.

Verwijderd

kan evt

moet je die rj45 stekkers gebruiken en dan de middelste 4 gleufjes gebruiken.

Verwijderd

Ik heb gisteren succesvol mijn ADSL aangelegd. Je moet wel even weten dat die telefoonstekkers alleen maar gebruik maken van de middelste twee draden. Die moet je dus goed doen, aan beide zijden hetzelfde zoals hier al werd gezegd.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 10:29

RammY

Dát!

Ik zit met bijna het zelfde probleem.... Ik heb laatst ook mn ADSL doe het zelf USB pakket ontvangen... Maar aangezien de splitter "tussen" de kabel moet worden gemonteerd en de kabel al door een ammateur gesplitst is en dat we nog de oude kleuren hebben weet ik niet hoe ik de 4 draden (rood blauw wit geel) in de RJ-11 connector moet steken..

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

hou dan gewoon blauw rood aan

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

RamShackle schreef op 19 oktober 2002 @ 14:24:
Ik zit met bijna het zelfde probleem.... Ik heb laatst ook mn ADSL doe het zelf USB pakket ontvangen... Maar aangezien de splitter "tussen" de kabel moet worden gemonteerd en de kabel al door een ammateur gesplitst is en dat we nog de oude kleuren hebben weet ik niet hoe ik de 4 draden (rood blauw wit geel) in de RJ-11 connector moet steken..
Dat maakt niks uit zolang je het bij beide kanten maar hetzelfde doet, de kabel die jij hier bedoelt is een gewone grijze telefoonkabel, maar daar zit geen twisting tussen de paren en maakt het voor de snelheid niks uit welke kleur waar zit.
Dit is bij bovenstaande UTP kabel wel het geval.

Ik neem trouwens aan dat je rood blauw wit en oranje bedoelt?
Let er op bij het aansluiten van de RJ-11 connector, dat het een voor harde kern moet zijn.
Topicstarter: Kijk even of je een UTP kabel met zachte of met harde kern hebt, hier zijn namelijk verschillende connectoren voor.

Verwijderd

Gebruik alleen de middelste twee. Kijk hoe de kleuren op je ISRA doosje zitten. Als het goed is moet je zien dat de;

blauwe = rechts
rode = links

of

rode = rechts
groene = links

ADSL maakt maar gebruik van twee draden. Ik heb de KPN er over gebeld....

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

Voor de trekontlasting: gebruik liever alle vier draadjes in de connector. Ik neem aan dat je met ISRA doosje gewoon je telefoondoosje bedoelt? Dit is namelijk niet hetzelfde, het IS/RA punt is het punt waar de KPN grondkabel overgaat naar de binnenhuiskabel.
Dit is in nieuwe huizen gewoon aan de bovenkant toegankelijk, maar in oudere huizen vaak
nog een ronde dop waar je niet bijkomt.
Sloop deze dop ook niet, want die is dan onherstelbaar beschadigd en kan KPN een boet in rekening brengen.

• RammY

RammY

Dát!

Dit is in nieuwe huizen gewoon aan de bovenkant toegankelijk, maar in oudere huizen vaak
nog een ronde dop waar je niet bijkomt.
Sloop deze dop ook niet, want die is dan onherstelbaar beschadigd en kan KPN een boet in rekening brengen.
Pcies zoon oude dop jah dus kan ik niks zien
Rattlehead schreef op 19 oktober 2002 @ 14:30:
[...]

Dat maakt niks uit zolang je het bij beide kanten maar hetzelfde doet....
Nope dat heb ik dus al geprobeerd... maar bij mij is het dus gewoon zo:

code:
1
2
3
                     /----- telefoon huiskamer
---inkomende lijn---  
                     \-----lijn naar mijn pc hok---

Dat was gesplitst met een kroonsteentje...
Laatst heb ik dus geprobeerd alle draden dus hetzelfde in een connector te doen maar gevolg: geen kiestoon. meerdere keren geprobeerd... draden omgedraait en niks hielp... dus als ik nu wist hoe de "oude" kleur draden in een RJ-11 connector moeten is het probleem opgelost...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eindelijk in orde en dan brand mijn WAN lampje niet. (Cistron Maxx, E-tech ADSL Modem Router)

Verwijderd

dan heb je geen linesync

Verwijderd

De handleiding van MX stream is vrij duidelijk. Dat ISRA punt is inderdaad daar waar KPN je huis binnendringt. Je moet de splitter na dat ISRA punt plaatsen voordat blablablabla. Maar goed. Lees die handleiding. Hij klopt wonderwel echt.

