RAID Controller voor 6 HD's, niet allemaal in 1 array?

Pagina: 1
Acties:

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Ondanks zoeken en lezen van de (fraaie) FAQ's kom ik niet op een antwoord.

Ik wil snel een Promise SX6000 aanschaffen (de SX4000 is voorlopig nog niet leverbaar) en deze kaart heeft aansluitingen voor 6 harde schijven.

Mijn bedoeling is om 3 aansluitingen te gebruiken met 3 eveneens nieuw aan te schaffen harde schijven. Waarschijnlijk de Western Digital met 8 MB cache.

De resterende 3 vrije plaatsen op de kaart wil ik gebruiken met 3 harde schijven, 2 van Maxtor, ook nog eens verschillende types, en 1 van WD. Al deze schijven zijn wel 30 GB.

Heb nu de volgende vragen:
A:
De 3 nieuwe schijven wil ik in RAID5 gebruiken.
Is de 8 MB cache nu nuttig of is het voordeel dan niet noemenswaardig en is 2 MB cache voldoende?

B:
Kun je, in dit specifieke geval van de SX6000, een RAID5 aray maken van 3 HD's en de resterende 3 vrije aansluitingen gebruiken zonder dat daar een RAID configuratie voor wordt gebruikt? Ik wil dus naast de RAID5 array met 3 schijven de andere drie niet combineren in een ander aray (als dit al mogelijk is trouwens).

C:
Standaard heeft de controller geen geheugen aan boord. Minimaal is 16 MB vereist, maximaal 128 MB. Maakt dit veel verschil uit in performance?

ARME AOW’er

Verwijderd

A.
8MB cache blijkt maar een zeer marginale winst op te leveren dus als het prijsverschil met 2MB heel klein is kan je het doen, anders is het het geld niet waard.
Het algoritme om goed gebruik te maken van 8MB kost dusdanig veel tijd (relatief dan) dat het de snelheidwinst weer een beetje te niet doet. 8MB disks zijn wel ietsje pietsje sneller maar ik krijg het er niet warm of koud van. Het is meer een marketing iets dan een praktisch toepasbaar iets.

B.
De drie resterende slots kan je alloceren als JBOD slots. Een JBOD is een enkele disk die geen member is van een RAID-Set.

C.
Cache levert alleen echt performance winst op bij writes naar een Raid-5 set. Bij Raid-0 of 1 geeft het weinig winst.
32MB is meestal genoeg maar als 128MB geen drol extra kost dan stop je dat er lekker in.
Het is wederom een geld/presetatie kwestie. Met 128MB wordt je set echt niet 2 keer zo snel dus als het 2 keer zo duur is dan is het eigenlijk een beetje zonde van het geld.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ken de controller niet dus ik kan daar weinig over zeggen. Over je laatste vraag wel iets... Geheugen kost je de kop vaak niet en het komt je performance wel ten goede. Geen 2 keer, zoals hierboven al gezegd wordt, dat trekken je schijven meestal niet eens, maar het geeft je wel een snellere response-time. Wat voor geheugen gaat er op? Als dat nog redelijk standaard is (dimms), dan zou ik niet moeilijk doen om kleine hoeveelheden te zoeken, maar gewoon 128Mb nemen, bij specifiek geheugen, is inderdaad 32 eigenlijk wel het werkbare minimum.