Verwijderd

van de : inkomende lijn
naar het : ISRA punt [doosje tpye1/2 of lasdop]
naar de : splitter
van de splitter naar : respectievelijk het modem en de analoge telefoon

zo moet het werken
je mag dat ISRA punt niet overslaan

Verwijderd

Topicstarter
Het ISRA punt heb ik niet overgeslagen, ik heb de handleiding precies gevolgd. En het WAN lampje wil nog steeds niet, terwijl het wel zou moeten werken.

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

RamShackle schreef op 19 oktober 2002 @ 14:43:

code:
1
2
3
                     /----- telefoon huiskamer
---inkomende lijn---  
                     \-----lijn naar mijn pc hok---

Dat was gesplitst met een kroonsteentje...
Laatst heb ik dus geprobeerd alle draden dus hetzelfde in een connector te doen maar gevolg: geen kiestoon. meerdere keren geprobeerd... draden omgedraait en niks hielp... dus als ik nu wist hoe de "oude" kleur draden in een RJ-11 connector moeten is het probleem opgelost...
Al geprobeerd om oranje/wit te gebruiken, dit wordt vaak als een tweede lijn gebruikt, maar misschien hebben ze dat bij jou wel verkeerd aangesloten o.i.d.
Lijkt mij trouwens dat het gewoon op rood en blauw zou moeten werken...

Verwijderd

Topicstarter
Nu je het hebt over twee lijnen: wij hebben 2 lijnen, het B kanaal loopt rechtstreeks naar mijn slaapkamer. Ik heb dus ook een eigen nummer. Is het normaal als ik bel naar het eigen nummer van mijn slaapkamer dat de telefoons van het andere nummer afgaan? Ik krijg het idee dat er in de centrale iets fout gaat, ik heb trouwens nog wel zo'n duovox naast het NT1 kastje hangen moet dat geval weg? Echt ik ben al vanaf een uur of 11 vanochtend bezig maar ik ben echt de draad kwijt.....Ik snap er geen hol meer van....
------------------------------------------------------------------------------------
Oke, nu ben ik erachter wat de fout is... net met mijn vader gepraat en die zegt dat het aansluitpunt in het NT1 kast NIET het ISRA punt is. Dit is toevallig een ander punt omdat de PTT indertijd een noodconstructie moest maken om ISDN aan te leggen. Dit ivm een betonnenvloer die gestort was voordat het ISRA punt verlegd zou worden naar meterkast. Ik ben dus de hele tijd uitgegaan van het verkeerde punt. Ik denk nu dat ik het euvel, wat een hele dag beslag op mij heeft gelegd, morgen kan oplossen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2002 23:07 . Reden: ik ben totaal verkeerd aan het denken, praten wil soms wel verhelderend werken! ]

• RammY

RammY

Dát!

om een kort verhaal lang te maken :) : hoe om moeten de oude kleuren draad in een RJ-11 connector ?

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

RamShackle schreef op 20 oktober 2002 @ 17:06:
om een kort verhaal lang te maken :) : hoe om moeten de oude kleuren draad in een RJ-11 connector ?
Als de KPN op de standaard manier is aangesloten, dwz rood op A en blauw op B, dan hoef je alleen die twee maar aan te sluiten.
Dit moet je dan doen op de middelste twee contacten van de RJ-11 connector.
Als je het lipje naar beneden toe hebt, met de contacten van je af, dan blijft de eerste leeg, de tweede is rood, de derde is blauw en de vierde blijft ook leeg.
Knip de overgebleven twee draadjes dan maar gewoon af.

Ik neem aan dat je dit bedoelt met de oude kleuren draad?

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik wilde even laten weten dat ik mede dankzij jullie vanaf heden ben aangesloten via cistron, en mijn verbinding is alive and kicking!!
Pagina: 1